(Ruigpoot) Buizerd ?

Gestart door peter van santbrink, december 12, 2013, 09:44:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80595488
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2013-12-11 Brouwersdam - Noordzeezijde - noord van Spuisluis
Foto's:








Toelichting:
Deze roofvogel kwam rustig aanvliegen vanuit zee; kon niet ter plekke tot een determinatie komen en nu thuis eigenlijk nog steeds niet: neig naar (Ruigpoot) Buizerd; vooral die witte handpennen (als die zo heten, op de bovenkant van de vleugel) verbazen mij.
bij voorbaat dank Peter van Santbrink

Guus Peterse

Die 'witte handpennen op de bovenkant van de vleugel' die je meent te zien, is een witte vlek aan de basis van de handpennen aan de onderkant van de linkervleugel. Normaal voor buizerd. Ik moet zeggen, forse polsvlek en donkere flanken doen wel aan ruigpootbuizerd denken, maar toch lijkt dit me een gewone buizerd. Ik zie bijvoorbeeld niets van de witte staart.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peter van santbrink

Citaat van: guusp op december 12, 2013, 10:09:53 AM
Die 'witte handpennen op de bovenkant van de vleugel' die je meent te zien, is een witte vlek aan de basis van de handpennen aan de onderkant van de linkervleugel. Normaal voor buizerd. Ik moet zeggen, forse polsvlek en donkere flanken doen wel aan ruigpootbuizerd denken, maar toch lijkt dit me een gewone buizerd. Ik zie bijvoorbeeld niets van de witte staart.

miste inderdaad die witte staart maar dacht misschien dat er een variant was die wat meer staartbanden zou hebben (en dus minder wit op staart); toch wel lastig, al die variatie binnen die Buizerds.

zal 'm op Buizerd onzeker zetten

frankmeer

Citaat van: peter van santbrink op december 12, 2013, 10:23:09 AM
Citaat van: guusp op december 12, 2013, 10:09:53 AM
Die 'witte handpennen op de bovenkant van de vleugel' die je meent te zien, is een witte vlek aan de basis van de handpennen aan de onderkant van de linkervleugel. Normaal voor buizerd. Ik moet zeggen, forse polsvlek en donkere flanken doen wel aan ruigpootbuizerd denken, maar toch lijkt dit me een gewone buizerd. Ik zie bijvoorbeeld niets van de witte staart.
toch wel lastig, al die variatie binnen die Buizerds.

Gelukkig is de variatie binnen Ruigpoot een stuk minder groot!
Frank van der Meer

peter van santbrink

Citaat van: frankmeer op december 12, 2013, 11:16:43 AM
Citaat van: peter van santbrink op december 12, 2013, 10:23:09 AM
Citaat van: guusp op december 12, 2013, 10:09:53 AM
Die 'witte handpennen op de bovenkant van de vleugel' die je meent te zien, is een witte vlek aan de basis van de handpennen aan de onderkant van de linkervleugel. Normaal voor buizerd. Ik moet zeggen, forse polsvlek en donkere flanken doen wel aan ruigpootbuizerd denken, maar toch lijkt dit me een gewone buizerd. Ik zie bijvoorbeeld niets van de witte staart.
toch wel lastig, al die variatie binnen die Buizerds.

Gelukkig is de variatie binnen Ruigpoot een stuk minder groot!

Mag ik concluderen dat Ruigpoot altijd donkere eindband heeft (met evt 1, hooguit 2 lichte banden) op een verder witte staart ? dat sluit in mijn geval Ruigpoot al meteen uit en dus Buizerd (hoewel ik die witte stuit wel apart vind, maar kan ook foto-effect zijn)


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peter van santbrink

Citaat van: Vincent Hart op december 12, 2013, 11:42:29 AM
Heb je dit topic al eens gelezen Peter?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=154659.0
Beslist de moeite waard!

zeker educatief: eindband met evt meerdere kleine banden maar zeker witte staart; helaas heb je weer die look-a-like Buizerds die het allemaal weer wat lastiger maken; hoop kenmerken waar je op moet letten....als ik het goed heb zijn dus de staart (wit met eindband en evt aantal extra bandjes), polsvlekken en bruine buik bij alle vormen (in meer of mindere mate) aanwezig, dus voor eerste check in het veld deze kenmerken aanhouden ?

OlivierO

Citaat van: peter van santbrink op december 12, 2013, 12:00:21 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 12, 2013, 11:42:29 AM
Heb je dit topic al eens gelezen Peter?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=154659.0
Beslist de moeite waard!

zeker educatief: eindband met evt meerdere kleine banden maar zeker witte staart; helaas heb je weer die look-a-like Buizerds die het allemaal weer wat lastiger maken; hoop kenmerken waar je op moet letten....als ik het goed heb zijn dus de staart (wit met eindband en evt aantal extra bandjes), polsvlekken en bruine buik bij alle vormen (in meer of mindere mate) aanwezig, dus voor eerste check in het veld deze kenmerken aanhouden ?

Bekijk even of ALLE kenmerken juist zijn, want anders heb je hetzelfde voor als ik: http://waarnemingen.be/waarneming/view/72842522

Voor de duidelijkheid: daar zat al enige tijd wel degelijk een RPB, maar die was het dus niet.

Vincent Hart

Dat zijn wel belangrijke pointers ja. Polsvlek solide donker rechthoekig (bij adult man niet solide). En bedenk ook waar de naam 'ruigpootbuizerd' vandaan komt. Als je een onbevederd loopbeen ziet (bijvoorbeeld bij een vogel op een paaltje) kan het dus nooit-of-te-nimmer een ruigpootbuizerd worden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peter van santbrink

Citaat van: Vincent Hart op december 12, 2013, 12:11:58 PM
Dat zijn wel belangrijke pointers ja. Polsvlek solide donker rechthoekig (bij adult man niet solide). En bedenk ook waar de naam 'ruigpootbuizerd' vandaan komt. Als je een onbevederd loopbeen ziet (bijvoorbeeld bij een vogel op een paaltje) kan het dus nooit-of-te-nimmer een ruigpootbuizerd worden.

Thanks Vincent; zal het onthouden, en nu maar hopen dat ik er eentje tegenkom  ;D