Zonder steel kleintjes op kruid (riet?)

Gestart door bruggeman, december 29, 2013, 13:31:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze zaten op plat blad in een moeras (vermoedelijk riet dus). De hoedjes zijn vrij spits conisch en erg klein. De platen staan redelijk dichtbij elkaar. Er is geen steel. Er zijn vertakte cystiden met een brede basis (boabachtig), ik zag 1 lamprocystide en echt opvallend zijn de sporen allantoid. Ze zouden zo van een Myxarium kunnen zijn. Het zou eenvoudig moeten zijn et zulke opvallend kenmerken, maar het lukt me niet een naam te vinden.  Kleursporee onbekend, in elk geval licht
groet,
Ida

ratje

een grote gok Ida, maar kan het nog een Hohenbuehelia cyphelliformis zijn?

bruggeman

Dat is ie helemaal Hannie. Ik kwam  niet op Hohenbuehelia uit omdat de cystiden naar mijn idee geen verdikte wanden hebben. Maar hij klopt precies met foto's van microscopische details op internet en macroscopisch oook trouwens. Reuze bedankt Hannie
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op december 29, 2013, 15:33:34 PM
Dat is ie helemaal Hannie. Ik kwam  niet op Hohenbuehelia uit omdat de cystiden naar mijn idee geen verdikte wanden hebben. Maar hij klopt precies met foto's van microscopische details op internet en macroscopisch oook trouwens. Reuze bedankt Hannie
hij is onlangs op het forum voorbij gekomen. Ik had zelf ook een dergelijke vondst. Dus het forum bewijst toch wel haar nut ;D ;D

bruggeman

Ik heb daar nooit aan getwijfeld Hannie! (Maar het kost wel veel tijd!!) Die rare dingetjes die ik vorige week of zo liet zien waren denk ik ook deze soort, maar slecht ontwikkeld.
groet,
Ida