Overigens @Thijs: Je kunt natuurlijk prima 'zelfontdeklijstjes' met elkaar vergelijken als iedereen zich aan dezelfde set regels houdt.
Er zijn een boel multi-interpretabele regels. Jij en ik kunnen ons aan de zelfde regels houden, maar bijvoorbeeld bij de PB-regels (die ik overigens erg goed vind en wij ook grotendeels toepassen) zijn er een paar moeilijke dingen die iedereen anders zou interpreteren afhankelijk van de context:
- Je moet aanwezig zijn (BIJV (!) within ear-shot) op het moment van ontdekking. Jij was binnen ear-shot, of net niet, maar je werd gebeld.. Als je werd gebeld was je niet dichtbij genoeg, of toch wel? En wanneer noem je iets 'travel'?
- Je moet een bijdrage leveren aan de determinatie: als ik een roepje hoor en dat identificeer als zuidelijke kwik, is het dan een mede-ontdekking als ik daarvoor gebeld ben met 'enge witkeel-achtige kwik'? Of als ik dat roepje documenteer, essentieel voor aanvaarding en determinatie, maar ben ik dan mede-ontdekker?
- Hele mooie en ook klassiekertje als we het over 'zelf-ontdek' hebben: Kwartelkoning en Nachtzwaluw (in feite alle schaarse broedvogels). Tel je het als zelf-ontdek als je weer over de veluwe fietst en 'oprecht verrast' een Nachtzwaluw hoort? Iedereen weet dat die daar zitten en is het dan echt ontdekken of is het twitchen? Het liefst wil je deze soorten voor je uit uit het helm optrappen op de Vliehors, maar ik tel ze allebei zonder dat te hebben (Kwako in Wageningen na jaren afwezigheid in de uiterwaarden; Nachtzwaluw.. tja, ach... té algemeen om daar moeilijk over te doen, vind ik).
Dezelfde regels, meerdere interpretaties. Hierdoor wordt het vergelijken erg lastig..