Braam of framboos?

Gestart door Albert-Willem, december 19, 2013, 16:23:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert-Willem

Deze braam/framboos vond ik in de Maatlanden. De site http://rubus-nederland.nl/ geeft geen uitsluitsel. Wie oh wie helpt mij? http://waarneming.nl/waarneming/view/80694250












Albert-Willem

Gaat hem niet worden vrees ik?

peterv

Ik heb al even gereageerd bij de waarneming zelf, nu zie ik pas dat je deze ook op dit forum had staan.


groet, Peter
Peter Venema

Rense Haveman

Citaat van: peterv op december 23, 2013, 22:38:59 PM
Ik heb al even gereageerd bij de waarneming zelf, nu zie ik pas dat je deze ook op dit forum had staan.


groet, Peter

Peter, voor mijn eigen begrip: waarom geen aphidifer? Dat dacht ik vanaf de eerste twee foto's, zonder echt positieve kenmerken in mijn hoofd te hebben hoor. Jij kent die soort wsch veel beter dan ik. Waarom is die het niet?
Groet! Rense

havikskruiden!

peterv

Ik heb geen suggestie van een soortnaam gedaan omdat ik op grond van de foto's ook niet zeker ben van een soort. Mijn gedachte was om komend seizoen maar even zelf in dit gebied te gaan kijken. Op de potklei bij Roden kan je natuurlijk ook heel gekke dingen verwachten, je hebt daar van die soorten planten die verder alleen bij Nijmegen of in Zuid-Limburg opduiken. Voor mij een extra reden om wat terughoudend te zijn in het benoemen.
R.aphidifer heeft, zoals ik 'm ken, toch paarse(re) stekels. Op deze foto's is de stekelvoet wel erg bleek. Ook zou ik dan nog wel wat klieren en/of haren op de turio verwachten.



Peter Venema

Rense Haveman

Citaat van: peterv op januari 11, 2014, 18:05:56 PM
Ik heb geen suggestie van een soortnaam gedaan omdat ik op grond van de foto's ook niet zeker ben van een soort. Mijn gedachte was om komend seizoen maar even zelf in dit gebied te gaan kijken. Op de potklei bij Roden kan je natuurlijk ook heel gekke dingen verwachten, je hebt daar van die soorten planten die verder alleen bij Nijmegen of in Zuid-Limburg opduiken. Voor mij een extra reden om wat terughoudend te zijn in het benoemen.
R.aphidifer heeft, zoals ik 'm ken, toch paarse(re) stekels. Op deze foto's is de stekelvoet wel erg bleek. Ook zou ik dan nog wel wat klieren en/of haren op de turio verwachten.

OK, dank je!
Groet! Rense

havikskruiden!

Albert-Willem

Citaat van: peterv op januari 11, 2014, 18:05:56 PM
Ik heb geen suggestie van een soortnaam gedaan omdat ik op grond van de foto's ook niet zeker ben van een soort. Mijn gedachte was om komend seizoen maar even zelf in dit gebied te gaan kijken. Op de potklei bij Roden kan je natuurlijk ook heel gekke dingen verwachten, je hebt daar van die soorten planten die verder alleen bij Nijmegen of in Zuid-Limburg opduiken. Voor mij een extra reden om wat terughoudend te zijn in het benoemen.
R.aphidifer heeft, zoals ik 'm ken, toch paarse(re) stekels. Op deze foto's is de stekelvoet wel erg bleek. Ook zou ik dan nog wel wat klieren en/of haren op de turio verwachten.

Als je mij op tijd even een seintje geeft, wil ik je wel door mijn werkgebied gaan begeleiden. En natuurlijk op andere plaatsen in het potkleigebied ten noorden van Roden.