't is (nog) geel en ... en later worden ze grijs

Gestart door tjerk, december 18, 2013, 19:48:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Vanmiddag op liggende boomstam aangetroffen. Door de uitbundigheid (zie eerste foto) dacht ik onmiddellijk aan badhamia utricularis (troskalknetje). Toen ik dichterbij kwam om wat meer gedetailleerde foto's te maken, sloeg de twijfel toe. De vruchtlichamen waren niet rond (zie laatste foto van troskalknetje) maar meer peervormig. Bovendien hingen ze minder in trosjes. Zou het soms leocarpus fragilis (glanzend druivenpitje) kunnen zijn? Ik aarzel dus, heb een lichte voorkeur voor de tweede mogelijkheid (op grond van de vorm). Als het enigszins kan ga ik morgenmiddag opnieuw kijken.
Groet,
Tjerk

Kees v.d.Berg

Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

tjerk

Vanmiddag opnieuw foto's gemaakt. Geen leocarpus fragilis maar badhamia utricularis. Motivering: kleurontwikkeling en nu waren er duidelijke trosjes te zien. Een mens kan zich vergissen dus.
Groet,
Tjerk

[Overigens was er weinig van de slijmzwammen over na de regenbuien van vanmorgen.]

Kees v.d.Berg

#3
Geeft eigenlijk alleen aan dat je geen slijmzwammen in dit stadium kan en/of mag benoemen.
Het is toch een lastige afweging bij alle paddenstoelen maar bij myco's in het bijzonder.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

tjerk

Om Grieta te variƫren: eerst kijken, een dag wachten en dan pas roepen.
Groet,
Tjerk

Kees v.d.Berg

Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

tjerk

#6
Vier dagen later: als ze ouder worden, worden ze (ook) grijs (en rijp).
Groet,
Tjerk