Zwart-op-wit-korst?

Gestart door zuilim, december 23, 2013, 12:51:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op de vlakke bovenzijde van een stenen afgrenzing van een graf op een kerkhof in Oegstgeest vond ik de somber gekleurde thalli van Verrucaria nigrescens. De ruimte tussen deze zwarte vrij ronde thalli is gevuld met een zwart bespikkelde witte korst.
Ik vraag mij af of dit Verrucaria muralis is.

Het viel mij op dat het veronderstelde wit hier en daar een groenbruine tint heeft. (Onderste foto) Is dat een ander mos?

Met vriendelijke groet,
Karel Brussee.

henkjanvdkolk

Hoi Karel,


Bij dit soort korsten is het van belang goed in het veld naar de peritheciën te kijken: Zijn deze helemaal ingezonken, steken ze boven het thallus uit, laten ze putjes achter als ze eruit vallen? Dit is namelijk erg lastig op een foto te zien.


Ik denk dat de peritheciën ingezonken zijn en putjes achterlaten. Dan is het een Polyblastia/Bagliettoa soort. Die moet je eigenlijk microscopisch determineren, aangezien er naast twee algemene, een aantal zeldzame soorten in NL voorkomen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

zuilim

Dag Henk-Jan,
Een deeltje van één der door mij toegevoegde foto's heb ik zo ver mogelijk "opgeblazen" en dan zie ik zowaar iets wat op putjes lijkt. Dan zouden door jou genoemde zeldzaamheden kunnen opduiken al vermoed ik dat niet. Ik grossier daarin bepaald niet. Ik heb overigens geen flauw idee hoe ik die al niet te oogsten nietigheden, ook nog eens microscopisch zou kunnen determineren.

Niettemin dank voor je reactie. Het zal wel een onbeslist blijven.

Met vriendelijke groeten,
Karel Brussee.

henkjanvdkolk

Hoi Karel,


Er zijn twee soorten algemeen: Polyblastia dermatodes en Bagliettoa calciseda. Het verschil tussen Polyblastia en Bagliettoa is theoretisch ook in het veld (met sterke loep) te zien aan de groeven van de peritheciën, maar in de praktijk heb je zelden zulke mooie exemplaren waarbij dat betrouwbaar is.


Voor microscopische determinatie: Met een mesje wat van het korstmos afschrapen (van tevoren goed kijken waar nog mooie peritheciën zitten). Thuis onder de binoc de perithecia van de 'rommel' onderscheiden en dan onder de lichtmicroscoop. De sporen zijn relatief groot en makkelijk te vinden, en de verschillen tussen de sporen van de NL soorten onderling zijn volgens mij ook niet heel moeilijk.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

zuilim

Dank voor je snelle reactie.
Ik weet niet hoe het jou vergaat maar op een kerkhof voel ik me, mossen zoekend, ongemakkelijk. Zeker als er verdrietige mensen rondlopen die daar met een heel ander oogmerk komen.
Het maken van foto's vermijd ik dan of doe dat heel slinks.
Ik ga en kan je schraapraad alleen opvolgen als "alle lichten op groen staan".

Met vriendelijke groet,
Karel.