Ik heb het hele topic doorgelezen (en dat is een werk want jullie lullen allemaal nogal veel). Nou is de bruinkeelortolaan al aan bod geweest, en ik las dat volgens FJ's regels Jeroen de punten zou krijgen, omdat hij is blijven wachten op de rest. Ik mag aannemen dat ik erin meedeel want ik stond ernaast, zag de vogel slechts een seconde later dan Jeroen en heb ook gewacht. (?)
Nou graag mn kortbekzeekoet ook nog ff onder de loep. Die heb ik ontdekt (oké samen met iemand anders), gefotografeerd en thuis (ruim 5 uur later) uiteindelijk als onzeker op t forum gezet. Frank Neijts heeft m bevestigd. Vogel was niet meer dezelfde dag twitchbaar en werd de volgende dag een kleine 3 km verderop langs de dijk teruggevonden.
Wie krijgt hier allemaal punten? Ik als ontdekker, Frank Neijts niet, ondanks bevestiging van de soort? En was de vogel gezien het habitat nog dichtbij genoeg of zou degene die m de volgende dag als eerste oppikte ook nog punten krijgen?
Ik weet dat het allemaal al vergane glorie is want je laat m pas tellen vanaf 2014, maar zou toch nog graag ff reactie willen hebben, dan snap ik m daarna hopelijk helemaal.
Vind t trouwens nog steeds een goed idee, al ben ik het met mensen eens dat enkele regels wel bijgeschaafd kunnen worden.
Laten we eens kijken:
Bruinkeelortolaan
Op basis van dit schema kom je dan tot:
CDNA aanvaard/4 uur twitchbaar/Gemeld als de verkeerde soort/determinatie dezelfde dag hersteld door een ander -> niet telbaar
Het klopt dat deze waarneming op basis van eerdere regels wel telbaar zou zijn, maar omdat op die regels nogal wat kritiek was is het aangepast.
Zou deze wel telbaar zijn dan dus de vraag wie de vogel zou mogen tellen:
In principe het streven zo weinig mogelijk ontdekkers punten geven voor 1 ontdekking tenzij echt niet duidelijk is wie de ontdekker was.
Dus in principe de eerste die de vogel opmerkt kan de ontdekking tellen:
Zijn er meerdere mensen die de vogel tegelijk opmerken dan degene die de soort als eerste juist determineert.
Zijn er dan nog meerdere mensen over kunnen die de vogel allemaal tellen.
Ik laat het aan de ontdekkers zelf over dit naar eer en geweten te melden.
Kortbekzeekoet:CDNA aanvaard/4 uur twitchbaar/gemeld als de goede soort -> telbaar.
Gemeld als de goede soort telt hier omdat er op het moment dat dit voor jullie mogelijk was de hulp is ingeroepen van andere vogelaars en jullie met de determinatie wel gelijk in de goede richting dachten.
Overigens kom ik wel een aantal flaws tegen in het schema. Zal het even aanpassen zodat het duidelijker wordt.