Hoofdmenu

Adulte Kleine Bur

Gestart door vincentvanderspek, december 24, 2013, 17:25:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

vincentvanderspek

Vandaag had ik een klein uurtje een adulte kleine bur ter plaatse in Scheveningen! Arjan Dwarshuis en Hemme Batjes waren nog op tijd om de vogel ook te zien.

Een uitermate zeldzaam kleed bij ons natuurlijk (zelfs met de influx van 2011/2012 meegerekend), dus reden voor een glaasje vanavond. Mooie beesten!

Enfin, er zat wat subtiel donkerdere tekening op p10-p8, zo zagen we in het veld en dat is ook op diverse foto's te zien. Ook had de vogel lichtgrijze, sub-terminale bandjes op p7 en p8. Op p8 liep het donkere deel van de handpen op de buitenste vlag over in dat bandje. Ik besef dat het allemaal subtiel is. Alle commentaar is dan ook welkom. De plaatjes staan hier.

http://waarneming.nl/waarneming/view/80757784

Groet, Vincent

"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Mars Muusse

Op ORG vind je een overzichtje waarmee je adulte vogels kunt scoren: http://gull-research.org/glaucoides/pdf/primpatterns.html

Deze vogels zou denk ik scoren:
1. Leeftijd adult winter, want geen bruine waas op grote primary coverts. Leeftijd is wel belangrijk trouwens.
2. Wingtip darkness score: 1.5 - 2.0.
1.5 - medium-pale grey (ongeveer Kodak 5-6). In de studie van Howell & Mactavish, was ongeveer 3% van Kumlien's Gulls in New Foundland in deze categorie.
2 - medium grey (ongeveer Kodak 7-10. In de studie van Howell & Mactavish, was ongeveer 77% van Kumlien's Gulls in New Foundland in deze categorie. zie Table 1.
3. Wingtip scoring voor donkere tekening P10-P5: 0-1-4-4-0-0. zie Plate 1 voor uitleg.
4. Wingtip pattern category: Type E, Stage 2, donkere grijze tekening op buitenste 3-4 primaries en sub-terminale tekening op 1-3 primaries. zie primary patterns voor uitleg. In de studie van  Howell & Mactavish, ongeveer 11% van Kumlien's Gulls in New Foundland horen in deze categorie, zieTable 2.
5. Iris colour variation: lastig van deze foto's, waarschijnlijk 2.5-3  zie Table 3.

Martijn Bot

#3
Erg gaaf, Vincent. Gepaste beloning voor het trotseren van de elementen; velen van ons zijn vandaag waarschijnlijk niet verder gekomen/gegaan dan de supermarkt.

vincentvanderspek

Deze reactie kreeg ik via de mail van Peter Adriaens. De foto's die hij noemt voeg ik eveneens toe (dit alles met toestemming van Peter). Zijn laatste opmerking geldt ook voor mij. Groet, en dank voor de reacties.

Vincent

Hoi Vincent,

ietsje donkerder grijze buitenrand aan P10 is nog mogelijk voor adulte glaucoides; veel exemplaren in IJsland tonen dit namelijk. Een donkerdere buitenrand aan P9 is al wat ongewoner, maar misschien ook nog mogelijk.
Donkere buitenrand aan P8 en donkere subterminale tekening op P7-8 (op beide vleugels) vallen echter buiten de variatie en maken dit in principe een Kumliens Meeuw.

Kumliens Meeuwen met dergelijk subtiele tekening op de handpennen zijn verre van ongewoon. Het is absoluut niet moeilijk om zulke vogels te vinden in Newfoundland. In bijlage twee voorbeeldjes met gelijkaardig handpenpatroon als jouw exemplaar; bij nogal wat vogels is de tekening zelfs nog subtieler tot helemaal afwezig. Verder heb ik ook nog een zoekprentje toegevoegd - zo wordt het toch nog een beetje een witte kerst!

De enige bedenking die je kan maken bij bleke vogels als deze, is dat er al is vastgesteld dat er enkele Kumliens Meeuwen 's zomers aanwezig zijn in de broedkolonies van glaucoides op Groenland. Succesvol gemengd broeden is bij mijn weten nog steeds niet bewezen, maar wellicht komt het voor. Iets om misschien rekening mee te houden dus, maar voorlopig heeft dat nog niemand in Europa tegengehouden om Kumliens Meeuwen te melden. In elk geval lijkt jouw vogel me dus ten minste gedeeltelijk een Kumliens Meeuw.

De meeste Kumliens Meeuwen in Newfoundland hebben iets donkerder grijze bovendelen dan glaucoides, zodat in vlucht de witte handpentoppen wat scherper afgetekend zijn en de witte vleugelachterrand iets meer contrasteert. Dat is hier bij jouw exemplaar echter niet bruikbaar, omdat de volledig bleke kleur van de handpennen en een volgens mij ietsje lichtbruine tint op de handpendekveren wijzen op een subadulte vogel.

Groeten, en prettig eindejaar!

"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Mars Muusse

Misschien goed nog eens een en ander uiteen te zetten, nu de kinders op bed liggen en het Mickey Mouse Clubhuis tabblad is gesloten in de browser.
Een aanzienlijk deel van de Amerikaanse vogelaars zien Kumlien's Meeuw als hybride tussen Thayer's Meeuw en Kleine Burgemeester. Op de website van ORG staat ook de mening van mensen die vinden dat je het beter als zelfstandig taxon kunt beschouwen. Vanuit Amerikaans perspectief is het zoeken naar een geheel witvleugelige adult, en als die is gevonden moet er nog aan een paar eisen worden voldaan (want alleen witte handpennen is niet voldoende) voor Kleine Burgemeester (glaucoides):
- witte vleugels dus, zonder ook maar één donkere lijn op de buitenweb van P10,
- zeer licht grijze bovendelen, lichter dan Amerikaanse Zilvermeeuw' (die is al licht, als onze lichtste Zilvers),
- geen vlekjes in de iris (want dat wijst op kumlieni),
- licht gebouwd qua structuur / postuur.

Dat is een lastig rijtje, en vanuit Nederlands perspectief bezien is het eigenlijk vrij eenvoudig gemaakt: zodra er ook maar iets van tekening op de handpennen zit, is het Kumlien's en geen Kleine Burgemeester meer.

Handpen patronen in Kumlien's kan varieren vanaf een enkel donkere lijn op P10 op de buitenvlag, of verschillende lijnen op P10-P7 (dus nog steeds zonder sub-terminale band) en het scala varieert dan totaan lijnen langs de veerschacht plus sub-terminale tekening op wel 4 handpennen.
   
Howell & Mactavish hebben hiernaar onderzoek gedaan en beesten gescoord in klasses; die classificatie hebben we herhaald op deze pagina: http://gull-research.org/glaucoides/pdf/primpatterns.html
De vogel van Vincent lijkt me te vallen in categorie 2E.

Het handpen patroon staat volledig los van de handpen pigmentatie (of hoe je het moet noemen, zeg maar hoe 'donker' het patroon is. Daarvoor is weer een andere tabel, te vinden op deze pagina: http://gull-research.org/glaucoides/pdf/table1.html
Een uitgebreid handpen patroon kan evengoed toch zeer licht zijn, of zeg maar 'redelijk flets'. Een diep zwart patroon op wel 6 handpennen wil je ook weer niet, want dan bevind je je al snel in de thayeri hoek.

Hierboven een Kumlien's Meeuw, tekening zeker niet zwart.
De table van scoring hoe donker de tekening is, laat zien dat de bulk (77%) een score van 2 haalt, dat is Kodak 7-10 (zeg maar tussen de kleur van bovendelen van Scandinavische Zilvermeeuw (Kodak 7) tot onze Kleine Mantels (gemiddeld ongeveer Kodak 10)). De vogel van Vincent haalt die Kodak 7 wellicht toch niet, en komt misschien eerder in categorie 1.5 ( = Kodak 5-6, kleur van bovendelen van onze Zilvers). 77% heeft dus score 2, en 12% van de Newfoundland overwinterende Kumlien's zijn lichter dan score 2.
De adulte Kumlien's Meeuwen op de site van ORG zijn ook gescoord op iris vlekken (indien mogelijk), maar daarvoor moet je een goede close-up foto hebben. Vogels gefotografeerd bij donker weer zonder zon, en een hoge ISO waarde, geeft eigenlijk geen betrouwbaar beeld. Ik ben bang dat de tekening in de iris niet te beoordelen valt bij Vincent's vogel. Hopelijk staat hij binnenkort op de Brouwersdam op Westkapelle (of natuurlijk op een spuuglelijke lantaarnpaal naast de super bij U in de buurt).

Mars Muusse

Meteen nog maar een mailtje dan. Er zijn inderdaad Kumlien's Meeuwen aangetroffen op Groenland, hier de links:
http://gull-research.org/glaucoides/glauc5cy/5cyjul002.html


http://gull-research.org/glaucoides/glauc5cy/5cyjul001.html


Ik snap dat dit nog steeds geen bewijs is voor 'succesvol broedgeval', maar gegeven de moeilijkheid om zulke broedlokaties te bereiken en gegeven de interactie van deze vogels zou ik het maar niet op voorhand uitsluiten. ;-)


vincentvanderspek

Dank je voor je uitgebreide uiteenzetting, Mars!

Alles net wat donkerder grijs (zoals jouw vogel van de Biesbosch) en een wat donkerder oog was handiger geweest, maar dan bleef dit forum weer zo leeg. Ver buiten het verspreidingsgebied is een klassiek exemplaar (van welke soort dan ook) toch wel het prettigst.

Hoe dan ook een hele fijne vogel! Hij mag dan van mij ook wel in Scheveningen blijven. Ik kan zelf morgen niet zoeken.

Groet, Vincent

PS Gewoon nieuwsgierig: hebben die hele lichte beesten overigens weleens donkere ogen? Wat ik tot nu toe kan vinden niet, maar dat is maar een kleine steekproef.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Mars Muusse

Ik ken geen multivariaat analyse bij thayeri-kumlieni-glaucoides, maar op populatieniveau is bekend dat glaucoides lichte iris heeft plus lichte pennen, dat thayeri van deze drie het donkerste is in handpennen en iris, en kumlieni intermediair.

JanBaert

Citaat van: vincentvanderspek op december 24, 2013, 22:48:57 PM
Alles net wat donkerder grijs (zoals jouw vogel van de Biesbosch) en een wat donkerder oog was handiger geweest, maar dan bleef dit forum weer zo leeg. Ver buiten het verspreidingsgebied is een klassiek exemplaar (van welke soort dan ook) toch wel het prettigst.

Is wat mij betreft een prima kumlieni. Ik weet niet wat je graag gezien had als een "typisch" exemplaar maar de variatie binnen de vogels die je in Newfoundland aantreft is werkelijk hallucinant. Pigmentatie en de uitgebreidheid van het patroon op de handpennen toont ook geen enkele correlatie gaande van exemplaren met louter tekening op de buitenvlaggen van P10 en 9 die bijna zwart is tot exemplaren met tekening tot op P6 (uitzonderlijk P5) maar die zeer licht is en alles daar tussen in. In dat opzicht denk ik dat je "geluk" hebt dat dit exemplaar met subterminale bandjes op P8 en 7 wat het vrij veilig buiten de overlapzone in kenmerken met glaucoides plaatst. Qua leeftijd ben ik eerder geneigd om deze als adult te bestempelen daar subadulte vogels vaak een bruine waas op de buitenste handpendekveren tonen, contrasterend met grijze binnenste handpendekveren wat ik bij deze vogel eigenlijk niet direct terug vind. Ter illustratie nog een paar gelijkaardige vogels van vorig jaar in Newfoundland.






En dan nog deze om even te illustreren dat een volledige bleke iris of met heel beperkte vlekking vrij frequent voor komt, ook bij zwaar getekende vogels:




Wel opvallend dat zowel deze vogel als deze twee winters geleden in België aan de lichte kant van het spectrum zaten terwijl deze toch wel een minderheid zijn in Newfoundland. Dat brengt ons uiteraard bij de vraag waar dergelijke vogels vandaag komen. In dat opzicht ben ik blij om te zien dat er foto's van kumlieni uit Groenland zijn. Het blijft me echter nog steeds onduidelijk hoe betrouwbaar de resultaten van de surveys daar zijn. Zie bijvoorbeeld het rapport van 2013 waar de beschrijving van thayeri m.i. kumlieni helemaal niet uitsluit: http://www2.dmu.dk/pub/sr45.pdf.

mvg,

Jan

adriaens

Citaat van: Mars Muusse op december 24, 2013, 22:56:53 PM
Ik ken geen multivariaat analyse bij thayeri-kumlieni-glaucoides, maar op populatieniveau is bekend dat glaucoides lichte iris heeft plus lichte pennen, dat thayeri van deze drie het donkerste is in handpennen en iris, en kumlieni intermediair.

Ok, maar als het gaat om het determineren van één vogel i.p.v. een hele populatie, is iriskleur eigenlijk een weinig bruikbaar kenmerk.
Ik denk dat er zelfs bij glaucoides wat variatie op zit.
Hierbij twee adulte glaucoides-types met (vrij) donkere iris - uit Ijsland, maart 2010.

August

Gefeliciteerd Vincent hij is aanvaard door het  CDNA zie
http://www.dutchavifauna.nl/record/26539
August van Rijn