Als je in het veld al opmerkt dat het "afwijkend is van wat je kent" dan ben je denk ik al een heel eind op dreef. Dat iemand anders (je) dan helpt om op de juiste soort uit te komen, dan is vlgns mij de persoon die de "afwijking" constateert de ontdekker. Die persoon heeft de vogel(s) immers als eerste gezien/gevonden.
Eens!
Sterker nog; ik denk dat veel mensen (on)bewust terughoudend zijn. Ik weet ook niet of ik meteen Geelsnavelduiker, Rosse Waaier, Bruinkeelortolaan of Bruine Klauwier de wereld in zou durven slingeren, zeker niet als je in het veld staat met in het beste geval alleen een veldgids en smartphone tot je beschikking. Het determineert toch een stuk makkelijker als je thuis met een kop warme thee achter je pc zit...
Daarnaast is het idee achter deze competitie volgens mij dat je mensen stimuleert om meer zelf op zoek te gaan naar goede soorten, ipv die van anderen te twitchen. Of dat effect bereikt wordt of niet, op het moment dat de 'afmaker' met de punten ervan door gaat bereik je m.i. dat mensen die belang hechten aan deze punten een afwijkende soort niet meteen openbaar maken maar eerst rustig zelf thuis gaan zitten Googlen. En of je dat nou wilt?
Maar ook principieel; als je iets ontdekt, en de kennis van anderen gebruikt om de soort te determineren neemt dat niet weg dat jij de ontdekker blijft. Uiteindelijk zou je dan zelfs kunnen beredeneren dat Lars Svensson op onbereikbare hoogte in deze ranking zou moeten staan... zonder zijn hulp waren vele vogels nooit juist gedetermineerd

.