goedkope verrekijker rond 100 euro

Gestart door kleibrink, december 30, 2013, 13:04:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

kleibrink

Mijn verrekijkertje is kapot. Ik dacht eerst met kerst te veel gedronken te hebben, maar ook in nuchtere toestand zie ik dubbel door dat ding. Ik denk dat het komt omdat ik een tijdje geleden met de kijker om mijn nek tegen een hek aanklapte. Het is een eyewish 10×42 van rond de 150 euro nieuw, dus ik denk dat reparatie duurder wordt dan een nieuw kijkertje. Hij beviel mij, brildraagster, goed. Natuurlijk niet te vergelijken met de grote/ dure jongens, maar voor mijn manier van vluchtig observeren en dan fotograferen een prima dingetje.


Ik heb maar een heel beperkt budget op dit moment (rond 100 euro) maar wil wel weer een kijkertje hebben en mijn oog viel op Bushnell kijkers.


http://www.bushnell-kijkers.nl/permafocus-1/bushnell-permafocus-10x42.html


http://www.bushnell-kijkers.nl/powerview-1/bushnell-powerview-10x42.html


De bovenste is een zogenaamde permafocus. Dat klinkt natuurlijk hartstikke leuk maar zal de kwaliteit daar niet onder te lijden hebben in vergelijking met een soortgelijke kijker (2e link) zonder die permafocus?


Als iemand een andere suggestie heeft voor een budgetkijkertje dan hou ik mij aangevollen.
Eline Kleibrink

Bart van Hoogstraten

Als je er een tientje bijdoet en even geduld hebt tot ie weer op voorraad is... Over deze hoor ik niets dan positiefs (2 brildragende mensen in mijn omgeving hebben hem al en hij schijnt ondanks de 12 x een erg stabiel beeld te geven, weegt slechts 800 gram en heeft een hoge lichtopbrengst dankzij de 50): http://www.cameranu.nl/nl/verrekijkers/nikon/sporter-ex/nikon-sporter-ex-12x50-verrekijker/h219_1515_147394
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: kleibrink op december 30, 2013, 13:04:19 PM
Mijn verrekijkertje is kapot. Ik dacht eerst met kerst te veel gedronken te hebben, maar ook in nuchtere toestand zie ik dubbel door dat ding. Ik denk dat het komt omdat ik een tijdje geleden met de kijker om mijn nek tegen een hek aanklapte. Het is een eyewish 10×42 van rond de 150 euro nieuw, dus ik denk dat reparatie duurder wordt dan een nieuw kijkertje. Hij beviel mij, brildraagster, goed. Natuurlijk niet te vergelijken met de grote/ dure jongens, maar voor mijn manier van vluchtig observeren en dan fotograferen een prima dingetje.


Ik heb maar een heel beperkt budget op dit moment (rond 100 euro) maar wil wel weer een kijkertje hebben en mijn oog viel op Bushnell kijkers.


http://www.bushnell-kijkers.nl/permafocus-1/bushnell-permafocus-10x42.html


http://www.bushnell-kijkers.nl/powerview-1/bushnell-powerview-10x42.html


De bovenste is een zogenaamde permafocus. Dat klinkt natuurlijk hartstikke leuk maar zal de kwaliteit daar niet onder te lijden hebben in vergelijking met een soortgelijke kijker (2e link) zonder die permafocus?


Als iemand een andere suggestie heeft voor een budgetkijkertje dan hou ik mij aangevollen.




Eline,



Bedoel je niet Eyewitness i.p.v. Eyewish?
Daarvan heb ik ooit een 8x40 gehad.


De Bushnell Permafocus 10x42 moet ik je zeker afraden. Zonder scherpstelknop doen je ogen al het werk, en omdat 10x vergroting een kleine scherptediepte heeft, moeten je ogen voortdurend dichtbij en veraf zien te regelen. Veel te vermoeiend. Een 7x permafocus kan enige zin hebben, maar zeker geen 10x! Niet doen!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Gerrian

Misschien iets minder geschikt om mee naar vogels te kijken (al lukt dat ook wel als je aan de kijker gewend bent), maar verder heel plezierig in gebruik is de Pentax papilio. Voordelen: licht, scherp stellen vanaf ongeveer een halve meter (dus heel geschikt om insecten mee te bekijken) en niet al te duur.

laatvlieger

Ik heb ooit deze gehad:
http://www.verrekijker-expert.nl/outdoor-club-pro-phase-10x42
prima kijker!

2 nadelen die ik me kan herinneren:
scherstelschroef moet je veel draaien als je snel tussen een beest dichtbij en eentje wat verder weg wilt kijken (scherpte diepte is niet zo groot). Daardoor is het niet zo makkelijk om vliegende vogels te volgen.
Toch wel beetje donker beeld als het buiten donker is.

Maar vooral voor dichtbij is dit een waanzinnig goed kijkertje. Leuk om vlinders, libellen en vogels in struiken mee te bekijken. Voor mij destijds een verademing om eindelijk eens een kijker te hebben waarmee ik ook veer voor veer kon bekijken!


Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 30, 2013, 13:53:27 PM
Als je er een tientje bijdoet en even geduld hebt tot ie weer op voorraad is... Over deze hoor ik niets dan positiefs (2 brildragende mensen in mijn omgeving hebben hem al en hij schijnt ondanks de 12 x een erg stabiel beeld te geven, weegt slechts 800 gram en heeft een hoge lichtopbrengst dankzij de 50): http://www.cameranu.nl/nl/verrekijkers/nikon/sporter-ex/nikon-sporter-ex-12x50-verrekijker/h219_1515_147394
Is dat wat die Nikon? Die 10x is maar 109 euro...
http://www.cameranu.nl/nl/verrekijkers/nikon/sporter-ex/nikon-sporter-ex-10x42-verrekijker-groen/h219_1515_147384

Zou ik nog wel overwegen om als kijker erbij te hebben als hij best goed is?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: laatvlieger op januari 02, 2014, 18:19:49 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 30, 2013, 13:53:27 PM
Als je er een tientje bijdoet en even geduld hebt tot ie weer op voorraad is... Over deze hoor ik niets dan positiefs (2 brildragende mensen in mijn omgeving hebben hem al en hij schijnt ondanks de 12 x een erg stabiel beeld te geven, weegt slechts 800 gram en heeft een hoge lichtopbrengst dankzij de 50): http://www.cameranu.nl/nl/verrekijkers/nikon/sporter-ex/nikon-sporter-ex-12x50-verrekijker/h219_1515_147394
Is dat wat die Nikon? Die 10x is maar 109 euro...
http://www.cameranu.nl/nl/verrekijkers/nikon/sporter-ex/nikon-sporter-ex-10x42-verrekijker-groen/h219_1515_147384

Zou ik nog wel overwegen om als kijker erbij te hebben als hij best goed is?
Iemand hier ervaring mee?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

SlechtValk

Citaat van: laatvlieger op januari 05, 2014, 15:35:03 PM
Iemand hier ervaring mee?
Ervaring is een groot woord, maar een vriend van mij heeft deze gekocht en was er zeer tevreden mee. Ik zelf heb er een blik door geworpen en bij goede lichtomstandigheden vergeleken met mijn Swaro... vond voor dat geld opvallend weinig verschil ;) (nogmaals bij optimale lichtomstandigheden, het kan zijn dat bij minder weer de optische kwaliteit toch anders is, over degelijkheid weet ik ook niets...).

Het lijkt me best een goede keus, voor een beperkte beurs!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Ed van Hecke

Beste E Kleibrink.

Mogelijk heb je al iets anders  aangeschaft.

Desondanks  misschien is onderstaande te overwegen, je houdt er naast een  prima back up kijker ook wat mechanisch kijker inzicht ervaring aan over, dus is  de  winteravond  nog altijd goed  besteed,  het  zijn ervaringskunstjes van  niks   indien je het vaker bij de hand  hebt gehad. voer je dit soort handelingen  vrij vlotjes uit ( bij mij  vrijwel jaarlijkse routine) en doet je  kijker   het weer als nieuw.


Enkele tips
Indien de eyewish 10x42  een porro prisma kijker betreft is er een grote mate van waarschijnlijkheid dat door de schok of de prisma(s) zijn losgeschoten vanuit hun vastgekleefde/ gelijmde of  vastgeschroefde positie of  nog waarschijnlijker dat de  lens  afstand tussen  objectief ( het grote lens gedeelte  dat je op het waar te nemen object  richt) en oculair ( lenzengedeelte dat je voor de ogen houdt) niet  meer  geheel in lijn staan  of dat een  van deze  onderdelen waaronder  ook rekening  moet worden gehouden met  het stelschroefmechanisme en de bevestiging daarvan  aan  de oculairen ook  verbogen is  of zelfs loszit.

Gezien de  specs opgegeven maten 10x42 betreft het een  dakkantkijker.

De kans  dat de prismas zijn losgekomen  lijkt  mij  onwaarschijnlijk  maar niets is  onmogelijk, dakkant is  vrij robuust  qua  prisma bevestiging.
De oculairbevestiging in combi  met stelschroefmechanisme  komt bij dakkant  niet of nauwelijks voor  dus  het  meest voor de hand liggende actie  is het  bekijken van de  objectieven  ten opzichte van  het kjikershuis  en deze  voorzichtig  los te schroeven, schroefdraad te bekijken, desnoods  te bewerken (alleen indien duidelijke  noodzaak aanwezig) en de  objectieven (  de  grote  lenzen  dus:  een  geheugensteuntje) zo rechtstandig  mogelijk en zeer  rustig (  bij  frictie onmiddelijk terugschroeven en op nieuw  proberen) terug te schroeven.
Vaak is het wonder dan al geschied , een   prima functionerende  kijker, zoniet dan is  het  andere  objectief de boosdoener.
Veel  dakkant kijkers  gecoat  met rubber  of  is het kijkerhuis cq  de  lenshoudende  cilinders uit een stuk of  zijn de  cilinderbuizen vastgesoldeerd.
Het is mogelijk  dat een goedkope dakkantkijker  op een  zelfde manier is geassembleerd als een porrokijker, de winst  moet ergens vandaan komen.
Ik  heb  geen ervaring op dat gebied  met  kijkerprodukten van eyewish

Een vergelijkbaar veel voorkomend euvel bij vooral porrokijkers  hoewel zoals boven omschreven de goedkopere dakkantkijkers er ook gevoelig voor zijn.

Vaak voorkomend  oorzaak  dubbelzien bij  goedkopere kijkers is dat een van de  objectieven (of beiden) door de  impact heel  lichtjes  zijn verplaatst of  ietwat schuin in het verrekijkershuis  zijn gaan staan. 
Verbuiging in de hoek  waarmee ze in het huis van de verrekijker zijn geschroefd

Indien  het kijkerhuis van metaal is heb je  een goede kans dat de schroefdraad  dat ook is en  is er goede hoop  op  wederom functioneren van de kijker, waterdicht/ luchtdicht (stof en fijn zand! ) of condens vrij  is die dan niet meer, uiteraard zelfs gevoeliger,
Indien kijkerhuis van plastic  dan  zou ik alleen een reddingsoperatie overwegen indien  het een echt fijne kijker betreft   en de  verbuigingsschade in de schroefdraad  minimaal en  desnoods  na  herschroeven ( eerst  uitproberen of het werkt natuurlijk)  het vermaledijde   objectief  met  goede huishoudlijm ( geen snellijm of combihars) die  niet werkt op basis van verdamping (condens!) een beetje te verstevigen, indien  je geen goede lijm  kunt vinden gebruik dan  bijvoorbeeld   toch een snellijm  maar  heel  weinig (!) en  cirulair om de aangetaste schroefdraad heen.
That'll do the trick., niet meer laten vallen natuurlijk  want  het is en blijft een zwakke  plek.

Dus Heel Voorzichtig ( met vaste hand/ drukuitoefening, moed  beleid en geduld) met de hand uit elkaar schroeven ( vergelijkbaar met uitschroeven gloeilamp uit fitting), waarbij vooral  de nodige omzichtigheid  in acht moet worden genomen aangezien de  schroefdraad erg fijn is  en  maar  al te vaak van plastic.(w.o Bushnell kijkers; schroefdraden etc.,   heb er dikke 15 jaar plezier van gehad totdat  de plastic !  wormschroef brak).

Het terugzetten van de prisma's  is een vrij secuur wekje  waarbij  plastic of latex  handschoenen  moeten worden gedragen (huidvet, vuil etc)  maar  het  klusje wijst zich van zelf aangezien bijna alle  fabrikanten daar   speciale  kit voor gebruiken en het  breukvlak van  de lijm  vaak zeer duidelijk te zien is.
Mbt  de  kit of lijm  kan ik  weinig hulp bieden, dat is geheel afhankelijk van de fabrikant of de insteek van de kijkereigenaar maar  simpele  montage kit al dan niet super strong (echt hele kleine  hoeveelheden gebruiken)  werkt  ook prima.

Houdt tijdens  het droogproces  het  kijkerhuis geopend  aan de lucht en  sluit deze   mbv  oculair of  objectiefhuls  pas als; 
Na checken   alles  muurvast en kurkdroog is ( en de prisma's en de lenzen uiteraard  kraakhelder)
De kijker inderdaad weeer werkt  als tevoren anders  moet je op zoek  naar andere oorzaak.


De Anwb  had een vrij uitgebreide  kijkerrange, maar momenteel is weinig leverbaar, overigens  ben ik niet zo onder de indruk  van wat zij aanbieden  maar sommige dakkantkijkers  voor  onder de 100 Euri
Kijkshop  misschien?  butterfly  modellen,  Niet doen ! That's a no no !
http://www.bresser-online.nl  of  landaanduiding de als je echt voor de koopjes  wil gaan.
Prima  all round kijkers  in alle soorten  maten en prijs ranges

Misschien hebbie d'r wat aan

Mvg

E van Hecke

KorHaan

Citaat van: Ed van Hecke op januari 24, 2014, 18:27:27 PM


...........................................


...Misschien hebbie d'r wat aan

Mvg

E van Hecke





Dat lijkt me sterk.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Ed van Hecke

Beste  Ronald,

Hoe bedoel je ,  "lijkt me sterk"!

Wat betreft  het assortiment van Kijkshop  of Anwb - soms  zit er  wel wat aardigs tussen al dan niet  met ( leden) korting  -  kan ik je  zonder meer volgen, maar wat de een  als  goedkoop geassembleerde  of slecht afgewerkte / afgestelde rommel  beschouwt( en daar   mag  je van mij  netgenoemde kijker merken (?)  rustig  onder laten vallen) is voor  een ander persoon  en zijn of haar doeleinden een heeel geschikt   niet al te duur  of  te zwaar  kijkertje, vrijheid  blijheid... etc,   het is de keuze van de consument zelf en vaak valt die  met goedkoop (=  op lange termijn duurkoop, weer nieuwe  kijker aanschaffen) verkeerd uit.

Dus  is een  middenmoter  zoals  bijv. door anderen posters  boven in berichten aangegeven  het  overwegen  meer dan waard.
Maar  wat als   persoon in kwestie daar  heel andere overwegingsgronden of  maatstaven  over  heeft?

Andere  onderdeel  het  eigenhandig frunniken en trachten te repareren van  zeker  porro  kijkers , misschien niet  duidelijk  overbrengbaar in tekstvorm  , plaatjes  zouden  veel verduidelijken, maar gebaseerd  op ervaring  en menig maal  met  succes  uitgevoerd.


Of  heb je ervaring  met de  Bresser lijn  van verrekijkers, dan zou  ik daar graag over horen. !

Nu is Bresser min of meer synoniem aan Meade in het astro wereldje vrij  bekend  als leverancier  van December aanbiedingen en instap modellen met een  discutabele reputatie, maar je kunt ook niet
een super scope  waarmee  je Pluto  kan zien, verwachten voor een aanschafsprijs van luttele tientjes.
Dat is de verkoop strategie van een  firma die  mij als nuchtere hollander  wat bevreemdt => image damage maar misschien  is de  middle range of top range  net zo goed als  of beter dan
andere merken  met in vergijking en  niet onaardige  prijs  kwaliteitsverhouding

Ik zou het niet weten aangezien  ik een kleine 15 jaren lang  het  leven van een 10x 50  Bushnell Swift Focus a raison  89 Us Dollar  heb weten te rekken  ;D

Twee jaar geleden een  als balkonkijker bedoelde Bresser 10x50  voor 11,95  Euro  bij de Lidl aangeschaft, mocht  die  onverhoeds vallen  dan was mijn grootste zorg  of  er niemand  onder aan  aanwezig was.
De kijker  voldeed  boven verwachting en na wat kleine aanpassingen (moet wel  wat basale ervaring  hebben  met  porro kijkers) zelfs  uitstekend en sinds de Bushnell ( ook  in  emerging markets zoals dat zo fraai in economische termen heet, oftewel de  Phillipijnen door onderbetaalde adolescanten in elkaar gedraaid) de geest gaf  met d gebroken plastic wormschroefhuls was de situatie  omgedraaid en is de Lidl Bresser  de  standaard  veldkijker en   op het balkon de gehavende Bushnell (letterlijk handmatig scherpstellen) mijn dakkantkijker  komt er niet aan de pas  die ligt  in de hoes op een plank  back up  kijker te wezen.

Overigens moeten  decadente  witte  Noord Europeanen misschien eens wat vaker in minder  superbe  omgevingen  gaan rondhopsen en meemaken  hoe plaatselijke  Rangers - vogel- nauurbeschermers  het moeten doen  met stokoude   porrokijkers  vaak  tientallen malen opgelapt.
Daar  word je  ook   veel minder gevoelig  voor twitchen van,  al  doe ik  het  net zo goed zelve  maar   altijd  zonder de  ik moet dat beesie  binnen de stippellijnen van  Nederlands grondgebied zien aandrang .

Zal  overigens  es nakijken  hoe dat zit  met  opzenden van oude min  of meer gehavende  kijkers  aan   natuurprojecten in (derde) wereld, klaarblijkelijk  voor die  mensen  wel goed genoeg.
Website , geen idee
Misschien staat  het ergens  in dit forum, ooit  in een ver verleden door goedwillend persoon  opgegeven

Dus  verklaar je aub nader, wat lijkt je sterk

Met vriendelijke groeten,

Ed van Hecke

Ed van Hecke

Beste allemaal,

Een vrij snel  gevonden project   mbt donatie  oude ( kapotte)  verrekijkers is 
http±--www.secondlifeoptics.nl ook via  hhttp±--www.houseofoutdoor.com  maar krijg de indruk dat dit in eerste instantie  een soort van inruilactie is bij aanschaf nieuwe  kijker.
Desondanks  een aanbevelenswaardig initiatief als je hebt meegemaakt  onder welke  omstandigheden   vrijwilligers en zelfs  betaalde ( nou jah)  natuurbeschermers  het  buiten West Europa ( ook in  voormalige  sovjet sateliet  of  voormalige sovjetrepublieken)  moeten  volbrengen.
Zoek verder  naar algemene donatiemogelijkheid zonder  aanschaf nieuwe kijker.
De reparatiekosten en verzending van een (bij  voorkeur goed bekend staande  of dure merkkijker (en daar wringt hem gelijk de schoen)moeten natuurlijk opwegen  tegen een  vrij goede budget  kijker  die al tegen   een relatief  laag bedrag  kan worden  aangeschaft , buiten  Benelux en  Duitsland is een Euro   meer geld  dan  u denkt  dus een  Lidl achtige kijker ( die  mij als basiskijker prima bevalt) zal daar ook  wel tegen  dumpprijzen  te koop zijn
Mvg
E Van Hecke

KorHaan

Citaat van: Ed van Hecke op januari 25, 2014, 10:53:03 AM
Beste  Ronald,

Hoe bedoel je ,  "lijkt me sterk"!

Wat betreft  het assortiment van Kijkshop  of Anwb - soms  zit er  wel wat aardigs tussen al dan niet  met ( leden) korting  -  kan ik je  zonder meer volgen, maar wat de een  als  goedkoop geassembleerde  of slecht afgewerkte / afgestelde rommel  beschouwt( en daar   mag  je van mij  netgenoemde kijker merken (?)  rustig  onder laten vallen) is voor  een ander persoon  en zijn of haar doeleinden een heeel geschikt   niet al te duur  of  te zwaar  kijkertje, vrijheid  blijheid... etc,   het is de keuze van de consument zelf en vaak valt die  met goedkoop (=  op lange termijn duurkoop, weer nieuwe  kijker aanschaffen) verkeerd uit.

Dus  is een  middenmoter  zoals  bijv. door anderen posters  boven in berichten aangegeven  het  overwegen  meer dan waard.
Maar  wat als   persoon in kwestie daar  heel andere overwegingsgronden of  maatstaven  over  heeft?

Andere  onderdeel  het  eigenhandig frunniken en trachten te repareren van  zeker  porro  kijkers , misschien niet  duidelijk  overbrengbaar in tekstvorm  , plaatjes  zouden  veel verduidelijken, maar gebaseerd  op ervaring  en menig maal  met  succes  uitgevoerd.


Of  heb je ervaring  met de  Bresser lijn  van verrekijkers, dan zou  ik daar graag over horen. !

Nu is Bresser min of meer synoniem aan Meade in het astro wereldje vrij  bekend  als leverancier  van December aanbiedingen en instap modellen met een  discutabele reputatie, maar je kunt ook niet
een super scope  waarmee  je Pluto  kan zien, verwachten voor een aanschafsprijs van luttele tientjes.
Dat is de verkoop strategie van een  firma die  mij als nuchtere hollander  wat bevreemdt => image damage maar misschien  is de  middle range of top range  net zo goed als  of beter dan
andere merken  met in vergijking en  niet onaardige  prijs  kwaliteitsverhouding

Ik zou het niet weten aangezien  ik een kleine 15 jaren lang  het  leven van een 10x 50  Bushnell Swift Focus a raison  89 Us Dollar  heb weten te rekken  ;D

Twee jaar geleden een  als balkonkijker bedoelde Bresser 10x50  voor 11,95  Euro  bij de Lidl aangeschaft, mocht  die  onverhoeds vallen  dan was mijn grootste zorg  of  er niemand  onder aan  aanwezig was.
De kijker  voldeed  boven verwachting en na wat kleine aanpassingen (moet wel  wat basale ervaring  hebben  met  porro kijkers) zelfs  uitstekend en sinds de Bushnell ( ook  in  emerging markets zoals dat zo fraai in economische termen heet, oftewel de  Phillipijnen door onderbetaalde adolescanten in elkaar gedraaid) de geest gaf  met d gebroken plastic wormschroefhuls was de situatie  omgedraaid en is de Lidl Bresser  de  standaard  veldkijker en   op het balkon de gehavende Bushnell (letterlijk handmatig scherpstellen) mijn dakkantkijker  komt er niet aan de pas  die ligt  in de hoes op een plank  back up  kijker te wezen.

Overigens moeten  decadente  witte  Noord Europeanen misschien eens wat vaker in minder  superbe  omgevingen  gaan rondhopsen en meemaken  hoe plaatselijke  Rangers - vogel- nauurbeschermers  het moeten doen  met stokoude   porrokijkers  vaak  tientallen malen opgelapt.
Daar  word je  ook   veel minder gevoelig  voor twitchen van,  al  doe ik  het  net zo goed zelve  maar   altijd  zonder de  ik moet dat beesie  binnen de stippellijnen van  Nederlands grondgebied zien aandrang .

Zal  overigens  es nakijken  hoe dat zit  met  opzenden van oude min  of meer gehavende  kijkers  aan   natuurprojecten in (derde) wereld, klaarblijkelijk  voor die  mensen  wel goed genoeg.
Website , geen idee
Misschien staat  het ergens  in dit forum, ooit  in een ver verleden door goedwillend persoon  opgegeven

Dus  verklaar je aub nader, wat lijkt je sterk

Met vriendelijke groeten,

Ed van Hecke



Wat jij met je kijkers uitspookt, moet jij weten, maar ik vond jouw hele warrige verhaal niet de moeite waard, vandaar mijn opmerking.


Overigens heb ik zelf hele beste kijkers beschikbaar gesteld aan derdewereldprojecten, via Vogelbescherming. Een stuk of 7 in totaal, waaronder een prima Swarovski. Ik vind het absurd, dat je mensen in de derde wereld opscheept met goedkope, of kapotte troep. Maar dat denk ik. Iedereen mag daar van mij anders over denken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

arnoniehof

Mijn budget was ook zo rond dat tarief en ik heb deze gekocht
en ik ben er superblij mee. Zelf met donker weer kun je nog steeds veel zien
en is de wereld ineens een stuk lichter

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-hd-8x42.htm

Succes met je zoektocht!
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

KorHaan

#14
Ik weet niet of dit nog hoeft, maar ik wil niettemin de Kowa YF 8x30 porro nog aanbevelen: http://www.verrekijker-expert.nl/kowa-yf-8x30


http://www.optics4birding.com/kowa-yf-30-binoculars-review.aspx  review


http://www.kowaproducts.com/about/news/company-news/8x30YFBinocularAward/ "Best Low Cost Binocular of 2012"


http://www.bestbinocularsreviews.com/Kowa8x30YF-100.htm  review





Voor € 144,50 een heel best kijkertje, lijkt me. Van een gerenommeerd merk uit Japan (Kowa) geproduceerd in China onder supervisie.
Daar kun je je geen buil aan vallen.
Ik denk dat ik die zelf ook eens ga uitproberen, want ik ben nieuwsgierig geworden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo