welke kever kan dit zijn?

Gestart door erikkoning, januari 10, 2015, 21:43:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

erikkoning

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/80859675
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2011-09-25 Ecuador- Manabí
Foto's:


bij voorbaat dank erik koning

Arp

#1
Hoi Erik,

Geen kever, maar een Cicade-achtige - familie Cercopidae. De dieren uit het geslacht Sphenorhina lijken hier heel erg op, maar misschien zijn er meer geslachten met zulke kleurvormen en ik heb ook geen idee welke soorten er in Ecuador voorkomen ... maar dan heb je een zoekrichting.

Hier is een artikel waarin een paar soorten beschreven zijn - met de literatuurlijst daarin kom je misschien verder:

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-81751999000600011&lng=en&nrm=iso&tlng=pt

P.S. COOL geeft een stuk of 14 Sphenorhina voor Ecuador (en 1 Prosapia - die soorten lijken er soms ook wat op)
http://hemiptera-databases.org/cool/database.php?db=cool&lang=es&card=country&id=89

P.P.S. In het genera Tomaspis en Maxantonia zitten er ook een aantal die wat in de buurt komen... o.a. Tomaspis aequinoctialis Jacobi, 1908 zou heel behoorlijk kunnen passen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Kijk nou wat ik vind  :wacko: : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=261443.0

Ben zo vrij geweest nu een externe link naar dit topic toe te voegen aan de waarneming :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hoewel ik niet geloof dat het veel zin heeft om hier verder tijd aan te besteden toch nog even de meest zinnige kandidaten voor zover ik dat kan beoordelen (en dat is niet ver):

In deze publicatie...:
Carvalho, Gervasio S.; Webb, Michael D. (2004) A new genus and nine new species of Neotropical spittlebugs (Hemiptera, Cercopidae, Tomaspidinae) - Rev. Bras. entomol. vol.48(3) São Paulo. (online)

...wordt Sphenorhina nigricephala als nieuwe soort beschreven (uit Ecuador!). Dat is figuur 6 in deze plaat. Ik neem een stukje tekst over als citaat:
CiteerRemarks. This species is similar to S. johannae (Distant, 1908) and S. latifascia Walker, 1851 in colour pattern. From the former it differs in having the aedeagus broad rather than narrow apically, in dorsoventral view, and from the latter (females only) it is smaller with the subapical yellow band of the fore wings of similar width throughout length or slightly narrowing towards clavus (holotype) rather than more distinctly narrowing in S. latifascia. A series of specimens from Ecuador, Camelos, 1500', I.1918, J.B. Rorer (1 male, 2 females, 1 ?, BMNH) may be this species but the aedeagus of the single male is noticeably more expanded apically in dorsoventral view.
S. latisfascia is volgens COOL alleen uit Colombia bekend (maar dat is nogal in de buurt). Zie ook Walker (1851)
S. johannae zal de Triecphora johannae van Distant (1908) zijn, die later Tompaspis is genoemd maar volgens COOL nu Paramonecphora johannae zou heten en van de Comoren bekend is.
Opvallend: COOL kent nigricephala niet - ik heb een mailtje gestuurd om te vragen hoe dat zit.

Mijn andere kandidaat zou de al eerder genoemde Tomaspis aequinoctialis zijn (zie ook Jacobi (1908)), maar het apicale gele bandje lijkt daar te versmallen en bij nigricephala en jouw foto niet.

Ongetwijfeld zie ik nog een hele zwik kandidaten over het hoofd, maar het is ook beslist niet makkelijk om voor alle 89 voor Ecuador genoemde soorten een betrouwbare afbeelding te vinden.

Een tof boek waar je naar op zoek zou kunnen gaan lijkt me deze:
Carvalho G.; Webb M. (2005) Cercopid spittle bugs of the new world. (271pp.) Sofia: Pensoft. (@Pensoft)

Vermoedelijk zouden de auteurs een goede ingang zijn om meer zekerheid over de naam/determinatie te krijgen.

Ondertussen heb ik een paar van de genoemde soorten aangemaakt en voor een aantal genera een "spec." verzamelsoort en eentje voor Tomaspidinae indet., voor die gevallen waar men niet voor een bepaald geslacht wil kiezen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: Arp op januari 11, 2015, 03:39:12 AM
Opvallend: COOL kent nigricephala niet - ik heb een mailtje gestuurd om te vragen hoe dat zit.
Ondertussen antwoord gekregen van Adeline: De soort is toegevoegd (was per ongeluk gemist bij het invoeren van de publicatie) en een paar andere dingen worden ook nagekeken :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)