Grote kruisbek of niet?

Gestart door Emmie, december 27, 2013, 22:10:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Emmie

Op 15 december jl. op Terschelling bij de Dodemanskisten twee groepjes kruisbekken gezien.
We dachten in eerste instantie aan gewone kruisbekken, maar twijfelen eigenlijk toch.
Hierbij een paar foto's (zet er even een paar in een volgende reactie, want krijg ze niet in 1 bericht - hoop dat dat mag).
Hoor graag of we mogelijk zelfs de grote kruisbek hebben waargenomen..... :rolleye:

Emmie

En hier de 3 andere foto's.

Wil

Vooral kijkende naar de vorm van de ondersnavel lijken mij dit gewone kruisbekken.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Emmie

Nog andere mensen die iets toe te voegen hebben?
Of heeft Wil gelijk en zijn het gewoon "gewone" kruisbekken?

frankneijts

Ben bang dat Wil geen gelijk heeft: misschien is foto 2 een gewone Kruisbek maar de andere vogels zijn volgens mij Grote (en dat kan foto 2 ook nog best zijn).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wil

Ben niet echt zo thuis in de determinatie van kruisbekken, maar geloof Frank helemaal  ;) :blink: ;)
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

frankneijts

Citaat van: Wil op december 29, 2013, 00:41:07 AM
Ben niet echt zo thuis in de determinatie van kruisbekken, maar geloof Frank helemaal  ;) :) ;)

't Zit 'm overigens juist wel (ook) in die ondersnavels Wil: plak er maar 's een stel foto's van gewone Kruisbekken naast dan zie je dat bij die soort (ook de diksnavelige types) de ondersnavel smaller, minder hoog en 'bol' is. Bij vrijwel alle foto's hierboven zie je brede, hoge (bijna de helft van de totale snavelhoogte) en vooral 'buikige' ondersnavels (centenbakjes). Ook is soms (foto 3 en 4) de dikke nek goed te zien met a.h.w. een 'vetrol' net onder het achterhoofd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wil

Zal ik in het vervolg extra op letten.
Thnx  :duim:
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Emmie

#8
Thanks Frank, dan ga ik mijn waarneming maar aanpassen......
JIPPIE YEAH!!!!

We hebben toen 2 groepjes gezien, een klein groepje van 6 waarvan deze foto's gemaakt zijn en later nog een groepje van 14 die wegvloog. Die 14 hou ik dan maar op de gewone kruisbek, maar die van 6 verander ik dan maar in de grote kruisbek, al dan niet gedeeltelijk.
Van welke foto's (naast 3 en 4) kan je zeggen dat het zeker grote kruisbekken zijn, want dan zet ik die bij de waarneming van grote kruisbek.
En de twijfelgevallen zet ik dan bij de waarneming voor gewone kruisbek.

frankneijts

Wat mij betreft staat op alle foto's behalve 2 een Grote Kruisbek maar het lijkt me dat er een paar dubbele (van dezelfde vogel) bij zijn. Foto 2 zou ik (nog) niet 'daarom' als gewone Kruisbek bestempelen en dus ook niet bij een waarneming van gewone Kruisbek gebruiken: dat zou best ook een Grote kunnen zijn maar durf ik op basis van deze foto niet met 100% zekerheid durven zeggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Emmie

Je hebt gelijk. Er zijn idd een paar foto's van dezelfde vogel.
Foto 1 is dus man grote kruisbek
Foto 2 is onzeker (haal ik er gewoon uit)
Foto 3 en 4 is dus vrouw grote kruisbek (is idd dezelfde vogel)
Foto 5 en 6 is dus man grote kruisbek (is idd ook dezelfde vogel, maar andere dan foto 1)

We hebben dus zeker 3 grote kruisbekken gezien, waarvan 2 man en 1 vrouw.
Dan ga ik dat in ieder geval invoeren in de waarneming.

frankneijts

Helemaal goed. Dien je de waarneming ook in bij de CDNA? Zie de rechterkolom als je de waarneming invoert. Alvast bedankt!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Emmie

Citaat van: frankneijts op december 29, 2013, 19:21:53 PM
Helemaal goed. Dien je de waarneming ook in bij de CDNA? Zie de rechterkolom als je de waarneming invoert. Alvast bedankt!

Euh dat zie ik helaas niet. Ik heb de waarneming al wel ingevoerd. Dit is 'm: http://waarneming.nl/waarneming/view/80845589
Kan je hier wat mee, of moet ik zelf nog iets doen?
Wil het met alle liefde en plezier doen (ben ik euforische stemming), maar weet even niet hoe.....


EDIT: inmiddels gevonden....... beter kijken Esther......

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'