Self found ranking vanaf 01-01-2014

Gestart door Folkert Jan, december 23, 2013, 23:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 16:06:26 PM
CiteerAlleen als de waarnemer heeft verzuimd de vogel dezelfde dag te melden geld dat pas.
dat maakt de ontdekking niet minder belangrijk
.

Dat zeg ik ook niet,
Iemand kan de ontdekking nog steeds op zijn eigen zelf ontdeklijstje zetten
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 04, 2014, 16:13:12 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 16:06:26 PM
CiteerAlleen als de waarnemer heeft verzuimd de vogel dezelfde dag te melden geld dat pas.
dat maakt de ontdekking niet minder belangrijk
.

Dat zeg ik ook niet,
Iemand kan de ontdekking nog steeds op zijn eigen zelf ontdeklijstje zetten

Maar daar gaat het hier niet om.
Herman van der Meer

Calonectris

Citaat van: HPM op februari 04, 2014, 16:22:03 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 04, 2014, 16:13:12 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 16:06:26 PM
CiteerAlleen als de waarnemer heeft verzuimd de vogel dezelfde dag te melden geld dat pas.
dat maakt de ontdekking niet minder belangrijk
.

Dat zeg ik ook niet,
Iemand kan de ontdekking nog steeds op zijn eigen zelf ontdeklijstje zetten

Maar daar gaat het hier niet om.

En waar gaat het dan wel om? Folkert Jan Is voorlopig het duidelijkst van jullie twee hoor.
Filip Collet.

HPM

Citaat van: Calonectris op februari 04, 2014, 16:26:07 PM
Citaat van: HPM op februari 04, 2014, 16:22:03 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 04, 2014, 16:13:12 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 16:06:26 PM
CiteerAlleen als de waarnemer heeft verzuimd de vogel dezelfde dag te melden geld dat pas.
dat maakt de ontdekking niet minder belangrijk
.

Dat zeg ik ook niet,
Iemand kan de ontdekking nog steeds op zijn eigen zelf ontdeklijstje zetten

Maar daar gaat het hier niet om.

En waar gaat het dan wel om? Folkert Jan Is voorlopig het duidelijkst van jullie twee hoor.

Het gaat om een vergelijkende zelfontdeklijst. Daaraan doen persoonlijke lijstjes, in welke vorm dan ook, niet mee.
Herman van der Meer

hiskodevries

in Waarneming.nl doet iedereen automatisch mee in lijstjes, tenzij de waarnemer aangeeft dat niet te willen, dan maakt dat de datum wanneer de waarneming ingevoerd is niet uit. Als iemand gisteren besloten heeft om al zijn waarnemingen in te voeren en heeft meer soorten gezien dan Aart Vink dan komt die in deze lijst http://waarneming.nl/ranks.php boven aan.
of die soorten gezien heeft die twitchbaar waren maakt dan helemaal niets uit, alleen of de waarneming(en) klopt/kloppen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 16:43:38 PM
in Waarneming.nl doet iedereen automatisch mee in lijstjes, tenzij de waarnemer aangeeft dat niet te willen, dan maakt dat de datum wanneer de waarneming ingevoerd is niet uit. Als iemand gisteren besloten heeft om al zijn waarnemingen in te voeren en heeft meer soorten gezien dan Aart Vink dan komt die in deze lijst http://waarneming.nl/ranks.php boven aan.
of die soorten gezien heeft die twitchbaar waren maakt dan helemaal niets uit, alleen of de waarneming(en) klopt/kloppen.

Maar het gaat hier ook niet om lijstjes die vanuit waarneming.nl te genereren zijn  :huh:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

nee dat snap ik ook, maar wel om het principe.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 04, 2014, 16:52:58 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 16:43:38 PM
in Waarneming.nl doet iedereen automatisch mee in lijstjes, tenzij de waarnemer aangeeft dat niet te willen, dan maakt dat de datum wanneer de waarneming ingevoerd is niet uit. Als iemand gisteren besloten heeft om al zijn waarnemingen in te voeren en heeft meer soorten gezien dan Aart Vink dan komt die in deze lijst http://waarneming.nl/ranks.php boven aan.
of die soorten gezien heeft die twitchbaar waren maakt dan helemaal niets uit, alleen of de waarneming(en) klopt/kloppen.

Maar het gaat hier ook niet om lijstjes die vanuit waarneming.nl te genereren zijn  ???

Nee, want het gaat om de zelfontdekte soorten in die lijsten. Volgens mij zijn daarbij tijdstip van doorgeven, twitchbaarheid en duur van de twichbaarheid niet van belang.
Als je dat toch wil moet je het geen 'Zelfontdeklijst' noemen maar 'Lijst van ontdekkingen die ook door anderen gezien kunnen zijn'.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 04, 2014, 17:02:59 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 04, 2014, 16:52:58 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 16:43:38 PM
in Waarneming.nl doet iedereen automatisch mee in lijstjes, tenzij de waarnemer aangeeft dat niet te willen, dan maakt dat de datum wanneer de waarneming ingevoerd is niet uit. Als iemand gisteren besloten heeft om al zijn waarnemingen in te voeren en heeft meer soorten gezien dan Aart Vink dan komt die in deze lijst http://waarneming.nl/ranks.php boven aan.
of die soorten gezien heeft die twitchbaar waren maakt dan helemaal niets uit, alleen of de waarneming(en) klopt/kloppen.

Maar het gaat hier ook niet om lijstjes die vanuit waarneming.nl te genereren zijn  ???

Nee, want het gaat om de zelfontdekte soorten in die lijsten. Volgens mij zijn daarbij tijdstip van doorgeven, twitchbaarheid en duur van de twichbaarheid niet van belang.
Als je dat toch wil moet je het geen 'Zelfontdeklijst' noemen maar 'Lijst van ontdekkingen die ook door anderen gezien kunnen zijn'.

In dat geval zou je er van moeten maken:
Ranking van ontdekkingen die door de CDNA aanvaard zijn, waarbij de waarnemer medevogelaars in de beste gelegenheid heeft gesteld de vogel ook te kunnen zien.  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Ah, ik las het als "determinatie zelfde dag hersteld door een ander" en daar staat "niet telbaar" achter...

Merel

Ik heb het hele topic doorgelezen (en dat is een werk want jullie lullen allemaal nogal veel). Nou is de bruinkeelortolaan al aan bod geweest, en ik las dat volgens FJ's regels Jeroen de punten zou krijgen, omdat hij is blijven wachten op de rest. Ik mag aannemen dat ik erin meedeel want ik stond ernaast, zag de vogel slechts een seconde later dan Jeroen en heb ook gewacht. (?)

Nou graag mn kortbekzeekoet ook nog ff onder de loep. Die heb ik ontdekt (oké samen met iemand anders), gefotografeerd en thuis (ruim 5 uur later) uiteindelijk als onzeker op t forum gezet. Frank Neijts heeft m bevestigd. Vogel was niet meer dezelfde dag twitchbaar en werd de volgende dag een kleine 3 km verderop langs de dijk teruggevonden.
Wie krijgt hier allemaal punten? Ik als ontdekker, Frank Neijts niet, ondanks bevestiging van de soort? En was de vogel gezien het habitat nog dichtbij genoeg of zou degene die m de volgende dag als eerste oppikte ook nog punten krijgen?

Ik weet dat het allemaal al vergane glorie is want je laat m pas tellen vanaf 2014, maar zou toch nog graag ff reactie willen hebben, dan snap ik m daarna hopelijk helemaal. ;)
Vind t trouwens nog steeds een goed idee, al ben ik het met mensen eens dat enkele regels wel bijgeschaafd kunnen worden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

frankneijts

Citaat van: Merel op februari 11, 2014, 14:23:51 PM

Wie krijgt hier allemaal punten? Ik als ontdekker, Frank Neijts niet, ondanks bevestiging van de soort?



Ik zou me doodschamen als ik hier (ook) punten voor kreeg: vanuit m'n luie stoel achter m'n PC en minstens 350 km. van het beestje in kwestie vandaan.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: Merel op februari 11, 2014, 14:23:51 PM
Ik heb het hele topic doorgelezen (en dat is een werk want jullie lullen allemaal nogal veel). Nou is de bruinkeelortolaan al aan bod geweest, en ik las dat volgens FJ's regels Jeroen de punten zou krijgen, omdat hij is blijven wachten op de rest. Ik mag aannemen dat ik erin meedeel want ik stond ernaast, zag de vogel slechts een seconde later dan Jeroen en heb ook gewacht. (?)

Nou graag mn kortbekzeekoet ook nog ff onder de loep. Die heb ik ontdekt (oké samen met iemand anders), gefotografeerd en thuis (ruim 5 uur later) uiteindelijk als onzeker op t forum gezet. Frank Neijts heeft m bevestigd. Vogel was niet meer dezelfde dag twitchbaar en werd de volgende dag een kleine 3 km verderop langs de dijk teruggevonden.
Wie krijgt hier allemaal punten? Ik als ontdekker, Frank Neijts niet, ondanks bevestiging van de soort? En was de vogel gezien het habitat nog dichtbij genoeg of zou degene die m de volgende dag als eerste oppikte ook nog punten krijgen?

Ik weet dat het allemaal al vergane glorie is want je laat m pas tellen vanaf 2014, maar zou toch nog graag ff reactie willen hebben, dan snap ik m daarna hopelijk helemaal. ;)
Vind t trouwens nog steeds een goed idee, al ben ik het met mensen eens dat enkele regels wel bijgeschaafd kunnen worden.

Laten we eens kijken:
Bruinkeelortolaan


Op basis van dit schema kom je dan tot:
CDNA aanvaard/4 uur twitchbaar/Gemeld als de verkeerde soort/determinatie dezelfde dag hersteld door een ander -> niet telbaar

Het klopt dat deze waarneming op basis van eerdere regels wel telbaar zou zijn, maar omdat op die regels nogal wat kritiek was is het aangepast.

Zou deze wel telbaar zijn dan dus de vraag wie de vogel zou mogen tellen:
In principe het streven zo weinig mogelijk ontdekkers punten geven voor 1 ontdekking tenzij echt niet duidelijk is wie de ontdekker was.
Dus in principe de eerste die de vogel opmerkt kan de ontdekking tellen:
Zijn er meerdere mensen die de vogel tegelijk opmerken dan degene die de soort als eerste juist determineert.
Zijn er dan nog meerdere mensen over kunnen die de vogel allemaal tellen.

Ik laat het aan de ontdekkers zelf over dit naar eer en geweten te melden.

Kortbekzeekoet:
CDNA aanvaard/4 uur twitchbaar/gemeld als de goede soort -> telbaar.

Gemeld als de goede soort telt hier omdat er op het moment dat dit voor jullie mogelijk was de hulp is ingeroepen van andere vogelaars en jullie met de determinatie wel gelijk in de goede richting dachten.

Overigens kom ik wel een aantal flaws tegen in het schema. Zal het even aanpassen zodat het duidelijker wordt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Nieuwe versie van het schema, hopelijk nu duidelijker (even klikken voor de goeie grootte)

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Schema ingevuld op basis van de kleine trap: ontdekt door tereinbeheerder onbekend:
(Even vooruitlopend op het cdna)

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

DKoppenol

Werd volgens mij gemeld als zeker deze soort, die Kleine Trap, FJ.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Folkert Jan

Tereinbeheerder heeft het doorgegeven als trap spec. R Pater is gaan checken en maakte er kleine trap van!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

RWester

http://waarneming.nl/waarneming/view/81546461


Geelsnavelduiker Rhederlaag, Zevenaar al op 13 of 14 januari 2014 ontdekt door twee bewoners Rhederlaag die anoniem willen blijven...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Ja weet ik, denk die datum is gekozen omdat 't de eerste datum met documentatie is, de vogel zat er volgens die bewoners toen al sinds 13e of 14e...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


theomuusse

Ik mis nog een leuke meeuw, die ik 'ontdekte'.

Theo

Folkert Jan

Citaat van: RWester op maart 15, 2014, 22:50:15 PM
Ja weet ik, denk die datum is gekozen omdat 't de eerste datum met documentatie is, de vogel zat er volgens die bewoners toen al sinds 13e of 14e...

Ik heb hetzelfde gehad met amerikaanse goudplevier. Nadat ik de vogel had gevonden bleek deze een paar dagen ervoor ook al te zijn gezien. Deze persoon heeft het niet gemeld en ook niet ingediend. Ik heb de vogel ingediend voor de datum dat ik hem vond.

In dit geval telt in deze ranking de datum van ontdekking van de ontdekker die het als eerste wereldkundig maakte tenzij deze persoon al wist dat de vogel er zat en dus niet zelf heeft ontdekt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: theomuusse op maart 15, 2014, 23:39:43 PM
Ik mis nog een leuke meeuw, die ik 'ontdekte'.

Theo

Bedankt voor het melden, heb je meeuw toegevoegd
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: Folkert Jan op maart 16, 2014, 00:06:06 AM
Citaat van: theomuusse op maart 15, 2014, 23:39:43 PM
Ik mis nog een leuke meeuw, die ik 'ontdekte'.

Theo

Bedankt voor het melden, heb je meeuw toegevoegd
op 28/2 gevonden door cornelis fokker en laurens vd padt, toch? Of was dat een andere vogel?

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op maart 16, 2014, 19:24:55 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 16, 2014, 00:06:06 AM
Citaat van: theomuusse op maart 15, 2014, 23:39:43 PM
Ik mis nog een leuke meeuw, die ik 'ontdekte'.

Theo

Bedankt voor het melden, heb je meeuw toegevoegd
op 28/2 gevonden door cornelis fokker en laurens vd padt, toch? Of was dat een andere vogel?

En dat is weer dezelfde als Oss.
Dus dan zou dit de ontdekker moeten zijn http://waarneming.nl/waarneming/view/81817866
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

MarcelHaas

Citaat van: RWester op maart 15, 2014, 22:50:15 PM
Ja weet ik, denk die datum is gekozen omdat 't de eerste datum met documentatie is, de vogel zat er volgens die bewoners toen al sinds 13e of 14e...


Inderdaad: 16 januari vanwege de documentatie. In het jaarverslag komt wel te staan dat de vogel vermoedelijk al sinds 13 januari aanwezig was.

JohanvantBosch

Citaat van: Folkert Jan op maart 16, 2014, 20:27:47 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 16, 2014, 19:24:55 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 16, 2014, 00:06:06 AM
Citaat van: theomuusse op maart 15, 2014, 23:39:43 PM
Ik mis nog een leuke meeuw, die ik 'ontdekte'.

Theo

Bedankt voor het melden, heb je meeuw toegevoegd
op 28/2 gevonden door cornelis fokker en laurens vd padt, toch? Of was dat een andere vogel?

En dat is weer dezelfde als Oss.
Dus dan zou dit de ontdekker moeten zijn http://waarneming.nl/waarneming/view/81817866

Tja.... Oss is wel een heel andere plek. Bij Dordrecht/Zwijndrecht is het gewoon de andere kant van het water....  :-\

Tim de Boer

Maar voor zeldzame ondersoorten krijg je ook "gewoon" een punt dus als ik het goed begrijp?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Folkert Jan

Citaat van: Tim de Boer op maart 17, 2014, 07:53:18 AM
Maar voor zeldzame ondersoorten krijg je ook "gewoon" een punt dus als ik het goed begrijp?

:duim:
Zolang beoordeeld en aanvaard door CDNA
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op maart 16, 2014, 20:53:06 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 16, 2014, 20:27:47 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 16, 2014, 19:24:55 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 16, 2014, 00:06:06 AM
Citaat van: theomuusse op maart 15, 2014, 23:39:43 PM
Ik mis nog een leuke meeuw, die ik 'ontdekte'.

Theo

Bedankt voor het melden, heb je meeuw toegevoegd
op 28/2 gevonden door cornelis fokker en laurens vd padt, toch? Of was dat een andere vogel?

En dat is weer dezelfde als Oss.
Dus dan zou dit de ontdekker moeten zijn http://waarneming.nl/waarneming/view/81817866

Tja.... Oss is wel een heel andere plek. Bij Dordrecht/Zwijndrecht is het gewoon de andere kant van het water....  :-\

Op dit moment geld de regel:
Als de CDNA beoordeeld dat het om een individuele vogel gaat die al eerder binnen de NL landgrenzen is gezien is de ontdekking niet telbaar.
Indien de grote meerderheid dit graag anders ziet kunnen hier nieuwe grenzen voor worden opgesteld. Denk dan aan de minimale tijd die er tussen moet zitten en/of hoeveel km er tussen moet zitten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013