Vortex Raptor 8.5x32 <-> Nikon Action Extreme 8x40 ATB

Gestart door FrankR, januari 24, 2014, 21:40:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

FrankR

Beste mensen,

Ik heb weer zo'n kriebel. Heb een oogje op de Vortex Raptor 8.5x32 (porro), een schattig klein licht kijkertje voor erbij. Maar de Nikon Action Extreme 8x40 ATB komt er dichtbij.

http://www.vortexoptics.com/category/raptor_binoculars

http://www.nikonsportoptics.com/en/Nikon-Products/Binoculars/7238/Action-Extreme-8x40-ATB.html

Heb Vortex al een tijdje in beeld. Ze hebben een scope die nipt onder de top presteert, de Vortex Razor HD 20-60x85, maar de prijs is beduidend lager dan de bekende top scopes.

Ik wilde daarom eens snuffelen aan Vortex via de bovengenoemde Raptor, en dan verder zien.

Ik heb een brede pupilafstand nodig. De Vortex site geeft die aan (!), de site van Nikon niet.

Iemand een mening? KorH?

KorHaan

#1
Hoi Frank,


De pupilafstand ("interpupillary distance") van de Nikon Action Extreme 8x40 staat vermeld bij de "Tech specs" links in de gele balk onder de afbeelding. De pupilafstand is 56-72 mm.
Iets ruimer dus dan de Vortex, die 50-70 mm aangeeft.


Ik ken beide kijkers niet uit eigen ervaring; ik heb wel een paar jaar de Nikon Action 8x40 gehad ( de niet-waterdichte versie dus) en dat was voor 8 tientjes een hele beste kijker. De Extreme is waterdicht, met o-rings en seals, wat waarschijnlijk de scherpstelling zwaar maakt. Zeker in koud weer zul je dus niet snel even soepel kunnen scherpstellen, door een zwaarlopend wiel. De Vortex heeft dit trouwens ook. Zie hier een eigenaar van de Vortex Raptor 8,5x32 met een review:



http://www.birdforum.net/showthread.php?t=219873



Over de optiek kan ik alleen in het algemeen zeggen, dat de Nikon helderder zal zijn in donker weer, door de grotere uittreepupil ( 5 mm tegenover 3,76 mm van de Vortex). Het gezichtsveld van de Nikon is groter, wat ik wel prettig vond, maar de randscherpte viel dan weer wat tegen in mijn eigen Nikon Action. De Extreme is mogelijk iets beter wat dat betreft, maar dat moet je eigenlijk zelf bekijken.

De Vortex Raptor is het instap-model, de Razor is het topmodel. Daar zal heel wat kwaliteitsverschil tussen zitten. De Nikon AE is een goede kijker, en zeker geschikt om als eerste kijker te dienen. Als back-up zou de Vortex misschien geschikter zijn; kleiner, lichter, en het is natuurlijk ook wel een "cute" kijkertje.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Coen van Tuijl

Hallo Frank,

over de Nikon: zelf heb ik geen ervaring met de nikon action extreme 8x40 ATB maar wel met de nikon monarch 8 x 42 dcf deze is volgens mij een tikkeltje duurder dan waar jij op zocht maar ik kan je verzekeren dat deze nikon wel echt heel goed is. ruim een jaar geleden is hij uitgeroepen door beste keus in prijs/kwaliteit verhouding door roots. ik heb hem nu al een tijd en kan alleen maar lovend over zijn. zeer fijne verrekijker! het enige nadeel is dat het plastic van de lensklepjes (niet degene waar je zelf je ogen opzet) lam wordt na veel gebruiken en afbreken. nu is dit, zover ik andere verrekijkers heb gezien, een van de weinige kijkers met zulke klepjes dus nadeel zal de kijker er denk ik niet aan hebben. daarnaast baal ik soms wel van die dingen, zie je net iets wegvliegen, wil je je kijker erop zetten, zitten die klepjes er nog op. nouja jammer dan... maar desondanks echt een top kijker! overweeg de optie zou ik zeggen
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl