Self found ranking vanaf 01-01-2014

Gestart door Folkert Jan, december 23, 2013, 23:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: GijsB op december 24, 2013, 14:57:31 PM
Het sociale aspect is hetgene dat wenselijke maar ook onwenselijke situaties op kan leveren. Mensen zullen hun ontdekking minder snel geheim houden puur om hem voor zichzelf te houden. Mensen zullen echter een broedgeval van een verstoringsgevoelige soort eerder melden, terwijl ze het eerder misschien wel met de nodige voorzichtigheid zouden hebben behandeld. Waardoor sommige mensen misschien juist weer egoïstischer worden, ze krijgen alleen punten als ze hem melden, dus puur uit eigen belang melden ze hem, terwijl het voor de vogel zelf beter is als de ontdekking geheim gehouden wordt.

In principe is dit ook wel op te lossen. (lees met een dikke knipoog  ;) )
Gewoon gaan zoeken in niet kwetsbare gebieden  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:44:34 PM
En als ik het goed begrijp tellen soorten die niet meer beoordeeld hoeven worden met terugwerkende kracht niet meer? Waarom?? Als ik nu een Bonte Zanger ontdek en in 2020 wordt besloten dat deze intussen zo algemeen is dat hij niet meer beoordeeld wordt (jaja, wishful thinking), dan heb ik nu toch nog steeds een geweldige ontdekking gedaan??

Omdat ik niet zelf wil beslissen of bewijsstukken voldoende zijn voor aanvaarding laat ik dit aan het CDNA over. Zo hou je het ook objectief aangezien ik zelf mee doe aan dit spelletje.
Maar wat nu als een soort in 2010 tot en met 2015 indiensoort is en jij ontdekt er 2.
Vanaf 2016 geen indiensoort meer en pietje ontdekt er ook 2. Echter omdat de waarneming niet meer beoordeeld wordt kan die niet meetellen. Het staat dus 2-0 voor jou. Terwijl je beiden 2 keer dezelfde soort hebt ontdekt.
Daarmee zouden mensen die langer meedoen in de verwachting makkelijker hoog kunnen eindigen, omdat soorten als woestijntapuit, citroenkwik etc nu nog beoordeeld worden.

Je ontdekking wordt er overigens niet minder van  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: HPM op december 24, 2013, 15:01:37 PM
De ranking zoals die nu functioneert heb ik altijd onzin gevonden, omdat de enige kunst van het achter andermans ontdekkingen aanrennen logistiek is: hoe kom ik van A naar B. Het heeft niets met vogelkennis te maken.
VogelaarskKunst is zelf ontdekken, zelf beschrijven en indienen en zelf geaccepteerd krijgen.

Nog een haakje en oogje bij de regels ter overweging: als je op de ontdekking van iemand anders afgaat en je herontdekt de vogel zonder dat hij je door anderen is aangewezen, geldt dat dan ook als zelfontdekking? En hoe controleer je dat dan? Door ook die te laten indienen? Dan zou er dus iedere dag dat de vogel aanwezig is een (her-)ontdekker zijn die hem dan ook beschrijft en indient.

Herontdekkingen tellen niet. Overigens: tenzij de meederheid wil dat dit wel meetelt.  :police:
Wat wel van belang is is de volgende situatie

Voorbeeld
Vogelaar Z vind een grote geelpootruiter, maar meld dit aan niemand.
Vogelaar Q gaat de volgende dag vogelen, vind de grote geelpoot, piept de vogel, dient em in en de waarneming wordt aanvaard.

Vogelaar Q mag de ontdekking tellen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

falco

#63
Ik mis nog een uitzondering die zo nu en dan voorkomt; een exemplaar van een zeldzame soort onafhankelijk van elkaar ontdekken. Dus zonder dat je er weet van hebt dat een ander je voor was.
Het lijkt me dan logisch dat toch twee personen de waarneming als zelfontdeksoort mogen tellen. Dit gebeurde kort geleden bij de Vale Gierzwaluw van Neeltje Jans en bijvoorbeeld ook lang geleden bij de Stekelstaartgierzwaluw van Veere.

Edit: zie dat FJ net een bericht met gelijke strekking plaatst. Met als verschil dat in mijn voorbeelden de betreffende vogelaars wel hun best deden de waarneming door te geven. Bij de Vale Gierzwaluw kwam echter de juiste plek niet door en de waarnemer raakte hem snel kwijt. De Stekelstaartgierzwaluw werd direct doorgegeven, maar de waarneming was de andere ontdekker nog niet ter ore gekomen.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Folkert Jan

Citaat van: Jan Borst op december 24, 2013, 15:01:55 PM
Eenvoudige en makkelijk te controleren regels maken het denk ik een stuk leuker en levert halverwege een hoop minder gezeur op.
Op mijn werk zitten de laatste tijd regelmatig Grote Kruisbekken, daar is tot nu toe 1 persoon op af gekomen (omdat ze momenteel bijna overal te zien zijn). Dus dan kan ik lang staan wachten op de 1e twitcher  ;) !
Bij de Bonaparte Strandloper pas was het echt dat de aanwezige vogelaars steeds samen naar alle kenmerken bleven zoeken, anders was hij waarschijnlijk nooit gemeld. Maar is het dan de 1e persoon die aan de soort dacht, de persoon die als eerste de doorslaggevende kenmerken zag, of de persoon die hem als 1e documenteerde (met foto of opname)? Handiger lijkt me dan dat de mensen die aanwezig zijn op het moment van ontdekking allemaal punten krijgen (desnoods gedeelde punten).

Je eerste regel is vervallen.
De tweede: Volgens de huidige regels is de ontdekker diegene die als eerste heeft aangegeven iets afwijkends te zien.

Voorbeeld
Voorbeeld uit het veld. Oktober 2009. M Bot vind een spannend steltje, maar die zit te ver om af te maken. Hij seint andere vogelaars in die de volgende dag gaan zoeken. Zij maken de vogel af als taigastrandloper en piepen de vogel waardoor voor iedereen die op tijd kon twitchbaar was. De waarneming wordt ingediend en geaccepteerd. M bot mag de ontdekking tellen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Overigens komen op Waarneming.nl ingevoerde ontdekkingen van beoordeelsoorten ook gewoon dezelfde dag op de pieper/DB Alerts (al te vage claims uitgezonderd). Dus 'dezelfde dag op de pieper/DB Alerts' lijkt me een prima manier om de eis van 'snel doorgeven' te borgen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: GijsB op december 24, 2013, 15:06:56 PM
De birding bastards gebruiken voor dit probleem de volgende oplossing:
Citeer- Piet en Kees lopen door het bos. Piet hoort een raar geluid die hij niet thuis kan brengen. Ze gaan beiden zoeken. Kees vindt na een tijdje een Rufous Tailed Robin welke hetzelfde geluid maakt als Piet eerder hoorde. --> Piet én Kees waren aanwezig tijdens de eerst melding ('hé, wat was dat geluid?'). Kees brengt de soort als eerste op naam door een zichwaarneming. Zonder de opmerking van Piet waren ze waarschijnlijk niet gaan zoeken. Beiden hebben dus een essentiele bijdrage geleverd aan de determinatie én waren aanwezig ten tijde van de ontdekking. Dus beide krijgen de volle punten. Anders zou het geweest zijn als ze de Rufous Tailed niet hadden gevonden en Henk later op de dag (zonder te weten van het rare geluid) daar wel de Rufous Tailed te vinden, dan krijgt alleen Henk de punten. Wanneer Piet en Kees waren gestopt met zoeken omdat ze geen zin meer hadden en vervolgens aan Henk vertellen over het geluid die op zijn beurt gaat zoeken en wél succes heeft, dan krijgt alleen Henk de punten wanneer er door Piet en Kees geen soort genoemd werd. Wanneer ze wel een soort hadden geroepen, krijgt niemand punten want Piet en Kees hadden verder moeten zoeken tot het niet meer kon.

Bron: http://birdingbasterds.webs.com/spelregels.htm

Lijkt mij een prima oplossing

Als wordt bepaald dat de 1 ontdekker regel overboord gaat zou dit een prima manier zijn.

Ook hiervoor stel ik het volgende voor:
De regel staat er in om te voorkomen dat mensen gaan meeliften en telpost vogelen te belangrijk wordt voor de ranking.
Echter hoe reeel is dat probleem eigenlijk en weegt dat op tegenover bovenstaand voorbeeld?

Ik neigde eerst na ja, maar door jullie argumenten nu naar nee. De regel gaat overboord.
Mocht blijken dat de ranking op deze manier de plank mis slaat kan ervoor gekozen worden de regel alsnog in te voeren.

Bedankt voor jullie bijdragen tot zover  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Leo Heemskerk op december 24, 2013, 15:07:56 PM
Folkert even een tip:
Volgens mij kan je het zo controleren:
Vraag drie schermdumpen  van het CDNA invul formulier http://www.dutchavifauna.nl/recordform
Scherm 1: type waarneming Veldwaarneming (dode en ringvangsten tellen niet mee)
Scherm 3: Voor de naam van de ontdekker(s?)
Scherm 7: vogel zelf ontdekt met ja beantwoord
Tevens melden de soort en het id nummer (Kan je op zoeken wat de status is van de beoordeling) zie http://www.dutchavifauna.nl/records/1?r=26463
Tevens moet de waarneming in het http://www.dutchbirdalerts.nl/addreport.action overzicht staan

Hee Leo!

Hier kom ik via mail even op terug vanavond  :)
Lijkt me handig, maar ik weet niet helemaal wat je bedoeld  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Bas vd Burg op december 24, 2013, 15:12:20 PM
Nog een dingetje.
Bij de basisregels staat dat als 1 vd regels niet voorziet in een geval, dan terug wordt gevallen op de basisprincipes. Maar die basisprincipes zijn geen regels maar doelstellingen...

Klopt,
Ik verwacht situaties waarbij de regels geen uitkomst bieden. In dat geval zal een beslissing worden gemaakt door een eventuele "jury" een beslissing worden gemaakt op basis van de doelstellingen zoals jij die noemt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: falco op december 24, 2013, 15:28:30 PM
Ik mis nog een uitzondering die zo nu en dan voorkomt; een exemplaar van een zeldzame soort onafhankelijk van elkaar ontdekken. Dus zonder dat je er weet van hebt dat een ander je voor was.
Het lijkt me dan logisch dat toch twee personen de waarneming als zelfontdeksoort mogen tellen. Dit gebeurde kort geleden bij de Vale Gierzwaluw van Neeltje Jans en bijvoorbeeld ook lang geleden bij de Stekelstaartgierzwaluw van Veere.

Edit: zie dat FJ net een bericht met gelijke strekking plaatst. Met als verschil dat in mijn voorbeelden de betreffende vogelaars wel hun best deden de waarneming door te geven. Bij de Vale Gierzwaluw kwam echter de juiste plek niet door en de waarnemer raakte hem snel kwijt. De Stekelstaartgierzwaluw werd direct doorgegeven, maar de waarneming was de andere ontdekker nog niet ter ore gekomen.

Ik ken beide verhalen niet goed genoeg om nu echt een uitspraak te doen.
In principe zou gelden dat als 2 waarnemers de vogel onafhankelijk van elkaar ontdekken de ontdekker telt die de waarneming als eerste doorgeeft. Zouden we dat niet zo doen dan kan het eerdere voorbeeld over de grote geelpootruiter niet gelden.
Het wordt echter vervelend als vogelaar A net geen bereik heeft en vogelaar B wel. In dat geval kan er dan mijns inzien toch besloten worden dat beiden de soort mogen claimen. (op basis van het feit dat de 1 ontdekker regel er uit is). De eventuele jury zou in zo'n geval een beslissing moeten nemen, waarin we denk ik niet TE moeilijk moeten doen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan Borst

Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 15:23:08 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:44:34 PM
En als ik het goed begrijp tellen soorten die niet meer beoordeeld hoeven worden met terugwerkende kracht niet meer? Waarom?? Als ik nu een Bonte Zanger ontdek en in 2020 wordt besloten dat deze intussen zo algemeen is dat hij niet meer beoordeeld wordt (jaja, wishful thinking), dan heb ik nu toch nog steeds een geweldige ontdekking gedaan??

Omdat ik niet zelf wil beslissen of bewijsstukken voldoende zijn voor aanvaarding laat ik dit aan het CDNA over. Zo hou je het ook objectief aangezien ik zelf mee doe aan dit spelletje.
Maar wat nu als een soort in 2010 tot en met 2015 indiensoort is en jij ontdekt er 2.
Vanaf 2016 geen indiensoort meer en pietje ontdekt er ook 2. Echter omdat de waarneming niet meer beoordeeld wordt kan die niet meetellen. Het staat dus 2-0 voor jou. Terwijl je beiden 2 keer dezelfde soort hebt ontdekt.
Daarmee zouden mensen die langer meedoen in de verwachting makkelijker hoog kunnen eindigen, omdat soorten als woestijntapuit, citroenkwik etc nu nog beoordeeld worden.

Je ontdekking wordt er overigens niet minder van  ;)


Levert het met terugwerkende kracht gebeuren niet een hoop extra werk op? Zoals met de Grote Kruisbekken bijvoorbeeld, moet je ze eerst weer uit alle lijstjes halen en na verloop van tijd toch weer invoeren. En als een soort nieuw op de lijst komt (weet niet hoe vaak gebeurt?) tellen oude waarnemingen dan ineens ook mee?
Ik snap je punt van (relatief) makkelijke soorten, maar zorgt het aan de andere kant niet voor een hoop onnodig gedoe?

Folkert Jan

Citaat van: Jan Borst op december 24, 2013, 15:54:10 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 15:23:08 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:44:34 PM
En als ik het goed begrijp tellen soorten die niet meer beoordeeld hoeven worden met terugwerkende kracht niet meer? Waarom?? Als ik nu een Bonte Zanger ontdek en in 2020 wordt besloten dat deze intussen zo algemeen is dat hij niet meer beoordeeld wordt (jaja, wishful thinking), dan heb ik nu toch nog steeds een geweldige ontdekking gedaan??

Omdat ik niet zelf wil beslissen of bewijsstukken voldoende zijn voor aanvaarding laat ik dit aan het CDNA over. Zo hou je het ook objectief aangezien ik zelf mee doe aan dit spelletje.
Maar wat nu als een soort in 2010 tot en met 2015 indiensoort is en jij ontdekt er 2.
Vanaf 2016 geen indiensoort meer en pietje ontdekt er ook 2. Echter omdat de waarneming niet meer beoordeeld wordt kan die niet meetellen. Het staat dus 2-0 voor jou. Terwijl je beiden 2 keer dezelfde soort hebt ontdekt.
Daarmee zouden mensen die langer meedoen in de verwachting makkelijker hoog kunnen eindigen, omdat soorten als woestijntapuit, citroenkwik etc nu nog beoordeeld worden.

Je ontdekking wordt er overigens niet minder van  ;)


Levert het met terugwerkende kracht gebeuren niet een hoop extra werk op? Zoals met de Grote Kruisbekken bijvoorbeeld, moet je ze eerst weer uit alle lijstjes halen en na verloop van tijd toch weer invoeren. En als een soort nieuw op de lijst komt (weet niet hoe vaak gebeurt?) tellen oude waarnemingen dan ineens ook mee?
Ik snap je punt van (relatief) makkelijke soorten, maar zorgt het aan de andere kant niet voor een hoop onnodig gedoe?

In principe hoef ik niets te verwijderen. Binnen excel kan ik zo op sorteren drukken en dan heb ik alle grote kruisbekken op een rij. Die kan ik zo knippen en op een ander blad bewaren.

Echter is mijn idee om wanneer een indiensoort geen indiensoort meer is maar het later wel weer wordt iedereen voor die soort weer met een schone lei te laten beginnen.

Zou je dat niet doen dan benadeel je de ontdekkers in de periode dat de soort niet beoordeeld is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

en kwetsbare soorten zoals van de Ruigpootuilen die zorgvuldig verborgen worden gehouden (vermits niet via de whatsapp groepen al openbaar gemaakt)
die komen hopelijk ook niet op db alerts te staan. die doen niet mee ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Cygnus

Dit zelfontdekspel geldt toch voor alle vogelsoorten. Het maakt dan toch in principe niet uit of een vogel op dat moment wel of niet een CDNA-beoordeelsoort is? Als je een vogelsoort ontdekt kan die toch altijd geteld worden en hoeft die dan toch ook nooit meer te worden "afgenomen" als het geen beoordeelsoort meer is. Het enige wat van belang is is dat als een vogel op dat moment wel CDNA-beoordeelsoort is deze natuurlijk wel moet worden aanvaard door het CDNA. Verder zou het geen verschil moeten maken of je de vogel al dan niet direct doorgeeft. Eerst gezien blijft eerst gezien.

Ik zou bij de uitwerking vooral ook kijken naar regels in andere landen bij de zelfontdeklijst.

Hier in Estland worden ook verschillende lijstjes bijgehouden:
- Lijst van door iedereen waargenomen vogelsoorten (de normaal gangbare ranking)
- Lijst van "echte" zelfontdekte vogelsoorten
- Lijst van soorten die "self-found + co-found* zijn
- Wedstrijd "Birdfinder" met vooraf bepaalde punten per soort

Kijk voor eerste 3 op: http://www.estbirding.ee/rekordid/ en voor Birdfinder op: http://www.estbirding.ee/rarileidja/
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op december 24, 2013, 16:17:41 PM
en kwetsbare soorten zoals van de Ruigpootuilen die zorgvuldig verborgen worden gehouden (vermits niet via de whatsapp groepen al openbaar gemaakt)
die komen hopelijk ook niet op db alerts te staan. die doen niet mee ?

Volgens de huidige regels 4 voorbeelden.

Vogelaar A ontdekt een ruigpootuil, meld deze niet, dient de waarneming in en de vogel wordt aanvaard. Niet telbaar
Vogelaar B ontdekt een ruigpootuil, piept de vogel, het hele bos wordt platgelopen, uil weg, jongen verhongerd, waarneming wordt ingediend en aanvraard: telbaar
Vogelaar C ontdekt een ruigpootuil, zoekt contact met de werkgroep, er wordt de volgende dag een excursie geregeld en de vogel is weg: niet telbaar
Vogelaar D ontdekt een ruigpootuil, zoekt contact met de werkgroep, er wordt de volgende dag een excursie geregeld en de vogel wordt waargenomen: telbaar.

Ik laat even in het midden wat wenselijk is (lees met een dikke knipoog  ;) )
Verantwoordelijkheid bij de ontdekker dus, al nemen DBA en wrn.nl in dit geval ook veel verantwoordelijkheid op zich door de soort automatisch te verbergen.
Wil je echt heel graag dat de soort op je ranking komt: probeer een excursie te regelen.

Wellicht een mogelijkheid om als uitzondering op te nemen dat als getracht is een excursie te regelen, maar dit spaak loopt bij de werkgroep of bij tereinbeheerders de ontdekking toch telbaar zou moeten zijn. De vraag is even hoe dat gecontroleerd dient te worden
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

maartenwielstra

Alvast een discussie-geval: de Swinhoes telde niet, als vangst zijnde, maar de herontdekking als veldwaarneming heeft ook geen waarde als in een AANTAL puntjes? En, zoals al gezegd, een nieuwe voor NL, of zelfs WP (Stejngers Robotap)? Krijgt die een meerwaarde toegekend? En telt een zeer zeldzame ondersoort ook zoals S.Robotap?

Folkert Jan

Citaat van: Cygnus op december 24, 2013, 16:24:57 PM
Dit zelfontdekspel geldt toch voor alle vogelsoorten. Het maakt dan toch in principe niet uit of een vogel op dat moment wel of niet een CDNA-beoordeelsoort is? Als je een vogelsoort ontdekt kan die toch altijd geteld worden en hoeft die dan toch ook nooit meer te worden "afgenomen" als het geen beoordeelsoort meer is. Het enige wat van belang is is dat als een vogel op dat moment wel CDNA-beoordeelsoort is deze natuurlijk wel moet worden aanvaard door het CDNA. Verder zou het geen verschil moeten maken of je de vogel al dan niet direct doorgeeft. Eerst gezien blijft eerst gezien.

Ik zou bij de uitwerking vooral ook kijken naar regels in andere landen bij de zelfontdeklijst.

Hier in Estland worden ook verschillende lijstjes bijgehouden:
- Lijst van door iedereen waargenomen vogelsoorten (de normaal gangbare ranking)
- Lijst van "echte" zelfontdekte vogelsoorten
- Lijst van soorten die "self-found + co-found* zijn
- Wedstrijd "Birdfinder" met vooraf bepaalde punten per soort

Kijk voor eerste 3 op: http://www.estbirding.ee/rekordid/ en voor Birdfinder op: http://www.estbirding.ee/rarileidja/

Wat mij belangrijk lijkt is een objectieve beoordeling: voor dit spel daarom alleen CDNA soorten.
Om met gelijke maten te meten: Alleen soorten in de ranking opnemen die op dat moment mee doen aan het spel. CDNA soorten dus.

Even uitgaande van de situatie: 500 vogels op de nl lijst en er komt niks bij. 200 daarvan indiensoorten.
Pietje is ouder en heeft echter 205 indiensoorten op zijn ranking waarvan 5 relatief makkelijk te ontdekken waren. Pietje heeft daar dan ook al enige van op de ranking.
Klaasje moet het nu echter maar met 200 soorten zien te regelen die tevens wat lastiger te vinden zijn.

Je kunt er dus in het spel voor kiezen om bijvoorbeeld voor de makkelijke soorten te gaan. Door bijvoorbeeld nu te gaan zoeken naar grote kruisbek met het risico dat die over 5 jaar niet meer meetelt of je gaat de vliehors uitkammen op ivoormeeuw. Minder kans, maar grotere kans dat die over 20 jaar nog steeds mee doet

Ik heb gedacht aan een ranking waarbij je soorten bij voorbaat een aantal punten geeft. Echter als dit een doorlopende ranking is lukt dat niet. Immers veranderd het patroon van voorkomen per soort.
Daarom is het ook de bedoeling een ranking te gaan bouwen op basis van exclusiviteit. We kijken dan van de ontdekte soorten hoeveel er in die periode zijn ontdekt en kennen op basis daarvan op dat enkele moment punten toe en maken daarvan dan een ranking. Een paar ontdekkingen later kun je de punten weer opnieuw bepalen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

#77
Dit zou natuurlijk een zeer onwenselijke situatie zijn. Het lijkt me dat mensen prima kunnen beoordelen of het verstandig is om een ontdekking geheim te houden.
In de regels moeten dus ook uitzonderingen worden opgenomen. Een broedgeval of kwetsbare soort moet ook telbaar kunnen zijn als hij geheim gehouden wordt.

Of stel, je doet een inventarisatie op een gebied van defensie. Je ontdekt een zeldzame soort. Van defensie moet je je waarneming geheim houden. Dan zie ik niet in waarom hij niet telbaar zou zijn als je hem later indient.

Gijs

Folkert Jan

Citaat van: maartenwielstra op december 24, 2013, 16:38:21 PM
Alvast een discussie-geval: de Swinhoes telde niet, als vangst zijnde, maar de herontdekking als veldwaarneming heeft ook geen waarde als in een AANTAL puntjes? En, zoals al gezegd, een nieuwe voor NL, of zelfs WP (Stejngers Robotap)? Krijgt die een meerwaarde toegekend? En telt een zeer zeldzame ondersoort ook zoals S.Robotap?

Volgens de huidige regels:
Swinhoes is niet telbaar. Of het niet wenselijk zou zijn de herontdekker punten te geven is zeker iets om over na te denken.
Zeldzaamheid heeft geen invloed op het aantal punten. Elke vogel geeft 1 punt. Wel zou je met die soort als ontdekking in de exclusiviteitsranking hoger komen. Echter is Stejnegers uberhaupt niet telbaar. De soort is pas geherdetimineerd nadat deze niet meer twitchbaar was.

Ondersoorten heb ik nog niet bij stil gestaan.
je hebt sowieso 2 situaties:
de nominaat is ook indiensoort of
de nominaat is geen indiensoort.

We zouden ervoor kunnen kiezen om de ranking op basis van taxons te gaan doen.
We zouden er ook voor kunnen kiezen alleen hele soorten mee te laten doen. Wordt een ondersoort gepromoveerd gaat die alsnog mee doen in de ranking als die op dat moment beoordeeld wordt. Ontdekkers krijgen dan met terugwerkende kracht een punt erbij.
In dat laatste geval is eht zo dat als de nominaat ook al een indiensoort is (aziatische roodborsttapuit) je dus sowieso al een punt hebt, maar bij siberische braamsluiper dus niet.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: GijsB op december 24, 2013, 16:41:22 PM
Dit zou natuurlijk een zeer onwenselijke situatie zijn. Het lijkt me dat mensen prima kunnen beoordelen of het verstandig is om een ontdekking geheim te houden.
In de regels moeten dus ook uitzonderingen worden opgenomen. Een broedgeval of kwetsbare soort moet ook telbaar kunnen zijn als hij geheim gehouden wordt.

Of stel, je doet een inventarisatie op een gebied van defensie. Je ontdekt een zeldzame soort. Van defensie moet je je waarneming geheim houden. Dan zie ik niet in waarom hij niet telbaar zou zijn als je hem later indient.

Ik denk niet dat je onwenselijke situaties gaat krijgen vanwege de ranking.
Ik kan mij in ieder geval niet voorstellen dat iemand die gaat inventariseren op defensieterein en het geheim moet houden dit om het spelletje toch door gaat geven. Idem met ruigpootuil.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 16:30:34 PM
Citaat van: hiskodevries op december 24, 2013, 16:17:41 PM
en kwetsbare soorten zoals van de Ruigpootuilen die zorgvuldig verborgen worden gehouden (vermits niet via de whatsapp groepen al openbaar gemaakt)
die komen hopelijk ook niet op db alerts te staan. die doen niet mee ?

Volgens de huidige regels 4 voorbeelden.

Vogelaar A ontdekt een ruigpootuil, meld deze niet, dient de waarneming in en de vogel wordt aanvaard. Niet telbaar
...

Die begrijp ik niet.
Het gaat er toch om dat een melding controleerbaar is zodat ze niet uit de duim gezogen worcden?
Dat kan direct of indirect door andere vogelaars,  of door de CDNA. Bij beoordelsoorten uiteindelijk zelfs uitsluitend door CDNA.

Nu lijkt het dat er (de mogelijkheid voor)  een twitch moet zijn om de soort te mogen tellen.


Herman van der Meer

GijsB

Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 16:38:29 PM
Citaat van: Cygnus op december 24, 2013, 16:24:57 PMDit zelfontdekspel geldt toch voor alle vogelsoorten. Het maakt dan toch in principe niet uit of een vogel op dat moment wel of niet een CDNA-beoordeelsoort is? Als je een vogelsoort ontdekt kan die toch altijd geteld worden en hoeft die dan toch ook nooit meer te worden "afgenomen" als het geen beoordeelsoort meer is. Het enige wat van belang is is dat als een vogel op dat moment wel CDNA-beoordeelsoort is deze natuurlijk wel moet worden aanvaard door het CDNA. Verder zou het geen verschil moeten maken of je de vogel al dan niet direct doorgeeft. Eerst gezien blijft eerst gezien.Ik zou bij de uitwerking vooral ook kijken naar regels in andere landen bij de zelfontdeklijst. Hier in Estland worden ook verschillende lijstjes bijgehouden:- Lijst van door iedereen waargenomen vogelsoorten (de normaal gangbare ranking)- Lijst van "echte" zelfontdekte vogelsoorten- Lijst van soorten die "self-found + co-found* zijn- Wedstrijd "Birdfinder" met vooraf bepaalde punten per soort Kijk voor eerste 3 op: http://www.estbirding.ee/rekordid/ en voor Birdfinder op: http://www.estbirding.ee/rarileidja/
Wat mij belangrijk lijkt is een objectieve beoordeling: voor dit spel daarom alleen CDNA soorten.Om met gelijke maten te meten: Alleen soorten in de ranking opnemen die op dat moment mee doen aan het spel. CDNA soorten dus.  Even uitgaande van de situatie: 500 vogels op de nl lijst en er komt niks bij. 200 daarvan indiensoorten.Pietje is ouder en heeft echter 205 indiensoorten op zijn ranking waarvan 5 relatief makkelijk te ontdekken waren. Pietje heeft daar dan ook al enige van op de ranking.Klaasje moet het nu echter maar met 200 soorten zien te regelen die tevens wat lastiger te vinden zijn. Je kunt er dus in het spel voor kiezen om bijvoorbeeld voor de makkelijke soorten te gaan. Door bijvoorbeeld nu te gaan zoeken naar grote kruisbek met het risico dat die over 5 jaar niet meer meetelt of je gaat de vliehors uitkammen op ivoormeeuw. Minder kans, maar grotere kans dat die over 20 jaar nog steeds mee doet Ik heb gedacht aan een ranking waarbij je soorten bij voorbaat een aantal punten geeft. Echter als dit een doorlopende ranking is lukt dat niet. Immers veranderd het patroon van voorkomen per soort.Daarom is het ook de bedoeling een ranking te gaan bouwen op basis van exclusiviteit. We kijken dan van de ontdekte soorten hoeveel er in die periode zijn ontdekt en kennen op basis daarvan op dat enkele moment punten toe en maken daarvan dan een ranking. Een paar ontdekkingen later kun je de punten weer opnieuw bepalen.



Er zijn richtlijnen gesteld aan wat een indien soort is en wat niet. Soorten die aan die richtlijnen voldoen tellen mee op de zelfontdektranking.
Je kan het ook omkeren, stel pietje moest het doen met 200 CDNA soorten, maar pietje is ook 50 jaar ouder en overlijd eerder dan henk. Als een soort na het overlijden van pietje in eens een stuk zeldzamer wordt (bijvoorbeeld kuifleeuwerik, het is niet ondenkbaar dat die over een paar jaar een CDNA indiensoort wordt), dan is de lijst van pietje gebaseerd op 200 soorten en die van henk op 201 soorten.


Je kan dus voor 2 opties gaan, of soorten die op enig moment geen indien soort zijn geweest niet meetellen, dus ook nieuwe CDNA soorten tellen dan niet mee.
Of gewoon alle soorten meetellen die CDNA soort zijn op het moment van ontdekken.


Gijs

Alex Bos

Een vraagje.

In 2009 is 's avonds de Kaspische Plevier ontdekt op Texel. Deze vogel was voor een select clubje twitchbaar. De volgende ochtend herontdek ik de vogel op 1,5 km van de oorspronkelijke locatie. Ik weet dat de vogel is gezien, want daarom ben ik er, maar ik weet ook dat de vogel niet op de oorspronkelijke locatie zit wat mij doet besluiten verder te vogelen i.p.v. op de oude locatie te gaan staan en te wachten, net als iedereen doet. Door dit besluit ben ik tegen de vogel aangeblunderd. De punten gaan zowiezo naar de ontdekker, maar ik ben als het ware ook een ontdekker, omdat de vogel op een hele andere locatie zit dan gemeld.

Heb ik dan pech en krijg ik er geen punten voor?
Groeten Alex Bos

GijsB

Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 16:45:39 PM
Citaat van: GijsB op december 24, 2013, 16:41:22 PM
Dit zou natuurlijk een zeer onwenselijke situatie zijn. Het lijkt me dat mensen prima kunnen beoordelen of het verstandig is om een ontdekking geheim te houden.
In de regels moeten dus ook uitzonderingen worden opgenomen. Een broedgeval of kwetsbare soort moet ook telbaar kunnen zijn als hij geheim gehouden wordt.

Of stel, je doet een inventarisatie op een gebied van defensie. Je ontdekt een zeldzame soort. Van defensie moet je je waarneming geheim houden. Dan zie ik niet in waarom hij niet telbaar zou zijn als je hem later indient.

Ik denk niet dat je onwenselijke situaties gaat krijgen vanwege de ranking.
Ik kan mij in ieder geval niet voorstellen dat iemand die gaat inventariseren op defensieterein en het geheim moet houden dit om het spelletje toch door gaat geven. Idem met ruigpootuil.


Die op defensieterrein geloof ik ook niet, maar ik zie niet in waarom het minder waard is om een soort op een defensieterrein te ontdekken dan buiten een defensieterrein.
En bij een ruigpootuil weet ik het zo nog niet. Het is niet ondenkbaar dat mensen iets niet geheim houden omdat hij anders niet telt voor de lijst.
Gijs

Fred Visscher

Citaat van: Martijn Bot op december 24, 2013, 12:54:05 PM
Leuk initiatief, trouwens. Ik ben al jaren van mening dat er overmatig veel eer wordt gegeven en ontleend aan twitchlijstjes. Twitchen is doodsimpel: een auto, veel tijd, lekker afwachten of elk weekend rondjes plannen langs door anderen gevonden zeldzaamheden en je hup: je zit tegenwoordig zo aan de 400 en ontvangt schouderklopjes, felicitaties en likes. Het zou echter wel eens interessant zijn om te kijken wat er van de lijstjes overblijft wanneer je alleen zelf gevonden soorten zou mogen tellen. Dan zijn we ineens een aantal "grote namen"  helemaal kwijt, en blijven de echte helden over ;)

:duim:
Gr Fred

Leo Heemskerk

Citaat van: Alex Bos op december 24, 2013, 17:01:21 PM
Een vraagje.

In 2009 is 's avonds de Kaspische Plevier ontdekt op Texel. Deze vogel was voor een select clubje twitchbaar. De volgende ochtend herontdek ik de vogel op 1,5 km van de oorspronkelijke locatie. Ik weet dat de vogel is gezien, want daarom ben ik er, maar ik weet ook dat de vogel niet op de oorspronkelijke locatie zit wat mij doet besluiten verder te vogelen i.p.v. op de oude locatie te gaan staan en te wachten, net als iedereen doet. Door dit besluit ben ik tegen de vogel aangeblunderd. De punten gaan zowiezo naar de ontdekker, maar ik ben als het ware ook een ontdekker, omdat de vogel op een hele andere locatie zit dan gemeld.

Heb ik dan pech en krijg ik er geen punten voor?

Soort wordt door CDNA aanvaard voor enkele dagen en punten gaan alleen naar de eerste dag vermoed ik
Groet,

Leo Heemskerk

Folkert Jan

Citaat van: HPM op december 24, 2013, 16:52:35 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 16:30:34 PM
Citaat van: hiskodevries op december 24, 2013, 16:17:41 PM
en kwetsbare soorten zoals van de Ruigpootuilen die zorgvuldig verborgen worden gehouden (vermits niet via de whatsapp groepen al openbaar gemaakt)
die komen hopelijk ook niet op db alerts te staan. die doen niet mee ?

Volgens de huidige regels 4 voorbeelden.

Vogelaar A ontdekt een ruigpootuil, meld deze niet, dient de waarneming in en de vogel wordt aanvaard. Niet telbaar
...

Die begrijp ik niet.
Het gaat er toch om dat een melding controleerbaar is zodat ze niet uit de duim gezogen worcden?
Dat kan direct of indirect door andere vogelaars,  of door de CDNA. Bij beoordelsoorten uiteindelijk zelfs uitsluitend door CDNA.

Nu lijkt het dat er (de mogelijkheid voor)  een twitch moet zijn om de soort te mogen tellen.


Bijna goed alleen in andere verwoording:
De ontdekker moet naast het ontdekken en het indienen er ook zo veel mogelijk aan doen om de ontdekking met andere vogelaars te delen en daarbij niemand uit te sluiten.
Als het de ontdekker niet te verwijten is dat de vogel niet te twitchen is, is de ontdekking gewoon telbaar.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: GijsB op december 24, 2013, 17:02:26 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 16:45:39 PM
Citaat van: GijsB op december 24, 2013, 16:41:22 PM
Dit zou natuurlijk een zeer onwenselijke situatie zijn. Het lijkt me dat mensen prima kunnen beoordelen of het verstandig is om een ontdekking geheim te houden.
In de regels moeten dus ook uitzonderingen worden opgenomen. Een broedgeval of kwetsbare soort moet ook telbaar kunnen zijn als hij geheim gehouden wordt.

Of stel, je doet een inventarisatie op een gebied van defensie. Je ontdekt een zeldzame soort. Van defensie moet je je waarneming geheim houden. Dan zie ik niet in waarom hij niet telbaar zou zijn als je hem later indient.

Ik denk niet dat je onwenselijke situaties gaat krijgen vanwege de ranking.
Ik kan mij in ieder geval niet voorstellen dat iemand die gaat inventariseren op defensieterein en het geheim moet houden dit om het spelletje toch door gaat geven. Idem met ruigpootuil.


Die op defensieterrein geloof ik ook niet, maar ik zie niet in waarom het minder waard is om een soort op een defensieterrein te ontdekken dan buiten een defensieterrein.
En bij een ruigpootuil weet ik het zo nog niet. Het is niet ondenkbaar dat mensen iets niet geheim houden omdat hij anders niet telt voor de lijst.


Voor jou is het misschien niet minder waard, maar persoonlijk zou ik het minder leuk vinden om in mijn 1tje staan te juichen bij een ontdekking dan met 100 andere vrienden en bekenden.
Vind jij onbewust tijdens een inventarisatie een indiensoort die je van defensie niet mag delen is het toch simpel: telbaar
Echter als jij bewust gaat vogelen om zeldzaamheden te vinden dan zou het toch fijn zijn als je dat doet op een plek die vrij toegankelijk is zodat we je daarna allemaal persoonlijk kunnen komen feliciteren  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Alex Bos op december 24, 2013, 17:01:21 PM
Een vraagje.

In 2009 is 's avonds de Kaspische Plevier ontdekt op Texel. Deze vogel was voor een select clubje twitchbaar. De volgende ochtend herontdek ik de vogel op 1,5 km van de oorspronkelijke locatie. Ik weet dat de vogel is gezien, want daarom ben ik er, maar ik weet ook dat de vogel niet op de oorspronkelijke locatie zit wat mij doet besluiten verder te vogelen i.p.v. op de oude locatie te gaan staan en te wachten, net als iedereen doet. Door dit besluit ben ik tegen de vogel aangeblunderd. De punten gaan zowiezo naar de ontdekker, maar ik ben als het ware ook een ontdekker, omdat de vogel op een hele andere locatie zit dan gemeld.

Heb ik dan pech en krijg ik er geen punten voor?


Volgens de huidige regels wel  ;)
Zouden we herontdekken ook belonen met punten, moeten er weer veel regels bij. Hoeveel tijd moet er tussen zitten, hoeveel afstand etc.. En daarnaast vind ik dat iedereen die op dat moment is gaan zoeken evenveel eer verdient. (Tenzij ze gewoon uit hun neus stonden te eten  ::) ). Als collectief zorg je ervoor dat een soort wordt teruggevonden. Heb jij net mazzel dat ie in jou weiland loopt. :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Alex Bos

#89
Citaat van: Leo Heemskerk op december 24, 2013, 17:18:30 PM
Citaat van: Alex Bos op december 24, 2013, 17:01:21 PM
Een vraagje.

In 2009 is 's avonds de Kaspische Plevier ontdekt op Texel. Deze vogel was voor een select clubje twitchbaar. De volgende ochtend herontdek ik de vogel op 1,5 km van de oorspronkelijke locatie. Ik weet dat de vogel is gezien, want daarom ben ik er, maar ik weet ook dat de vogel niet op de oorspronkelijke locatie zit wat mij doet besluiten verder te vogelen i.p.v. op de oude locatie te gaan staan en te wachten, net als iedereen doet. Door dit besluit ben ik tegen de vogel aangeblunderd. De punten gaan zowiezo naar de ontdekker, maar ik ben als het ware ook een ontdekker, omdat de vogel op een hele andere locatie zit dan gemeld.

Heb ik dan pech en krijg ik er geen punten voor?

Soort wordt door CDNA aanvaard voor enkele dagen en punten gaan alleen naar de eerste dag vermoed ik

En hoe om te gaan met het volgende? (Weer een praktijkvoorbeeld)

De Grijze Wouw van Wageningen, Gelderland (niet zoals vermeld in DB, waar de vogel wordt vermeld als Rhenen, Utrecht)

De vogel wordt 's avonds gemeld, als het donker is, via wrn.nl en een piep van DB. De vogel is niet twitchbaar, omdat hij te laat wordt doorgegeven. De volgende ochtend ga ik zoeken in de richting waarin de vogel is weggevlogen. Ik tref de vogel een kilometer verderop aan op een andere locatie dan waar de vogel voor het laatst is gezien. De eerste waarnemer dient zijn waarneming niet in, dat doe ik met een vermelding van zijn waarneming. Ik wacht wel op de eerste twitchers i.t.t. de waarnemer van de vorige dag.

Ik neem aan dat de punten weer naar de ontdekker gaan en niet naar mij.
Groeten Alex Bos