Touché. Maar volgens jouw regels probeer je het doorgeven van zeldzaamheden te stimuleren. Of je het nu eens bent met Adri's beweegredenen beide soorten stil te houden of niet, je kunt toch moeilijk beweren dat hij zijn best heeft gedaan ze door te geven.
In eerste instantie was dat ook mijn opzet en had ik zelfs nog de regel toegevoegd dat een ontdekker zou moeten wachten tot de eerste twitchers zouden kunnen aansluiten. Het merendeel van de reageerders wilden juist minder regels en waren van mening dat een self found ranking juist niet met twitchen te maken zou moeten hebben. Als compromis heb ik besloten dat embargo in eerste instantie geen probleem is als de vogel later alsnog twitchbaar blijkt. Soorten die onder de pet zijn gehouden zijn geen onderdeel van het gemeen goed en vind ik daarom niet in dit spel thuis horen.
Wellicht kunnen we dat compromis aanpassen en stellen dat embargo geen probleem is als de vogel later alsnog twitchbaar is EN door de initiële ontdekker bekend gemaakt wordt.
In dat geval heeft men toch de tijd eventueel excursies te regelen en de soort dus eerst stil te houden, maar telt de ontdekking van de woestijngrasmus niet.
Wat vind u?
En vincent: wat vind je dan eigenlijk van al die overvliegende sibopi's die pas 's avonds worden ingevoerd? En stel nu dat het om bv een albatros langs de kust zou gaan?