Grijskopspecht Oldenzaal

Gestart door HPM, december 08, 2013, 13:14:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

HPM

Citaat van: mingus op december 09, 2013, 13:48:15 PM

Even een korte toevoeging omdat ik ook aanwezig was gisteren. Er is geluid afgespeeld om even te checken hoe het geluid van grijskopspecht klinkt. Wat op de opname van Timo staat heeft zich echter daarna afgespeeld. Op het moment dat er STIL wordt geroepen werd de vogel in het bos gehoord en werd er in de groep niet getaped. Daar ben ik zeker van en kan denk ik ook door anderen uit de groep bevestigd worden.

vr groet
Marco Zomer

Dit lost het probleem nog niet op, Marco. Toen er door Timo "stilte" werd geroepen was het geluid hoorbaar wat geidentificeerd wordt met de opname van Roche.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: Certhia op december 09, 2013, 14:35:28 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 14:29:10 PM
Citaat van: Certhia op december 08, 2013, 14:05:46 PM
Lijkt me zuivere koffie. Gaaf hoor. Goeie opname ook!


Koffiedikkijker op appèl

In my defence ik was niet met bestaande opnames bekend en met zuivere koffie bedoelde ik hier dat ik het wel een Grijskopspecht vond. Dus tenzij de opnames van Roche en Schulze geen Grijskoppen betreffen...  ;D


Ik heb het niet over spechten, Roche of Schulze. Ik heb het hìer over:  "Oons kent oons" ;D

HPM

#63
Hier een kaartje van het Europese verspreidingsgebied.
In Duitsland geldt hij trouwens als enstig bedreigd en ook in Belgie staat hij op de rode Lijst als zijnde kwetsbaar.

Herman van der Meer

TjeerdBurger

Volgens mij was het wel bekend dat het om een zeldzaamheid gaat Herman  ;)

joostheeremans

Citaat van: TjeerdBurger op december 09, 2013, 15:27:03 PM
Volgens mij was het wel bekend dat het om een zeldzaamheid gaat Herman  ;)
Volgens mij is nog niet eens bekend of het wel een vogel is ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

snwja3

Citaat van: joostheeremans op december 09, 2013, 15:36:41 PM
Citaat van: TjeerdBurger op december 09, 2013, 15:27:03 PM
Volgens mij was het wel bekend dat het om een zeldzaamheid gaat Herman  ;)
Volgens mij is nog niet eens bekend of het wel een vogel is ;)
Tjeerd zegt ook niet dat het om een vogel gaat, maar om een zeldzaamheid. Zo vaak worden tapes niet getaped  ;)
Wietze Janse

HPM

Citaat van: TjeerdBurger op december 09, 2013, 15:27:03 PM

Volgens mij was het wel bekend dat het om een zeldzaamheid gaat Herman  ;)

Je spreekt niet namens iedereen neem ik aan.
Ik had het ook niet over de zeldzaamheid in Nederland maar over de status in de mogelijke landen van herkomst.
Er lopen hier zat lezertjes rond die geen benul hebben van dingen die voor anderen volstrekt duidelijk zijn.
Herman van der Meer

jvdlaan

#68
Het kaartje laat in ieder geval zien dat een voorkomen in Twente en/of de Achterhoek na Limburg het meest voor de hand liggend is. De eerste (aanvaarde) waarneming was uit Weerselo Ovl in 1974. En de laatste uit Hellendoorn Ovl in 2006 (zie http://www.dutchavifauna.nl/species/grijskopspecht).

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 16:14:22 PM
Citaat van: HPM op december 09, 2013, 16:00:44 PM
Citaat van: TjeerdBurger op december 09, 2013, 15:27:03 PM

Volgens mij was het wel bekend dat het om een zeldzaamheid gaat Herman  ;)

Je spreekt niet namens iedereen neem ik aan.
Ik had het ook niet over de zeldzaamheid in Nederland maar over de status in de mogelijke landen van herkomst.
Er lopen hier zat lezertjes rond die geen benul hebben van dingen die voor anderen volstrekt duidelijk zijn.


Zo van, erg dichtbij die soort, prima mogelijkheid voor een hoax; bedoel je dat?

Nee, hooguit dat ondanks de nabijheid de kans dat ze zich hier zullen vestigen niet zo groot is. Nog afgezien van hun gedrag is er in de buurlanden geen overschot waardoor ze langzaam zouden opschuiven.

Overigens zou het wel leuk zijn als de spooktaper zich zou melden om te vertellen wat hij heeft precies heeft gedaan en waarom.
Herman van der Meer

cursorius

Ik blijf erbij. Een broekzak-taper!!

HPM

Citaat van: cursorius op december 09, 2013, 17:22:34 PM

Ik blijf erbij. Een broekzak-taper!!

Een rol duct-tape in je zak kan ook wel handig zijn om spooktapers aan de hoogste boom te tapen.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 18:19:14 PM
Rustig jij, we gaan geen lynchpartijen insinueren, probeer eerst mij er maar eens uit te schoppen op die Geelbrauw

Daar hebben we de CDNA voor Gerd...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

In aanvulling op Hermans kaartje, hier wat gedetailleerde gegevens over de verspreiding (en bestandsontwikkeling) van Grijskopspecht in Noordrijn-Westfalen (http://atlas.nw-ornithologen.de/index.php?cat=kap3&subcat=verbreitung&art=Grauspecht) & Nedersaksen (PDF-download: http://www.nlwkn.niedersachsen.de/servlets/download?C=60962671&L=20).

Wel een fantastisch verhaal dit, overigens. Zo kun je natuurlijk ook proberen eindelijk die overvliegende dwaalgast op je (of beter nog: de!) Nederlandse lijst te krijgen. "Geluid opgenomen!" (van xeno-canto, maar dat zeggen we er niet bij).

Ik heb overigens zelf in North Dakota al eens een geluidsopname van een Baird's Sparrow beslopen...

JanHein

Thijs Fijen

Ja, wie hou je dan voor de gek.. Uiteindelijk jezelf natuurlijk.

Je kan ook gemakkelijk een foto indienen van een vogel uit het buitenland...
Thijs Fijen

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


laatvlieger

Wat hier ook uit gaat komen, maar dit is wel weer een episode die aan de geschiedenis van vogelend Nederland kan worden toegevoegd! Prachtig verwarrend!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

dupont

Citaat van: cursorius op december 09, 2013, 19:42:34 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 09, 2013, 19:26:38 PM
Blauw luchtje d'r bij ...

Mr Blue Sky hebben we al.....


Maar of die naam terecht aan die persoon is toegekend, waag ik mij ernstig te betwijfelen...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: migratorius op december 09, 2013, 19:12:29 PM
In aanvulling op Hermans kaartje, hier wat gedetailleerde gegevens over de verspreiding (en bestandsontwikkeling) van Grijskopspecht in Noordrijn-Westfalen (http://atlas.nw-ornithologen.de/index.php?cat=kap3&subcat=verbreitung&art=Grauspecht) & Nedersaksen (PDF-download: http://www.nlwkn.niedersachsen.de/servlets/download?C=60962671&L=20).


Hier de verspreiding in Belgie




Citeer

Wel een fantastisch verhaal dit, overigens. Zo kun je natuurlijk ook proberen eindelijk die overvliegende dwaalgast op je (of beter nog: de!) Nederlandse lijst te krijgen. "Geluid opgenomen!" (van xeno-canto, maar dat zeggen we er niet bij).

Zelfs op XC worden af en toe van CD's gestolen opnames ontdekt.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 19:36:33 PM
Citaat van: frankneijts op december 09, 2013, 18:36:58 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 18:19:14 PM
Rustig jij, we gaan geen lynchpartijen insinueren, probeer eerst mij er maar eens uit te schoppen op die Geelbrauw

Daar hebben we de CDNA voor Gerd...


Daar heb ik geen CDNA voor Frank, maar mijn eigen geweten.
Episcopale dweperij is het om iedere zeldzaamheid daaraan te moeten verplichten: Is deze commissie toevallig naar Brits voorbeeld?
Volgens mij is het eerder het empirisme en de bijbehorende mogelijkheid tot falsificatie die je afwijst Gerd. De CDNA is niets meer dan een aantal goeie vogelaars die bereid zijn gevonden waarnemingen van zeldzame soorten inhoudelijk op hun merites te beoordelen. Mijnsinziens de meest objectieve manier om te werk te gaan. Als admin kan ik je verzekeren dat met de regelmaat van de klok waarnemers de grootste lariekoek invoeren met een zuiver geweten. Waarin onderscheid hun geweten zich van het jouwe?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jameslidster

Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 19:36:33 PM
Citaat van: frankneijts op december 09, 2013, 18:36:58 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 18:19:14 PM
Rustig jij, we gaan geen lynchpartijen insinueren, probeer eerst mij er maar eens uit te schoppen op die Geelbrauw

Daar hebben we de CDNA voor Gerd...


Daar heb ik geen CDNA voor Frank, maar mijn eigen geweten.
Episcopale dweperij is het om iedere zeldzaamheid daaraan te moeten verplichten: Is deze commissie toevallig naar Brits voorbeeld?

Wat bedoel je Gerd?
James

Tukkerbird

Citaat van: laatvlieger op december 09, 2013, 19:43:34 PM
Wat hier ook uit gaat komen, maar dit is wel weer een episode die aan de geschiedenis van vogelend Nederland kan worden toegevoegd! Prachtig verwarrend!

We maken het verwarrend, dat er die middag iemand heeft staan tapen kun je mij niet wijs maken.
Dan moet die gene zich snel kunnen verplaatsen, en met alleen een telefoon red je dit niet.

Jammer dat deze waarneming zo ter discussie staat :-\
Zonder foto zal dat helaas wel zo blijven, tenminste :'(

HPM

Het is treurig dat Timo heeft moeten besluiten om de waarneming op onzeker te zetten. Zeker omdat het niet helemaal duidelijk is wat er is gebeurd.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 19:36:33 PM
Citaat van: frankneijts op december 09, 2013, 18:36:58 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2013, 18:19:14 PM
Rustig jij, we gaan geen lynchpartijen insinueren, probeer eerst mij er maar eens uit te schoppen op die Geelbrauw

Daar hebben we de CDNA voor Gerd...


Daar heb ik geen CDNA voor Frank, maar mijn eigen geweten.
Episcopale dweperij is het om iedere zeldzaamheid daaraan te moeten verplichten: Is deze commissie toevallig naar Brits voorbeeld?

Klinkt als iemand die al een aantal van zijn wildste claims heeft zien sneuvelen bij het 'episcopaat'.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dupont

Citaat van: tukkerbird op december 09, 2013, 20:13:07 PM
Citaat van: laatvlieger op december 09, 2013, 19:43:34 PM
Wat hier ook uit gaat komen, maar dit is wel weer een episode die aan de geschiedenis van vogelend Nederland kan worden toegevoegd! Prachtig verwarrend!

We maken het verwarrend, dat er die middag iemand heeft staan tapen kun je mij niet wijs maken.
Dan moet die gene zich snel kunnen verplaatsen, en met alleen een telefoon red je dit niet.

Jammer dat deze waarneming zo ter discussie staat :-\
Zonder foto zal dat helaas wel zo blijven, tenminste :'(


Hoi Martin,
Ik hoop daarom ook dat er goed gezocht gaat worden (geen tape gebruiken lijkt mij...). Want ik, ik was er gistermorgen helaas niet bij, kan niet goed geloven dat tien man zich gisteren in het o-tje hebben laten nemen. Wordt hopelijk vervolgd met een positief resultaat!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Erik van Dijk

CiteerEén ding is nu al duidelijk, dit geval zal zonder zichtwaarneming nooit aanvaard worden. Omdat tegenwoordig iedereen loopt te "tapen" zal dat voor alle toekomstige geluidswaarnemingen, van welke soort dan ook, ook wel gelden.




Vroeger werden waarnemingen van bijvoorbeeld Krekelzanger zonder opname niet goedgekeurd. Toen konden we niet tapen. Tegenwoordig kunnen we tapen en worden waarnemingen met geluidsopname (mogelijk) niet goedgekeurd.  ??? ???


Goed nieuws voor het ouder wordende vogelaarsgilde. Oren doen er niet meer toe! :duim: 
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Erik van Dijk op december 09, 2013, 20:36:24 PM
Goed nieuws voor het ouder wordende vogelaarsgilde. Oren doen er niet meer toe! :duim:

What's in a name? "canus;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: Erik van Dijk op december 09, 2013, 20:36:24 PM
CiteerEén ding is nu al duidelijk, dit geval zal zonder zichtwaarneming nooit aanvaard worden. Omdat tegenwoordig iedereen loopt te "tapen" zal dat voor alle toekomstige geluidswaarnemingen, van welke soort dan ook, ook wel gelden.




Vroeger werden waarnemingen van bijvoorbeeld Krekelzanger zonder opname niet goedgekeurd. Toen konden we niet tapen. Tegenwoordig kunnen we tapen en worden waarnemingen met geluidsopname (mogelijk) niet goedgekeurd.  ??? ???


Goed nieuws voor het ouder wordende vogelaarsgilde. Oren doen er niet meer toe! :duim:

Beetje kort door de bocht Erik: de CDNA stelt zich al veel langer op het standpunt dat niet alleen geluidswaarnemingen maar ook geluidsopnames zonder zichtwaarneming niet aanvaardbaar zijn. Gezien de omstandigheden bij deze Grijskopspecht lijkt me dat alleszins gerechtvaardigd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Lijkt me sterk. Dan kunnen dus een groot deel van de waarnemingen van Klein en Kleinst Waterhoen de prullenbak in.