Zoekplaatpuzzel

Gestart door zuilim, december 21, 2013, 19:27:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Beste forumbezoeker,
Hierbij een foto van de kop van een paaltje van vermoedelijk harde kalksteen uit een hekje rond een bescheiden grafmonument in Oegstgeest. Er zijn nogal wat korstmossen op te zien. Vast meer dan ik van een rood cijfer (1 t.m.9) heb voorzien. Sommigen (Lecanora spec.) nummerde ik vermoedelijk dubbel (1,7,8).
Wie herkent één, meerdere of zelfs niet genummerde soorten. En welke zijn dat?
Aan deze puzzel is geen prijs verbonden. Die is voor mij want zo kom ik achter de naam of mijn
vermoeden van naam wordt bevestigd. Leuke puzzel toch?

Dank voor deelname. Ik ben benieuwd.

Karel Brussee.

Mathieu Groeneveld

Hmm lastig van zo'n overzichtsfoto maar ik wil wel een poging wagen.
Maar neem niets van me aan, ik doe alleen voor spek en bonen aan deze puzzel mee ;)

1. Lecanora, dispersa of toch semipallida?
2. Een Caloplaca.. misschien lithophila?
3 en 9. Candelariella aurella of Caloplaca holocarpa?
4. Verrucaria nigrescens
7. Lecanora semipallida

Ben benieuwd of ik iets goed heb  ;D
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

henkjanvdkolk

#2
Jammer dat er niet meer reacties komen. Dit zijn erg leerzame foto's met soorten die vaak bij elkaar groeien. Helaas is de foto net iets te onscherp voor zekere determinatie van de meeste soorten.


Mijn gedachtes:
1. Lecanora semipallida
2. Caloplaca lithophila
3. Candelariella aurella
4. Verrucaria macrostoma/nigrescens
5. Sarcopyrenia gibba? ;)
6. Caloplaca flavovirescens?
7. Lecanora semipallida
8. Lecanora semipallida?
9. Candelariella aurella


Ik ben benieuwd of Karel detailfoto's heeft, vooral van 5.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Mathieu Groeneveld

Ah dat viel me alweer mee, toch redelijk veel goed  ;D
Kom maar door met die puzzelplaatjes Karel  ;)
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

alegro

#4
Citaat van: henkjanvdkolk op december 23, 2013, 22:14:07 PM
Jammer dat er niet meer reacties komen.

OK, laat ik dan ook maar eens een poging wagen:

1. Lecanora dispersa of semipallida. Ik neig naar dispersa omdat de volwassen apotheciën een
vrij dun wit randje hebben.
2 Caloplaca lithophila of e.v.t.  holocarpa.
3 en 9 Candelariella aurella
4 Verrucaria macrostoma of nigrescens. Lichte voorkeur voor macrostoma vanwege breukjes-
patroon, maar kan ook ziensbegoogling zijn.
5 Sarcopyrenia gibba?
6 Caloplaca flavocitrina (of eventueel dichroa, al vind ik de kleur eigenlijk niet goed)
7 en 8 Lecanora semipallida. Dikke witte randjes. Helaas is niet te zien  of het hier om
wat donkerder thallus gaat of dat het substraat zo is.
En verder denk ik helemaal linksonder nog Aspicilia calcarea te zien.

Overigens doe ik mee wegens het quizz aspect.  ;) "Echt" determineren zou ik aan de hand
van deze foto niet aandurven.
Grüezi mitenand,
Arjan

zuilim

Goedendag beste deelnemers aan deze puzzel.
Toch veel te zien voor, gezien door en de nodige twijfels bij de drie deelnemers. Die twijfel is begrijpelijk want, zoals Arjan al schrijft, is de foto voor determinatie niet geschikt.
Het is lastig een betere foto te maken als de mossen, zoals hier, groeien op de "gevouwen" structuur van de stenen paal. (Zie bovenste toegevoegde foto). Wat me nuttig lijkt is nog een foto van dezelfde plek maar nu vanuit een andere hoek. (Zie tweede toegevoegde foto)

Ik zal nu mijn soortnamen ophoesten, die ik in gedachte had, voor ik de eerste mail verzond. Ik heb die niet veranderd na jullie lijstjes. Vermoedelijk zitten er enormiteiten tussen.
1. Lecanora semipallida of dispersa.
"Vroeger" zou ik waarschijnlijk Lecanora flotowiana hebben gekozen maar die is opgegaan in de verzamelsoort L.semipallida.
Ik vind de apotheciumranden opvallend wit, behalve bij de lichtbruin gekleurde exemplaren en gespreid groeiend. Ik meen ook bij 1. een donker thallus te zien. Arjan, het substraat is grijs gekleurd.
2. Caloplaca lithophila.
Oranje en ook kleine apotheciën in vergelijking met die van de andere mossen.
3. Candelariella aurella.
Op andere foto's van die paal zag ik dit mos en daar met enige moeite de dunne gekerfde apotheciumrand. Een kenmerk dat Laurens Sparrius mij leerde.
4. Verrucaria nigrescens.
Ter plekke groeien kleine zwarte en bruine thalli naast elkaar. Ook lijken delen geelgroen  te zijn (Zie toegevoegde foto)
5. Porpidia soredizodes, vanwege de blauwgrijze kleur en donker gekleurd prothallus. (Zie Veldgids).
Ik zie op de foto iets wat op apotheciën met rand lijkt. De door Henk-Jan en Arjan genoemde Sarcopyrenia gibba is geheel nieuw voor mij. Mathieu vond die soort in Warmond maar herkende die niet in mijn foto.
Aan de rand van de zelfde paalvouw een mos wat er op lijkt? (Foto bijgevoegd)
6. Caloplaca flavocitrina.
7. Zie 1. Ik zie geen opvallend verschil in de dikte van de witte randjes bij 1, 7, en 8.
8. Idem.
9. Zie 3.

Arjan meent Aspicilia calcarea te zien. Het mos in de uiterste linkerhoek groeit vooral op een steile vouw. Je kijkt dus van opzij. Een randje groeit op steen waar je bovenop kijkt. Heel knap dat je daar nog iets in ziet.

Beste groeten en dank voor jullie deelname. Ik heb er weer veel van geleerd en incasseer zo de hoofdprijs.
Karel.

henkjanvdkolk

Hoi Karel,


Dank voor de extra toelichting.


Die mogelijke Aspicilia calcarea (op de eerste foto) lijkt mij eerder een overbelichte vlek, de foto wordt steeds verder overbelicht naar linksonder.


Dan wat betreft de nieuwe foto's: De geelgroene naast de Verrucaria lijkt mij ook Caloplaca flavocitrina.


De vermeende Porpidia soredizodes: Heb je de tekst in de veldgids onder de 'ecologie' van de soort gelezen? Porpidia soredizodes is typisch een soort van zuur gesteente, en zou op een zoekplaatpuzzel van bijvoorbeeld baksteen thuis horen ;). Het is ook niet Sarcopyrenia gibba. S. gibba is een parasiet, die kale plekken maakt waarin dan bolle peritheciën liggen. Op de laatste foto zie ik duidelijk een thallus met schijfvormige apotheciën, waardoor Lecidella stigmatea o.i.d. mij meer waarschijnlijk lijkt.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op december 25, 2013, 23:15:11 PM
Porpidia soredizodes is typisch een soort van zuur gesteente, en zou op een zoekplaatpuzzel van bijvoorbeeld baksteen thuis horen ;) .

Ik heb Porpidia soredizodes ooit 1x op echte kalksteen aangetroffen. Dat was heel gek!
Verder is mijn ervaring dat de "zure" soorten inderdaad echt trouw zijn aan het type substraat;
P soredizodes naast granietachtige natuursteen heel vaak op rode bakstenen muurtjes.

Rode baksteen is samen met basalt wel iets waar allebei op kan zitten. Naast de zure  soorten
ook de wat minder kritische soorten van basische ondergronden, zoals Lecanora campestris en
dergelijke.

Wat mij betreft is enige kennis van het substraat echt een prima hulpmiddel bij het determineren
in het veld!
Grüezi mitenand,
Arjan

zuilim

#8
Hallo Henk-Jan,
Ik zal in volgorde ingaan op het door jou aangevoerde in je laatste bericht.

De vlek op de foto wordt imho niet veroorzaakt door overbelichting maar door automatische scherpstelling van mijn automatisch pocketcameraatje op het verst verwijderde  (diepste) deel van de "gevouwen" kop van het paaltje. Hoe dichterbij, hoe vager en onscherper het beeld wordt.
Je kunt dat ook zien op foto nr.2 van de later toegevoegde foto's. Ook daarop is het door Arjan als mogelijke Aspicillia calcarea omschreven korstmos zichtbaar maar doordat de foto vanuit een andere hoek is genomen, nu   rechts aan de zijkant . Hoewel ook hier beeldvervaging omhoog aanwezig is, meen ik toch apotheciën te zien die niet passen bij Aspicillia maar eerder bij Lecidella stigmatea.

In de misschien-Verrucaria met geelgroene delen kan ík geen Caloplaca flavocitrina zien. Ik zie wel twee kluitjes gele apotheciën waarvan ik niet het idee heb dat die bij het brokkelige thallus horen. Maar wie ben ik. Met mijn minimale ervaring past mij bescheidenheid. Als het anders moet zijn, laat het mij weten.
Ik voeg een anere foto bij waar op Verrucaria te zien is met gele kleurtjes en ik toch de stellige indruk heb dat het hier om één mos gaat en geen mengelmoesje. Is die geelachtige kleur geen aanwijzing voor: of nigrescens of macrostoma of nigrescens forma tectorum?

Duidelijk is wel dat ik in de Veldgids selectief winkelde. Ook al heeft Arjan Porpidia soredizodes wel eens op kalksteen gevonden. Sorry, ik haal onmiddellijk bakzeil. Het zou heel goed ook hier Lecidella stigmatea kunnen zijn!
Hoewel heel wat rommeliger van vorm, lijkt het mos toch op de mogelijke L.stigmatea die ik aan het forum voorlegde met als onderwerp "Te wit?". Zie ook aldaar.

Aan een reactie op Sarcopyrenia gibba begin ik niet. De soort is geheel nieuw voor mij. Ik zal bij mogelijk herbezoek wat trachtten te oogsten met behulp van een plamuurmesje.

Dag Arjan,
Kennis van het substraat. Daar zeg je me wat. Bij bomen is het in dit jaargetijde soms al lastig, bij een stenen substraat voor mij vaak ondoenlijk. Bakstenen tuinmuurtjes, beton dat lukt nog wel maar de keur aan steensoorten op een kerkhof zijn voor mij een raadsel.
Hoe dan ook, het paaltje waarop ik mijn zoekplaatje fotografeerde is grijs van kleur, niet gepolijst en in de steen zijn kleine fossielachtige vormen zichtbaar. Ik gokte dus maar op harde kalksteen. Goed gegokt?

Dag allemaal,
De oplossing van dit raadsel heeft toch tot veel eenstemmigheid van antwoorden geleid.
Lecanora semipallida voor 1, 7 en 8, Caloplaca lithophila voor 2, Candelariella aurella voor 3 en 9, Verrucaria nigrescens of macrostoma voor 4, Caloplaca flavocitrina voor 6. 5 zou wel eens Lecidella stigmatea kunnen zijn?

Mijn beste groeten en veel dank aan de deelnemers,
Karel Brussee.

henkjanvdkolk

Citaat van: zuilim op december 28, 2013, 19:05:11 PM
In de misschien-Verrucaria met geelgroene delen kan ík geen Caloplaca flavocitrina zien. Ik zie wel twee kluitjes gele apotheciën waarvan ik niet het idee heb dat die bij het brokkelige thallus horen. Maar wie ben ik. Met mijn minimale ervaring past mij bescheidenheid. Als het anders moet zijn, laat het mij weten.
Ik voeg een anere foto bij waar op Verrucaria te zien is met gele kleurtjes en ik toch de stellige indruk heb dat het hier om één mos gaat en geen mengelmoesje. Is die geelachtige kleur geen aanwijzing voor: of nigrescens of macrostoma of nigrescens forma tectorum?

Duidelijk is wel dat ik in de Veldgids selectief winkelde. Ook al heeft Arjan Porpidia soredizodes wel eens op kalksteen gevonden. Sorry, ik haal onmiddellijk bakzeil. Het zou heel goed ook hier Lecidella stigmatea kunnen zijn!
Hoewel heel wat rommeliger van vorm, lijkt het mos toch op de mogelijke L.stigmatea die ik aan het forum voorlegde met als onderwerp "Te wit?". Zie ook aldaar.


Hoi Karel,


Nu ik de foto's nog eens bekijk denk ik inderdaad dat ik ernaast zit met Caloplaca flavocitrina. De gelige schubben met hier en daar een toefje sorediën deden mij in de richting van die soort denken. De structuur lijkt verdacht veel op de Verrucaria nigrescens, dus mischien is het die soort. Ik weet het eigenlijk niet goed, mischien is het iets wat door het een of ander aangetast is.


Lecidella stigmatea is inderdaad een hele variabele soort. Ik heb zelf al een aantal keer afwijkende exemplaren verzameld en microscopisch gecontroleerd, maar vaak blijkt het dan toch weer die soort te zijn.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk