Maar bij wedstrijden die er toe doen zullen de besten altijd willen deelnemen en alleen afhaken wegens ziekte of zo en het zal toch maar weinig voorkomen dat kanshebber voor een medaille buiten mededinging meedoen.
Ik snap je redenatie, maar aan de andere kant en in het algemeen gesteld: het feit dat mensen/kanshebbers niet willen meedoen, om welke reden dan ook, mag toch nooit leiden tot het dan maar helemaal niet meer spelen van een spel? Je speelt in zo'n geval tegen je mededeelnemers, en alleen van hen kun je winnen of verliezen. Die beperking moeten men dan maar gewoon voor lief nemen, en komt wel vaker voor.
En wat betreft dit spel en het verloop in de eerste weken: ik vrees dat het idee aardig was, maar de uitvoering dusdanig ingewikkeld gaat worden dat e.e.a. z'n doel wat voorbij gaat schieten. Als ik één of twee indiensoorten per jaar vind, houd het wel op, en om het meedoen aan een spel leuk en motiverend te laten zijn, moet het kunnen beleven van een succesmoment wel iets gemakkelijker zijn. Wat mij persoonlijk leuk zou lijken is om eens een jaar met wat fanatieke vogelaars een (regionaal, liever) zelf-vind-wedstrijdje te doen, waarbij ook niet-CDNA-soorten wat credits opleveren. Er zijn tal van niet-CDNA-soorten te bedenken waarmee ik zeer blij zou zijn, maar die niets "opleveren" (in speltermen, bedoel ik). Ik weet dat er een jonge garde vogelaars bestaat dat al zo'n wedstrijdje speelt, met alleen deelnemers die vooraf ook weten dat ze meedoen en tot volle tevredenheid. Het absolute winstpunt daarbij is dat het fanatisme naar mate het jaar vordert alleen maar toeneemt, met weer als direct gevolg meer vondsten van leuke soorten.
Of de huidige opzet daarin zal slagen, vraag ik me ten zeerste af.