Hoofdmenu

Bladloper

Gestart door xenion, juni 04, 2007, 20:55:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Onderstaand exemplaar lijkt mij in ieder geval een Bladloper, maar dan houdt het voor mij al weer snel op. Ik heb de sleutel van Mark geprobeerd, maar die vind ik zelf vrij lastig. Vooral de bruine tarsen kan ik zo snel nergens bij vinden.
Wie weet hier wel een soort-/geslachtsnaam aan te geven?

Foto 1:
Groeten,
Martin

xenion

Foto 2:
Groeten,
Martin

han.endt

Gewone Rode Bladloper, Xylota segnis.

xenion

#3
:huh:
Ik had wel aan die soort gedacht maar snel weer afgeschreven vanwege het ontbreken van geel op de poten.
De Gewone Rode Bladloper heeft op alle foto's die ik heb gezien duidelijk (gedeeltelijk) gele tarsen en schenen, mijn exemplaar heeft enkel de tarsen wat lichter, maar nog steeds erg donker. Daarbij valt mij nog op dat het borststuk vrij donker is en de antennen duidelijk licht gekleurd, dit ook in tegenstelling tot wat ik bij de Gewone Rode Bladloper heb gezien...
Groeten,
Martin

han.endt

#4
Met zwarte poten blijft over de Bloedrode Bladloper, Brachypalpoides lentus. Die heeft echter een veel intens roder achterlijf en ook zwarte antennen, vooral die antennen zijn bijzonder vreemd. Die klopt dus ook niet helemaal. Ik durf er verder vanaf een foto zonder dat ik alle kenmerken goed in ogenschouw kan nemen niet veel meer over te zeggen.

xenion

#5
CiteerMet zwarte poten blijft over de Bloedrode Bladloper, Brachypalpoides lentus. Die heeft echter een veel intens roder achterlijf en ook zwarte antennen, vooral die antennen zijn bijzonder vreemd. Die klopt dus ook niet helemaal. Ik durf er verder vanaf een foto zonder dat ik alle kenmerken goed in ogenschouw kan nemen niet veel meer over te zeggen.
De poten zijn niet compleet zwart, de tarsen zijn bruinig. Zou een andere foto misschien nog kunnen helpen?
Of misschien dat Mark nog een idee heeft?
Groeten,
Martin

Mark van Veen

Hier kom je met een Bladloper-tabel inderdaad niet uit.

Het is een Myolepta, klopt precies met de zwarte poten, bruinige tarsen en het rode derde antennelid. Ook het gelige begin van de vleugels past daarbij. Vanwege het tot op het 4de achterlijfsegment doorlopende geel zou ik Myolepta dubia zeggen, een man uiteraard.
groet,

Mark van Veen

han.endt

Oké, leuk! Dat had ik inderdaad nooit achter gezocht. Ken de soort ook niet.

xenion

Ik kreeg al zo'n voorgevoel, ik zat ook al bij Eumerus te kijken, maar dat leek mij ook al niet te kloppen.
Net even foto's opgezocht van die soort en ik ga helemaal mee voor M. dubia. M. vara heeft veel minder geel op de rug en heeft ook gelere poten. Ik kwam er ook meteen achter dat ik erg dicht in de buurt ben geweest met mijn zoektocht, ik kwam namelijk op dezelfde pagina uit waar ik al een aantal soorten had bekeken, maar deze uiteraard niet.
Wel een leuke site overigens (een van de weinigen met foto's van dit geslacht), alleen jammer dat mijn Frans zo slecht is :P:
http://cdussaix.free.fr/IDENTIFICATION.htm
Hartstikke bedankt Mark! Zonder jou waren we er niet uitgekomen :D  
Groeten,
Martin