Hoofdmenu

Geringde uilen

Gestart door BJHM Possen, december 13, 2013, 10:55:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

BJHM Possen

Ik heb een tijdje gezocht op het forum, maar kon het antwoord op mijn vraag nog niet vinden, dus hierbij:

Tijdje geleden was er een melding van een Laplanduil in Ede, als ook een verzoek van iemand wiens tamme Oeraluil was weggevlogen. Verder nog waarnemingen van een Ruigpootuil, Sperweruil en Dwerguil in Nederland.

De Laplanduil bleek een ring te dragen als ik het goed begrepen heb en staat als escape te boek. Zelf woon ik in Finland, waar vele mensen zich jaarlijks inspannen om alle soorten uilen, ook Laplanduilen uiteraard, te ringen. Nu is het al een paar jaar slecht jagen voor uilen, in ieder geval in Noord Finland, omdat de woelmuizenpopulatie in een dal in de cyclus zit. In dit soort situaties leiden de meeste boreale uilen een nomadisch bestaan en kunnen ze overal terecht komen in hun zoektocht naar voedsel, als ik het goed heb. Maar, mensen houden blijkbaar ook uilen en ze worden geringd.

Hoe is nu vast komen te staan dat de Laplanduil uit Ede een escape was en niet een "voor wetenschappelijke doeleinden" geringde uil? Daar kon ik niets over lezen in de discussie. Ik bedoel niet te zeggen dat de Laplanduil geen escape zou zijn, maar ik ben gewoon benieuwd naar het proces bij dit soort dingen. Zijn de gebruikte ringen verschillend, bijvoorbeeld? Kun je zoiets in het veld vaststellen, daar het lezen van een ring van een uil vaak niet te doen is (mijn eigen ervaring volgend)?

Ben benieuwd.

Groetjes

Boy
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Jeroen Nagtegaal

In mijn ogen is niet eens echt vastgesteld dat de Laplanduil geringd was...

Het type ringen is overigens wel verschillend, dus als de ring goed te zien is, is het snel duidelijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GertJ

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2013, 16:05:50 PM

Het type ringen is overigens wel verschillend, dus als de ring goed te zien is, is het snel duidelijk.
Er is een foto met een ring
Groet Gert Jager

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: GertJ op december 13, 2013, 16:22:14 PM

In mijn ogen staat niet vast dat het daadwerkelijk een ring is... Er is enkel een donkerder stukje te zien op de betreffende foto.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Denro

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2013, 16:32:47 PM
Citaat van: GertJ op december 13, 2013, 16:22:14 PM

In mijn ogen staat niet vast dat het daadwerkelijk een ring is... Er is enkel een donkerder stukje te zien op de betreffende foto.

Volgens mij is er ook een melding geweest van een uilenkweker uit Ede die een Laplanduil kwijt was  :angel:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Alex Bos

Bij de melding van de Laplanduil in Ede werd al gemeld dat de staart er slecht (verragt) uitzag. Op foto's is ook te zien dat de veren op buik van de vogel er niet goed uitzien. Dit is ook op mijn foto's te zien. De veren zijn puntig en versleten i.p.v. een glad verenpak. Daarnaast was er al de melding dat er een Laplanduil ontsnapt zou zijn in Ede.

Toen ik 's avonds thuis kwam heb ik mijn foto's bekeken. Door een opmerking van Enno Ebels heb ik een paar foto's kunnen maken op het moment dat de vogel zijn poot strekte. Bij deze foto viel het me op dat er een horizontale, massieve donkere plek over de breedte van de poot zit. Anders van kleur dan de veren op de poot. Doordat het absoluut niet natuurlijk eruitziet en ik dit ook niet kan verklaren in het verenkleed, is de enige keuze dat de vogel geringd is.

De plaats waar de vogel zat zegt niks, aangezien de Sperweruil ook in een grote stad zit en deze vogels in het wild ook erg tam kunnen zijn.

Ik ben met je eens dat het mogelijk is dat het een ring uit het hoge noorden is, maar alles bij elkaar opgeteld kom je toch op een ontsnapt beest uit.
Groeten Alex Bos

Jeroen Nagtegaal

Dat ie ontsnap zal zijn geloof ik direct. Maar ondanks dat kun je niet zeggen dat er een ring op de foto staat. Je zegt het zelf eigenlijk al dat je iets ziet en maar aanneemt dat het een ring is...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Alex Bos

Ik ben nu niet thuis. Zal vanavond een sterk gecropte foto van de poot plaatsen, waar je de ring op kan zien.
Groeten Alex Bos

Alex Bos

Hierbij de foto van de ring. Ik heb de normale foto en een sterke crop bijgevoegd.

Hopelijk is het nu duidelijker  ;)
Groeten Alex Bos

Oenanthe

Als je op die foto's een ring kan onderscheiden zie je meer dan ik. Als dit het enige bewijs is dat die uil geringd is mag je er van mij van uitgaan dat hij geen ring draagt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Alex Bos

Ik zie toch echt een gladde, massieve grijze vlek met linksonder een schaduw. Dit duidt naar mijn mening toch echt op een ring.
Als ik het helemaal verkeerd zie hoor ik het graag, maar ik kan deze tekening niet verklaren in het verenkleed van de poten.

In deze foto heb ik de 'ring' omcirkeld. Dan weten jullie in ieder geval wat ik als ring aanduid.
Groeten Alex Bos

Jeroen Nagtegaal

Wat je bedoelt is mij meer dan duidelijk. Echter is de foto echt meer dan onvoldoende om te stellen dat ie geringd is...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 14, 2013, 00:43:12 AMEchter is de foto echt meer dan onvoldoende om te stellen dat ie geringd is...

Eens met Jeroen dat deze foto onvoldoende duidelijk is om met zekerheid vast te stellen dat deze vogel een ring draagt.

Groetjes, Klaas

BJHM Possen

De discussie is nog niet ten einde gevoerd in ieder geval :)

Maar de ringen gebruikt door enthousiastelingen en kwekers verschillen dus van de ringen die gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek, als ik het goed lees.

Hoe kan ik zo'n verschil zien? Ik heb tot nu toe alleen ringen gelezen, bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek en het tweede type ring nog nooit gezien. Zijn die ook gestandaardiseerd?

Groetjes

Boy
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

Kenn Kaufman

Klaas van Dijk

Alex Bos

Ik snap iets niet.

Er zit iets om de poot wat niet klopt. Het ziet eruit als een iets massief, grijs ding. Het is niet in het verenkleed te verklaren.

Wanneer zoiets aparts bij een eend of gans wordt gezien, wordt hij gelijk als escape afgedaan.
Nu betreft het een uil, die ook geregeld in gevangenschap wordt gehouden, maar wanneer er iets aan de poot zit wat niet klopt wordt het afgedaan als ongeringd.

Waarom wordt er zo'n verschil in opvatting gemaakt tussen eenden, welke natuurlijk vaak worden gehouden, en andere vogels die ook vaak worden gehouden en waarvan de wildheid zwaar te discussie kan worden gesteld.

Edit: Net gehoord dat de Laplanduil weer teug is bij de eigenaar. Zat ineens weer op de kooi. Dit stond in de regionale krant  ;)
Groeten Alex Bos

BJHM Possen

Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

Kenn Kaufman

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Alex Bos op december 15, 2013, 18:06:05 PM
Ik snap iets niet.

Er zit iets om de poot wat niet klopt. Het ziet eruit als een iets massief, grijs ding. Het is niet in het verenkleed te verklaren.

Wanneer zoiets aparts bij een eend of gans wordt gezien, wordt hij gelijk als escape afgedaan.
Nu betreft het een uil, die ook geregeld in gevangenschap wordt gehouden, maar wanneer er iets aan de poot zit wat niet klopt wordt het afgedaan als ongeringd.

Waarom wordt er zo'n verschil in opvatting gemaakt tussen eenden, welke natuurlijk vaak worden gehouden, en andere vogels die ook vaak worden gehouden en waarvan de wildheid zwaar te discussie kan worden gesteld.

Edit: Net gehoord dat de Laplanduil weer teug is bij de eigenaar. Zat ineens weer op de kooi. Dit stond in de regionale krant  ;)
Ik zeg niet dat dit één of géén escape is, maar op de foto is niet duidelijk een ring zichtbaar. Er zit iets afwijkend, maar kan bij wijze van ook ene vuiltje, takje of wat dan ook zijn... Vanaf deze foto is gewoonweg niet te zeggen dat het een ring is. Vermoedelijk is nog altijd geen feit...
Groet, Jeroen Nagtegaal