Self found ranking vanaf 01-01-2014

Gestart door Folkert Jan, december 23, 2013, 23:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Het lijkt nu allemaal een beetje om eigen belang te gaan.
Als iemand een zeldzame vogel ontdekt en goed weet vast te leggen krijgt hij van mij drie punten!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jos Welbedacht

Ik heb geen DB-alerts, en zou waarneming.nl gebruiken als ik iets zeldzaams ontdek. Toch wil ik wel mee doen met de ranking, dus wat mij betreft moet het ook mogelijk zijn om punten te krijgen als je via waarneming.nl meldt.

Leuk idee in ieder geval! Je zou een doorlopende lijst kunnen maken, die begint vanaf 1 januari 2014, in combinatie met een jaarlijkse lijst. Dan maak je namelijk ieder jaar weer kans om te winnen. Dit is dan om te voorkomen dat mensen afhaken omdat ze te ver achter staan.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:06:24 PM
@Folkert Jan: Als ik de discussie zo lees zijn er slechts 2 meningen: die van jou en die van de andere mensen in het topic (die komen namelijk verrassend overeen), misschien toch wat open staan.

Volgens mij is het nu namelijk meer een wedstrijdje "Wie is de meest sociale Vogelaar" dan een wie de meeste soorten ontdekt.

@Wouter: ik denk overigens dat je met het lijstje door jou ontdekte soorten in 2013 niet zoveel punten scoort ;)

In eerste instantie hou ik vast aan mijn regels. Ik ben van mening dat ik daar een goede onderbouwing voor heb. Dat neemt niet weg dat jullie mening belangrijk is en ik jullie onderbouwing begrijp. De regels staan er nu echter heel zwart wit en elke ontdekking zal anders zijn. Hierdoor zijn de regels niet altijd zwart/wit toepasbaar. In die gevallen wil ik graag gaan discussieren over de regels. Dus met een echt voorbeeld erbij. Na verloop van tijd kunnen we op basis van de discussies gaan evalueren wat de uiteindelijke regels zullen worden en kan er een "jury" worden aangesteld die uiteindelijk beslissingen gaat nemen in lastige gevallen.

In principe begrijp ik uit de reacties tot nog toe dat de volgende aanpassingen gewenst zijn: (dit is echter gebaseerd op 4 meningen uit de vele honderd vogelaars)

 

       
  • Een ontdekking kan door meerdere mensen tegelijk geclaimd worden
  • Wachten bij een vogel hoeft niet
De tweede regel is niet moeilijk te handhaven, maar graag zou ik van meedere mensen zien hoe ze de eerste regel dan uitvoerbaar zouden willen krijgen en ook graag hun mening over het feit dat de ranking dan misschien geen goede weergave wordt voor de expertise en het aantal velduren van de vogelaars
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 14:14:25 PM
Citaat van: laatvlieger op december 24, 2013, 13:47:15 PM
"Bij een ontdekking moet er gewacht worden op de eerste twitcher anders is de ontdekking niet telbaar."
Wat een onzin! Even goed aangeven waar de vogel zit en dan weer Keihard doorvogelen!!!

Als de vogel gevonden wordt door andere vogelaars geen probleem.
Is de vogel hierdoor echter onvindbaar: niet belonen
maar het gaat toch om zelf ontdekken? Je wilt het zelf ontdekken stimuleren, maar tegellijkertijd rem je het ontzettend af met deze regel. Als je veel zelf wilt ontdekken, moet je wel meteen weer door. Een zeldzaamheid geeft aan dat er mogelijk nog wel meer zeldzaamheden zijnte ontdekken op diezelfde dag!

Ben jij eigenlijk niet op zoek naar het lijstje "zeldzame soort door zoveel mogelijk vogelaars gezien"?  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

ArjenDrost †

Nog even iets wat ik niet duidelijk heb. Levert een Bonte Zanger net zoveel punten op als een Citroenkwikstaart?

Folkert Jan

Citaat van: colossus op december 24, 2013, 13:41:11 PM
Maar heren het maakt nogal uit hoeveel tijd (daglicht) je hebt, over welke materialen en vervoersmiddelen je beschikt en niet te vergeten waar je woont!

Kees Kuijper

Dat klopt, maar het lijkt mij niet uitvoerbaar met zoveel variabelen rekening te houden in een ranking.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 14:23:18 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:06:24 PM
@Folkert Jan: Als ik de discussie zo lees zijn er slechts 2 meningen: die van jou en die van de andere mensen in het topic (die komen namelijk verrassend overeen), misschien toch wat open staan.

Volgens mij is het nu namelijk meer een wedstrijdje "Wie is de meest sociale Vogelaar" dan een wie de meeste soorten ontdekt.

@Wouter: ik denk overigens dat je met het lijstje door jou ontdekte soorten in 2013 niet zoveel punten scoort ;)

In eerste instantie hou ik vast aan mijn regels. Ik ben van mening dat ik daar een goede onderbouwing voor heb. Dat neemt niet weg dat jullie mening belangrijk is en ik jullie onderbouwing begrijp. De regels staan er nu echter heel zwart wit en elke ontdekking zal anders zijn. Hierdoor zijn de regels niet altijd zwart/wit toepasbaar. In die gevallen wil ik graag gaan discussieren over de regels. Dus met een echt voorbeeld erbij. Na verloop van tijd kunnen we op basis van de discussies gaan evalueren wat de uiteindelijke regels zullen worden en kan er een "jury" worden aangesteld die uiteindelijk beslissingen gaat nemen in lastige gevallen.

In principe begrijp ik uit de reacties tot nog toe dat de volgende aanpassingen gewenst zijn: (dit is echter gebaseerd op 4 meningen uit de vele honderd vogelaars)

 

       
  • Een ontdekking kan door meerdere mensen tegelijk geclaimd worden
  • Wachten bij een vogel hoeft niet
De tweede regel is niet moeilijk te handhaven, maar graag zou ik van meedere mensen zien hoe ze de eerste regel dan uitvoerbaar zouden willen krijgen en ook graag hun mening over het feit dat de ranking dan misschien geen goede weergave wordt voor de expertise en het aantal velduren van de vogelaars
Je kunt ook een hele slechte vogelaar met een groot aantal velduren zijn.... Of één met een groot expertise, maar in het veld zo blind als een  naakte molrat...

Het enige dat telt is dat je soorten ontdekt!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

#37
Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:06:24 PM


@Wouter: ik denk overigens dat je met het lijstje door jou ontdekte soorten in 2013 niet zoveel punten scoort ;)
hé balen...

;)

(Had overigens ook niet die illusie hoor... ben de afgelopen jaren zelf amper in het veld geweest om te zoeken op echt goede dagen. Ook al lang geen beloning meer gehad voor een hele dag zoeken... De lol is er dan al snel weer vanaf... Maar dat is uiteraard wel waar het om gaat. De echte cracks gaan altijd de deur uit, of kiezen strategisch goede dagen in het najaar en voorjaar uit. )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jacob Molenaar

Citaat van: laatvlieger op december 24, 2013, 14:28:29 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:06:24 PM


@Wouter: ik denk overigens dat je met het lijstje door jou ontdekte soorten in 2013 niet zoveel punten scoort ;)
hé balen...

;)
Nou, aan je handtekening te zien...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op december 24, 2013, 13:54:40 PM
wanneer is een zelfontdekking eigenlijk een herontdekking ? (Buffelkopeend, een aantal gevallen van de Rossgans)
en hoe om te gaan met invasies zoals bijvoorbeeld nu met de grote kruisbek.
als de ontdekker niet met het dba spelletje meedoet is dan de volgende twitcher de ' ontdekker'  b.v. Dwerguil Lemele op wiens lijst komt die, Sperweruil zwolle idem.

Zelfontdekking/herontdekking wordt afhankelijk van de beslissing van het CDNA of het dezelfde vogel betreft.
Herontdekking telt niet mee in de ranking

Nee ook ontdekkers die niks mer DBA of wat dan ook hebben kunnen gewoon de punten krijgen zolang er aan de voorwaarden wordt voldaan. De ontdekker van de dwerguil deed dit zelfs op voortreffelijke wijze. Direct doorgeven aan een bekende en zo op de pieper. Foto's maken en invoeren op waarneming.nl en de volgende morgen mee helpen zoeken.  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:17:36 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 14:14:25 PM
Citaat van: laatvlieger op december 24, 2013, 13:47:15 PM
"Bij een ontdekking moet er gewacht worden op de eerste twitcher anders is de ontdekking niet telbaar."
Wat een onzin! Even goed aangeven waar de vogel zit en dan weer Keihard doorvogelen!!!

Als de vogel gevonden wordt door andere vogelaars geen probleem.
Is de vogel hierdoor echter onvindbaar: niet belonen
Maar je hebt hem dan toch zelf ontdekt? Dat verandert toch niet doordat anderen hem wel of niet zien? Ik vind die regel ook vrij onzinnig.

Als na verloop van tijd blijkt dat de meerderheid van de mensen die de ranking boeiend vinden deze regel willen schrappen zal die worden geschrapt.  :police:
Als ik nu ga schrappen en aanpassingen maken op basis van enkelen dan kan het zijn dat ik bezig blijf op het moment dat er iemand met een andere mening komt.  :rolleye:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Pim op december 24, 2013, 14:18:36 PM
Het lijkt nu allemaal een beetje om eigen belang te gaan.
Als iemand een zeldzame vogel ontdekt en goed weet vast te leggen krijgt hij van mij drie punten!

Ook hier geld: Als het meerendeel van de mensen die de ranking boeiend vinden willen dat dit de standaard wordt zal dat ook gebeuren. :police:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Jos Welbedacht op december 24, 2013, 14:21:47 PM
Ik heb geen DB-alerts, en zou waarneming.nl gebruiken als ik iets zeldzaams ontdek. Toch wil ik wel mee doen met de ranking, dus wat mij betreft moet het ook mogelijk zijn om punten te krijgen als je via waarneming.nl meldt.

Leuk idee in ieder geval! Je zou een doorlopende lijst kunnen maken, die begint vanaf 1 januari 2014, in combinatie met een jaarlijkse lijst. Dan maak je namelijk ieder jaar weer kans om te winnen. Dit is dan om te voorkomen dat mensen afhaken omdat ze te ver achter staan.

En ook hier: Als het merendeel van de deelnemers wil dat doorgeven via waarneming.nl hetzelfde moet tellen als via dutchbirdalerts.nl dan zal dit worden aangepast  :police:

Dat is inderdaad de bedoeling Jos  :duim:
Via het excel bestand zou het mogelijk moeten zijn om ook per jaar of per maand of zelfs per dag te kijken wie bovenaan staat.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 14:23:18 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:06:24 PM
@Folkert Jan: Als ik de discussie zo lees zijn er slechts 2 meningen: die van jou en die van de andere mensen in het topic (die komen namelijk verrassend overeen), misschien toch wat open staan.

Volgens mij is het nu namelijk meer een wedstrijdje "Wie is de meest sociale Vogelaar" dan een wie de meeste soorten ontdekt.

@Wouter: ik denk overigens dat je met het lijstje door jou ontdekte soorten in 2013 niet zoveel punten scoort ;)

In eerste instantie hou ik vast aan mijn regels. Ik ben van mening dat ik daar een goede onderbouwing voor heb. Dat neemt niet weg dat jullie mening belangrijk is en ik jullie onderbouwing begrijp. De regels staan er nu echter heel zwart wit en elke ontdekking zal anders zijn. Hierdoor zijn de regels niet altijd zwart/wit toepasbaar. In die gevallen wil ik graag gaan discussieren over de regels. Dus met een echt voorbeeld erbij. Na verloop van tijd kunnen we op basis van de discussies gaan evalueren wat de uiteindelijke regels zullen worden en kan er een "jury" worden aangesteld die uiteindelijk beslissingen gaat nemen in lastige gevallen.

In principe begrijp ik uit de reacties tot nog toe dat de volgende aanpassingen gewenst zijn: (dit is echter gebaseerd op 4 meningen uit de vele honderd vogelaars)

 

       
  • Een ontdekking kan door meerdere mensen tegelijk geclaimd worden
  • Wachten bij een vogel hoeft niet
De tweede regel is niet moeilijk te handhaven, maar graag zou ik van meedere mensen zien hoe ze de eerste regel dan uitvoerbaar zouden willen krijgen en ook graag hun mening over het feit dat de ranking dan misschien geen goede weergave wordt voor de expertise en het aantal velduren van de vogelaars

Het lijkt me juist belangrijk dat de regels wèl "zwart-wit toepasbaar" zijn: niks zo vervelend als tijdens een spelletje (en dat is het toch..) te moeten horen dat de regels zijn/worden aangepast.. Wil je daarom gelijk in 2014 goed beginnen en niet halverwege het jaar tot de ontdekking komen dat sommige regels voor geen meter hanteerbaar zijn, lijkt het me beter dat,  alvorens je van start gaat, nog 's heel goed nadenkt over die regels en de argumenten van anderen terdege meeweegt. Beter is het wellicht om een klein groepje samen te stellen dat hier over nadenkt en dan met een voorstel komt dat breder gedragen wordt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GijsB

Wat doe je als je een groep van 20 grote kruisbekken ontdekt? Krijg je daar dan 20 punten voor?
En hoeveel punten krijg je als je niet wacht op de eerste twitcher en de eerste twitcher er vervolgens maar 10 terugvind?
Krijg je dan 10 punten (terwijl je een foto hebt met 20 grote kruisbekken erop), krijg je dan geen punten (je hebt immers niet gewacht, en niet alle dieren zijn teruggevonden) of krijg je dan 20 punten (je hebt er immers 20 ontdekt.)
Of krijg je er maar 1 punt voor, het is immers 1 ontdekking die je doet.
Gijs

ArjenDrost †

Overigens denk ik dat de 'sociale regels' ook niet echt noodzakelijk zullen zijn. Mensen die met dit spelletje mee gaan doen, zullen zeldzame soorten toch wel doorgeven en pogingen doen anderen ervan mee te laten genieten. Mensen die hun zeldzame waarnemingen voor zichzelf houden (om wat voor reden dan ook) zijn volgens mij over het algemeen toch niet zo geïnteresseerd in dit soort lijstjes. Het zou zelfs een negatief effect kunnen hebben als sommige fanatiekelingen bepaalde waarningen wel door gaan geven terwijl dit voor het belang van de vogel niet goed zou zijn. Maar ja, anders geen punten...

ArjenDrost †

En als ik het goed begrijp tellen soorten die niet meer beoordeeld hoeven worden met terugwerkende kracht niet meer? Waarom?? Als ik nu een Bonte Zanger ontdek en in 2020 wordt besloten dat deze intussen zo algemeen is dat hij niet meer beoordeeld wordt (jaja, wishful thinking), dan heb ik nu toch nog steeds een geweldige ontdekking gedaan??

Folkert Jan

Citaat van: laatvlieger op december 24, 2013, 14:23:28 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 14:14:25 PM
Citaat van: laatvlieger op december 24, 2013, 13:47:15 PM
"Bij een ontdekking moet er gewacht worden op de eerste twitcher anders is de ontdekking niet telbaar."
Wat een onzin! Even goed aangeven waar de vogel zit en dan weer Keihard doorvogelen!!!

Als de vogel gevonden wordt door andere vogelaars geen probleem.
Is de vogel hierdoor echter onvindbaar: niet belonen
maar het gaat toch om zelf ontdekken? Je wilt het zelf ontdekken stimuleren, maar tegellijkertijd rem je het ontzettend af met deze regel. Als je veel zelf wilt ontdekken, moet je wel meteen weer door. Een zeldzaamheid geeft aan dat er mogelijk nog wel meer zeldzaamheden zijnte ontdekken op diezelfde dag!

Ben jij eigenlijk niet op zoek naar het lijstje "zeldzame soort door zoveel mogelijk vogelaars gezien"?  ;)

Misschien dat die regel wat dat betreft ook wel over boord kan.
Ik ben achter allergisch voor egoisme. Als de bedoeling van de ontdekker is om de ontdekking aan zichzelf te houden zou ik er een raar gevoel aan over houden zo iemand credit te geven.
Als de bedoeling van die persoon is zijn citroenkwik in de steek te laten om die Amoerkwik te vinden is dat juist weer te prijzen.

Ik stel het volgende voor:
De regel wordt per direct geschrapt.
Mocht in de toekomst blijken dat dit er toch toe leid dat veel ontdekkingen niet gedeeld worden kan er gekeken worden naar een aanpassing.

Ik zal de aanpassing in het beginscherm doorvoeren  :police:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:44:34 PM
En als ik het goed begrijp tellen soorten die niet meer beoordeeld hoeven worden met terugwerkende kracht niet meer? Waarom?? Als ik nu een Bonte Zanger ontdek en in 2020 wordt besloten dat deze intussen zo algemeen is dat hij niet meer beoordeeld wordt (jaja, wishful thinking), dan heb ik nu toch nog steeds een geweldige ontdekking gedaan??

Sowieso is zeldzaamheid niet het belangrijkste criterium blijkbaar: immers zijn bijv. een Kuifleeuwerik op Texel (Arend zou er bij wijze van spreken zijn rechterarm voor geven... 8) ), een Vaaltje op een Drents heideveld en een Kuifmees op de telpost in Bresjes, héél wat zeldzamer dan een Grote Grijze Snip, Terekruiter of Alpengierzwaluw (om maar even 3 niet zo heel zeldzame indiensoorten te noemen...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GijsB

Het sociale aspect is hetgene dat wenselijke maar ook onwenselijke situaties op kan leveren. Mensen zullen hun ontdekking minder snel geheim houden puur om hem voor zichzelf te houden. Mensen zullen echter een broedgeval van een verstoringsgevoelige soort eerder melden, terwijl ze het eerder misschien wel met de nodige voorzichtigheid zouden hebben behandeld. Waardoor sommige mensen misschien juist weer egoïstischer worden, ze krijgen alleen punten als ze hem melden, dus puur uit eigen belang melden ze hem, terwijl het voor de vogel zelf beter is als de ontdekking geheim gehouden wordt.
Gijs

Folkert Jan

Citaat van: laatvlieger op december 24, 2013, 14:27:04 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 14:23:18 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:06:24 PM
@Folkert Jan: Als ik de discussie zo lees zijn er slechts 2 meningen: die van jou en die van de andere mensen in het topic (die komen namelijk verrassend overeen), misschien toch wat open staan.

Volgens mij is het nu namelijk meer een wedstrijdje "Wie is de meest sociale Vogelaar" dan een wie de meeste soorten ontdekt.

@Wouter: ik denk overigens dat je met het lijstje door jou ontdekte soorten in 2013 niet zoveel punten scoort ;)

In eerste instantie hou ik vast aan mijn regels. Ik ben van mening dat ik daar een goede onderbouwing voor heb. Dat neemt niet weg dat jullie mening belangrijk is en ik jullie onderbouwing begrijp. De regels staan er nu echter heel zwart wit en elke ontdekking zal anders zijn. Hierdoor zijn de regels niet altijd zwart/wit toepasbaar. In die gevallen wil ik graag gaan discussieren over de regels. Dus met een echt voorbeeld erbij. Na verloop van tijd kunnen we op basis van de discussies gaan evalueren wat de uiteindelijke regels zullen worden en kan er een "jury" worden aangesteld die uiteindelijk beslissingen gaat nemen in lastige gevallen.

In principe begrijp ik uit de reacties tot nog toe dat de volgende aanpassingen gewenst zijn: (dit is echter gebaseerd op 4 meningen uit de vele honderd vogelaars)

 

       
  • Een ontdekking kan door meerdere mensen tegelijk geclaimd worden
  • Wachten bij een vogel hoeft niet
De tweede regel is niet moeilijk te handhaven, maar graag zou ik van meedere mensen zien hoe ze de eerste regel dan uitvoerbaar zouden willen krijgen en ook graag hun mening over het feit dat de ranking dan misschien geen goede weergave wordt voor de expertise en het aantal velduren van de vogelaars
Je kunt ook een hele slechte vogelaar met een groot aantal velduren zijn.... Of één met een groot expertise, maar in het veld zo blind als een  naakte molrat...

Het enige dat telt is dat je soorten ontdekt!

:duim:

Daar voorzien de huidige regels ook in.
Echter als we de 1 ontdekker regel overboord gooien loop je kans dat mensen gaan meeliften op de expertise van anderen.

als argument wordt gegeven: straks krijg je ruzie wie die ene ontdekker is.

aan de andere kant: als iemand een vogel ontdeks maar er staan toevallig 3 man bij uit hun neus te eten kun je ruzie krijgen als die 3 man de ontdekking ook willen claimen.

De vraag is dan even: wat is de minst kwade oplossing. Graag jullie mening
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:24:20 PM
Nog even iets wat ik niet duidelijk heb. Levert een Bonte Zanger net zoveel punten op als een Citroenkwikstaart?

Zo is de ranking wel opgesteld. Immers kun jij het helpen dat er net een humes bladkoning in dat bosje zit ipv een kroonboszanger?
Met punten voor de zeldzaamheid ben ik van mening dat je geluk teveel een rol laat spelen.
Wel had ik in mijn opzet het idee om ook een ranking te maken op basis van exclusiviteit. Dus naast de ranking op basis van het aantal ontdekkingen ook soorten die minder vaak zijn ontdekt meer punten toe te kennen. Hetzelfde als bij de ranking op dutchbirdalerts, waar je en het totaal aantal soorten kunt zien en ook de exclusiviteit van iemands lijst kunt zien op basis van een totaal aantal punten. Hoe ik dit in excel makkelijker kan realiseren ben ik nog niet uit, maar dit staat zeker op de agenda.  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

De ranking zoals die nu functioneert heb ik altijd onzin gevonden, omdat de enige kunst van het achter andermans ontdekkingen aanrennen logistiek is: hoe kom ik van A naar B. Het heeft niets met vogelkennis te maken.
VogelaarskKunst is zelf ontdekken, zelf beschrijven en indienen en zelf geaccepteerd krijgen.

Nog een haakje en oogje bij de regels ter overweging: als je op de ontdekking van iemand anders afgaat en je herontdekt de vogel zonder dat hij je door anderen is aangewezen, geldt dat dan ook als zelfontdekking? En hoe controleer je dat dan? Door ook die te laten indienen? Dan zou er dus iedere dag dat de vogel aanwezig is een (her-)ontdekker zijn die hem dan ook beschrijft en indient.
Herman van der Meer

Jan Borst

Eenvoudige en makkelijk te controleren regels maken het denk ik een stuk leuker en levert halverwege een hoop minder gezeur op.
Op mijn werk zitten de laatste tijd regelmatig Grote Kruisbekken, daar is tot nu toe 1 persoon op af gekomen (omdat ze momenteel bijna overal te zien zijn). Dus dan kan ik lang staan wachten op de 1e twitcher  ;) !
Bij de Bonaparte Strandloper pas was het echt dat de aanwezige vogelaars steeds samen naar alle kenmerken bleven zoeken, anders was hij waarschijnlijk nooit gemeld. Maar is het dan de 1e persoon die aan de soort dacht, de persoon die als eerste de doorslaggevende kenmerken zag, of de persoon die hem als 1e documenteerde (met foto of opname)? Handiger lijkt me dan dat de mensen die aanwezig zijn op het moment van ontdekking allemaal punten krijgen (desnoods gedeelde punten).

GijsB

De birding bastards gebruiken voor dit probleem de volgende oplossing:
Citeer- Piet en Kees lopen door het bos. Piet hoort een raar geluid die hij niet thuis kan brengen. Ze gaan beiden zoeken. Kees vindt na een tijdje een Rufous Tailed Robin welke hetzelfde geluid maakt als Piet eerder hoorde. --> Piet én Kees waren aanwezig tijdens de eerst melding ('hé, wat was dat geluid?'). Kees brengt de soort als eerste op naam door een zichwaarneming. Zonder de opmerking van Piet waren ze waarschijnlijk niet gaan zoeken. Beiden hebben dus een essentiele bijdrage geleverd aan de determinatie én waren aanwezig ten tijde van de ontdekking. Dus beide krijgen de volle punten. Anders zou het geweest zijn als ze de Rufous Tailed niet hadden gevonden en Henk later op de dag (zonder te weten van het rare geluid) daar wel de Rufous Tailed te vinden, dan krijgt alleen Henk de punten. Wanneer Piet en Kees waren gestopt met zoeken omdat ze geen zin meer hadden en vervolgens aan Henk vertellen over het geluid die op zijn beurt gaat zoeken en wél succes heeft, dan krijgt alleen Henk de punten wanneer er door Piet en Kees geen soort genoemd werd. Wanneer ze wel een soort hadden geroepen, krijgt niemand punten want Piet en Kees hadden verder moeten zoeken tot het niet meer kon.

Bron: [/size]http://birdingbasterds.webs.com/spelregels.htm
Lijkt mij een prima oplossing
Gijs

Leo Heemskerk

 Folkert even een tip:
Volgens mij kan je het zo controleren:
Vraag drie schermdumpen  van het CDNA invul formulier http://www.dutchavifauna.nl/recordform
Scherm 1: type waarneming Veldwaarneming (dode en ringvangsten tellen niet mee)
Scherm 3: Voor de naam van de ontdekker(s?)
Scherm 7: vogel zelf ontdekt met ja beantwoord
Tevens melden de soort en het id nummer (Kan je op zoeken wat de status is van de beoordeling) zie http://www.dutchavifauna.nl/records/1?r=26463
Tevens moet de waarneming in het http://www.dutchbirdalerts.nl/addreport.action overzicht staan


Groet,

Leo Heemskerk

Bas vd Burg

Nog een dingetje.
Bij de basisregels staat dat als 1 vd regels niet voorziet in een geval, dan terug wordt gevallen op de basisprincipes. Maar die basisprincipes zijn geen regels maar doelstellingen...
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op december 24, 2013, 14:37:02 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 24, 2013, 14:23:18 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:06:24 PM
@Folkert Jan: Als ik de discussie zo lees zijn er slechts 2 meningen: die van jou en die van de andere mensen in het topic (die komen namelijk verrassend overeen), misschien toch wat open staan.

Volgens mij is het nu namelijk meer een wedstrijdje "Wie is de meest sociale Vogelaar" dan een wie de meeste soorten ontdekt.

@Wouter: ik denk overigens dat je met het lijstje door jou ontdekte soorten in 2013 niet zoveel punten scoort ;)

In eerste instantie hou ik vast aan mijn regels. Ik ben van mening dat ik daar een goede onderbouwing voor heb. Dat neemt niet weg dat jullie mening belangrijk is en ik jullie onderbouwing begrijp. De regels staan er nu echter heel zwart wit en elke ontdekking zal anders zijn. Hierdoor zijn de regels niet altijd zwart/wit toepasbaar. In die gevallen wil ik graag gaan discussieren over de regels. Dus met een echt voorbeeld erbij. Na verloop van tijd kunnen we op basis van de discussies gaan evalueren wat de uiteindelijke regels zullen worden en kan er een "jury" worden aangesteld die uiteindelijk beslissingen gaat nemen in lastige gevallen.

In principe begrijp ik uit de reacties tot nog toe dat de volgende aanpassingen gewenst zijn: (dit is echter gebaseerd op 4 meningen uit de vele honderd vogelaars)

 

       
  • Een ontdekking kan door meerdere mensen tegelijk geclaimd worden
  • Wachten bij een vogel hoeft niet
De tweede regel is niet moeilijk te handhaven, maar graag zou ik van meedere mensen zien hoe ze de eerste regel dan uitvoerbaar zouden willen krijgen en ook graag hun mening over het feit dat de ranking dan misschien geen goede weergave wordt voor de expertise en het aantal velduren van de vogelaars

Het lijkt me juist belangrijk dat de regels wèl "zwart-wit toepasbaar" zijn: niks zo vervelend als tijdens een spelletje (en dat is het toch..) te moeten horen dat de regels zijn/worden aangepast.. Wil je daarom gelijk in 2014 goed beginnen en niet halverwege het jaar tot de ontdekking komen dat sommige regels voor geen meter hanteerbaar zijn, lijkt het me beter dat,  alvorens je van start gaat, nog 's heel goed nadenkt over die regels en de argumenten van anderen terdege meeweegt. Beter is het wellicht om een klein groepje samen te stellen dat hier over nadenkt en dan met een voorstel komt dat breder gedragen wordt.

Het is naief om te denken dat je alle situaties kunt vangen met een aantal regels. Elke ontdekking zal weer net iets anders zijn. Er zullen dus situaties ontstaan waarin de regels geen duidelijke beslissing geven. Of wat als de regels duidelijk zijn, maar er 2 verhalen uit het veld zijn. Daarom zal er in de toekomst ook een "jury" moeten komen als de ranking echt serieus wordt genomen.

Het is mijns inzien niet mogelijk om voor de jaarwisseling alle regels definitief vast te stellen. Alleen maar omdat het grootste gedeelte van de vogelaars niet op dit forum zit.
Ik heb daarom een proefperiode voorgesteld. Hiervoor zouden we een vaste datum kunnen prikken. Tot die datum wordt er met zen allen gediscussierd over bepaalde ontdekkingen en hieruit zal dan blijken welke regels eventueel over blijven, welke verwijderd of toegevoegd worden en welke worden aangepast.
De beslissing of een ontdekking telbaar is zal de eerste periode dus met zen allen worden gedaan.
Mochten er veel regels wijzigen kan ervoor gekozen worden om op dat moment alle regels vast te stellen en vanaf dan een nieuwe ranking te starten die dan door zal lopen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: GijsB op december 24, 2013, 14:39:04 PM
Wat doe je als je een groep van 20 grote kruisbekken ontdekt? Krijg je daar dan 20 punten voor?
En hoeveel punten krijg je als je niet wacht op de eerste twitcher en de eerste twitcher er vervolgens maar 10 terugvind?
Krijg je dan 10 punten (terwijl je een foto hebt met 20 grote kruisbekken erop), krijg je dan geen punten (je hebt immers niet gewacht, en niet alle dieren zijn teruggevonden) of krijg je dan 20 punten (je hebt er immers 20 ontdekt.)
Of krijg je er maar 1 punt voor, het is immers 1 ontdekking die je doet.

Niet wachten is er inmiddels uit.
Een groep vogels geeft 1 punt. Ik zal dit toevoegen in het beginscherm.  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op december 24, 2013, 14:40:31 PM
Overigens denk ik dat de 'sociale regels' ook niet echt noodzakelijk zullen zijn. Mensen die met dit spelletje mee gaan doen, zullen zeldzame soorten toch wel doorgeven en pogingen doen anderen ervan mee te laten genieten. Mensen die hun zeldzame waarnemingen voor zichzelf houden (om wat voor reden dan ook) zijn volgens mij over het algemeen toch niet zo geïnteresseerd in dit soort lijstjes. Het zou zelfs een negatief effect kunnen hebben als sommige fanatiekelingen bepaalde waarningen wel door gaan geven terwijl dit voor het belang van de vogel niet goed zou zijn. Maar ja, anders geen punten...

Ik had dit al opgepikt uit je eerder post. Goed verwoord. Dank daarvoor  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013