Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

methode 'warmtekijker' kun je krijgen voor vogels en zoogdieren door iObs opnieuw te installeren.
iObs heeft geen functie om bestaande verschijningsvormen, activiteiten en methodes bij te werken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjaak Schilperoort

Huh? iObs opnieuw installeren is nooit nodig, gewoon up-to-date houden is genoeg. De meest recente versie kent de methode "warmtekijker" (nog) niet.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: pwolf op januari 11, 2021, 13:48:42 PM
Kan bij Methode in de app ook "warmtebeeldcamera" worden toegevoegd?

alvast dank,

pim
Hoi Pim, ik heb iObs bijgewerkt, methode "warmtekijker" is beschikbaar. De update staat als versie 4.2.4 in beta-test en zal binnen een week of 2 in de app store verschijnen. Je kunt de versie onmiddellijk beschikbaar krijgen via het beta-test traject.

Groeten, Sjaak.

Lucie Kooistra

Citaat van: rob_jansson op december 14, 2013, 15:09:12 PM
Mis alleen nog de knop "omgeving" voor bijvoorbeeld waarnemingen in eigen regio. Verder helemaal top en en heb mijn webobs alvast verwijderd 👍
Komt die optie nog? Ik gebruik hem vaak in Android heb nu een Apple. Wat dat betreft een dikke bummer 😭
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain


Sjaak Schilperoort

Citaat van: Andre321 op augustus 16, 2021, 23:15:54 PM
Kun je niet een shortcut of URL van de nieuwe website op je startscherm starten ?
Of werkt dat niet er komt bj mij geen toetsenbord.
https://www.brigitvarenkamp.nl/een-iphone-website-shortcut/

Op je startscherm een shortcut naar waarneming.nl zetten werkt prima. Bij klikken op invoervelden verschijnt er ook een toetsenbord.

NB. Dit gaat wel over iPhone, maar niet over iObs.

somms

#246
Hi,


I have received a feature request for iObs.
When searching for a species in iObs, international characters should be simplified:

For example: searching for the word "aguila" should return results for "águila".

For Spanish collation, these are the simplifications:

á = a

é = e

í = i

ó = o

ú = u

ü = u

ñ = n


This is the current behaviour in ObsMapp and in the old website.

All the best.

Julio
Observation Spain Coordination

Sjaak Schilperoort

Hi Julio, I've looked into it. This can be fixed by changing a configuration setting of the iObs-internal database. However, changing this in a live database is not that simple. I've entered a ticket on our backlog to implement this. Thanks for reporting this.

Datura

Ik gok dat het al eens genoemd is (kon het niet zo snel vinden), maar wat ik het het meest mis in iObs (die overigens verder erg fijn werkt), is de weergave van (Amersfoort)coördinaten (en onnauwkeurigheid) in het eerste scherm. Nu moet je als je dat wil weten steeds naar het locatiescherm en weer terug. Wat ik dus eigenlijk nooit doe omdat dat te onhandig is. Hierdoor heb ik nu af en toe waarnemingen met een zeer grote onnauwkeurigheid zonder dat ik het door heb.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

marijn

Citaat van: Datura op januari 13, 2022, 16:38:29 PM
Ik gok dat het al eens genoemd is (kon het niet zo snel vinden), maar wat ik het het meest mis in iObs (die overigens verder erg fijn werkt), is de weergave van (Amersfoort)coördinaten (en onnauwkeurigheid) in het eerste scherm. Nu moet je als je dat wil weten steeds naar het locatiescherm en weer terug. Wat ik dus eigenlijk nooit doe omdat dat te onhandig is. Hierdoor heb ik nu af en toe waarnemingen met een zeer grote onnauwkeurigheid zonder dat ik het door heb.
Ik heb het ook wel eens genoemd. Ik sluit me geheel aan bij dit bericht: dit is ook wat ik het meest mis in het verder fijn werkende iObs en waardoor mijn iObs-data ook soms onbewust(!) dramatisch onnauwkeurig zijn. Tbv de datakwaliteit zou ik dus graag op z'n minst een indicatie van de actuele locatienauwkeurigheid/onzekerheid zien in het invoerscherm (bijv. zoals in ObsMapp).
Marijn Prins

Andre321

De GPS blokkeert waarschijnlijk vaak de werking van iObs, dat zou idd wel een flink stuk duidelijker mogen. En dan liefst zodat je zelf mag kiezen hoe je dat op gaat lossen ipv de huidige blokkade

Maar zou er nu een app komen ?

marijn

In het 'Voeg toe'-scherm van iObs worden allerlei velden anders genoemd dan in het invoerscherm op de website:

  • 'levensstadium' op de site heet 'kleed' in iObs. Kleed is een vogelterm, die niet op alle andere soortgroepen van toepassing is, dus geen goede keus.
  • 'notities' op de site heet 'opmerkingen' in iObs
  • 'ontsnapt' op de site heet 'escape' in iObs
  • 'telmethode' op de site heet 'telling' in iObs
  • 'datum' + 'tijdstip' op de site heten samen 'tijd' in iObs
  • 'vervaagd' op de site heet 'vervaag' in iObs
  • 'verborgen tot' op de site heet 'embargo' in iObs
Ik zou al deze inconsistenties rechttrekken.
Marijn Prins

Sjaak Schilperoort

Citaat van: marijn op januari 19, 2022, 15:50:22 PM
In het 'Voeg toe'-scherm van iObs worden allerlei velden anders genoemd dan in het invoerscherm op de website:

Dank Marijn, ik heb er een issue voor gemaakt, idem voor het tonen van de actuele locatie in het invoerscherm. Ik kan niet toezeggen wanneer deze aan bod komen, maar dat hoeft niet heel lang te duren, het zijn vrij kleine aanpassingen.

sjogro

Wat bij mij maar niet wil wennen is dat soms "vervaag" nog aan staat zonder dat ik het door heb. Waarom wordt deze functie niet automatisch naar default (uit) gezet terwijl de punaise groen is?

Zou het misschien mogelijk zijn om de "vervaag" functie als schakelaar toe te voegen aan de swipe opties in het waarnemingen overzicht? Zodat je in het overzicht middels swipen vervaag aan en uit kan zetten?

In dit scherm dus:


en dan zoals hier in standaard mail app, met drie opties:


Of alternatief, kan er in voorkeuren een instelling komen waarbij ik aan/uit kan vinken dat "verbergen" automatisch reset naar "uit" na iedere bewaar actie?


Sjaak Schilperoort

Beste Sjoerd,

Bedankt voor de feedback en het meedenken. Er zitten wel meer kanten aan dit onderwerp dan je nu schetst. Dat vervaging aan blijft staan heeft een belangrijke functie. Als je een soort invoert die bescherming nodig heeft omdat het een kwetsbare plek betreft, dan wil je andere waarnemingen op dezelfde plek op dezelfde manier afschermen, om niet alsnog precieze locatie-informatie vrij te geven. Vandaar dat aan- en uitzetten van vervaging en embargo een expliciete actie vergt.

Voor tijd en plaats geldt hetzelfde: meestal pas je dit aan om daarmee meerdere waarnemingen in te voeren.

Als je tijd, plaats of bescherming hebt aangepast, dan is dat op het invoerscherm altijd zichtbaar. De betreffend knop is blauw, en er is een reset-knop om desgewenst met 1 klik alle drie terug te zetten naar de default. Zie je deze status bij het invoeren over het hoofd? Zou een andere weergave helpen?

Een voorkeur om een ingevoerde bescherming (en ook plaats en tijd?) na invoer te resetten zou kunnen, maar ik vraag me af hoe breed de wens voor zoiets is.

sjogro

#255
Dat snap ik ook, bedankt voor de toelichting. Het blauwe icoontje zie ik over het hoofd, misschien ligt het puur aan mij hoor. Maar heeft voor mij wel met de plaatsing ervan te maken. Als er een zelfde schakelaar zou zijn als "Zeker" en "Escape" maar dan voor "Verberg" en die zou aan staan en blauw zijn dan zou ik me er meer bewust van zijn.

Wat betreft tijd en plaats ben ik net als eerdere posters van mening dat het handig zou zijn als je op het hoofdscherm kunt zien wat er ingevoerd is, in plaats van er eerst "heen" te moeten gaan om te kijken wat er ingesteld is.
Tijdens een wandeling wil ik graag dat bij iedere invoer de tijd en locatie actueel is en niet overgenomen wordt van de eerste invoer, visueel is dat nu lastig te verifiëren.
Verder is het wel fijn en compact nu allemaal, dus ik snap ook dat hier een lastig dilemma aan kleeft..

pwolf

Hoi Sjaak,

ik mis in de lijst met activiteiten van iObs "slachtoffer olie" of "slachtoffer olieverontreiniging". Lijkt ouderwets maar is in Zeeland weer actueel, vooral bij scholeksters...

groet,

Pim
Pim Wolf, Vlissingen

hiskodevries

Pim, weet je zeker dat je die op de site wel vind ? (ik zie ze beide niet)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

pwolf

Ik doe bijna alles met iObs, had op de site nog niet eens gekeken Hisko. Lijkt me wel een nuttige toevoeging?

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

hiskodevries

Pim, ik snap je wens, maar dan kun je niet meer aangeven of die vogel ziek of dood is.
Dat is een beetje de makke van de huidige opzet (wat niets met iobs te maken heeft)
wat je zou willen is de conditie van de vogel aangeven en de oorzaak
dood->windmolen
gewond->verkeer
ziek ->olie
maar helaas zo werkt het niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjaak Schilperoort

Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2022, 10:20:22 AM
Pim, ik snap je wens, maar dan kun je niet meer aangeven of die vogel ziek of dood is.
Dat is een beetje de makke van de huidige opzet (wat niets met iobs te maken heeft)

Hisko, moeten we dat dan niet een keer verbeteren? De activiteit van een waarneming is nu een vergaarbak van allerlei termen die elkaar niet uitsluiten. Inmiddels hebben we ervaring met protocollen en attributen waarmee je dit beter kunt oplossen. Maar dat kan ik inderdaad niet enkel in iObs oplossen.

K.Bode

Ik ben net overgegaan van Obsmapp naar iObs en ging gelijk van de week al de mist in: ik voerde per ongeluk een zeldzame soort in, omdat ik onderweg was en m'n leesbril niet ophad.
Obsmapp geeft vooraf dan een waarschuwing, maar iObs niet....


sjogro

Handmatige invoer gps coördinaten

Bij voorbaat met directe ondersteuning van knippen/plakken vanuit google maps. Dus hetkennen van het format (52.0026293, 4.4583487).

BDORT

Ik gebruik met grote regelmaat het blauwe pinnetje waarmee je een aantal kenmerken op het invoerscherm kunt fixeren. Dit werkt vooral goed als je waarnemingen van 1 soortgroep invoert, bijvoorbeeld  vastpinnen van kleed=imago bij soortgroep dagvlinders. Als je tussendoor een vogelwaarneming invoert met activiteit=baltsend/zingend, dan geldt dat meteen ook voor de invoer van de navolgende vogelwaarnemingen zodat je daar alert op moet zijn. Het zou m.i. veel prettiger werken als je het blauwe pinnetje per soortgroep kunt toepassen. Een beetje zoals het instellen van defaults per soortgroep bij ObsMapp, wat heel prettig werkt.

Overigens zou wat mij betreft het veld Opmerkingen uitgesloten mogen worden van de vastpinfunctie. Hoevaak ik achteraf niet tandenknarsend bij waarnemingen dit veld weer moest leegmaken omdat het onbedoeld werd doorgekopieerd...
Met vriendelijke groet,

Ben van Dort

Erik van Dijk

Wat ik al heel lang mis is dat je in iObs substraat en op/in niet in het veld kunt invullen staat dat nog ooit in de planning.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk