Grijskopspecht Oldenzaal

Gestart door HPM, december 08, 2013, 13:14:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Grijskopspecht Oldenzaal http://waarneming.nl/soort/view/989
Geluid klinkt goed.
Herman van der Meer

Certhia

#1
Lijkt me zuivere koffie. Gaaf hoor. Goeie opname ook!
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Timo Roeke

#2
Goed om te horen - geen ervaring met de soort maar werd er zenuwachtig van. In hetzelfde bos met witbandkruisbek.

Certhia

#3
Citaat van: Timo Roeke op december 08, 2013, 14:12:12 PM
Goed om te horen - geen ervaring met de soort maar werd er zenuwachtig van. In hetzelfde bos met witbandkruisbek.

Al zeg ik wel eerlijk dat ik hem wel wat lang vind door gaan (serie meer a la groene ). Pitch drop wel goed.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

HPM

#4
Het is nu van belang om de Grijskopspecht goed in beeld te krijgen. En zien of er twee zijn want zo roepen in deze tijd is een beetje verdacht. Maar misschien roept hij/zij ook wel uit eenzaamheid.
Herman van der Meer

HPM

#5
Citaat van: Certhia op december 08, 2013, 14:19:17 PM
Citaat van: Timo Roeke op december 08, 2013, 14:12:12 PM
Goed om te horen - geen ervaring met de soort maar werd er zenuwachtig van. In hetzelfde bos met witbandkruisbek.

Al zeg ik wel eerlijk dat ik hem wel wat lang vind door gaan (serie meer a la groene ). Pitch drop wel goed.

Vergelijk met deze Grijskop van Jelmer Poelstra
http://www.xeno-canto.org/125683
Niet zo lang als die eerste serie van Timo maar wel lang.
Herman van der Meer

Max Berlijn

#6
Wel gaaf die Grijskopspecht alleen ik wil geen partypoeper zijn maar is er niet iemend met een bandje op afstand aan het f?<>!@@en geweest. Roepen die beesten nu?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

cursorius

#7
Citaat van: Max Berlijn op december 08, 2013, 21:50:08 PM
Wel gaaf die Grijskopspecht alleen ik wil geen partypoeper zijn maar is er niet iemend met een bandje op afstand aan het f?<>!@@en geweest. Roepen die beesten nu?

Tja wie weet, maar wie gaat daar in godsnaam met een tape rondlopen.... maar uhhhh zonder te tapen en een discussie er over te krijgen zijn ze makkelijk te lokken, gewoon terugfluiten! Als je een beetje oefent heb je zo een reactie!

Timo Roeke

#8
Citaat van: Max Berlijn op december 08, 2013, 21:50:08 PM
Wel gaaf die Grijskopspecht alleen ik wil geen partypoeper zijn maar is er niet iemend met een bandje op afstand aan het f?<>!@@en geweest. Roepen die beesten nu?
We stonden met een grote groep en we hoorde de vogel op afstand. Dan moet er iemand ver in het bos hebben gestaan met boxen. Het is ook al een gedachte die de hele avond door mijn hoofd speelt Max. Een vervelende gedachte.

Die persoon heeft dan wel flinke boxen nodig gehad om het geluid zo ver te laten dragen. Bovendien zijn we tijdens onze zoektocht weer geen volk tegengekomen behalve mountainbikers.

Voor mensen die morgen gaan - zoek elkaar op en probeer duidelijk te maken als iemand gaat tapen. Het bos is groot. Het zou jammer zijn als we opnames van opnames krijgen.

Guus Peterse

#9
Waarom zou iemand zomaar op een dag in zomaar een bos bij Oldenzaal een grijskopspecht gaan tapen? Was er vooraf enige reden om daar aan grijslopspecht te denken?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

DKoppenol

#10
Citaat van: guusp op december 08, 2013, 22:56:10 PM
Waarom zou iemand zomaar op een dag in zomaar een bos bij Oldenzaal een grijskopspecht gaan tapen? Was er vooraf enige reden om daar aan grijslopspecht te denken?
Inderdaad, die reden ontgaat mij ook. Ik ga ervan uit dat er geen reden zou zijn om er 1 te tapen. Dus waarom dan de moeite te nemen om 'flinke boxen' in het bos te gaan zetten om te tapen. Ook is de kans vrij klein dat diegene die dat dan zou doen, wist dat jullie er waren.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

frankneijts

#11
Citaat van: Max Berlijn op december 08, 2013, 21:50:08 PM
.... Roepen die beesten nu?

Gorman in 'Woodpeckers of Europe' m.b.t. het roepen van Grijskopspecht: "Unpaired birds will call throughout summer and in winter on warm days."
'Die Stimmen der Vögel Europas' beperkt de zangperiodes iets meer: Gesang hauptsächlich im Frühjahr, kurzzeitig auch im Herbst zu hören."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

#12
@Guus en deDVC, waarom zou iemand een geschoten Wolf in een Flevosche wegberm leggen...
Al met er lopen genoeg grapjassen rond en indien het geval, was het bekend dat er naar die Witbandkruisbek gezocht ging worden. Lijkt me goed de vogel te zien en zoals Leo al zegt moet dat niet zo moeilijk zijn, zeker niet een "lone wolf" mannetje..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

#13
Citaat van: Timo Roeke op december 08, 2013, 22:32:49 PM
Citaat van: Max Berlijn op december 08, 2013, 21:50:08 PM
Wel gaaf die Grijskopspecht alleen ik wil geen partypoeper zijn maar is er niet iemend met een bandje op afstand aan het f?<>!@@en geweest. Roepen die beesten nu?

We stonden met een grote groep en we hoorde de vogel op afstand. Dan moet er iemand ver in het bos hebben gestaan met boxen. Het is ook al een gedachte die de hele avond door mijn hoofd speelt Max. Een vervelende gedachte.

Die persoon heeft dan wel flinke boxen nodig gehad om het geluid zo ver te laten dragen. Bovendien zijn we tijdens onze zoektocht weer geen volk tegengekomen behalve mountainbikers.
...

Het lijkt of de tweede serie uit een wat andere richting en van dichterbij komt dus dan moeten ze met die boxen wel hard gefietst hebben of met z'n tweeën geweest zijn. (Of jij hebt je microfoon gedraaid).
Herman van der Meer

laurent raty

#14
Citaat van: Max Berlijn op december 08, 2013, 21:50:08 PM
Wel gaaf die Grijskopspecht alleen ik wil geen partypoeper zijn maar is er niet iemend met een bandje op afstand aan het f?<>!@@en geweest.

I know the first call series on the recording quite well, I'm afraid--I have it on my cell phone, and I've spent quite some time looking for this species in E Belgium over the last few years, so it immediately sounded highly familiar. This is a recording by Jean Claude Roché. The same call series can be also heard at the end of this file: http://www.oiseaux.net/chant/jean.roche/pic.cendre.1.mp3
It's actually a very peculiar call series, mainly because it is extremely long (according to BWP, advertising calls of GHW should be 5-8 (4-20) notes; this one is 34), with its pace lowering, then increasing again several times.
I've attached a comparative sonogram of both sounds (Timo's recording above [second channel, with noise removal and a strong low-pass and high-pass filtering], original by Roché below). Vertical red lines mark the start of each note, to make the comparison easier. The spacing between the notes is quite irregular, and the two recordings look perfectly identical in this respect. I just can't believe they are not the same thing.

HPM

#15
Citaat van: laurent raty op december 09, 2013, 09:16:27 AM
Citaat van: Max Berlijn op december 08, 2013, 21:50:08 PM
Wel gaaf die Grijskopspecht alleen ik wil geen partypoeper zijn maar is er niet iemend met een bandje op afstand aan het f?<>!@@en geweest.

... The spacing between the notes is quite irregular, and the two recordings look perfectly identical in this respect. I just can't believe they are not the same thing.

They are NOT the same.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Thanks Laurent. Zat er dan toch iemand te kloten een eind verder in het bos? Ongelooflijk!!! Waarom zou je zoiets doen. We zijn nu weer op zoek.

Certhia

#17
Ik ben vooralsnog lang niet overtuigd dat dit dezelfde opname is.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

RWester

#18
Jammer dat de opname van Timo niet langer is. Als het een opname is die wordt afgespeeld, moet 'herhaling' er toch uit te halen zijn met een sonagram? De opname van Roché duurt 22 sec..., dus daarna moet hetzelfde zijn te horen.


Weet niet óf de opname Roché en Timo dezelfde zijn (lees uit sonagram als niet dezelfde), maar zang van een zelfde soort zal natuurlijk veel overeenkomsten tonen. Hoewel de vogel van Oldenzaal lang doorgaat klinkt het mij nog steeds als Grijskopspecht



Dat de vogel verder, dan dichterbij klinkt kan door het draaien van de kop van de vogel komen, en galm er in, is dat geen effect door het bos?



Met vriendelijke groet,

Remco Wester


snwja3

#19
Ik persoonlijk vind de opname van Timo toch ook wel veel lijken op het laatste stukje/2 uithalen van de opname van Roche!?  ???
Ben benieuwd of alleen die laatste 5-8 seconden (met deze 2 roepen) naast de opname van Timo gelegd kunnen worden, dan moet de overeenkomst of niet er toch uit te halen zijn?
Wietze Janse

Gert Veurink

#20
Citaat van: Timo Roeke op december 09, 2013, 09:31:42 AM
Thanks Laurent. Zat er dan toch iemand te kloten een eind verder in het bos? Ongelooflijk!!! Waarom zou je zoiets doen.

Kan toch ook gewoon onschuldig iemand zijn die net als Laurent zo'n ringtone heeft?
Los daarvan eerst maar es kijken of het wel hetzelfde is, ik ben ook nog niet overtuigd
groet!
Gert Veurink



frankneijts

#21
Citaat van: Gert Veurink op december 09, 2013, 10:22:06 AM
Citaat van: Timo Roeke op december 09, 2013, 09:31:42 AM
Thanks Laurent. Zat er dan toch iemand te kloten een eind verder in het bos? Ongelooflijk!!! Waarom zou je zoiets doen.

Kan toch ook gewoon onschuldig iemand zijn die net als Laurent zo'n ringtone heeft?
Los daarvan eerst maar es kijken of het wel hetzelfde is, ik ben ook nog niet overtuigd


Ik denk dat Laurent bedoelt dat-ie zijn telefoon gebruikt als een I-pod bijv.. Als het een ringtone was geweest zou-ie toch wel ergens zijn onderbroken met "hallo, met Gert... (o.i.d.)"... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

#22

Ik was al bezig geweest met een vergelijking met een lange serie op "Vogelschtimmen" (Schultze 2007) maar ik heb er nu die opname van Roche maar bijgezet. Schultze is zeker anders. Roche lijkt er sterk op met gelijke lengte en intervallen, maar als ik bijvoorbeeld naar de relatieve sterkte van de onderdelen kijk denk ik niet dat hij identiek is. Maar als iemand denkt dat het toch dezelfde is dan zou de tweede serie van Timo ook terug te vinden moeten zijn. Die is in ieder geval niet gelijk aan de andere serie op de opname van Roche.

Het lijkt me goed om de Grijskopspecht af te splitsen.
Herman van der Meer

falco

#23
Hoe vaak is het geluid gisteren gehoord? Je zou verwachten dat als iemand gericht naar Grijskopspechten liep te zoeken diegene het geluid meerdere keren heeft afgespeeld.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HPM

#24
Citaat van: falco op december 09, 2013, 10:36:04 AM

Hoe vaak is het geluid gisteren gehoord? Je zou verwachten dat als iemand gericht naar Grijskopspechten liep te zoeken diegene het geluid meerdere keren heeft afgespeeld.

Ik geloof niet dat iemand liep te zoeken toen Timo zijn opname maakte.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Ik heb de files in stereo gematched en de lange roep komt tot op de milliseconde overeen in timing en tot op de hz overeen voor de frequentie, vergeleken tot Roche (Well found Laurent!). De tweede roep heb ik nog niet vergeleken met een andere opname... Zou in theorie nog een live-respons van een aanwezige vogel kunnen zijn.
Thijs Fijen

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op december 09, 2013, 10:32:23 AM
Citaat van: Gert Veurink op december 09, 2013, 10:22:06 AM
Citaat van: Timo Roeke op december 09, 2013, 09:31:42 AM
Thanks Laurent. Zat er dan toch iemand te kloten een eind verder in het bos? Ongelooflijk!!! Waarom zou je zoiets doen.

Kan toch ook gewoon onschuldig iemand zijn die net als Laurent zo'n ringtone heeft?
Los daarvan eerst maar es kijken of het wel hetzelfde is, ik ben ook nog niet overtuigd


Ik denk dat Laurent bedoelt dat-ie zijn telefoon gebruikt als een I-pod bijv.. Als het een ringtone was geweest zou-ie toch wel ergens zijn onderbroken met "hallo, met Gert... (o.i.d.)"... 8)

;D

voordat dit een eigen leven gaat leiden, ik heb m niet als ringtone en was daar ook niet.

Het viel me alleen zolaatst wel weer op hoeveel vogelaars een vogel als ringtone hebben en er zullen vanwege de witbandkruisbek best meerdere vogelaars geweest zijn. Er zijn vele goede redenen om de telefoon niet op te nemen... zeker als je net lekker in het bos aan het kruisbekken zoeken bent
Anyways, het enige punt dat ik wilde maken is dat iemand ook in alle onschuld dat geluid kan laten horen voordat er  gelijk een wolfleggende-grapjas-complot-theorie ontstaat.
groet!
Gert Veurink



HPM

Citaat van: Thijs Fijen op december 09, 2013, 10:52:36 AM

Ik heb de files in stereo gematched en de lange roep komt tot op de milliseconde overeen in timing en tot op de hz overeen voor de frequentie, vergeleken tot Roche (Well found Laurent!). De tweede roep heb ik nog niet vergeleken met een andere opname... Zou in theorie nog een live-respons van een aanwezige vogel kunnen zijn.

Het zou wel een mooie oplossing zijn als een onbekende liep te tapen omdat hij wist dat daar een Grijskop zit.
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: Thijs Fijen op december 09, 2013, 10:52:36 AM
Ik heb de files in stereo gematched en de lange roep komt tot op de milliseconde overeen in timing en tot op de hz overeen voor de frequentie, vergeleken tot Roche (Well found Laurent!). De tweede roep heb ik nog niet vergeleken met een andere opname... Zou in theorie nog een live-respons van een aanwezige vogel kunnen zijn.


:)
Tapen en/of ringtones zouden verboden moeten worden  O0 . Nu die Ruigpootuil nog even matchen, weer een discussie minder  :P
Wietze Janse

Sjoerd Radstaak

#29
Allen,

Voordat allerlei wilde cowboy-verhalen de kop opsteken: er is gisteren duidelijk iets misgegaan. Natuurlijk zit er geen fake-taper in het bos (diep in het bos + galm) en hebben wij naar alle waarschijnlijkheid per abuis de tape opgenomen. Probleem is echter dat ik A. Schultze heb staan afspelen en niet Jean Claude Roché. Als het de tape is, dan moet het ongeveer als volgt gegaan zijn: de vogel roept tweemaal, er wordt overlegd en de vogel roept dan ook een derde keer (inclusief het verlengde, monotone 'tweede' deel). Op moment x is hier de tape aangezet. Toen het geluid afgespeeld (A. Schultze - G). Bij het afluisteren bleken er ineens twee sessies op te staan! Nog gevraagd of het niet het afgeluisterde fragment zou kunnen zijn geweest (er is na afloop 'opname' gezegd, maar dat is er onbewust automatisch uit geknipt), maar dat (b)leek niet zo te zijn. Vermoed werd dat de 'derde' sessie opgenomen was (conform de tape), maar naar nu (b)lijkt is dit echter helaas wel de tape (toch Jean Claude Roché?). Het tweede deel betreft - naar mijn weten - wel degelijk de vogel, zoals ook wel te horen (b)lijkt uit de opname. Of dit afdoende is voor acceptatie weet ik niet, hopelijk volgen er iig snel meer opnames van de vogel. Van de vogel vandaag overigens nog geen spoor.

P.S: Klopt het overigens dat op opname G van Grijskopspecht (A. Schultze) geen vergelijkbare roep te horen is (op 't oor gecheckt)?
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak