duizendpoot

Gestart door Jan van Duinen, december 11, 2013, 21:29:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80594334
Aardkruiper onbekend - Geophilomorpha indet. gezien op 2013-12-11 Heiligerlee - De Hoogte
Foto's:


bij voorbaat dank Jan van Duinen

Arp

Je komt vaak een heel eind met kleur, poten tellen, vorm van kop/antennes en vorm van dorsale segmenten.

Beest is gelig met iets donkerdere kop en ik tel grofweg 67 paar poten en gezien de dunne eindpoten zal het een dame zijn. Dan blijven er volgens mijn aantekeningen 2 over:
Stenotaenia linearis  (C.L. Koch, 1835)
Geophilus electricus (Linnaeus, 1758)

In de sleutel die Frank linkte in het andere topic zijn deels wat namen gebruikt die inmiddels vervallen zijn en heet de linearis nog Clinopodes (en op wrn Geophilus) - kijk voor deze en andere recente namen en synoniemen enzo bij Chilobase.

Ik durf deze twee op foto nog niet uit elkaar te houden - misschien dat Matty wel durft. Dan ben ik wel benieuwd waar hij naar kijkt? Lichaamsbreedte in het midden? Ribbels op de tergieten? Antennesegmentjes? Ik ken ze nog te slecht ... :(
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Bedankt Arp,

Had de indruk dat deze lange dunne dieren wel op naam te krijgen waren, maar zie dat dit ook weer zaak is van foto's maken van delen van de onderkant. Meestal maak ik geen foto's van deze dieren, vooral als ze gestrekt zijn worden het heel moeilijke platen. Deze zat mooi opgerold en was een foto waard.

Arp

Ja, als ze rekoefeningen doen mag jij oefenen hoe snel je met een professioneel gebaar lenzen kunt wisselen ;)

Soms blijft er met de genoemde kenmerken inderdaad maar ééntje over - bij deze net 2. Ik maak me sterk dat Matty deze ook nog wel uit de losse pols kan  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp / Jan,

Inderdaad een van de twee mogelijkheden die Arp voorstelt. Zonder details van de onderkant durf ik niet verder te gaan.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging