Raar beest in Amsterdam-Oost, 18-12

Gestart door ZLHaberham, december 19, 2013, 15:03:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Er wonen er meer, maar dit zat gisteren achter mijn huis.

In het veld in eerste instantie een vrij typische cach; kop véél lichter dan die van de vele zilvers ter plekke, met duidelijke boa; typische "grijs boven/roodbruin op de vleugel" kleurschakering, hoog onderstel, vrij smalle snavel, staart met brede eindband en fijne proximale banden, lichte oksels, lange handpenprojectie, lamellenpatroon in de hand, ruigaten in de vleugeldekveren.
Maar.

- Hele enge kartels op de grote dekveren, hoewel op op GRO eigenlijk best wel een hoop staan met iets vergelijkbaars; wel beperkt tot de veerrand.
- Op de foto's, waar bepaalde details toch wat duidelijker zichtbaar kunnen zijn dan in het veld, lijkt die kop wel érg gestreept. Erg jammer dat deze vogel afstand hield tot de zilvers en ik daarom geen foto's heb van verschillende vogels samen, anders was het opvallende verschil daarmee duidelijk te laten zien, maar toch. Die kop doet me eigenlijk een beetje denken aan de Venserpolder-vogel van afgelopen winter, die ik ook nog steeds niet helemaal vertrouw.

Eentje voor de "hybride meetlat"? Of zie ik weer eens wat over het hoofd? Suggesties, zoals altijd, welkom.







ZLHaberham

Ook vanmiddag weer aanwezig, overigens.

maartenwielstra

Onderste schouderveren zijn nog juveniel, dat pleit niet voor de leuke soorten (die hebben vaak al dekveer- en tertialrui zelfs). Licht vleugelvenster niet voor Kleine Mantel. Geen brede lichte toppen aan middelste en grote dekveren (dubbele vleugelstreep vormend), en smalle lichte toppen van tertials (ook geen 'slijtspriet') passen niet goed bij Pont. Staartpatroon beetje tussen Geelpoot (niet erg taps naar zijden) en Pont (te weinig parralelbandering naast staartband) is eerder passend op Zilver dan op de gekkerds. Dat de vogel lijkt op een Geelpoot, door contrast tussen vleugel en schouder, door zwartheid van slag- en staartpennen, zalmroze poten, en door contrast tussen binnen en buitenvlak binnenste handpennen (lamellen) zie ik ook. Hybride? Of variatie van Zilver...


En wellicht zie ik ook van alles over het hoofd want ik zit al jaren niet meer in de meeuwen.

ZLHaberham

Dank je voor het meedenken! Ja, het blijft een raar beest. Als ik hem op de foto's zie zou ik er eigenlik nog het meest een zilver van maken; zie je hem in het veld op een meter of tien afstand van een groep van zo'n dertig zilvers, dan is het echt een totaal andere vogel. Vreemd.

maartenwielstra

Voor wat het waard is, P7 bij de staartpunt i.p.v. P6. Neigt ook naar Zilver.

ZLHaberham

Hee, da's een leuke tip, die kende ik nog niet. Ik schat de projectielengte altijd door met de andere vogels tp. te vergelijken.