Acrosternum spec. - nimf - Marokko

Gestart door hedy2411, december 13, 2013, 23:29:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet van welke wants deze nimf is..?
Gevonden 20-5-2007 in Agadir, Marokko

Arp

Ik zou inzetten op Acrosternum, maar heb er geen idee van welke soorten er in Marokko allemaal rondhuppelen  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Het is een nimf van Acrosternum millierei..

Zie:http://www.flickr.com/photos/tristanba/6220749114/

Bedankt Arp ook voor het verplaatsen van de wantsen!

Groetjes,
Hedy

Arp

#3
Hoi Hedy,

Citaat van: hedy2411 op december 16, 2013, 20:41:21 PM
Het is een nimf van Acrosternum millierei.
Dat is wat kort door de bocht ben ik bang  :-\

Rondom het Middellandse Zeegebied komen een stuk of wat soorten voor, die in elk geval als imago knap lastig van foto uit elkaar te houden zijn. Het is goed mogelijk dat de nimfen beter van elkaar te onderscheiden zijn, maar voor hetzelfde geld ook niet.

Ik weet domweg niet
(1) Welke soorten er in Marokko voorkomen
(2) Of de nimfen van deze teveel op elkaar lijken of niet

dus ik zou niks over de soort durven zeggen.

De nimf van Tristan zal uitgekweekt zijn, of bevond zich naast volwassen van een (onder binoc) identificeerbare soort (de foto's ernaast op Flickr?). Of anders gezegd: Tristan zal het beestje niet zomaar millierei genoemd hebben, daar is hij te serieus voor met wantsen bezig. Jouw nimf lijkt als twee druppels water, dus zou millierei een goede optie zijn als deze inderdaad in Marokko voorkomt (wat ik wel verwacht), maar dat wil nog niet zeggen dat de nimfen van bijvoorbeeld heegeri of miliaris niet ook als twee druppels water zouden kunnen lijken (en in Marokko voorkomen?). Zou heel best millierei kunnen zijn, maar in elk geval voor mij dus onzeker, maar ik weet niet van wantsen.

Hier vind je een oude samenvatting van mij voor de imago's die grofweg voor de Peloponnesos in aanmerking kwamen - heb je niet zoveel aan, maar er staat wel een aantal links bij die misschien verder helpen.

Hier is wat info van David Rider.

Ik heb in elk geval de soorten aangemaakt die David Rider daar noemt als Palearctisch en Afrikaans (voor zover nog niet aanwezig) en ook een Acrosternum spec. toegevoegd:  http://observado.org/search.php?q=Acrosternum&x=0&y=0

P.S. Vidal geeft in 1937 in elk geval alvast "Nezara milleri" en "Nezara heegeri". Dat is op pag.191 van deze:

Vidal, J. P. (1937) Contribution à l'étude des Hémiptères-Hétéroptères du Maroc. - Bulletin de la Société d'Histoire Naturelle de l'Afrique du Nord, vol.28, pp.185-208. @bibdigital.rjb.csic.es
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Hallo Arp,

Ik heb er een specje van gemaakt...

Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Hedy