Hoofdmenu

Roeslerstammia

Gestart door verbua, juni 04, 2007, 10:52:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Hallo microforum,
In mijn lichtval zat een micro die ik m.b.v. een boekwerk en UK-Moths heb gedetermineerd als: Roeslerstammia erxlebella. Deze naam komt evenwel niet voor in het bestand van Waarneming. Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals een foute determinatie, of een andere naam voor het vlindertje
Wanner jullie het eens zijn met mijn determinatie, kan de soort dan opgenomen worden?
Evt. hoor ik graag de juiste naam.
M.vr.gr.,
Adri Verburg
Adri Verburg

han.endt

Het Nederlands Soortenregister noemt hem dus ik heb hem toegevoegd. Het gekke is dat hij verder nergens als Nederlandse soort wordt genoemd. Niet door Kuchlein, niet in de lijst van Kuchlein & de Vos..........

verbua

Bedankt Han; ik ga hem van onbekend naar de juiste naam muteren.
M.vr.gr., Adri V.
Adri Verburg

zakdrager

Het is waarschijnlijk ook geen erxlebella.

In dit soort gevallen vraag ik Joop Kuchlein maar even naar zijn mening:
"Naar mijn oordeel franje voorvleugel te lang, voorvleugel anders van vorm; donkere gedeelte kop niet te zien; antenne (zo te zien) te kort. Dus wat anders. Mogelijk Spuleria flavicaput? Maar écht determineren met dit fotomateriaal is een illusie."

Is het beest bewaard?

Groeten

Henk

Elachista

#4
S. flavicaput is ook wel anders.....bij dit beestje zou ik pleiten voor Crassa (Batia) unitella....
Ik kan in deze gevallen ook aanbevelen wat te bewaren.
Het is heel simpel om beesten te bewaren in de koelkast totdat er een zekere determinatie is.
Groet,
Tymo

verbua

Ik sluit mij aan bij de mening van Tymo. Crassa unitella is een veel algemenere soort. Zal waarneming conform wijzigen. Toch nog een vraag: bewaren in de koelkast o.k., maar ik neem aan geen levende exemplaren. Wat kan ik als vrij verkrijgbaar  middel gebruiken om vlinders te doden?
M.vr.gr., Adri Verburg
Adri Verburg

Elachista

Dat lijkt me helemaal niet nodig.
Een koelkast daar doodt je geen vlinders mee, tenzij je ze er weken in hebt liggen.
Verstandig is als je een moeilijk beestje vangt deze in de koelkast te zetten en dan een foto op het forum plaatsen. Indien we er niet uit komen dan kun je het beest bewaren (of als het om iets bijzonders zou gaan wat wel bewaart moet worden) en zo niet dan laat je het beestje zo weer vrij.
Het doden gaat soms uit zichzelf wanneer je een micro langer dan een dag in een leeg potje laat zitten. Doe je er planten bij (die natuurlijk voor vocht = voedsel, zorgen) dan houden ze het soms wel een kleine week vol.
Anders heb je altijd nog een vriezer.

Nadeel is dat lang niet alles van foto te determineren is, al zijn wij er inmiddels wel vaardig in aan het worden. Er zijn toch nog wel eens kleine uitzonderingen, en dus is het fijn (en zeker aan te bevelen bij mensen die met lichtvallen werken) wat beestjes te bewaren.  
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Gaat deze mee in deze dicussie??

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=165694

de lichte vlekken zijn door de belichting, hij was egaal koffiebruin
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

#8
CiteerGaat deze mee in deze dicussie??

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=165694

de lichte vlekken zijn door de belichting, hij was egaal koffiebruin
Gezien de vleugelvorm lijkt me dit i.i.g. een Crassa unitella.

Kees v.d.Berg

Dat is helder, bedankt Han.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!