@Folkert Jan: Als ik de discussie zo lees zijn er slechts 2 meningen: die van jou en die van de andere mensen in het topic (die komen namelijk verrassend overeen), misschien toch wat open staan.
Volgens mij is het nu namelijk meer een wedstrijdje "Wie is de meest sociale Vogelaar" dan een wie de meeste soorten ontdekt.
@Wouter: ik denk overigens dat je met het lijstje door jou ontdekte soorten in 2013 niet zoveel punten scoort
In eerste instantie hou ik vast aan mijn regels. Ik ben van mening dat ik daar een goede onderbouwing voor heb. Dat neemt niet weg dat jullie mening belangrijk is en ik jullie onderbouwing begrijp. De regels staan er nu echter heel zwart wit en elke ontdekking zal anders zijn. Hierdoor zijn de regels niet altijd zwart/wit toepasbaar. In die gevallen wil ik graag gaan discussieren over de regels. Dus met een echt voorbeeld erbij. Na verloop van tijd kunnen we op basis van de discussies gaan evalueren wat de uiteindelijke regels zullen worden en kan er een "jury" worden aangesteld die uiteindelijk beslissingen gaat nemen in lastige gevallen.
In principe begrijp ik uit de reacties tot nog toe dat de volgende aanpassingen gewenst zijn: (dit is echter gebaseerd op 4 meningen uit de vele honderd vogelaars)
- Een ontdekking kan door meerdere mensen tegelijk geclaimd worden
- Wachten bij een vogel hoeft niet
De tweede regel is niet moeilijk te handhaven, maar graag zou ik van meedere mensen zien hoe ze de eerste regel dan uitvoerbaar zouden willen krijgen en ook graag hun mening over het feit dat de ranking dan misschien geen goede weergave wordt voor de expertise en het aantal velduren van de vogelaars
Het lijkt me juist belangrijk dat de regels wèl "zwart-wit toepasbaar" zijn: niks zo vervelend als tijdens een spelletje (en dat is het toch..) te moeten horen dat de regels zijn/worden aangepast.. Wil je daarom gelijk in 2014 goed beginnen en niet halverwege het jaar tot de ontdekking komen dat sommige regels voor geen meter hanteerbaar zijn, lijkt het me beter dat, alvorens je van start gaat, nog 's heel goed nadenkt over die regels en de argumenten van anderen terdege meeweegt. Beter is het wellicht om een klein groepje samen te stellen dat hier over nadenkt en dan met een voorstel komt dat breder gedragen wordt.
Het is naief om te denken dat je alle situaties kunt vangen met een aantal regels. Elke ontdekking zal weer net iets anders zijn. Er zullen dus situaties ontstaan waarin de regels geen duidelijke beslissing geven. Of wat als de regels duidelijk zijn, maar er 2 verhalen uit het veld zijn. Daarom zal er in de toekomst ook een "jury" moeten komen als de ranking echt serieus wordt genomen.
Het is mijns inzien niet mogelijk om voor de jaarwisseling alle regels definitief vast te stellen. Alleen maar omdat het grootste gedeelte van de vogelaars niet op dit forum zit.
Ik heb daarom een proefperiode voorgesteld. Hiervoor zouden we een vaste datum kunnen prikken. Tot die datum wordt er met zen allen gediscussierd over bepaalde ontdekkingen en hieruit zal dan blijken welke regels eventueel over blijven, welke verwijderd of toegevoegd worden en welke worden aangepast.
De beslissing of een ontdekking telbaar is zal de eerste periode dus met zen allen worden gedaan.
Mochten er veel regels wijzigen kan ervoor gekozen worden om op dat moment alle regels vast te stellen en vanaf dan een nieuwe ranking te starten die dan door zal lopen