Waarom telt de vervolg waarneming van de Sneeuwuil op Terschelling wel en die van de Baltische Mantelmeeuw in Dort niet?
Deze lijst zegt nog niks over de telbaarheid. Het is een verzamellijst om later zo weinig mogelijk te missen in het excel bestand.
Voor de volledigheid heb ik de baltische mantelmeeuw van dordrecht dan ook weer toegevoegd aan de lijst.
Wat betreft herontdekken zijn er mijns inzien 2 keuzes:
Optie 1: individuele vogel maar 1 keer mee laten tellen.- Jaarlijks terugkerende vogels tellen alleen in het jaar van ontdekking
- Tijd tussen de waarnemingen en afstand tussen de plekken van ontdekking maken niets uit
positief gevolg: Makkelijke regel die duidelijk is en objectief via het CDNA wordt gebruikt aangezien zij voor de NL lijst vaststellen of een vogel dezelfde is als eerder of niet.
Negatief gevolg: Echte ontdekkingen zoals de daurische klauwier van utrecht vallen buiten de boot.
Optie 2: herontdekkingen mee tellen in de rankingpositief gevolg: Er vallen geen goede ontdekkingen buiten de boot
Negatief gevolg: Er komen meer regels bij en de beoordeling daarvan zal lijden tot discussie. Je verliest dus een stuk objectiviteit. Daarnaast kunnen bepaalde ontdekkingen die niet lekker voelen mee gaan tellen. (Wat nu als er een maand niemand naar de buffelkop gaat en de eerstvolgende twitcher meld hem weer: Ik denk dat de meesten het met mij eens zijn dat zoiets niet telbaar is. Maar wat nu als er in september een bonte zanger wordt gevonden, deze een maand zoek is en dan weer wordt gevonden: volgens dezelfde regels niet telbaar, maar of dat dan weer wenselijk is).
Graag verneem ik jullie ideeën hierover.
Ik zal herontdekkingen zoveel mogelijk wel in deze lijst bijhouden om te voorkomen dat ze later gemist worden als ze wel mee tellen.
Het gaat voor mij dan om herontdekkingen op andere plekken of indien op dezelfde plek als de vogel er redelijkerwijs in de tussenliggende periode niet heeft gezeten. Ik reken als termijn dan minimaal 1 maand. Is er toch de wens om herontdekkingen op te nemen die ik zelf nog niet heb toegevoegd zet dat dan in dit topic dan voeg ik ze gewoon toe