Hoofdmenu

vos of das?

Gestart door Windekind, december 10, 2013, 16:56:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Een relatief kleine burcht met duidelijke sporen van recent gebruik (vers zand). Geen prenten aangetroffen.
Wel op het zand naast konijnenkeutels de uitwerpselen op de foto. In de omgeving is sprake van dassenleefgebied.
Toch denk ik aan uitwerpselen van vos, gezien de haren die ik lijk te zien en het feit dat ze net buiten de burcht op het open zand liggen. Geen mestputjes aangetroffen. Wel veel konijnenholen en ook typische graafputjes van konijnen.
Wie kan iets meer zeggen over de uitwerpselen ?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rob Koelman

Doet meest denken aan keutels van vos of marter. Maten zijn onduidelijk (tip: altijd iets ter referentie mee fotograferen! Bijvoorbeeld een euromunt). Onderscheid van keutels van onder andere vos en marters is lastig en lang niet altijd mogelijk.

Het hol hoeft ook helemaal niet van de producent van de keutels te zijn. Een stortberg voor een hol is een markant punt en daarmee zeer geschikt als markeringspunt...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Windekind

Rob... dank.
Op de laatste foto heb ik toch de heukels met cm indeling meegefotografeerd ?!Het is geen marter. Veel te groot. Heb recentelijk op diverse plaatsen onderzoek naar steenmarter verricht dus die keutels ken ik wel. Dassen burchten ook veel gezien inclusief alle bijbehoren. . Dit is denk ik vos zoals ik al aangaf. Ik wil das echter dan graag kunnen uitsluiten .Het is hoogstens een das met ongebruikelijk plek voor uitwerpselen. Burcht vind ik ook niet zeer kenmerkend, maar ik heb vooral bij zeer kleine jonge bijburchtjes ervaring dat deze lastig zijn en weinig onderscheidend soms van vos..
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rob Koelman

Citaat van: Windekind op december 10, 2013, 18:24:16 PMHet is geen marter. Veel te groot.

Ik vind de afmetingen van de keutels (ongeveer 10 mm doorsnee) juist prima passen bij een marter...

Echter, ook vossen kunnen keutels van dit formaat produceren...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Windekind

Mijn algehele indruk is toch dat het wat te fors is voor steenmarter op basis van wat ik heb gezien.  De lengte van de uitwerpselen zijn trouwens enorm.Bovendien is steenmarter op deze plek nog niet algemeen, al zit het er aan te komen.Geen zwaar argument dus. Belangrijkste vraag is of das kan worden uitgesloten? Ik kan een kat ook niet geheel uit sluiten...jij dan ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rob Koelman

Citaat van: Windekind op december 10, 2013, 19:43:50 PM
Mijn algehele indruk is toch dat het wat te fors is voor steenmarter op basis van wat ik heb gezien.  De lengte van de uitwerpselen zijn trouwens enorm.Bovendien is steenmarter op deze plek nog niet algemeen, al zit het er aan te komen.Geen zwaar argument dus. Belangrijkste vraag is of das kan worden uitgesloten? Ik kan een kat ook niet geheel uit sluiten...jij dan ?

Ik zeg nadrukkelijk marter, waaronder dus ook boommarter. De variatie in afmetingen van marterkeutels is vrij groot. De keutels op de foto's komen mij niet te groot over voor een marter. De keutels herken ik niet als afkomstig van kat of das.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Windekind

Rob..ik wil alvast zeggen dat ik je feedback zeer op prijs stel. Dus dank.
Even nog naar de situatie. Boommarter is zo goed als uit te sluiten op basis van locatie, habitat, geografische verspreiding. Eigenlijk is die 100 % uit te sluiten...zover 100% bestaat. ;) steenmarter is ter plaatse ( zuid van den bosch) ook nog geen gemeengoed zover ik weet. Maar zeker niet ondenkbaar zoals mi boommarter. Hoe zie jij de vos nog als kanshebber ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rob Koelman

Vos is - naast marter - absoluut een kandidaat. Vossen kunnen heel goed dit soort 'marterachtige keutels' produceren. Deze zijn dan erg moeilijk te herkennen, want 'atypisch' voor vos.

Steenmarters zijn overigens bezig met een opmars in Noord-Brabant en zijn ten zuiden van Den Bosch nog zeker niet algemeen, maar ook niet zeer zeldzaam meer. Zie dit kaartje: http://waarneming.nl/soort/maps/421?from=2000-01-10&to=2013-12-10&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Windekind

#8
Rob, kan je een das uit sluiten ? Ik kan evt nog een foto van de burcht plaaatsen .
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rob Koelman

Bij keutels in het algemeen en die van carnivoren in het bijzonder kun je vrijwel nooit iets uitsluiten, maar das lijkt mij nogal onwaarschijnlijk: de vorm en het formaat van de keutels kloppen niet voor das, dassen deponeren hun uitwerpselen meestal in mestputjes en voor zover mij bekend nooit op de storthoop voor de burcht.

De burcht kan overigens best wel een dassenburcht zijn (of vossenburcht, of konijnenhol), want zoals eerder gezegd hoeven de keutels en het hol niets met elkaar te maken te hebben...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Windekind

#10
Het is m.i een konijnenhol.  En de uitwerpselen houdt ik dan op vos of steenmarter, waarbij ik zelf een lichte voorkeur houdt voor de eerste, omdat ik ik weet niet hoeveel marteruitwerpselen heb gezien, ook recentelijk. Maar je hebt me zeker overtuigd dat dit toch goed zou kunnen. Dank voor je hulp :duim:
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins