voedselaanbod voor de kust

Gestart door Ted van der Knaap, december 12, 2013, 13:13:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Na de storm van verleden week ligt er op het strand tussen 's-Gravenzande/Ter Heijde (Westland) gigantische aantallen Zwaardschede/(volle)Oesters/Schelpen ed...  ...voedsel in overvloed. Duizenden Meeuwen aanwezig en mega-aantallen Drieteentjes.

Meeuwenringen aflezen (zonder telescoop) is lastig want bij naderen vliegt het door de grote groepen erg makkelijk op. Drietenen was makkelijker en heb er veel geringden tussenuit kunnen halen.

De groep Drietenen komt van de Waddeneilanden.


In correspondentie met de ringer komt de vraag op hoe vogels zo snel weten waar ze hun voedsel kunnen vinden:

......"dat verwachtte ik inderdaad (die hoeveelheden voedsel) want ik realiseerde me dat deze aantallen ongewoon zijn voor Ter Heijde. Drietenen (en meeuwen) zijn in staat om in een heel korte tijd te weten waar het voedsel langs de Nederlandse kust te vinden is en verplaatsen zich dan meteen om hier gebruik van te kunnen maken. Gekleurringde vogels die heel standvast zijn en de hele winter op Vlieland verblijven kunnen "even een weekje" naar bijvoorbeeld Noordwijk vliegen zodra er voedsel aanwezig is. Hoe ze zo snel die kennis op doen (leren ze het van elkaar? wordt er veel meer heen en weer gevlogen dan ik denk?) is me vooralsnog een raadsel."


Iemand een verklaring?

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)