Grijskopspecht Oldenzaal

Gestart door HPM, december 08, 2013, 13:14:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Sjoerd, het zal beslist aan mij liggen maar ik snap er geen moer meer van..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Sjoerd Radstaak op december 09, 2013, 11:38:07 AM
...
P.S: Klopt het overigens dat op opname G van Grijskopspecht (A. Schultze) geen vergelijkbare roep te horen is (op 't oor gecheckt)?

Zoals je in mijn spectrogram hierboven kan zien is het wel een vergelijkbare maar geen identieke.
Herman van der Meer

dupont

Citaat van: frankneijts op december 09, 2013, 11:48:00 AM
Sjoerd, het zal beslist aan mij liggen maar ik snap er geen moer meer van..... 8)


Ik dacht dat het aan mij lag...  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Max Berlijn

Ik heb persoonlijk altijd een "emotionele hobbel" moeten nemen met heard only waarnemingen. Zelf tel ik ze niet voor mijn life list en heb al mijn NL soorten ook in NL gezien. Die hobbel is na dit verhaal alleen maar groter geworden...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: dupont op december 09, 2013, 12:13:06 PM
Citaat van: frankneijts op december 09, 2013, 11:48:00 AM
Sjoerd, het zal beslist aan mij liggen maar ik snap er geen moer meer van..... 8)


Ik dacht dat het aan mij lag...  ;)

Ik heb geprobeerd om het te ontleden maar dat lukte niet echt, maar ik denk er een paar dingen uit op te kunnen maken.
- Er was geen vreemde taper maar ze hebbenjhet zelf gedaan.
- De eerste serie op de opname van Timo is (waarschijnlijk?) vals, maar het tweede is echt.

(Er is geen garantie dat ik het juist heb)
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: Sjoerd Radstaak op december 09, 2013, 11:38:07 AM
Allen,

Voordat allerlei wilde cowboy-verhalen de kop opsteken: er is gisteren duidelijk iets misgegaan. Natuurlijk zit er geen fake-taper in het bos (diep in het bos + galm) en hebben wij naar alle waarschijnlijkheid per abuis de tape opgenomen. Probleem is echter dat ik A. Schultze heb staan afspelen en niet Jean Claude Roché. Als het de tape is, dan moet het ongeveer als volgt gegaan zijn: de vogel roept tweemaal, er wordt overlegd en de vogel roept dan ook een derde keer (inclusief het verlengde, monotone 'tweede' deel). Op moment x is hier de tape aangezet. Toen het geluid afgespeeld (A. Schultze - G). Bij het afluisteren bleken er ineens twee sessies op te staan! Nog gevraagd of het niet het afgeluisterde fragment zou kunnen zijn geweest (er is na afloop 'opname' gezegd, maar dat is er onbewust automatisch uit geknipt), maar dat (b)leek niet zo te zijn. Vermoed werd dat de 'derde' sessie opgenomen was (conform de tape), maar naar nu (b)lijkt is dit echter helaas wel de tape (toch Jean Claude Roché?). Het tweede deel betreft - naar mijn weten - wel degelijk de vogel, zoals ook wel te horen (b)lijkt uit de opname. Of dit afdoende is voor acceptatie weet ik niet, hopelijk volgen er iig snel meer opnames van de vogel. Van de vogel vandaag overigens nog geen spoor.

P.S: Klopt het overigens dat op opname G van Grijskopspecht (A. Schultze) geen vergelijkbare roep te horen is (op 't oor gecheckt)?


De 2 tape theorie ipv de 2 vogel theorie. Leuke variatie!  ;D
Wietze Janse

Cygnus

#36
Eén ding is nu al duidelijk, dit geval zal zonder zichtwaarneming nooit aanvaard worden. Omdat tegenwoordig iedereen loopt te "tapen" zal dat voor alle toekomstige geluidswaarnemingen, van welke soort dan ook, ook wel gelden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: Cygnus op december 09, 2013, 12:43:24 PM

Eén ding is nu al duidelijk, dit geval zal zonder zichtwaarneming nooit aanvaard worden. Omdat tegenwoordig iedereen loopt te "tapen" zal dat voor alle toekomstige geluidswaarnemingen, van welke soort dan ook, ook wel gelden.

Ik neem alleen maar op en speel in het veld nooit af.

Ik hoop dat Timo nog wat duidelijkheid kan geven over hoe hij denkt dat het gegaan is.
Voorzover ik weet is hij zich van geen 'kwaad' bewust.
Herman van der Meer

Sjoerd Radstaak

Citaat van: frankneijts op december 09, 2013, 11:48:00 AM
Sjoerd, het zal beslist aan mij liggen maar ik snap er geen moer meer van..... 8)

Frank, het ligt beslist niet aan jou. Ik hoor het vaker  ;) Goed, ik zal het nog eens proberen. Ok, een bospad. Twee groepen. Tweemaal wordt er een 'lachende' specht gehoord. Men is gealarmeerd en de groep komt samen. Er wordt gedacht aan Grijskopspecht. De vogel roept een derde maal. De recorder wordt aangezet. Ter controle wordt het geluid afgespeeld (A. Schultze - G). De roep komt perfect overeen. Timo Roeke roept: 'opname' - zodat later duidelijk is dat dit het afspelen betreft. Meteen daarop roept de vogel, dat is het tweede deel van de opname. Vervolgens wordt de opname na geluisterd en blijken er 2 series op te staan - onverwachts, de vogel riep tenslotte maar eenmaal na opnemen. Vermoed wordt dat de tape al gelopen heeft (en zo de derde roep van de vogel heeft opgenomen) en het niet het eerder afgespeelde geluid is. Naar nu blijkt komt de gemaakte opname echter angstvallig overeen met de opname van Jean Claude Roché. Deze heb ik echter in het veld nooit afgespeeld, dus dat is de 'flaw' (en verwarring) in het hele verhaal. Er is daarna uitgebreid gezocht, maar helaas is de vogel niet gezien. Hopelijk wordt de vogel een dezer dagen weer gelokaliseerd. Ik geloof niet zo in spookverhalen als in: er loopt iemand in december in het bos (n.b. in Twente...) Grijskopspecht keihard af te spelen (ook te veel galm in het geluid).
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

Timo Roeke

Gezien de commotie die nu is ontstaan heb ik toch besloten de waarneming op onzeker te zetten tot er een tweede opname of foto wordt gemaakt. Vanochtend is er tevergeefs uren gezocht. Woensdagochtend ben ik weer in de gelegenheid om te kijken. Maar er zullen morgen ongetwijfeld ook vogelaars aanwezig zijn.

Er is tijdens het opnemen duidelijk wat misgegaan. Een feit waar ik enorm van baal. Het verandert echter niets aan het verhaal dat we met de groep het geluid meerdere keren diep vanuit het bos hebben gehoord. Bovendien heeft de bron van het geluid zich verplaatst. Een ringtone kunnen we naar mijn mening uitsluiten aangezien aangezien het geluid van een telefoon in een bos niet zo ver draagt. Ik ben nog steeds van mening dat het boxen geweest moeten zijn als we door iemand zijn genept. Berichten dat het geluid in de groep zelf is afgespeeld zijn lariekoek. Dát hoor je meteen.

Bovendien treft Sjoerd geen blaam!!   

snwja3

Niemand treft hier blaam!
Maar dat jullie (mogelijk) genept zijn door iemand die al tapend verderop door het bos liep is nu (nog) moeilijk uit te sluiten.
Eerste gedeelte van de opname (1e lach) is die van Roche (zie reactie Thijs), de 2e lach van Timo's opname lijkt mijn inziens (op gehoor) ook veel op de laatste lach op de opname van Roche.
Wietze Janse

Thijs Fijen

Sjoerd meldt echter dat hij geluid heeft afgespeeld, dus het is geen lariekoek...

Timo, jij zou 'opname' hebben geroepen, dit was nadat Sjoerd geluid heeft afgespeeld? Begrijp ik dit stukje nu goed?
Zoja, waarom staat de kreet 'opname' dan niet op jouw opname? Ik hoor alleen 'stil' en wat gemompel.

Natuurlijk nog het raadsel waarom er een opname van Schultze is afgespeeld en er een opname van Roché op de opname staat..

Los daarvan: de tweede strophe van de opname van Timo matched niet met Roche en ook niet met Schultze (tenminste, niet in zijn geheel) - de tweede strophe van Timo's opname is langer dan andere opnames
Thijs Fijen

HPM

Nu begrijp ik het helemaal niet meer, Timo,
Sjoert zegt dat er geen Geheimzinnige Taper in het bos was en dat hij zelf heeft afgespeeld en nu zeg jij dat er in de groep niet is afgespeeld en dat je denkt dat er wel een vreemdeling bezig is geweest. Met boxen.
Herman van der Meer

HPM

Thijs, iets kan ik zo wel verklaren. "Opname" is er gewoonn achteraf uitgeknipt, maar met de andere stemmen kon dat niet omdat die door het geluid heengingen.

Herman van der Meer

Thijs Fijen

Ik ook Herman, maar het is goed om dit van Timo te horen: die weet het namelijk zeker.
Thijs Fijen

gerdwichers8

Citaat van: Cygnus op december 09, 2013, 12:43:24 PM
Eén ding is nu al duidelijk, dit geval zal zonder zichtwaarneming nooit aanvaard worden. Omdat tegenwoordig iedereen loopt te "tapen" zal dat voor alle toekomstige geluidswaarnemingen, van welke soort dan ook, ook wel gelden.


Dus hakken we het kind maar in twee stukken. Tsja als het je eigen kind niet is, en je hebt van die mindere dingen op je eigen kerf, dan zit je daar niet zo mee

Bas vd Burg

#46
Ik zit op m'n werk en heb geen boekjes van de verschillende CD's bij de hand, maar het is zeker dat Schultze geen opname van Roché heeft gebruikt in "Vogelstimmen"?
EDIT: laat maar volgens moet ik eerst maar weer eens het topic goed lezen ipv diagonaal :rolleye:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Dit lijkt me een zaak voor commissaris Vincke..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Alhoewel erg vervelend voor Timo, lijkt dit cowboyverhaal mij een goede les. Het lijkt mij zinnig dat we wat voorzichtiger/terughoudender zijn met tapen. Zuiver bewijsmateriaal verzamelen is namelijk gewoon belangrijker.
Trouwens, wanneer is die Swinhoes voor het laatst daadwerkelijk gezien. Ik lees van heel veel dat hij alleen duidelijk is gehoord.  >:D
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

De tweede zangstrophe op de opname van Timo lijkt verrassend veel (milliseconde timing match) op de eerste zangstrophe van Grijskopspecht van Schultze...

Met andere woorden mijn conclusie: eerste zangstrophe van Roché, tweede zangstrophe van Schultze... Er stond dus blijkbaar toch nog iemand om de hoek te tapen...

Ik begreep van Timo dat er door meerdere mensen is getaped met verschillende geluidsbestanden, op deze opname blijkt dus geen 'live'-Grijskopspecht te staan. Maar een keer was er natuurlijk een aanleiding om te gaan tapen, dus dat er een Grijskopspecht kan zitten sluit ik niet uit.
Thijs Fijen

Gert Veurink

Duzzz

1. Mensen horen een grijskopspecht
2. Sjoerd speelt Schultze af
3. Timo neemt Roché op

Zijn dat de feiten?
Das best een raar verhaal toch dan?

Ik las Sjoerds verhaal als een soort verklaring van wat er mis is gegaan. Maar het verklaart toch niets? Het verklaart alleen dat er itt wat Timo lariekoek noemt er wel getaped is.
En ja ook wat mij betreft geen blaam oid, ik probeer alleen te begrijpen hoe het zit, maar volgens mij verklaart tot nu toe niets hoe de opname van Roché nu op de band is gekomen.
groet!
Gert Veurink



gerdwichers8

Citaat van: Bas vd Burg op december 09, 2013, 13:30:39 PM
Ik zit op m'n werk en heb geen boekjes van de verschillende CD's bij de hand, maar het is zeker dat Schultze geen opname van Roché heeft gebruikt in "Vogelstimmen"?
EDIT: laat maar volgens moet ik eerst maar weer eens het topic goed lezen ipv diagonaal :rolleye:


Schultze heeft die CD gemaakt samen met Roche, maar het is het werk van Schultze, dat klopt zeker, maar volgens mij is het nieuw werk wat door Schulze terecht is uitgebracht onder zijn eigen naam.

jvdlaan

Citaat van: Cygnus op december 09, 2013, 12:43:24 PM
Eén ding is nu al duidelijk, dit geval zal zonder zichtwaarneming nooit aanvaard worden. Omdat tegenwoordig iedereen loopt te "tapen" zal dat voor alle toekomstige geluidswaarnemingen, van welke soort dan ook, ook wel gelden.

Dat is wel erg fatalistisch gesteld. Moeten we voortaan elk inventarisatie en/of trektelling dan maar zonder geluid doen?

cursorius

Kan het niet zo zijn dat er per ongeluk n telefoon in iemands broekzak kan zijn afgegaan met n roepende Grijskop? Dat geluid kan dan verdomd lastig zijn om het te lokaliseren. Zeker als het onbewust gebeurd kan het lastig zijn om in the heat of the moment te bepalen waar t vandaan komt. Ik word soms niet goed op twitches van de zingende Roodmussen of baltsende Wulpen. Een opname in n broekzak kan klinken als t van ver komt. En er waren duidelijk mensen aanwezig met t geluid 'op zak'.

HPM

#54
Citaat van: Thijs Fijen op december 09, 2013, 13:49:18 PM
De tweede zangstrophe op de opname van Timo lijkt verrassend veel (milliseconde timing match) op de eerste zangstrophe van Grijskopspecht van Schultze...

Met andere woorden mijn conclusie: eerste zangstrophe van Roché, tweede zangstrophe van Schultze... Er stond dus blijkbaar toch nog iemand om de hoek te tapen...

Ik begreep van Timo dat er door meerdere mensen is getaped met verschillende geluidsbestanden, op deze opname blijkt dus geen 'live'-Grijskopspecht te staan. Maar een keer was er natuurlijk een aanleiding om te gaan tapen, dus dat er een Grijskopspecht kan zitten sluit ik niet uit.

Ik zit net de tweede van Timo te vergelijken met de vierde van Schultze

De lengte daarvan is gelijk maar de intervallen niet.
Herman van der Meer

JacobBosma(Gr.)

Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 13:52:27 PM
Citaat van: Bas vd Burg op december 09, 2013, 13:30:39 PM
Ik zit op m'n werk en heb geen boekjes van de verschillende CD's bij de hand, maar het is zeker dat Schultze geen opname van Roché heeft gebruikt in "Vogelstimmen"?
EDIT: laat maar volgens moet ik eerst maar weer eens het topic goed lezen ipv diagonaal :rolleye:


Schultze heeft die CD gemaakt samen met Roche, maar het is het werk van Schultze, dat klopt zeker, maar volgens mij is het nieuw werk wat door Schulze terecht is uitgebracht onder zijn eigen naam.

Achterop de doos met 17 CD's van 'Die Vogelstimmen' staat:

Bearbeiter und Herausgeber: Andreas Schulze
Tonaufnahme: Archive Jean C. Roche, Claude Chappupuis, Karl-Heinz Dingler, Andreas Schultze, ... enz.
Groeten, Jacob Bosma

Erwin Reinstra

#56
Verwarrend allemaal hoor...
Mijn bestemming voor het komende weekend stond, vanwege de melding incl. de duidelijke opname van de Grijskopspecht al min of meer vast (i.c.m. de witbandkruisbek(ken)). Nu wacht ik het nog even af.

Wil nog wel het volgende toevoegen.
Dit (hopelijk) zonder de hele (oneindige) discussie van twitchersgedrag en wel of niet tapen e.d. (zeker omdat ik er zelf niet bij was  ;D ) weer op te rakelen.

Er vanuit gaande dat er echt een Grijskopspecht zit denk ik dat wat betreft tapen in dit geval de volgende overwegingen gelden:
- het is geen broedseizoen
- het gaat om een potentiele toekomstige (vrijwel) nieuwe broedvogelsoort in Nederland (in navolging van trend MiBo?!?!)
- de soort staat bekend als standvogel (iig weinig migrerend en nogal honkvast)
- habitat lijkt best wel geschikt
- kans is derhalve m.i. groot dat de vogel lang aanwezig blijft, goed wel mogelijk tot in het broedseizoen; zie eerdere gevallen Oosterbeek, Brunssummerheide)
- tapen van (o.a.) MiBo, zeker voor niet-inventarisatiedoeleinden, is (terecht) not done in het broedseizoen en voor Grijskopspecht geldt van daaruit logischerwijs dezelfde maatstaf
- etc....?

Op basis hiervan denk ik dat het, ondanks dat het geen broedseizoen is, in dit specifieke geval goed is om af te spreken dat er niet (meer) getaped wordt! De kans is volgens mij namelijk best groot dat er een (toekomstige) territoriale man Grijskopspecht weggetaped wordt. Dit is niet in het belang van de vogel/ natuur zelf, maar ook niet in het belang van vogelaars incl. twitchers.
Bijkomend voordeel is verder dat er ook geen risico's zijn dat i.p.v. een roepende vogel een "tape getaped" wordt  :rolleye: .
Als de vogel echt wil roepen dan doet hij dat wel uit zichzelf. Aan ons om dit geduld op te brengen (mogelijk en hopelijk tot het voorjaar 2014).
Met vriendelijke groenten,
Erwin


HPM

Erwin, andere spechtensoorten (en Boomklevers) zijn nu al behoorlijk actief. Je mag nu dus best tot het broedseizoen rekenen, of op zijn minst als de noodzakelijke voorbereidingen voor het broedseizoen.

Herman van der Meer

Max Berlijn

@Leo vergeet levensecht aanzwellende galmende roepende Kraanvogels niet van Ted bij de Swibotwitch ik heb nog nekkramp van het omhoogkijken..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Certhia

Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 14:29:10 PM
Citaat van: Certhia op december 08, 2013, 14:05:46 PM
Lijkt me zuivere koffie. Gaaf hoor. Goeie opname ook!


Koffiedikkijker op appèl

In my defence ik was niet met bestaande opnames bekend en met zuivere koffie bedoelde ik hier dat ik het wel een Grijskopspecht vond. Dus tenzij de opnames van Roche en Schulze geen Grijskoppen betreffen...  ;D
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."