Self found ranking vanaf 01-01-2014

Gestart door Folkert Jan, december 23, 2013, 23:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester


Wat betreft verhaal over ontdekking GeelsnavelVia whatsapp Arnhem Alert werd gemeld dat Bob Coenen een 'duiker spec' op de Rhederlaag had. Ik probeerde net onder een schoonmaak uit te komen, vond hierin m'n escape door mee te helpen determineren en met een 'assistentie-collega's' was Roy Verhoef zo opgetrommeld. Daar troffen we Bob die net wegreed. Hij was nog steeds niet zeker maar het leek hem eigenlijk wel een Parelduiker. Na een tijd zoeken vond Roy ineens 'de duiker'. Ik zette m'n scoop er op, zag gelijk dat 't geen Parel was, kort flitste Roodkeel langs vanwege het silhouet met opgewipte snavel, moest gelijk door naar IJsduiker door formaat en hoekige kop en zat door z'n opgewipte 'banaan' gelijk aan Geelsnavel vast. In een enorme staat van ongeloof zekerheidshalve geconstateerd dat de donkere snijrand van de snavel toch echt ontbrak en de rest is geschiedenis
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Overigens volg ik dit spelletje niet, wou 't verhaal alleen even kwijt. Ik ben allang blij dat Bob de moeite heeft genomen in het veld 'een duiker' door te geven!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

Eerlijk is heerlijk. Dat is het hele punt

Guus Peterse

Citaat van: Martijn Bot op januari 26, 2014, 21:52:53 PM
Citaat van: guusp op januari 26, 2014, 20:49:53 PM
Het gaat natuurlijk om een principiële keuze. Ben je bijvoorbeeld wel de ontdekker als je de soort niet als zodanig gedetermineerd hebt?
Welke naam je de vogel ook geeft, en hoe moeilijk/makkelijk dat in onze ogen ook lijkt, de ontdekker is degene die de vogel vindt. Dat is in dit geval zo, en is in vele gevallen in het verleden ook zo geweest.
Taaltechnisch is dat natuurlijk waar, maar als hier geschermd wordt met begrippen als 'de ware helden', als hier geprobeerd wordt waarlijk vakmanschap te meten, dan wordt het zo natuurlijk toch een beetje twijfelachtig.
En overigens vind ik het allemaal best natuurlijk, ik gun iedereen zijn punten en ik wil ook zeker mensen die niet direct tot de juiste determinatie komen niet tekort doen. Ik weet ook wel dat het niet altijd zo gemakkelijk is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

eddynieuwstraten

#214
Ik snap de logica van deze regel. Ik snap ook dat t spel hiermee overzichtelijk blijft, maar in dit soort gevallen gaat mijn dank toch ook - en misschien zelfs vooral - uit naar degene die uiteindelijk de juiste conclusie trekt.

Er zijn oneindig veel verhalen van een 'mogelijk dit' en 'waarschijnlijke dat' en naar we moeten vrezen ook veel meer verhalen als deze: een waarnemer die zich echt niet realiseert dat hij een zeldzaamheid ziet. In beide situaties is de eerste aanzet weliswaar belangrijk maar uiteindelijk niet doorslaggevend. Zonder vervolg zou er immers nooit meer over gesproken worden. De cruciale zet wordt - hoe zuur ook voor de ontdekker - gegeven door de 'afmaker'.

Bij de meeste andere vormen van topsport wordt met dit aspect ook anders omgegaan. Zelfs na een dribbel vanaf de achterlijn, 6 tegenstanders uitgespeeld: uiteindelijk gaat degene die hem erin knalt de boeken in. Voor de aangever heb je dan de categorie 'assist' .Is ook een prima systeem wat mij betreft.

Maar hoe dan ook, wat mij betreft hulde voor alle afmakers.

(Maar wees gerust: ik heb besloten hiervoor geen aparte ranking bij te gaan houden).








Folkert Jan

Leuk om te zien dat er inmiddels ook door anderen wordt gereageerd en er wat discussie komt.

Dit is best een leuke, er zijn immers meerdere (meer onwaarschijnlijkere) scenario's mogelijk.

Er zat alleen een geelsnavelduiker, de ontdekker determineert deze verkeerd
Er zaten en een parelduiker en een geelsnavelduiker. Ontdekker vind parelduiker, twitchers een geelsnavel.
Er zat een parelduiker, maar die vloog weg en er kwam een geelsnavelduiker voor in de plaats.

In dit geval is het vrij duidelijk wat er gebeurd is, maar dat hoeft niet in elk geval zo te zijn.
Punkbirders tackelt dit door te stellen dat de ontdekker ter plaatse moet blijven totdat de identiteit van de vogel duidelijk is. Zij stellen echter wel als uitzondering dat indien iemand echt weg moet hij de ontdekking toch kan tellen als hij direct terug gaat wanneer dat mogelijk is.

De regel dat iemand moest blijven totdat de eerste twitchers kwamen werd echter niet goed ontvangen en is daarom geschrapt. Daarom in de ranking de regel opgenomen dat de soort niet direct goed gedetermineerd hoeft te worden, maar dat deze wel dezelfde dag (eventueel als onzeker) gemeld moet zijn, of indien niet aan deze voorwaarde is verbonden de vogel op een latere dag twitchbaar moet zijn.

Wat betreft het tellen van degene die de vogel determineert. In principe zou dat niet eerlijk zijn. Dan heeft degene die het snelst op een claim rijd kans een ontdekking op zijn lijst te krijgen. Met alle respect voor de vinder van de duiker spec: een geelsnavelduiker is niet de moeilijkst te determineren vogel. Alle lof voor het snelle handelen van Remco en Roy, maar het had net zo goed een andere vogelaar kunnen zijn die was gaan rijden.

Wat mij betreft zitten we nog steeds in de aanloopfase en kunnen de regels worden aangepast indien veel mensen dit graag zouden zien, maar voor nu is Bob Coenen degene die de punten krijgt in de ranking.
Uiteindelijk gaat het naast het belonen van de scherpe vogelaars ook om de mensen die veel tijd in het veld besteden. Bob ging het veld in en vond daardoor deze duiker.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Zucht, heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik kopieer een eerdere post, die plak ik en soms gaat het goed, maar soms staat alles ineens achter elkaar en zijn de "enters" weg.

Ik zal het ook even in het bug topic zetten en laat bovenstaande post even staan. Zal het zo nog een keer proberen en hopen dat de enters dan wel lukken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

RWester

Waar ik me aan erger is dat als je nu blijkbaar een goeie zelf-ontdeksoort wereldkundig maakt, je ineens aan deze zelf-ontdek-ranking meedoet. En al die regeltjes er om heen. Volgens mij gaan die regeltjes pas op als waarnemers er mee instemmen deel te nemen aan dat spelletje. Anders krijg je al dit soort gehannes met wie er recht heeft op de punten. Bob doet niet mee, ik doe niet mee. Iemand nog punten verdienen?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Folkert Jan

Citaat van: RWester op januari 26, 2014, 23:55:22 PM
Waar ik me aan erger is dat als je nu blijkbaar een goeie zelf-ontdeksoort wereldkundig maakt, je ineens aan deze zelf-ontdek-ranking meedoet. En al die regeltjes er om heen. Volgens mij gaan die regeltjes pas op als waarnemers er mee instemmen deel te nemen aan dat spelletje. Anders krijg je al dit soort gehannes met wie er recht heeft op de punten. Bob doet niet mee, ik doe niet mee. Iemand nog punten verdienen?


Dit vind ik erg jammer Remco,
Op dit moment is het inderdaad geen spelletje. Ik zet gewoon openbare ontdekkingen op een rijtje op basis van een aantal regels.
Als iemand een waarneming anoniem bekend maakt zal zijn of haar naam hier niet komen te staan voordat diegene hiervoor toestemming geef.
Ik zou me alleen totaal niet kunnen indenken waarom je je hieraan ergert?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Tim de Boer

Maargoed als allemaal random mensen punten gaan krijgen voor niet goed gedetermineerde vogels, dan zijn er vast heel veel mensen die maar weinig waarde gaan hechten aan dit spelletje natuurlijk. Dit geldt in ieder geval voor mezelf en ik weet het ook wel van wat anderen.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

jeroenroelofsen

Is het dan niet gewoon handiger om het bij een overzichts lijst te laten? En er geen ranking aan te hangen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

JohanvantBosch

Er zijn toch meer van dit soort 'competities' die al langer worden gespeeld? Waarom niet naar de spelregels van die competities kijken? Volgens mij komt er bv een verhaal op de db dag.

GertJ

Citaat van: RWester op januari 26, 2014, 23:55:22 PM
Waar ik me aan erger is dat als je nu blijkbaar een goeie zelf-ontdeksoort wereldkundig maakt, je ineens aan deze zelf-ontdek-ranking meedoet. En al die regeltjes er om heen. Volgens mij gaan die regeltjes pas op als waarnemers er mee instemmen deel te nemen aan dat spelletje. Anders krijg je al dit soort gehannes met wie er recht heeft op de punten. Bob doet niet mee, ik doe niet mee. Iemand nog punten verdienen?
Ja, het is wel grappig om te zien dat de meeste goeie ontdekkingen gedaan worden door mensen die het waarschijnlijk niet boeit om op dit lijstje te staan. Of door leken / beginnende vogelaars.
Misschien kun je mensen zich eerst op laten geven voor dit spel.
Ik doe overigens niet mee, ik ontdek toch nooit wat  ;D
Groet Gert Jager

DKoppenol

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 27, 2014, 09:14:37 AM
Is het dan niet gewoon handiger om het bij een overzichts lijst te laten? En er geen ranking aan te hangen?

Ja, ook al zou er geen ranking aan worden verbonden, het is wel leuk om als overzicht te hebben!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Martijn Bot

Vogelen en determineren gaan gelukkig vaak hand in hand, maar dat is natuurlijk niet iedereen in alle gevallen gegeven. Laat onverlet dat diegene die z'n nek uitsteekt, het veld in gaat, vogelt en meldt (al dan niet correct), natuurlijk gewoon de ontdekker is, en niet degene die thuis zit, wacht op de meldingen en deze eventueel bijstelt, naar beneden dan wel naar boven op de ladder van zeldzaamheid. Het zou van de gekke zijn dat je dus in een jaar, ik noem maar wat, zes CDNA-soorten op je naam zou kunnen krijgen zonder er zelf actief op uit te trekken, maar slechts door na te trekken.
Citaat van: eddynieuwstraten op januari 26, 2014, 23:10:43 PM
Bij de meeste andere vormen van topsport wordt met dit aspect ook anders omgegaan. Zelfs na een dribbel vanaf de achterlijn, 6 tegenstanders uitgespeeld: uiteindelijk gaat degene die hem erin knalt de boeken in. Voor de aangever heb je dan de categorie 'assist'.Is ook een prima systeem wat mij betreft.
Dergelijke parallelen klinken natuurlijk plausibel en aannemelijk, maar snijden geen hout. Ik wil er echter best even op doorbreien, en mijn uitleg zou dan de volgende zijn: De speler speelt zes man uit, staat oog-in-oog met de keeper, schiet en de bal kaatst via de lat en de grond terug het veld in. De vraag is: is de bal achter de doellijn geweest of niet? Speler en publiek zijn in verwarring, de doellijnregistratie wordt erbij gehaald. Degene die de schermpjes bekijkt en interpreteert, geeft het verlossende oordeel: doelpunt! Is hij daarmee de doelpuntenmaker? Nee, natuurlijk. De speler had gescoord, hij wist het alleen nog niet en moest dus afwachten tot de "experts" met hun oordeel kwamen.

HPM

Citaat van: GertJ op januari 27, 2014, 09:22:15 AM
Citaat van: RWester op januari 26, 2014, 23:55:22 PM

Waar ik me aan erger is dat als je nu blijkbaar een goeie zelf-ontdeksoort wereldkundig maakt, je ineens aan deze zelf-ontdek-ranking meedoet. En al die regeltjes er om heen. Volgens mij gaan die regeltjes pas op als waarnemers er mee instemmen deel te nemen aan dat spelletje. Anders krijg je al dit soort gehannes met wie er recht heeft op de punten. Bob doet niet mee, ik doe niet mee. Iemand nog punten verdienen?

Ja, het is wel grappig om te zien dat de meeste goeie ontdekkingen gedaan worden door mensen die het waarschijnlijk niet boeit om op dit lijstje te staan. Of door leken / beginnende vogelaars.
Misschien kun je mensen zich eerst op laten geven voor dit spel.
...

Als allerlei ontdekkers ontbreken heeft die hele ranking natuurlijk geen waarde want dan kan het zijn dat iemand die bovenaan lijkt te staan in werkelijkhied op plaats 10 of 20 of zo staat.

Herman van der Meer

Martijn Bot

Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 11:24:44 AM
Als allerlei ontdekkers ontbreken heeft die hele ranking natuurlijk geen waarde want dan kan het zijn dat iemand die bovenaan lijkt te staan in werkelijkhied op plaats 10 of 20 of zo staat.
Dat is met alle spelletjes en wedstrijden zo. De winnaar is de beste van de mensen die meedoen.

HPM

Citaat van: Martijn Bot op januari 27, 2014, 11:43:22 AM
Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 11:24:44 AM

Als allerlei ontdekkers ontbreken heeft die hele ranking natuurlijk geen waarde want dan kan het zijn dat iemand die bovenaan lijkt te staan in werkelijkhied op plaats 10 of 20 of zo staat.

Dat is met alle spelletjes en wedstrijden zo. De winnaar is de beste van de mensen die meedoen.

Maar bij wedstrijden die er toe doen zullen de besten altijd willen deelnemen en alleen afhaken wegens ziekte of zo en het zal toch maar weinig voorkomen dat kanshebber voor een medaille buiten mededinging meedoen.

Herman van der Meer

Martijn Bot

#228
Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 12:10:21 PM
Maar bij wedstrijden die er toe doen zullen de besten altijd willen deelnemen en alleen afhaken wegens ziekte of zo en het zal toch maar weinig voorkomen dat kanshebber voor een medaille buiten mededinging meedoen.
Ik snap je redenatie, maar aan de andere kant en in het algemeen gesteld: het feit dat mensen/kanshebbers niet willen meedoen, om welke reden dan ook, mag toch nooit leiden tot het dan maar helemaal niet meer spelen van een spel? Je speelt in zo'n geval tegen je mededeelnemers, en alleen van hen kun je winnen of verliezen. Die beperking moeten men dan maar gewoon voor lief nemen, en komt wel vaker voor.

En wat betreft dit spel en het verloop in de eerste weken: ik vrees dat het idee aardig was, maar de uitvoering dusdanig ingewikkeld gaat worden dat e.e.a. z'n doel wat voorbij gaat schieten. Als ik één of twee indiensoorten per jaar vind, houd het wel op, en om het meedoen aan een spel leuk en motiverend te laten zijn, moet het kunnen beleven van een succesmoment wel iets gemakkelijker zijn. Wat mij persoonlijk leuk zou lijken is om eens een jaar met wat fanatieke vogelaars een (regionaal, liever) zelf-vind-wedstrijdje te doen, waarbij ook niet-CDNA-soorten wat credits opleveren.  Er zijn tal van niet-CDNA-soorten te bedenken waarmee ik zeer blij zou zijn, maar die niets "opleveren" (in speltermen, bedoel ik). Ik weet dat er een jonge garde vogelaars bestaat dat al zo'n wedstrijdje speelt, met alleen deelnemers die vooraf ook weten dat ze meedoen en tot volle tevredenheid. Het absolute winstpunt daarbij is dat het fanatisme naar mate het jaar vordert alleen maar toeneemt, met weer als direct gevolg meer vondsten van leuke soorten.
Of de huidige opzet daarin zal slagen, vraag ik me ten zeerste af.

HPM

Eigenlijk is het ook helemaal geen wedstrijd waar je actief aan kan meedoen. Je kan niet zeggen: 'ik ga vandaag twee zeldzame dwaalgasten ontdekken', terwijl je nu wel kan zeggen dat je vandaag twee ontdekkingen gaat scoren. Dat maakt competitie eigenlijk onmogelijk. Het enige wat je kan doen is met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis zo vaak mogelijk het veld ingaan. Aan het eind van het jaar zie je dan wel wat het is geworden.
Herman van der Meer

GijsB

Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 12:54:58 PM
Eigenlijk is het ook helemaal geen wedstrijd waar je actief aan kan meedoen. Je kan niet zeggen: 'ik ga vandaag twee zeldzame dwaalgasten ontdekken', terwijl je nu wel kan zeggen dat je vandaag twee ontdekkingen gaat scoren. Dat maakt competitie eigenlijk onmogelijk. Het enige wat je kan doen is met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis zo vaak mogelijk het veld ingaan. Aan het eind van het jaar zie je dan wel wat het is geworden.


En dat is nou precies was het uitgangspunt van deze competitie is, dat meer mensen met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis het veld in gaan om zelf te vogelen in de hoop dat er daardoor ook meer ontdekt wordt.
Gijs

Martijn Bot

Citaat van: GijsB op januari 27, 2014, 13:25:47 PM
Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 12:54:58 PM
Eigenlijk is het ook helemaal geen wedstrijd waar je actief aan kan meedoen. Je kan niet zeggen: 'ik ga vandaag twee zeldzame dwaalgasten ontdekken', terwijl je nu wel kan zeggen dat je vandaag twee ontdekkingen gaat scoren. Dat maakt competitie eigenlijk onmogelijk. Het enige wat je kan doen is met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis zo vaak mogelijk het veld ingaan. Aan het eind van het jaar zie je dan wel wat het is geworden.
En dat is nou precies was het uitgangspunt van deze competitie is, dat meer mensen met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis het veld in gaan om zelf te vogelen in de hoop dat er daardoor ook meer ontdekt wordt.
En het lijkt me een illusie te denken dat je dat bereikt. Alle lof voor het initiatief, overigens.

Wouter van Pelt

Citaat van: Martijn Bot op januari 27, 2014, 14:50:34 PM
Citaat van: GijsB op januari 27, 2014, 13:25:47 PM
Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 12:54:58 PM
Eigenlijk is het ook helemaal geen wedstrijd waar je actief aan kan meedoen. Je kan niet zeggen: 'ik ga vandaag twee zeldzame dwaalgasten ontdekken', terwijl je nu wel kan zeggen dat je vandaag twee ontdekkingen gaat scoren. Dat maakt competitie eigenlijk onmogelijk. Het enige wat je kan doen is met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis zo vaak mogelijk het veld ingaan. Aan het eind van het jaar zie je dan wel wat het is geworden.
En dat is nou precies was het uitgangspunt van deze competitie is, dat meer mensen met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis het veld in gaan om zelf te vogelen in de hoop dat er daardoor ook meer ontdekt wordt.
En het lijkt me een illusie te denken dat je dat bereikt. Alle lof voor het initiatief, overigens.
Kon nog wel eens meevallen, Martijn. Ben benieuwd naar het verhaal van de Birding Basterds op 8 februari.

Martijn Bot

#233
Citaat van: Wouter van Pelt op januari 27, 2014, 15:09:26 PM
Citaat van: Martijn Bot op januari 27, 2014, 14:50:34 PM
Citaat van: GijsB op januari 27, 2014, 13:25:47 PM
Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 12:54:58 PM
Eigenlijk is het ook helemaal geen wedstrijd waar je actief aan kan meedoen. Je kan niet zeggen: 'ik ga vandaag twee zeldzame dwaalgasten ontdekken', terwijl je nu wel kan zeggen dat je vandaag twee ontdekkingen gaat scoren. Dat maakt competitie eigenlijk onmogelijk. Het enige wat je kan doen is met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis zo vaak mogelijk het veld ingaan. Aan het eind van het jaar zie je dan wel wat het is geworden.
En dat is nou precies was het uitgangspunt van deze competitie is, dat meer mensen met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis het veld in gaan om zelf te vogelen in de hoop dat er daardoor ook meer ontdekt wordt.
En het lijkt me een illusie te denken dat je dat bereikt. Alle lof voor het initiatief, overigens.
Kon nog wel eens meevallen, Martijn. Ben benieuwd naar het verhaal van de Birding Basterds op 8 februari.
Zij waren het die ik eerder bedoelde, volgens mij. Dát werkt vast en zeker, dit "spel" is m.i. te groot, met té veel spelers (die bovendien vaak onbekend zijn en zelf niet eens weten dat ze onderdeel van een spel zijn) en té weinig "scoringskansen". Je gaat echt geen extra mensen het veld in krijgen die eens even lekker een dagje wat indiensoorten gaan vinden. Als je echter ook beloond wordt met het vinden een Pallas of een Roodstuitzwaluw, dan maakt iedereen veel meer kans en wordt het spel ook een stuk toegankelijker, met als gevolg ook meer plezier in het meedoen en misschien wat extra inspanningen. En daar wil je toch uiteindelijk naartoe, lijkt me. Zo'n spel op landelijk niveau inrichten is echter niet te doen; je zult dan echt moeten beginnen met mensen die zich ook vooraf inschrijven. 

Wouter van Pelt


Ben Gaxiola

Citaat van: Wouter van Pelt op januari 27, 2014, 15:09:26 PM
Citaat van: Martijn Bot op januari 27, 2014, 14:50:34 PM
Citaat van: GijsB op januari 27, 2014, 13:25:47 PM
Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 12:54:58 PM
Eigenlijk is het ook helemaal geen wedstrijd waar je actief aan kan meedoen. Je kan niet zeggen: 'ik ga vandaag twee zeldzame dwaalgasten ontdekken', terwijl je nu wel kan zeggen dat je vandaag twee ontdekkingen gaat scoren. Dat maakt competitie eigenlijk onmogelijk. Het enige wat je kan doen is met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis zo vaak mogelijk het veld ingaan. Aan het eind van het jaar zie je dan wel wat het is geworden.
En dat is nou precies was het uitgangspunt van deze competitie is, dat meer mensen met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis het veld in gaan om zelf te vogelen in de hoop dat er daardoor ook meer ontdekt wordt.
En het lijkt me een illusie te denken dat je dat bereikt. Alle lof voor het initiatief, overigens.
Kon nog wel eens meevallen, Martijn. Ben benieuwd naar het verhaal van de Birding Basterds op 8 februari.


Wat dat betreft zou "het probleem" worden opgelost als de Birding Basterds hun competitie openstellen voor een ieder die daar aan mee wil doen. Dus  ook voor ouwe lullen die regelmatig in het veld zijn en weleens wat ontdekken.


Dan kan hier worden volstaan met een overzicht per soort van ontdekkers etc.
Ben Gaxiola

HPM

Citaat van: GijsB op januari 27, 2014, 13:25:47 PM
Citaat van: HPM op januari 27, 2014, 12:54:58 PM

Eigenlijk is het ook helemaal geen wedstrijd waar je actief aan kan meedoen. Je kan niet zeggen: 'ik ga vandaag twee zeldzame dwaalgasten ontdekken', terwijl je nu wel kan zeggen dat je vandaag twee ontdekkingen gaat scoren. Dat maakt competitie eigenlijk onmogelijk. Het enige wat je kan doen is met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis zo vaak mogelijk het veld ingaan. Aan het eind van het jaar zie je dan wel wat het is geworden.


En dat is nou precies was het uitgangspunt van deze competitie is, dat meer mensen met een hoofd vol vogel- en biotoopkennis het veld in gaan om zelf te vogelen in de hoop dat er daardoor ook meer ontdekt wordt.


Het lijkt me dat dat hooguit een bijkomend effect zou kunnen zijn. Folkert Jan schreef in zijn eerste bericht van dit topic:  "Ik ben van mening dat het zelfontdekken een stuk zichtbaarder zou kunnen. Een ranking daarin zou het zelfontdekken wellicht nog leuker kunnen maken."
In de huidige ranking kunnen mensen hoog komen zonder ooit zelf iets te hebben ontdekt. Dat zal niet tegen de regels van het spel zijn maar het voelt toch wat oneerlijk dat mensen bij iedere ontdekking door een ander een pluim op hun eigen hoed steken. Er valt ook niet tegenop te ontdekken.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: GertJ op januari 27, 2014, 09:22:15 AM
Citaat van: RWester op januari 26, 2014, 23:55:22 PM
Waar ik me aan erger is dat als je nu blijkbaar een goeie zelf-ontdeksoort wereldkundig maakt, je ineens aan deze zelf-ontdek-ranking meedoet. En al die regeltjes er om heen. Volgens mij gaan die regeltjes pas op als waarnemers er mee instemmen deel te nemen aan dat spelletje. Anders krijg je al dit soort gehannes met wie er recht heeft op de punten. Bob doet niet mee, ik doe niet mee. Iemand nog punten verdienen?
Ja, het is wel grappig om te zien dat de meeste goeie ontdekkingen gedaan worden door mensen die het waarschijnlijk niet boeit om op dit lijstje te staan. Of door leken / beginnende vogelaars.
Misschien kun je mensen zich eerst op laten geven voor dit spel.
Ik doe overigens niet mee, ik ontdek toch nooit wat  ;D

Dat riep ik ook een aantal jaar, en toen had ik opeens 4 indiensoorten in 1,5 jaar dus verlies de hoop niet  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Tim de Boer op januari 27, 2014, 08:46:37 AM
Maargoed als allemaal random mensen punten gaan krijgen voor niet goed gedetermineerde vogels, dan zijn er vast heel veel mensen die maar weinig waarde gaan hechten aan dit spelletje natuurlijk. Dit geldt in ieder geval voor mezelf en ik weet het ook wel van wat anderen.

Uit het lijstje van 17 ontdekkingen die er nu in staan zijn er 3 waarbij de determinatie niet direct gedaan is door de ontdekker. Het gaat dan om de 2 humes braamsluiper (dus neem ze dat eens kwalijk  ;) ) en de geelsnavelduiker.
Ik denk door de recente geelsnavelduiker dat het probleem groter lijkt dan het is.

Dit loopt nog geen maand en juist de winter is de tijd dat de soorten wel eens in tuinen of steden gevonden worden door de wat minder doorgewinterde vogelaars. Ik geloof er niet in dat deze "bewoners" uiteindelijk meer zullen ontdekken dan de vogelaars met bakken kennis en velduren. Uiteindelijk zullen de "toppers" wel boven komen drijven.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op januari 27, 2014, 09:19:59 AM
Er zijn toch meer van dit soort 'competities' die al langer worden gespeeld? Waarom niet naar de spelregels van die competities kijken? Volgens mij komt er bv een verhaal op de db dag.

Dit topic is niet het doel, maar een middel om uiteindelijk een lopende competitie te krijgen die voor alle vogelaars toegankelijk is.
Ik vind het mooi om te zien dat het na nog geen maand blijkbaar al zo leeft dat hier een discussie op gang komt. Ik wil deze ranking best overboord gooien als er al een andere competitie loopt die breder gedragen wordt zolang deze maar voor alle vogelaars toegankelijk is. De competities die er nu lopen (ik ken overigens maar 1), zijn volgens mij een besloten competities waar maar zeer weinig mensen aan mee doen. Mensen die vorig jaar veel hebben ontdekt (bijvoorbeemd Martin Olthof met Amerikaanse Goudplevier, Kleine geelpootruiter, Withalsvleigenvanger en Kleine spotvogel) zie je daar helaas niet in terug.
Ik zou deze ontdekkingen graag afzetten tegen anderen die veel hebben ontdekt, maar kan dit nergens makkelijk teruglezen wie wat heeft ontdekt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013