Self found ranking vanaf 01-01-2014

Gestart door Folkert Jan, december 23, 2013, 23:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse


Max Berlijn

#511
Waarom geen Kleine (zoals Peter ook zegt) of Grijze (rui patroon lijkt mij goed te passen,toch?) . Ik zie er geen Bona of Bairds in, veel te korte vleugelprojectie bijv.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Fred Visscher

Citaat van: Max Berlijn op september 22, 2014, 08:49:27 AM
Waarom geen Kleine (zoals Peter ook zegt) of Grijze (rui patroon lijkt mij goed te passen,toch?) . Ik zie er geen Bona of Bairds in, veel te korte vleugelprojectie bijv.
Prima kleine, hier een gelijkwaardig kleed van wat dichterbij (alles wordt van afstand een stuk spannender natuurlijk); http://waarneming.nl/waarneming/view/78440539 Het enige wat hier aan de hand is, is dat waarnemer Henk een foutje heeft gemaakt en meer niet...
Gr Fred

Folkert Jan

#513
September

01 Kuhls Pijlstormvogel spec Camperduin Noord-Holland door Nick van der Ham.
04 Bergfluiter (mogelijk Balkan) Kennemerduinen Noord-Holland door Arnoud van den Berg en Andre van Aken. (niet telbaar, want ringvangst).
04 Roze Pelikaan Hengelo Overijssel door Michiel de Boer
06 Humes Braamsluiper (siberische?) Kennemerduinen Noord-Holland door Lars Buckx, Jasper Koster, Sven Pekel, Mark Broeckaert en Marten Miske (ringvangst, niet telbaar)
07 Oosterse Vorkstaartplevier Rammegors Zeeland door Kris de Rouck
07 Witte Kerkuil Meppel Overijssel door Dick van Driesum
08 Arendbuizerd Braakman Zeeland door Marco Knipping
08 Buffelkopeend Barendrecht Zuid-Holland door Jo Polak
11 Poelsnip Luphusterheide Friesland door Marten Sikkema en Harma Scholten (niet telbaar, want niet tijdig gemeld en vervaagd)
12 Steppeklapekster Serooskerke Zeeland door Harry de Visser (niet telbaar, want te laat doorgegeven)
13 Noordse Boszanger Bomenland (Vlieland) door Arnout Linckens
14 Blauwvleugeltaling Zoommeer Noord-Brabant door Robin van der Made
16 Kleine Klapekster Kobbeduinen (Schiermonnikoog) Friesland door Tseard Mulder
17 Kleine Spotvogel Maasvlakte 2 Zuid-Holland door Vincent Hart, Roelof de Beer en Rob Halff
17 Kleine Geelpootruiter Den Oever Noord-Holland door Reinder Dokter. (Nog steeds dezelfde?)
17 Struikrietzanger Robbenjager (Texel) door Arend Wassink
19 Bonapartes Strandloper Harderbroek Flevoland door Martin Jansen

Mocht iemand zich afvragen waar de AM. smient vrouw van Diederik gebleven is: http://waarneming.nl/waarneming/view/88138529
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

September

01 Kuhls Pijlstormvogel spec Camperduin Noord-Holland door Nick van der Ham.
04 Bergfluiter (mogelijk Balkan) Kennemerduinen Noord-Holland door Arnoud van den Berg en Andre van Aken. (niet telbaar, want ringvangst).
04 Roze Pelikaan Hengelo Overijssel door Michiel de Boer
06 Humes Braamsluiper (siberische?) Kennemerduinen Noord-Holland door Lars Buckx, Jasper Koster, Sven Pekel, Mark Broeckaert en Marten Miske (ringvangst, niet telbaar)
07 Oosterse Vorkstaartplevier Rammegors Zeeland door Kris de Rouck
07 Witte Kerkuil Meppel Overijssel door Dick van Driesum
08 Arendbuizerd Braakman Zeeland door Marco Knipping
08 Buffelkopeend Barendrecht Zuid-Holland door Jo Polak
11 Poelsnip Luphusterheide Friesland door Marten Sikkema en Harma Scholten (niet telbaar, want niet tijdig gemeld en vervaagd)
12 Steppeklapekster Serooskerke Zeeland door Harry de Visser (niet telbaar, want te laat doorgegeven)
13 Noordse Boszanger Bomenland (Vlieland) door Arnout Linckens
14 Blauwvleugeltaling Zoommeer Noord-Brabant door Robin van der Made
16 Kleine Klapekster Kobbeduinen (Schiermonnikoog) Friesland door Tseard Mulder
17 Kleine Spotvogel Maasvlakte 2 Zuid-Holland door Vincent Hart, Roelof de Beer en Rob Halff
17 Kleine Geelpootruiter Den Oever Noord-Holland door Reinder Dokter. (Nog steeds dezelfde?)
17 Struikrietzanger Robbenjager (Texel) door Arend Wassink
19 Bonapartes Strandloper Harderbroek Flevoland door Martin Jansen
22 Baltische Mantelmeeuw Den Haag door M. Lopik

Mocht iemand zich afvragen waar de AM. smient vrouw van Diederik gebleven is: http://waarneming.nl/waarneming/view/88138529
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

Precies!
Opvallend dat er bij de zeldzamere werd begonnen.

Theo

Citaat van: Max Berlijn op september 22, 2014, 08:49:27 AM
Waarom geen Kleine (zoals Peter ook zegt) of Grijze (rui patroon lijkt mij goed te passen,toch?) . Ik zie er geen Bona of Bairds in, veel te korte vleugelprojectie bijv.

Gert Ottens

Citaat van: Folkert Jan op augustus 01, 2014, 09:22:10 AM
Juli

03 Steppekievit Liessel Noord-Brabant door Mario Joosten
04 Krekelzanger Twijzel Friesland door Teunis Ijlstra
07 Grauwe Fitis Vlieland Friesland door Carl Zuhorn (zelfde als eerder?)
11 Aziatische goudplevier Slufter Texel door Ruud van Beusekom
11 Terekruiter Scherpenisse Zeeland door Kris de Rouck
12 Ralreiger Hilversum Noord-Holland door Hans van Oosterhout. (zelfde als eerder?)
12 Vale Gier Bergambacht Zuid-Holland door Ton de Groot (in afwachting beschrijving)
13 Terekruiter Breebaartpolder Groningen door Eelke Schoppers
23 Bruinkopgors Opslagterrein Erika Zeeland door Floor Arts
27 Buffelkopeend Eemmeer Noord-Holland door Ruud van Beusekom (Niet de escape van het Naardermeer)
29 Steppevorkstaartplevier Skrins Friesland door Simon de Winter (2 vogels)
29 Steppevorkstaartplevier Zuidlaardermeer Groningen door Jan Lok
29 Grijze Wouw Putten Gelderland door Mathijn van Dijk
30 Poelsnip Zwarte water Overijssel door Mark Zekhuis
31 Alpengierzwaluw Stukfjild Friesland door Folkert Jan Hoogstra

Die Alpengierzwaluw kan weer worden geschrapt: http://www.dutchavifauna.nl/records/5?r=25557

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gert Ottens


frankmeer

Die fuscus van de 22e mag er wel uit, voldoet niet aan de criteria voor aanvaarding.
Frank van der Meer

Folkert Jan

#520
September

01 Kuhls Pijlstormvogel spec Camperduin Noord-Holland door Nick van der Ham.
04 Bergfluiter (mogelijk Balkan) Kennemerduinen Noord-Holland door Arnoud van den Berg en Andre van Aken. (niet telbaar, want ringvangst).
04 Roze Pelikaan Hengelo Overijssel door Michiel de Boer
06 Humes Braamsluiper (siberische?) Kennemerduinen Noord-Holland door Lars Buckx, Jasper Koster, Sven Pekel, Mark Broeckaert en Marten Miske (ringvangst, niet telbaar)
07 Oosterse Vorkstaartplevier Rammegors Zeeland door Kris de Rouck
07 Witte Kerkuil Meppel Overijssel door Dick van Driesum
08 Arendbuizerd Braakman Zeeland door Marco Knipping
08 Buffelkopeend Barendrecht Zuid-Holland door Jo Polak
11 Poelsnip Luphusterheide Friesland door Marten Sikkema en Harma Scholten (niet telbaar, want niet tijdig gemeld en vervaagd)
12 Steppeklapekster Serooskerke Zeeland door Harry de Visser (niet telbaar, want te laat doorgegeven)
13 Noordse Boszanger Bomenland (Vlieland) door Arnout Linckens
14 Blauwvleugeltaling Zoommeer Noord-Brabant door Robin van der Made
16 Kleine Klapekster Kobbeduinen (Schiermonnikoog) Friesland door Tseard Mulder
17 Kleine Spotvogel Maasvlakte 2 Zuid-Holland door Vincent Hart, Roelof de Beer en Rob Halff
17 Kleine Geelpootruiter Den Oever Noord-Holland door Reinder Dokter. (Nog steeds dezelfde?)
17 Struikrietzanger Robbenjager (Texel) door Arend Wassink
19 Bonapartes Strandloper Harderbroek Flevoland door Martin Jansen
24 Grijze Strandloper Petten Noord-Holland door Wim van Splunder
26 Baltische Mantelmeeuw Berkheide Zuid-Holland door Ed Schouten
27 Siberische Boompieper Kennemermeer Noord-Holland door Lars Buckx (niet telbaar want niet tijdig gemeld)
27 Struikrietzanger Maasvlakte Zuid-Holland door Cornelis Fokker en Laurens van der Padt
27 Grote Franjepoot Den Helder Noord-Holland door Conny en Peter Das
28 Izabeltapuit Maasvalkte Zuid-Holland door Roelof de Beer, Vincent Hart en Rob Halff


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: frankmeer op september 26, 2014, 13:53:34 PM
Die fuscus van de 22e mag er wel uit, voldoet niet aan de criteria voor aanvaarding.

Als iemand een soort als zeker meld laat ik de bewijslast in principe bij die persoon. Het staat diegene altijd vrij de vogel in te dienen. Wellicht heeft diegene een "nieuw" kenmerk gevonden, weet jij veel ;)
Maar aangezien de waarnemer de waarneming op onzeker heeft gezet is deze verwijderd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Citaat van: Folkert Jan op september 29, 2014, 13:30:32 PM28 Izabeltapuit Maasvalkte Zuid-Holland door Roelof de Beer en Rob Halff
Je mag mij er ook bij zetten  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Volgens dit verhaaltje liep jij ergens anders ten tijde van de ontdekking ;)

Gevonden met Roelof de Beer vanuit rijdende auto zittend op een hek. Meteen gingen de alarmbellen af. Auto aan de kant en de vogel vrij snel teruggevonden. Direct vielen een aantal kenmerken op die goed op Izabeltapuit passen. Vincent Hart gebeld (die wat verder op liep te zoeken) en samen met z'n 3en de vogel uitvoerig kunnen bekijken, fotograferen en alle relevante kenmerken kunnen vaststellen. Dank gaat ook uit voor extra info/bevestiging van onze whapgroep en Nils v D en Han Z. Dit geval betreft de 9e Izabeltapuit voor Nederland, de 3e op de Maasvlakte en mijn 4e in Nederland. Na vanmorgen ook al een Kleine Vliegenvanger en 2 wkn geleden een Kleine Spotvogel gevonden te hebben is ons najaar al meer dan geslaagd.

Wat nu als ze Wietze hadden gebeld ipv jou. Was hij dan ook de ontdekker geweest?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

#524
Citaat van: Folkert Jan op september 29, 2014, 14:35:56 PM
Volgens dit verhaaltje liep jij ergens anders ten tijde van de ontdekking ;)

Gevonden met Roelof de Beer vanuit rijdende auto zittend op een hek. Meteen gingen de alarmbellen af. Auto aan de kant en de vogel vrij snel teruggevonden. Direct vielen een aantal kenmerken op die goed op Izabeltapuit passen. Vincent Hart gebeld (die wat verder op liep te zoeken) en samen met z'n 3en de vogel uitvoerig kunnen bekijken, fotograferen en alle relevante kenmerken kunnen vaststellen. Dank gaat ook uit voor extra info/bevestiging van onze whapgroep en Nils v D en Han Z. Dit geval betreft de 9e Izabeltapuit voor Nederland, de 3e op de Maasvlakte en mijn 4e in Nederland. Na vanmorgen ook al een Kleine Vliegenvanger en 2 wkn geleden een Kleine Spotvogel gevonden te hebben is ons najaar al meer dan geslaagd.

Wat nu als ze Wietze hadden gebeld ipv jou. Was hij dan ook de ontdekker geweest?


Nee, Vincent zelf heeft mij gelijk gebeld (om verwarring te voorkomen  8) ), ik kon het alleen niet zo snel vinden. Hemelsbreed technisch gezien liep ik vlak bij (Westplaat), maar pas na minimaal een half uur omrijden en bellen kon ik aanschuiven. Wat een klerezooi qua wegverbouwingen en omleggingen daar op dit moment.
Toen ik aankwam was de vogel uit beeld, maar vond ik hem wel weer zelf terug, ik tel hem dus voor mijn zelfterugvind-lijst.
[ruis ....]
Wietze Janse

August

Citaat van: Folkert Jan op september 29, 2014, 14:35:56 PM
Volgens dit verhaaltje liep jij ergens anders ten tijde van de ontdekking ;)

Gevonden met Roelof de Beer vanuit rijdende auto zittend op een hek. Meteen gingen de alarmbellen af. Auto aan de kant en de vogel vrij snel teruggevonden. Direct vielen een aantal kenmerken op die goed op Izabeltapuit passen. Vincent Hart gebeld (die wat verder op liep te zoeken) en samen met z'n 3en de vogel uitvoerig kunnen bekijken, fotograferen en alle relevante kenmerken kunnen vaststellen. Dank gaat ook uit voor extra info/bevestiging van onze whapgroep en Nils v D en Han Z. Dit geval betreft de 9e Izabeltapuit voor Nederland, de 3e op de Maasvlakte en mijn 4e in Nederland. Na vanmorgen ook al een Kleine Vliegenvanger en 2 wkn geleden een Kleine Spotvogel gevonden te hebben is ons najaar al meer dan geslaagd.

Wat nu als ze Wietze hadden gebeld ipv jou. Was hij dan ook de ontdekker geweest?
Ik lees het anders Folkert Vincent zat ook in de auto maar na het parkeren van de auto ging hij op een andere plek zoeken😄 .
August van Rijn

Folkert Jan

Gaat me niet om jou hoor Wietze. Zag toevallig je FB bericht met de bunzing. Voor jou naam had ik elke willekeurige naam kunnen verzinnen.

Ander voorbeeld: Strax DT 2 er wordt wat gevonden. Determinatie kan lastig zijn dus de app groep wordt ingeschakeld. Is dan iedereen de ontdekker als die aanschuift?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: August op september 29, 2014, 15:22:51 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 29, 2014, 14:35:56 PM
Volgens dit verhaaltje liep jij ergens anders ten tijde van de ontdekking ;)

Gevonden met Roelof de Beer vanuit rijdende auto zittend op een hek. Meteen gingen de alarmbellen af. Auto aan de kant en de vogel vrij snel teruggevonden. Direct vielen een aantal kenmerken op die goed op Izabeltapuit passen. Vincent Hart gebeld (die wat verder op liep te zoeken) en samen met z'n 3en de vogel uitvoerig kunnen bekijken, fotograferen en alle relevante kenmerken kunnen vaststellen. Dank gaat ook uit voor extra info/bevestiging van onze whapgroep en Nils v D en Han Z. Dit geval betreft de 9e Izabeltapuit voor Nederland, de 3e op de Maasvlakte en mijn 4e in Nederland. Na vanmorgen ook al een Kleine Vliegenvanger en 2 wkn geleden een Kleine Spotvogel gevonden te hebben is ons najaar al meer dan geslaagd.

Wat nu als ze Wietze hadden gebeld ipv jou. Was hij dan ook de ontdekker geweest?
Ik lees het anders Folkert Vincent zat ook in de auto maar na het parkeren van de auto ging hij op een andere plek zoeken .

Ah, in dat geval.. Wacht even reactie van Vincent af hoe het nu precies is gegaan  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Citaat van: Folkert Jan op september 29, 2014, 15:24:50 PM
Gaat me niet om jou hoor Wietze. Zag toevallig je FB bericht met de bunzing. Voor jou naam had ik elke willekeurige naam kunnen verzinnen.

Ander voorbeeld: Strax DT 2 er wordt wat gevonden. Determinatie kan lastig zijn dus de app groep wordt ingeschakeld. Is dan iedereen de ontdekker als die aanschuift?


Begrijp ik, ik wilde alleen wat ruis creeren, FJ  ;)
Denk dat August het verhaal goed begrepen hebben: ontdekken met 3-en de vogel uit auto, parkeren auto, vogel ff uit beeld dan, gaan dan op aparte plekken zoeken, dan loopt Vincent iets verderop als de anderen de vogel terugvinden .....
Wietze Janse

Vincent Hart

#529
Bijna goed  ;) We zaten inderdaad met z'n drieën in de auto. Ik zag de vogel de eerste keer, vanuit de rijdende auto, niet (met deze vogel was ik anders ook wel gealarmeerd geweest, heb redelijk wat Izabel gezien in het buitenland). We parkeerden bij de bosjes waar we heengereden waren om te checken. Rob en Roelof waren ongerust over de tapuit en liepen erheen. Ik twijfelde of ik mee zou lopen maar taxeerde (zonder hem gezien te hebben dus) dat het een blekere 1e kj Tapuit zou blijken dus liep vast naar de bosjes (50m van de tapuit met de auto tussenin). Na een minuut belde Rob dat de vogel ook aan de grond bijzonder eng was. Toen maar even gaan kijken. Vervolgens samen vogel vastgelegd en afgemaakt.

Of het voor FJ's lijstje een ontdekking van ons drieën is of alleen van R&R is aan hem. Wij beschouwen zo'n ontdekking waarbij je met meer mensen aan het vogelen bent altijd als ontdekking van het hele team. Het binnenslepen van zo'n vogel is altijd een team effort namelijk, iedereen levert daar een onmisbare bijdrage aan. Een andere keer ben je zelf wel degene/een van degenen die de vogel als eerste opmerkt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op september 29, 2014, 16:38:03 PM
Bijna goed  ;) We zaten inderdaad met z'n drieën in de auto. Ik zag de vogel de eerste keer, vanuit de rijdende auto, niet (met deze vogel was ik anders ook wel gealarmeerd geweest, heb redelijk wat Izabel gezien in het buitenland). We parkeerden bij de bosjes waar we heengereden waren om te checken. Rob en Roelof waren ongerust over de tapuit en liepen erheen. Ik twijfelde of ik mee zou lopen maar taxeerde (zonder hem gezien te hebben dus) dat het een blekere 1e kj Tapuit zou blijken dus liep vast naar de bosjes (50m van de tapuit met de auto tussenin). Na een minuut belde Rob dat de vogel ook aan de grond bijzonder eng was. Toen maar even gaan kijken. Vervolgens samen vogel vastgelegd en afgemaakt.

Of het voor FJ's lijstje een ontdekking van ons drieën is of alleen van R&R is aan hem. Wij beschouwen zo'n ontdekking waarbij je met meer mensen aan het vogelen bent altijd als ontdekking van het hele team. Het binnenslepen van zo'n vogel is altijd een team effort namelijk, iedereen levert daar een onmisbare bijdrage aan. Een andere keer ben je zelf wel degene/een van degenen die de vogel als eerste opmerkt.

Ik vind het prima om je erbij te zetten aangezien, maar ik wil nogmaals benadrukken dat mijn bedoeling is een lijst met draagkracht op te zetten dus mijn mening alleen doet er niet toe.

Wat vind de rest van deze situatie?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Zie overigens ook regel 2 hier: http://punkbirder.webs.com/selffoundrules.htm
Tenslotte hebben wij de situatie dat je met meer personen gaat vogelen, niet uitgevonden  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Als de ontdekkers zeggen dat ze het met ze drieën gedaan hebben. Dan hebben ze het met ze drieën gedaan. Hij word ingediend bij het CDNA met alle drie de namen. Dus komt het zo in het Jaarverslag dus waarom niet in deze lijst?
August van Rijn

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op september 29, 2014, 17:07:44 PM
Zie overigens ook regel 2 hier: http://punkbirder.webs.com/selffoundrules.htm
Tenslotte hebben wij de situatie dat je met meer personen gaat vogelen, niet uitgevonden  ;)

If you hear about the bird and travel to help identify it, you're not involved in the find, you are just twitching it  ;D

Maar wat daar staat boeit mij niet. We kijken hier gewoon naar deze lijst. Als de meederheid vind dat je meegenomen wordt, wordt je meegenomen en anders niet  ;).
Met august jij en mij staat het nu 3-0
Ik heb je erbij gezet. Mochten er veel tegenberichten komen zien we dan verder
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

maartenwielstra

Citaat van: August op september 29, 2014, 17:10:13 PM
Als de ontdekkers zeggen dat ze het met ze drieën gedaan hebben. Dan hebben ze het met ze drieën gedaan. Hij word ingediend bij het CDNA met alle drie de namen. Dus komt het zo in het Jaarverslag dus waarom niet in deze lijst?


Is wat voor te zeggen, diegenen die bij de vondst betrokken waren mogen het samen uitvechten. Persoonlijk zou ik me terugtrekken. Mijn mening is dat je wat ontdekt als je de vogel als eerste ziet als zijnde iets afwijkends/interessants. Wie het verder determineert maakt me dan niet uit, en vind ik ook niet een ontdekker. Als je een vogel ziet en al dan niet meld terwijl je niet aan iets raars denkt, en iemand anders maakt 'em af; dan lijkt me dat geen eervol gevoel op te leveren bij mezelf, geen idee of ik mijzelf dan als ontdekker zou benoemen.

Guus Peterse

En wat dan als iemand iets ziet, helemaal niet als zijnde iets afwijkends/interessants, wat het daarna wel blijkt te zijn?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Folkert Jan op september 29, 2014, 17:21:24 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 29, 2014, 17:07:44 PM
Zie overigens ook regel 2 hier: http://punkbirder.webs.com/selffoundrules.htm
Tenslotte hebben wij de situatie dat je met meer personen gaat vogelen, niet uitgevonden  ;)

If you hear about the bird and travel to help identify it, you're not involved in the find, you are just twitching it  ;D

Maar wat daar staat boeit mij niet. We kijken hier gewoon naar deze lijst. Als de meederheid vind dat je meegenomen wordt, wordt je meegenomen en anders niet  ;) .
Met august jij en mij staat het nu 3-0
Ik heb je erbij gezet. Mochten er veel tegenberichten komen zien we dan verder

Zijn er dan mensen die de ontdekkers kunnen tegenspreken?
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op september 29, 2014, 17:32:49 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 29, 2014, 17:21:24 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 29, 2014, 17:07:44 PM
Zie overigens ook regel 2 hier: http://punkbirder.webs.com/selffoundrules.htm
Tenslotte hebben wij de situatie dat je met meer personen gaat vogelen, niet uitgevonden  ;)

If you hear about the bird and travel to help identify it, you're not involved in the find, you are just twitching it  ;D

Maar wat daar staat boeit mij niet. We kijken hier gewoon naar deze lijst. Als de meederheid vind dat je meegenomen wordt, wordt je meegenomen en anders niet  ;) .
Met august jij en mij staat het nu 3-0
Ik heb je erbij gezet. Mochten er veel tegenberichten komen zien we dan verder

Zijn er dan mensen die de ontdekkers kunnen tegenspreken?

Als er iemand op basis van deze info het ermee oneens is om Vicent hiervoor punten te geven
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

@FJ: Ik zou de regels nog eens goed lezen  :wacko:

@Maarten: De bevrediging is zeker minder dan als je de vogel bij de eerste ontmoeting ziet. De credits voor het opmerken zijn uiteraard voor R&R.
Maar ander voorbeeldje: Bij de kleine spot liep ik (bewust) met tegenlicht achterlangs wat bosjes, Roelof met licht mee langs de voorkant. Ik drukte er een beestje uit dat Roelof opviel zoals hij direct liet horen. Toen hij het bosje naderde waar de vogel was ingevallen, zagen we de vogel beiden vliegen (en vervolgens alle drie zitten) waarbij de thee-met-melk al direct zo'n beetje van de vogel afdroop. Is Roelof dan de (enige) ontdekker? Zo ja, gaat er natuurlijk nooit meer iemand aan de 'verkeerde' kant van een bosje lopen. Je doet het samen.
Nog een ander voorbeeldje: We liepen met z'n drieën over de Vliehors. Ik schop voor de gein tegen een helmpol en tot mijn verbijstering vliegt er een vreemd bruingroen phyllo'tje uit. Als ik de vogel daarna aan de grond zie en in de split second voor de vogel weer verdwijnt de koptekening zie (volgens mij Raddes maar die ga ik toch nooit vinden??), waarschuw ik R&R die al verderop lopen. Samen met 3 vogelaars die we een paar km verderop zie lopen weten we de vogel definitief als Raddes te determineren en te documenteren. Is dit alleen mijn ontdekking? Zonder de andere 5 had het heel goed gekund dat ik de vogel niet had kunnen vasthouden, afmaken, laat staan 'm aanvaardbaar kunnen krijgen. Je doet het samen.
Je vindt vogels doordat je samen een strategie hebt, een vogel vast kunt houden, in veel kortere tijd de benodigde kenmerken kunt zien én vastleggen dan je dat alleen had gekund. De ontdekking is een teamprestatie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers