Over vervagen, verstoren en zo...

Gestart door Gert Veurink, december 30, 2013, 11:23:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob S

#30
Ja maar waar kun je wat aan doen door middel van je eigen acties?

Boeren gaan niet anders maaien omdat jij dat belangrijk vind. Jij ben echter direct verantwoordelijk als je op zoek naar soort X een nest van soort Y vertrapt. Actie en gevolg span of control en zo.

edit: spelling
Groeten

Rob Schaareman

M. Hoogteijling

Kan het niet laten....

Volgens mij gaat het prima zo: eens in de zoveel tijd wordt er hard nagedacht over een embargo en ook toegepast. Mogelijk wel eens een embargo te veel en mogelijk wel eens een embargo te weinig. En bij ieder embargo dezelfde discussie en hetzelfde (on)begrip met inmiddels geen nieuwe standpunten meer.

Discussie wordt overigens gevoerd door een zeer beperkt aantal forumdeelnemers die alleen maar harder hun standpunt vertolken vanuit hun perspectief. Kortom, er wordt niets meer toegevoegd. Alles bij elkaar opgeteld en afgetrokken moet iedereen gewoon maar eens accepteren dat er hierdoor wel eens een soort niet kan worden getwitchd maar eveneens kan het wel eens tot verstoring leiden. So be it: er wordt vantevoren over nagedacht en achteraf alle consequenties opnieuw te beredeneren is erg gemakkelijk. En de paar individuen die uit principe weigeren natuurschoon te delen (ook in openbare gebieden, bijv Texel) die krijgen we toch niet om.

Alles vervagen is onzin en alles opengooien eveneens. Kortom, per keer, soort, biotoop, jaargetijde etc etc wordt er een besluit genomen.

Fijne jaarwisseling en tot in het veld in 2014!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

renesmid

Citaat van: Rob S op december 31, 2013, 14:17:12 PM
Volgens mij wordt het gewoon tijd om alles te verbergen (ja ik weet dat dit niet gaat werken dan zijn er zo andere sites die deze informatie wel geven). Laat iedereen gewoon lekker zijn eigen soorten vinden, dat geeft mij in ieder geval meer voldoening. Als je het hebben van een zo compleet mogelijk lijstje zo belangrijk vind kun je beter een andere hobby nemen postzegels verzamelen bijvoorbeeld.

Iedereen heeft recht op zijn eigen natuurbeleving ik ben zelf geen vogelaar maar algemeen natuurliefhebber. Ik realiseer me ook dat mijn mening alleen voor mezelf belangrijk is en dat ik jullie niet ga overtuigen. Dit schrijf ik alleen omdat ik denk dat heel veel mensen dit denken maar of geen olie op het vuur willen gooien (of water op de olie want er is genoeg olie aanwezig) en daarom niet aan deze zinloze discussies bijdragen. Ik heb dit al meerdere malen willen schrijven omdat dit onderwerp continue blijf terugkomen.

Algemene conclusie je nemen jezelf, je standpunt en je lijstjes veel te serieus.

/flame on

Alles op verbergen? De site Waarneming.nl maar opheffen dan? Kom op zeg..........geleuter!
René Smid

Gert Veurink

Ach ja ik had het kunnen weten. Maar je probeert es wat. Ik blijf denken dat het enige dat helpt is zoveel mogelijk openbaar, maar wel soms embargo in een samenwerking van dba en wrn die daarbij een lijn trekken en zich daar dan ook aan houden en dat vooral goed communiceren. Maar Hisko heeft gelijk gekregen, om dat hier te bespreken lukt niet. Wel zorgelijk en ook jammer voor onszelf, het wordt er niet leuker van.
groet!
Gert Veurink



Rob S

@ Rene Smid, volgens mij geef ik zelf al aan dat alles op embargo niet gaat werken omdat er dan zo een alternatief is. Duidelijk de toon van mijn bijdrage niet begrepen overigens.

Een mening en dat was mijn bijdrage is iets heel persoonlijks en alleen heel erg waar voor mezelf. Het is volkomen normaal dat een ander zijn mening net zo waar en belangrijk vind dan ik die van mij. Daarom werken dit soort discussies niet. Iedereen zit vast in zijn standpunt en degenen die proberen met een zinvol compromis te komen worden door het geschreeuw van de haantjes overstemd en dragen daardoor al vrij snel niet meer bij aan dit soort onderwerpen.
Groeten

Rob Schaareman

Jorick

@Temmie... juistem! en dat van een veganist!  :lol:

@ Folkert Jan. Dank.. Ik heb het idd zeker niet over eerst het ene probleem oplossen en dan het andere. De hypocrisie stoort me echter wel ontzettend. Het lijkt elke keer op het redden van één specifiek kuiken uit de shredder terwijl er 3.000 per uur (gokje) door de mangel gaan. Meten met 2 of meer maten...
Uiteraard begrijp ik een embargo in kwetsbaar gebied in broedtijd met Veldleeuwerikken. Iedereen toch? Behalve dit punt zie ik weinig inhoudelijks waarvan ik denk dat alles maar onder embargo zou moeten.
Ik vind het wel onzin dat iedereen (meesten) die kritisch over een embargo is als lijstjes jager wordt gezien. Uiteraard is het leuk om veel soorten te zien. Met vele anderen delen is toch ook te gek? De herontdekking van de Geelsnavelduiker en Sperweruil blijven me echt bij juist door het samen delen. Als beginner steek ik er veel tijd en energie in. Juist vanuit de verwondering, zeldzaamheid, achtergrond van het beest, het genieten en het struinen in de natuur.
Alles in openbare gebieden, met paden, etc. zonder bijzondere omstandigheden dient dan wat mij betreft ook gewoon open gegooid te worden... Dus ja, ik baal ook als een stekker dat terwijl ik op Texel zat de Sneeuwuil niet openbaar gemaakt wordt terwijl hij langs het fietspad zat.
Enfin punt gemaakt.... over en uit...  :angel:
Tot volgend jaar... Wie weet tot ziens in het veld...

groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

hiskodevries

CiteerMaar Hisko heeft gelijk gekregen,
alleen het aantal uren klopte niet :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

temmie

Citaat van: Gert Veurink op december 31, 2013, 14:45:05 PM
Ach ja ik had het kunnen weten. Maar je probeert es wat. Ik blijf denken dat het enige dat helpt is zoveel mogelijk openbaar, maar wel soms embargo in een samenwerking van dba en wrn die daarbij een lijn trekken en zich daar dan ook aan houden en dat vooral goed communiceren. Maar Hisko heeft gelijk gekregen, om dat hier te bespreken lukt niet. Wel zorgelijk en ook jammer voor onszelf, het wordt er niet leuker van.


Je start een topic waarover de meningen uiteen lopen, en vervolgens kom je in vage bewoordingen ("zoveel mogelijk", "soms") zeggen dat het niet lukt. Misschien moet je zelf eens met een strakker plan aankomen...
Forums zijn trouwens nog altijd een eind verwijderd van de werkelijke wereld. Om info te delen zijn ze heel goed (zoals info over vogels  ;)  ), maar om een discussie te voeren met meningen zijn ze (helaas?) nog veel beter of slechter, zoals je het zelf wilt zien...
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Gert Veurink

#38
Citaat van: temmie op december 31, 2013, 17:44:21 PM
Misschien moet je zelf eens met een strakker plan aankomen...

Hoeveel concreter dan de startpost wil je het hebben? Ik wil niet een discussie, ik wil actie. Ik wil een betere samenwerking tussen dba en wrn. Maar zoals Hisko had voorspeld wordt het topic onmiddelijk gekaapt door mensen die elkaar steeds harder schreeuwend van hun eigen gelijk proberen te overtuigen.
Dat is zonde want leidt tot niks zoals we weten. Ik wil niet mensen overtuigen maar denk dat er een paar basisregels zijn waar iedereen het mee eens is. Als iedereen zich daar dan ook aan houdt zijn we verder dan nu. Polderen dus. Maar dat blijkt zoals voorspelbaar is niet mogelijk. Het is niet anders.
Wel erg irrationeel. Het zijn eigenlijk vooral de twee uitersten, laat ik ze de beschermers en de twitchers noemen. Die schieten beiden geen mm op zo. De beschermers schieten geen mm op omdat er niets wordt geregeld en het aantal verstoringen zal toenemen. Ook de twitchers schieten geen mm op omdat de weerstand en het aantal geheimhoudingen van zeldzame vogels zal toenemen. Het is dus in ieders belang om iets te regelen. Niet om elkaar te overtuigen van eigen gelijk.

Maar ook deze post zal niet begrepen worden. Twitchers zullen zeggen dat het verstoren niet toeneemt, beschermers zullen zeggen van wel en niemand heeft het gedaan omdat zogenaamd niemand in het hokje van beschermer of twitcher wil zitten of verantwoordelijk wil zijn.

Dat is niet gefrustreerd of zo. Ik zit hier vrolijk met een glas wijn en een oliebol en ga van een mooie avond genieten. Ik hoop jullie ook en wens jullie alle goeds komend jaar! Dit jaar was in elk geval geweldig!
groet!
Gert Veurink



BramtK

#39
Citaat van: xjorx op december 31, 2013, 15:21:37 PM
@Temmie... juistem! en dat van een veganist!  :lol:

@ Folkert Jan. Dank.. Ik heb het idd zeker niet over eerst het ene probleem oplossen en dan het andere. De hypocrisie stoort me echter wel ontzettend. Het lijkt elke keer op het redden van één specifiek kuiken uit de shredder terwijl er 3.000 per uur (gokje) door de mangel gaan. Meten met 2 of meer maten...
Uiteraard begrijp ik een embargo in kwetsbaar gebied in broedtijd met Veldleeuwerikken. Iedereen toch? Behalve dit punt zie ik weinig inhoudelijks waarvan ik denk dat alles maar onder embargo zou moeten.
Ik vind het wel onzin dat iedereen (meesten) die kritisch over een embargo is als lijstjes jager wordt gezien. Uiteraard is het leuk om veel soorten te zien. Met vele anderen delen is toch ook te gek? De herontdekking van de Geelsnavelduiker en Sperweruil blijven me echt bij juist door het samen delen. Als beginner steek ik er veel tijd en energie in. Juist vanuit de verwondering, zeldzaamheid, achtergrond van het beest, het genieten en het struinen in de natuur.
Alles in openbare gebieden, met paden, etc. zonder bijzondere omstandigheden dient dan wat mij betreft ook gewoon open gegooid te worden... Dus ja, ik baal ook als een stekker dat terwijl ik op Texel zat de Sneeuwuil niet openbaar gemaakt wordt terwijl hij langs het fietspad zat.
Enfin punt gemaakt.... over en uit...  :angel:
Tot volgend jaar... Wie weet tot ziens in het veld...

groet Jorick

Onzin, zat soortenjagers zijn voor gepaste embargo's. Jullie wentelen je in het idee dat er een enorme tegenstelling bestaat, de illusie moet ik zeggen, maar in feite gaat het om een enkeling die we allemaal bij naam kunnen noemen. Dat die types eigenhandig embargo's torpederen, richtlijnen van ontdekkers negeren, omdat zij denken dat ze het beter weten dan de rest, dat is egoisme verpakt in een smoes van samen delen.

En die drogredenen - 'er zijn ergere dingen' - daar is ook al 100 keer op in gegaan. Als dat selecte clubje nu eens ophoudt elkaar te feliciteren als ze weer eens worden opgeduikelt, dan zijn we weer een stuk verder. 
Groeten,

Bram ter Keurs

temmie

#40
Citaat van: Gert Veurink op december 31, 2013, 18:18:56 PM
Hoeveel concreter dan de startpost wil je het hebben? Ik wil niet een discussie, ik wil actie. Ik wil een betere samenwerking tussen dba en wrn. Maar zoals Hisko had voorspeld wordt het topic onmiddelijk gekaapt door mensen die elkaar steeds harder schreeuwend van hun eigen gelijk proberen te overtuigen.
Dat is zonde want leidt tot niks zoals we weten. Ik wil niet mensen overtuigen maar denk dat er een paar basisregels zijn waar iedereen het mee eens is. Als iedereen zich daar dan ook aan houdt zijn we verder dan nu. Polderen dus. Maar dat blijkt zoals voorspelbaar is niet mogelijk. Het is niet anders.
Wel erg irrationeel.


Wat wil je dan voor actie en hoe bereik je dat via een nieuw topic?

- "gebied is niet vrij toegankelijk"
--> ik ben ooit een Woestijntapuit gaan zien in Saeftinghe. Dat ging goed, met dank aan de beheerder die het gebied even (gecontroleerd) openstelde. Ik ben dus niet persé voor, ik zou geval voor geval bekijken.

- "gebied is kwetsbaar en kan geen groepen mensen verdragen"
--> Meestal is kwetsbaar gebied niet toegankelijk. Als het wel toegankelijk is via paden, moet iedereen maar op de paden blijven zoals bij de uil. Dat dit af en toe niet 100% goed gaat, is voor mij geen staatszaak
...

- "de vogel is een potentieel broedgeval"
--> Dat weet je dus pas als het (soms) te laat is. Dus vaag en moeilijk.


- "de vogel is potentieel slachtoffer van vangers"
--> Hoe ga je dit afwegen?


En nu wordt de volgende gang opgediend
;)


edit: onoverzichtelijke layout bijgewerkt.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

gerdwichers8

Citaat van: Folkert Jan op december 31, 2013, 12:59:44 PM
Citaat van: HPM op december 31, 2013, 12:40:01 PM
Folkert, je bent een egoist die niet weet waar hij over praat.


Hoe kun je mij nou egoist noement als ik er juist altijd zoveel mogelijk mensen probeer te laten genieten van de vogels.



Deze rede vervalt met iedere vogel die voor onze boeventronies wegvliegt. Dus dan is de vogel de egoïst?

Reest

Citaat van: Gert Veurink op december 31, 2013, 18:18:56 PM
........Ik wil een betere samenwerking tussen dba en wrn.........

Ik zal het inderdaad niet helemaal begrijpen.... :rolleye:
Maar waarom ga je in godsnaam deze discussie voeren via een publiek forum :huh:
Ga dan met de verantwoordelijken (of hoe ze ook genoemd worden) van zowel dba als wrn om tafel zitten en néém actie.
Op dit (op punten verziekte) forum lukt dat never nooit niet.

Misschien een goed voornemen voor 2014?

Prettige jaarwisseling iedereen en veel vogelvreugd in 2014.

Rinus
Beter gewist dan gemist.

C.Dekker

Als je een betere samenwerking tussen wrn en dba wilt zal er eerst onder veel mensen een andere mindset moeten komen. Volgens mij heerst er tussen deze twee bij bepaalde personen nogal wat wrijving zo erg dat er zelfs bepaalde groepen een bepaalde naam word gegeven. Heb dit zelf opgevangen bij de swinhoes. Was niet voor mijn oren bestemd maar hoor nu eenmaal soms teveel. Weet niet wie het was die dag zei maar moest wel even achter mijn oren krabben. Dacht zelf dat deze twee dezelfde dingen nastreefden ben daarna dan ook meteen vertrokken zonder swinhoes en heb me onderweg terug afgevraagd of ik nog wel zin heb om uberhaupt ergens iets te melden of me met dit soort oeverloze discussies te bemoeien cq te lezen.
Toch wens ik iedereen of het nu van de dba is of een waarneming.nler een vogelrijk gezond 2014
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

hiskodevries

Even voor de duidelijkheid. Tussen waarneming.nl en Dutchbirding is een prima samenwerking, ook als het om het verbergen van soorten gaat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Cock, zolang ze het zo zachtjes doen dat ze er de vogels niet door verstoren mogen ze van mij vinden wat ze willen.
Er zijn ook mensen die de overheid vervloeken omdat ze niet overal zo hard mogen rijden als ze willen en sommigen daarvan lappen de regels aan hun laars.
Herman van der Meer

C.Dekker

@Hisko wat leiding betreft wel geen idee als jij het zegt.
Ik hoorde toch echt andere dingen.
@Herman van mij ook hoor zal me een rotzorg zijn ging me daar echter op de manier waarop het gebeurde.
Maar voor dit ontaart in een nieuwe oeverloze discussie we houden er over op  ;) :wacko:
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Gerben Mensink

Ik vind het een goed initiatief van Gert om het onderwerp embargo aan te zwengelen. Maar ik herinner mij dat een tijd geleden een aantal mensen bezig is geweest met het opstellen van gedragsregels. O.a. Hans Pohlmann en Wietze Janse waren hierbij betrokken. Het zou zinvol zijn als die gedragsregels eens worden vastgesteld en uitgebreid gecommuniceerd. Dan hoeft dit nuttige werk nu niet weer opnieuw gedaan te worden.
groet,
Gerben Mensink

Edwin Russer

Citaat van: Gerben Mensink op januari 08, 2014, 11:13:03 AM
Ik vind het een goed initiatief van Gert om het onderwerp embargo aan te zwengelen. Maar ik herinner mij dat een tijd geleden een aantal mensen bezig is geweest met het opstellen van gedragsregels. O.a. Hans Pohlmann en Wietze Janse waren hierbij betrokken. Het zou zinvol zijn als die gedragsregels eens worden vastgesteld en uitgebreid gecommuniceerd. Dan hoeft dit nuttige werk nu niet weer opnieuw gedaan te worden.

Ik vraag mij dan alleen wel af of dit een update zou moeten worden van de reeds in het verleden opgestelde gedragsregels 8)

http://www.dutchbirding.nl/content/journal/pdf/1987-1.pdf (pag 1)

http://www.dutchbirding.nl/content/journal/pdf/1992-2.pdf (pag 61)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

theomuusse

Ik ben van kamp 1 en 2.
Ik ben boswachter en twitcher.
Gaat prima samen.

Belangrijkste van alles: soms kan het, soms niet.
En als het niet kan of mag, dan niet.

Zoals de wijze Pim altijd zegt: aan een boom zo vol met vruchten, mis je 1 of 2 appels niet!

Advies voor de pro-embargo-ers: wacht met doorgeven tot ie weg is.

Theo Muusse

vastenhouw

Als in 1 week zowel twee sneeuwuilen als een bruine klauwier worden verstoord door fotografen (op Vlieland ook daadwerkelijk gevolgd door boetes), dan is er toch wel iets mis met de mores, denk ik.
Het uitdragen van de nieuwe of oude etiquette-regels mag dan toch wat voortvarender worden aangepakt.
99% van de vogelaars, twitchers of fotografen onderschrijft vast deze regels maar het is die 1% die steeds weer de fout in gaat vanwege het mooie plaatje en de eeuwige "roem".
Als bij het maken van foto's eenmaal bekend is dat deze op 'foute' wijze zijn gemaakt (d.w.z. door verstoring en a-sociaal gedrag), zou deze foto's ook moeten worden geweerd van bekende vogel-sites in plaats van de hemel in geprezen worden.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Botervlieg

Ik stel voor dat wanneer er over een zeldzame soort, bij waarneming signalen komen van (mogelijke!) verstoring,

dat dan zowel de waarnemingen als alle foto's van die soort verborgen worden.

Net zo lang tot de soort (een maand?) niet meer gemeld wordt.


Folkert Jan

Citaat van: M. Baltus op februari 02, 2014, 01:10:20 AM
Ik stel voor dat wanneer er over een zeldzame soort, bij waarneming signalen komen van (mogelijke!) verstoring,

dat dan zowel de waarnemingen als alle foto's van die soort verborgen worden.

Net zo lang tot de soort (een maand?) niet meer gemeld wordt.

Op het eerste gezicht niet zon heel gek idee, Immers gaat het de eerste 2 dagen vaak goed en hebben de meeste mensen dan nog kans te weten waar de vogel zit en kunnen ze er nog naartoe.

Echter vraag ik me af hoe effectief deze maatregel zou zijn:
Omdat er dan mogelijk minder aandacht is, is er ook minder sociale controle, waardoor de kwaadwilligen meer vrijspel krijgen.
Daarnaast moet je de gehele soort vervagen zoals nu met de dwerguil anders weet men nog dat de vogel gezien wordt, maar dan mis je dus ook eventueel waarnemingen van dezelfde soort, maar in een ander deel van het land, net zoals je dat risico nu hebt met dwerguil en worden de goede weer de dupe van de rotte appels.

Gesproken over die dwerguil. Lang nadat de soort op DB en waarneming.nl vervaagd werd is de vogel nog getwitcht. Ook zijn er over die periode nog wel signalen geweest dat niet iedereen zich even goed aan de regeltjes hield, maar al die tijd zat de vogel er nog steeds. Ondanks de goede argumenten voor het vervagen vraag ik me dus oprecht af of het wel nodig was. Je weet het natuurlijk nooit zeker omdat je het niet opnieuw kunt doen, maar ik verwacht niet dat het er voor de uil anders van was geworden.

Wat ik daarnaast nog even wil opmerken, naar aanleiding van onder andere de bairds strandloper van Deventer (waar dit ook al eens door anderen benoemd is) en de bruine klauwier van Azewijn dat we mijns inzien nu iets te ver doorschieten in het wit. Bij beide soorten stond de groep twitchers op dermate grote afstand van de vogel dat genieten er eigenlijk niet meer bij was. Het was +1 op het lijstje, maar gezien de enorme afstand die werd gehouden tot de vogel waren details aan het beest zelfs met zeer goeie telescopen niet te zien (dat was zondagmorgen iig, want middags stond de meute wel een heel stuk dichterbij). Als dit de manier is waarop het in de toekomst zal blijven zal ik me daarbij neerleggen, maar ik denk dat er ook iets meer van een middenweg zou kunnen zijn waarbij je toch kunt genieten van de details van de vogel, maar de vogel niet verstoord.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

#54
Citaat van: Folkert Jan op februari 02, 2014, 13:28:46 PM
...
Wat ik daarnaast nog even wil opmerken, naar aanleiding van onder andere de bairds strandloper van Deventer (waar dit ook al eens door anderen benoemd is) en de bruine klauwier van Azewijn dat we mijns inzien nu iets te ver doorschieten in het wit. Bij beide soorten stond de groep twitchers op dermate grote afstand van de vogel dat genieten er eigenlijk niet meer bij was. Het was +1 op het lijstje, maar gezien de enorme afstand die werd gehouden tot de vogel waren details aan het beest zelfs met zeer goeie telescopen niet te zien (dat was zondagmorgen iig, want middags stond de meute wel een heel stuk dichterbij). Als dit de manier is waarop het in de toekomst zal blijven zal ik me daarbij neerleggen, maar ik denk dat er ook iets meer van een middenweg zou kunnen zijn waarbij je toch kunt genieten van de details van de vogel, maar de vogel niet verstoord.

De afstand waarop je een vogel kan zien heeft toch niets te maken met vervaging of verstoring verberging? Die afstand wordt door de omstandigheden gedicteerd of je bepaalt hem zelf (al dan niet in samenspraak met medewaarnemers).
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: Folkert Jan op februari 02, 2014, 13:28:46 PM
Citaat van: M. Baltus op februari 02, 2014, 01:10:20 AM
Ik stel voor dat wanneer er over een zeldzame soort, bij waarneming signalen komen van (mogelijke!) verstoring,

dat dan zowel de waarnemingen als alle foto's van die soort verborgen worden.

Net zo lang tot de soort (een maand?) niet meer gemeld wordt.


Gesproken over die dwerguil. Lang nadat de soort op DB en waarneming.nl vervaagd werd is de vogel nog getwitcht. Ook zijn er over die periode nog wel signalen geweest dat niet iedereen zich even goed aan de regeltjes hield, maar al die tijd zat de vogel er nog steeds. Ondanks de goede argumenten voor het vervagen vraag ik me dus oprecht af of het wel nodig was. Je weet het natuurlijk nooit zeker omdat je het niet opnieuw kunt doen, maar ik verwacht niet dat het er voor de uil anders van was geworden.



De aanwezigheid van een organisme is niet direct de enige, allesbeslissende indice voor het hoogst mogelijke optimum van dat organisme.


Het stoort me enorm dat er aan de ene kant over broedpoging wordt gekakeld maar dat de veiligheid van het uiltje welhaast gebaat zou zijn, juist bij  een verhoogde betreding; bij 1000en bezoekers die m tot aan dat broedsucces wel eens even zullen begeleiden.


Moesten ze bij je relatie doen; er van te voren een vracht gekken met lenzen hoog op zetten die  bewaken of dat allemaal wel goed gaat.








HPM

Gerd, degenen die "over een broedpoging kakelen" zijn niet de verstoorders.

Herman van der Meer

gerdwichers8

 Nee, dat klopt, die verstoorder ben ik, succesvol weerhouden door een embargo, om te gaan kijken.


Jaap Denee

FJ, "we" staan nu niet op afstand omdat we doorschieten in het voorkomen van verstoring van een vogel, "we" staan op afstand omdat de landeigenaar niet meer wil hebben dat zijn land stuk gelopen wordt. Zo lastig is dat toch niet te begrijpen?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

isi1972

Over verstoren gesproken zie link van vandaag maar van de SBB Vlieland over de Sneeuwuil  :o  :-\ kan dat zomaar ik dacht dat Carl Zuhorn had gezegd dat we afstand zouden houden en op de paden blijven staan en niet in dat gebied lopen ????

http://waarneming.nl/waarneming/view/81529690


Mvg. Isidro Rendon