Verwarrend allemaal hoor...
Mijn bestemming voor het komende weekend stond, vanwege de melding incl. de duidelijke opname van de Grijskopspecht al min of meer vast (i.c.m. de witbandkruisbek(ken)). Nu wacht ik het nog even af.
Wil nog wel het volgende toevoegen.
Dit (hopelijk) zonder de hele (oneindige) discussie van twitchersgedrag en wel of niet tapen e.d. (zeker omdat ik er zelf niet bij was

) weer op te rakelen.
Er vanuit gaande dat er echt een Grijskopspecht zit denk ik dat wat betreft tapen in dit geval de volgende overwegingen gelden:
- het is geen broedseizoen
- het gaat om een potentiele toekomstige (vrijwel) nieuwe broedvogelsoort in Nederland (in navolging van trend MiBo?!?!)
- de soort staat bekend als standvogel (iig weinig migrerend en nogal honkvast)
- habitat lijkt best wel geschikt
- kans is derhalve m.i. groot dat de vogel lang aanwezig blijft, goed wel mogelijk tot in het broedseizoen; zie eerdere gevallen Oosterbeek, Brunssummerheide)
- tapen van (o.a.) MiBo, zeker voor niet-inventarisatiedoeleinden, is (terecht) not done in het broedseizoen en voor Grijskopspecht geldt van daaruit logischerwijs dezelfde maatstaf
- etc....?
Op basis hiervan denk ik dat het, ondanks dat het geen broedseizoen is, in dit specifieke geval goed is om af te spreken dat er niet (meer) getaped wordt! De kans is volgens mij namelijk best groot dat er een (toekomstige) territoriale man Grijskopspecht weggetaped wordt. Dit is niet in het belang van de vogel/ natuur zelf, maar ook niet in het belang van vogelaars incl. twitchers.
Bijkomend voordeel is verder dat er ook geen risico's zijn dat i.p.v. een roepende vogel een "tape getaped" wordt

.
Als de vogel echt wil roepen dan doet hij dat wel uit zichzelf. Aan ons om dit geduld op te brengen (mogelijk en hopelijk tot het voorjaar 2014).