welke paddenstoel is dit

Gestart door woodduck, december 16, 2013, 21:46:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

woodduck

welke paddenstoel is dit.Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80650802
onzeker Roodgerande houtzwam - Fomitopsis pinicola gezien op 2013-12-13 Baarn - Groeneveld
Foto's:








Toelichting:
Op beuken.
bij voorbaat dank Karel Sars











loest

De foto's staan er 5 x 4 keer op. Zou je er 16 kunnen verwijderen>
Groet, Loes

JW_2all

Geen roodgerande. Ik mis daarvoor 3 details.

Mocht je er van de week nog eens langs lopen, neem dan wat Kaliloog mee (of huidhoudammonia).
Doe een druppel op de hoedrand, en leg de verkleuring vast op foto.
Groet,
Jan

woodduck

#3
Dag Loes,

Dank.

Inmiddels gelukt!!!!!!


Groet, Karel.

woodduck

#4
Dank Jan,

a.s. vrijdag ga ik er heen.

Ben benieuwd.

Karel.


woodduck

Citaat van: loest op december 17, 2013, 00:20:20 AM
De foto's staan er 5 x 4 keer op. Zou je er 16 kunnen verwijderen>

Gelukt!!!

JW_2all

#6
Kaliloog op de hoedrand :
helder bloedrood (op de hoed zelf) of roze (afdruk op papier) =>Roodgerande houtzwam
bijna zwart (op de hoed zelf) of donkerbruin (afdruk op papier) =>Echte tonderzwam
anders =>andere houtzwam

Een afdruk op papier is vooral handig als je niet zeker weet of er verkleuring op treedt, of niet zeker weet of de verkleuring veroorzaakt wordt door het loog of door het water in het loog.
Bij een excursie heb ik dat verschil laten zien met een witte korstzwam die zwart werd met kaliloog, terwijl het papier kleurloos bleef. Een aandachtig luisteraar besloot daarna de veldfles te pakken, en een test te doen met water. En inderdaad, de korst werd zwart met water.
Welke soort korstzwam het was? Geen idee. Dat heb je soms zo met IVN-gidsen.... ;)

Gaatjeskant:
bleek geel zweem over de porien=> Roodgerande houtzwam
anders => andere houtzwam
Groet,
Jan

woodduck

Dank weer, Jan.

Ga er straks ook nog eens water op los laten.
Met jou gegevens, ziet het er, met het vrijwel zwart kleuren, nu wel uit als 'Gewone Tonderzwam'?

Karel.

woodduck

OEPS.....: Ik bedoel, Echte Tonderzwam?

Karel.

woodduck

Ik heb de watertest niet gedaan om dat ik ontdekte dat je het daar over korstzwammen hebt.

Karel.

loest

Karel,

Staat hij op Els? Volgens mij is dit de Elzenweerschijnzwam - Inonotus radiatus
Groet, Loes

JW_2all

#11
Citaat van: woodduck op december 25, 2013, 15:35:17 PM
Ik heb de watertest niet gedaan om dat ik ontdekte dat je het daar over korstzwammen hebt.
Met het KOH-pipetflesje werk ik pas een paar jaar. Ik kwam erachter dat PdS met filtreerpapier werkte, terwijl anderen een druppel op het vruchtlichaam doen. Als vruchtlichamen oud zijn, of als het onduidelijk is of er iets verkleurt, b.v. een verwachte roestbruine reactie op een roestbruin lichaam, dan helpt filtreerpapier.

Zoals sommigen weten ben ik al een tijdje bezig met KOH-reacties bij aardappelbovisten.
Er bestaat een wittige Kale aardappelbovist die niet verkleurt bij doorsnijden (al kun je dan wel een dun geel lijntje zien), niet reageert op krabben (al komt de gele tussenlaag wel bloot te liggen) en niet reageert op KOH (al komt de gelige tussenlaag wel bloot te liggen). Om nou te weten of KOH een kleurreactie veroorzaakt, of alleen maar de opperhuid afbrandt, gebruik je filtreerpapier. Als dat nat wordt, maar niet verkleurt, dan weet je het verschil tussen oorzaak en gevolg.

Bij veroudering wordt deze wittige Kale soms dofbruin. Als je hem dan doorsnijdt, is er geen gele tussenlaag meer (want dat is de opperhuid geworden), als je er dan aan krabt, krijg je geen geel te zien (want het is niet meer geel), en als je er KOH op gooit, dan kijk je zo recht de sporenmassa in. Ik deed een KOH-test op zo'n gerijpt vruchtlichaam en een mycoloog die meekeek, beweerde nog dat er wel een kleurreactie te zien was. Dus filtreer papier op, en zie: geen kleurreactie. Die lui van PdS waren nog zo slecht niet.

Toevallig bevat het elzenbosje achter mijn huis al een paar jaar elzenweerschijnzwammen, al heb ik ze dit jaar nog niet gezien. Ik wil weten of het kleureffect bij Elzenweerschijnzwammen lijkt op dat van Echte tonderzwammen. Eerder heb ik voor me zelf vast gelegd hoe het effect is bij Gesteelde lakzwammen en bij Waslakzwammen. Het grappige van dit soort proefjes is altijd de factor toeval in de brondocumentatie. Iemand ontdekt iets, iedereen citeert dat, maar eigenlijk moet je dan ook vastleggen welke soorten niet reageren, en welke wel, en hoe dan. Voor de aardappelbovisten betekent dit dat ik geen genoegen heb genomen met een van elke soort, maar kwantitatieve zekerheid nastreef.
Groet,
Jan

loest

Citaat van: loest op december 25, 2013, 16:57:01 PM
Karel,
Staat hij op Els? Volgens mij is dit de Elzenweerschijnzwam - Inonotus radiatus

Karel,
Zou je op deze vraag willen reageren?

Groet, Loes

grietaf

Mag het ook iemand anders zijn?
Helemaal in het begin (onder de foto's) heeft Karel geschreven dat de paddenstoelen op Beuk staan.
Grieta.

loest

Citaat van: grietaf op december 27, 2013, 14:43:22 PM
Mag het ook iemand anders zijn?
Helemaal in het begin (onder de foto's) heeft Karel geschreven dat de paddenstoelen op Beuk staan.
Grieta.
Hoi Grieta,
Ja hoor, jij bijvoorbeeld!
Ik was misschien wat afgeleid door de 20 ipv 4 foto's die Karel in eerste instantie op ons had losgelaten.
Gelukkig komt de Elzenweerschijnzwam ook op ander hout voor, hij lijkt er wel erg veel op.
Groet, Loes