Voor de zekerheid/franjestaart?

Gestart door lucknijnsberg, december 27, 2013, 18:46:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Deze Franjestaart/watervleermuis hing in open bunkertje in de binnenduinrand.
Ik denk toch Franjestaart maar die is best zeldzaam hier itt Watervleermuis.
De lepeloortjes wijzen toch richting Franjestaart...
Luc

Rob Koelman

#1
Lijkt mij een watervleermuis. Franjestaart heeft grotere oren. Ook is de tragus niet lang en priemvormig. De vorm van de oren heeft o.a. te maken met de hoek waaronder je fotografeert.

Tot zover de determinatie. Nu de eerste foto's van overwinterende vleermuizen weer op waarneming.nl verschijnen even een stichtelijk woordje over het fotograferen van overwinterende vleermuizen:

Het fotograferen van overwinterende vleermuizen is zeer verstorend! De dieren worden hier wakker van (ook als je maar een paar foto's maakt!). Dat kost een vleermuis iedere keer weer veel energie. Als dit fotograferen één keer in de winter gebeurt - bijvoorbeeld tijdens een officiële telling in het kader van de monitoring van de aantalsontwikkelingen van diverse soorten - is dat niet direct een probleem. Echter, zeker bij vrij toegankelijke overwinteringsplekken (in dit geval een open bunkertje) is het risico groot dat er gedurende de winter een heel leger aan fotografen langskomt, die allemaal 'hun' plaatje willen schieten. Dat is dus niet in het belang van de vleermuizen. Het risico bestaat dat de vleermuis het voorjaar niet meer haalt doordat deze door zijn energievoorraad heen is. Dus heren en dames fotografen, houdt je in en verstoor overwinterende vleermuizen niet nodeloos. Jullie plaatjes voegen niets toe - er zijn per soort al tienduizenden foto's gemaakt. Fotografeer alleen als je twijfelt over een determinatie en het gaat om een locatie die niet al regulier geteld wordt.

Tot zover...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

lucknijnsberg

#2
Rob,
Deze bunker zit niet in de vleermuistelling ronde en is niet afgesloten. (onze wintertelling Noord Hollands duinreservaat) gaat rechtstreeks naar de zoogdiervereniging.
Hier hangt normaal nooit een vleermuis want veel te open ik bezocht deze bunker ivm overwinterende vlinders.
zag toevallig toen deze vleermuis hangen denk zelf dat hij/zij over een paar dagen weer weg zal zijn ivm te open te koud en nu wat actiever ivm met het warme weer.In de buurt liggen hier mooi ingerichte vleermuisbunkers met afgesloten deuren zodat hij/zij rustig de winter doorkomt.
ivm met mijn twijfel heb ik deze hier geplaatst en uiteraard voer ik de waarneming vervaagd in ivm nalopers en mogelijke verstoring.
Groetjes Luc


Rob Koelman

Dag Luc,

De mededeling was ook niet aan jou persoonlijk gericht, maar aan alle (potentiële) fotografen die deze winter weer allerlei niet afgesloten objecten met overwinterende vleermuizen gaan bezoeken. In veel gevallen hebben deze personen helemaal niet door dat het maken van foto's leidt tot onnodige verstoring van overwinterende vleermuizen. Vandaar dat ik jouw melding even heb misbruikt/gebruikt als aanleiding voor deze toevoeging.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

lucknijnsberg