Amerikaanse kakkerlak op Madeira

Gestart door MJE, december 23, 2013, 11:30:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

I would like to know which species this is
It concerns this sighting
http://observation.org/waarneming/view/80742895
identification uncertain Periplaneta americana observed at 2013-11-04 Portugal- Madeira - Machico
Photos:


remarks:
Found near a restaurant in Machico.
I think it is American cockroach (Periplaneta americana).
thanks in advance Mark Eising
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Ha Mark,

Ik denk dat je gelijk hebt. Op Madeira zou volgens Fauna Europaea ook Periplaneta brunnea rond moeten stappen, maar als je alleen van die twee uitgaat zou het americana moeten zijn: Overall iets lichter gekleurd, vooral duidelijk aan de lichtere benen en de cerci van americana zijn wat smaller/dunner. Patroon halsschild vind ik lastig.

Dat gezegd hebbende: Ik heb geen goede literatuur voor het op naam brengen van alle Periplaneta (wereldwijd) dus wat ik denk te weten over deze komt van internetbronnen en plaatjeskijken.

Met dergelijke exoten heb ik altijd een beetje buikpijn om er klakkeloos vanuit te gaan dat elke volgende die men ergens tegenkomt wel van dezelfde soort zal zijn als eerder terplekke geconstateerde dieren (en hoe zeker was men destijds van de ID?). Op een gegeven moment wordt iets te gemakkelijk alles wat groot en bruin is tot americana, australasiae of brunnea gebombardeerd, maar wie zegt er dat het niet een keer één van de vele andere Periplaneta zou kunnen zijn die "op reis" is gegaan. Heb zelf nog foto's van een Periplaneta van Java die ik vooralsnog geen zekere naam durf te geven (wellicht brunnea?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Dank Arp! Overigens schijnt er op Madeira ook nog een Madeira cockroach (Rhyparobia maderae) rond te stappen, maar die is uit een andere familie en beduidend een stuk lichter van kleur.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Ha Mark,

Ja, die ziet er heel anders uit. Er zijn nog wel meer kakkerlakken bekend van Madeira, maar qua Periplaneta alleen de beide die ik noemde. Op de Canarische Eilanden ook nog australasiae, maar die is makkelijk(er) van de andere cosmopolitische Periplaneta's te onderscheiden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))