Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nathalie De Somer

Citaat van: AdeM op april 30, 2019, 18:59:04 PM
Op de eerste plaats wil ik melden dat ik met veel plezier de app gebruik.

Als ik foto's neem via de iObs-app worden deze in de foto-bibliotheek gezet zonder GPS-informatie.
Als ik buiten iObs een foto neem dan bevat deze wel GPS-informatie.

Ik gebruik iObs 4.1 op een iPhone 6 met IOS 12.2

Mijn wens is: Foto's genomen via iObs gaarne voorzien van GPS (lokatie)-informatie.

Alvast bedankt.
Hallo André, het niet toevoegen van GPS informatie aan foto's vanuit iOBS heeft als voordeel dat de locatie van kwetsbare/vervaagde waarnemingen niet aan de hand van de GPS informatie bij de foto's kan achterhaald worden. Dat is een voordeel dat we niet mogen verliezen als je wens in vervulling gaat.
vr groet
Nathalie

AdeM

Citaat van: Nathalie De Somer op mei 02, 2019, 16:21:07 PM
Citaat van: AdeM op april 30, 2019, 18:59:04 PM
Op de eerste plaats wil ik melden dat ik met veel plezier de app gebruik.

Als ik foto's neem via de iObs-app worden deze in de foto-bibliotheek gezet zonder GPS-informatie.
Als ik buiten iObs een foto neem dan bevat deze wel GPS-informatie.

Ik gebruik iObs 4.1 op een iPhone 6 met IOS 12.2

Mijn wens is: Foto's genomen via iObs gaarne voorzien van GPS (lokatie)-informatie.

Alvast bedankt.
Hallo André, het niet toevoegen van GPS informatie aan foto's vanuit iOBS heeft als voordeel dat de locatie van kwetsbare/vervaagde waarnemingen niet aan de hand van de GPS informatie bij de foto's kan achterhaald worden. Dat is een voordeel dat we niet mogen verliezen als je wens in vervulling gaat.
vr groet
Nathalie

Dag Nathalie,

Elk voordeel heeft z'n nadeel.
Als ik ervoor kies om eerst de foto te maken en daarna via iObs of rechtstreeks aan waarneming.nl aanbiedt dan heeft die foto wel de GPS-informatie of de waarneming nu wel of niet kwetsbaar/vervaagd is.
Voor mijn eigen fotobibliotheek wil ik wel de GPS-informatie hebben.

Misschien is het mogelijk om in de iObs-app bij instellingen aan te geven of je wel of niet de GPS-informatie van de foto wil gebruiken .
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

temmie

wens: volledige latijnse naam opzoekbaar in de soortenlijst van alle landen.

Nu werk ik met de world list, en als ik bvb. een White-throated tit wil invoeren, lukte dit niet, omdat IOC het heeft veranderd naar White-throated Bushtit.

In het veld probeerde ik dan maar op Aegithalos, maar daar vind ik enkel Aegithalos sp.
Aegithalos niveogularis in de world list had mij direct op de soort gebracht.

Nu zijn de latijnse opties vaak niet-consequent, of selectief, of onvolledig. Ofwel alles erin, ofwel enkel de Engelse / Nederlandse / ... namen, maar niet de Engelse / Nederlandse / ... + nog enkele halve opties (latijnse naam sp.).
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

klaasdebus

Hallo,

Intussen ben ik iObs al enkele maanden zo goed als fulltime aan het gebruiken.
Het steekt echt wel goed in elkaar vind ik. intuïtief, geheel naar de Applestandaarden :)

Wat me de laatste tijd opvalt is dat ik soorten denk bevestigd te hebben wat verder stap, iets nieuws wil invoeren en vaststel dat de vorige soort nog niet ingevoerd was.
Waarschijnlijk niet goed geduwd ofzo. Is het mogelijk om dit met een trilletje, beepje te laten bevestigen? ik heb dagelijks enkele honderden waarnemingen en het valt toch wel regelmatig voor.

In dezelfde rechterbenedenhoek in iObs, ook een klein probleempje: het ligt waarschijnlijk aan mijn enorm dikke vingers maar ik slaag er toch heel vaak in om naast de "bewaarknop" op de groepsamensteling knop te drukken zo een waarneming in een klein groepje met 2 of 3 verschillende deelwaarenmingen op te delen. Ik weet het klinkt zeer muggenzifterig maar ik denk dat er eventueel een oplossing zit in de bewaarknop breder te maken en de ruimte tussen de vastpinknop, fotoknop en groepsamenstellingsknop wat te verkleinen. of dat het prioritair is en het aan mezelf ligt laat ik aan andere over  :blink:

Tenslotte een bug: Ik ondervind dat er geen waarschuwing gegeven wordt wanneer een plaats vast is gezet. Ik heb deze instelling wel geactiveerd bij voorkeuren maar iObs heeft geen krimp wanneer ik een nieuwe plantenwaarneming wil invoeren nadat ik bv een vogel gelokaliseerd heb. Zijn er nog mensen die het zelfde 'probleem' hebben?

In ieder geval, ik weet dat het een gratis app is en ik weet dat er waarschijnlijk meer prioritaire zaken zijn maar ik dacht toch even zo vrij te zijn dit te delen  :blink:

groeten,

Klaas

Andre321

Citaat van: Nathalie De Somer op mei 02, 2019, 16:21:07 PM
Citaat van: AdeM op april 30, 2019, 18:59:04 PM
Mijn wens is: Foto's genomen via iObs gaarne voorzien van GPS (lokatie)-informatie.

Alvast bedankt.
Hallo André, het niet toevoegen van GPS informatie aan foto's vanuit iOBS heeft als voordeel dat de locatie van kwetsbare/vervaagde waarnemingen niet aan de hand van de GPS informatie bij de foto's kan achterhaald worden. Dat is een voordeel dat we niet mogen verliezen als je wens in vervulling gaat.
vr groet
Nathalie

Voor die situatie, die zich volgens mij dus nooit voordoet, moet je dus ALTIJD buiten om werken ??
Je kunt toch gewoon GPS disablen voor de camera ? Via iObs worden juist de GPS weer toegevoegd en ben je dit zogenaamde voordeel toch ook weer kwijt ?

Andre321

Ls,
Ik heb een Gecombineerde soortenlijst aangemaakt waarin o.a. planten en vogels en vissen zitten.
Later bleek ik zoogdieren vergeten te hebben. Deze zoogdieren heb ik later toegevoegd aan de Gecombineerde soortenlijst..Maar nog steeds kan ik zoogdieren NIET via die Gecombineerde soortenlijst toevoegen.
Kun je later gedownlaode soortenlijsten niet meer toevoegen ?

marcel234

#216
Citaat van: andre123 op mei 28, 2019, 22:42:59 PM
Citaat van: Nathalie De Somer op mei 02, 2019, 16:21:07 PM
Citaat van: AdeM op april 30, 2019, 18:59:04 PM
Mijn wens is: Foto's genomen via iObs gaarne voorzien van GPS (lokatie)-informatie.

Alvast bedankt.
Hallo André, het niet toevoegen van GPS informatie aan foto's vanuit iOBS heeft als voordeel dat de locatie van kwetsbare/vervaagde waarnemingen niet aan de hand van de GPS informatie bij de foto's kan achterhaald worden. Dat is een voordeel dat we niet mogen verliezen als je wens in vervulling gaat.
vr groet
Nathalie

Voor die situatie, die zich volgens mij dus nooit voordoet, moet je dus ALTIJD buiten om werken ??
Je kunt toch gewoon GPS disablen voor de camera ? Via iObs worden juist de GPS weer toegevoegd en ben je dit zogenaamde voordeel toch ook weer kwijt ?
Misschien worden hier twee verschillende fotos bedoeld: die op het web en die van iObs op de telefoon?
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=451860.0;topicseen

AdeM

Citaat van: andre123 op mei 28, 2019, 22:42:59 PM
Citaat van: Nathalie De Somer op mei 02, 2019, 16:21:07 PM
Citaat van: AdeM op april 30, 2019, 18:59:04 PM
Mijn wens is: Foto's genomen via iObs gaarne voorzien van GPS (lokatie)-informatie.

Alvast bedankt.
Hallo André, het niet toevoegen van GPS informatie aan foto's vanuit iOBS heeft als voordeel dat de locatie van kwetsbare/vervaagde waarnemingen niet aan de hand van de GPS informatie bij de foto's kan achterhaald worden. Dat is een voordeel dat we niet mogen verliezen als je wens in vervulling gaat.
vr groet
Nathalie

Voor die situatie, die zich volgens mij dus nooit voordoet, moet je dus ALTIJD buiten om werken ??
Je kunt toch gewoon GPS disablen voor de camera ? Via iObs worden juist de GPS weer toegevoegd en ben je dit zogenaamde voordeel toch ook weer kwijt ?

Ik moet eerst een foto met de iPhone nemen en daarna aan iObs aanbieden, dan blijft de GPS-informatie aanwezig.
Als ik in iObs een foto, met de iPhone neem, dan haalt iObs de GPS-informatie weg.
Als iObs een optie zou hebben om de GPS aan of uit te zetten dan is volgens mij het probleem opgelost.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Andre321

#218
De iPhone heeft de optie, dus het is onzinnig om ze dan dubbel ook nog in iObs extra toe te voegen als het al  jaren bestaat.
En Wrn.nl, Naturgucker en Facebook vegen in elk geval de GPS en misschien zelfs alle gegevens al uit de foto. Dus het probleem bestaat volgens mij ook niet.
Ik zet letterlijk al mijn fotos (100%)  op het web en ik wil er altijd GPS in hebben omdat ik anders niet op locatie kan zoeken.

Deborah

#219
Het duurt vrij lang voordat een waarneming geüpload is vanaf de app. Is het een idee om een melding in te bouwen wanneer de waarneming daadwerkelijk op de website staat?

Graag zou ik ook de optie 'prullenbak' hebben om items terug te zetten na verwijdering.
Met vriendelijke groet, Deborah

hiskodevries

Citaat van: Deborah op mei 30, 2019, 13:08:54 PM
Het duurt vrij lang voordat een waarneming geüpload is vanaf de app. Is het een idee om een melding in te bouwen wanneer de waarneming daadwerkelijk op de website staat?

Graag zou ik ook de optie 'prullenbak' hebben om items terug te zetten na verwijdering.
'vrij lang' is een subjectief begrip. De maximale wachttijd is 15 minuten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arjan.kop

Ik ga komend weekend even helpen met rivierrombouten tellen. Om de tellingen zinnig te maken (zat er vorig jaar wel, nu niet meer) is het invoeren van 0-waarnemingen voor deze soort ook mogelijk als ik ze via de site in zou voeren. In iObs wordt een 0 echter niet geaccepteerd als aantal. Is dat aan te passen, of moet ik op een kaartje bijhouden waar ik was maar de beestjes niet?

Sjaak Schilperoort

Citaat van: arjan.kop op juli 02, 2019, 14:35:49 PM
Ik ga komend weekend even helpen met rivierrombouten tellen. Om de tellingen zinnig te maken (zat er vorig jaar wel, nu niet meer) is het invoeren van 0-waarnemingen voor deze soort ook mogelijk als ik ze via de site in zou voeren. In iObs wordt een 0 echter niet geaccepteerd als aantal. Is dat aan te passen, of moet ik op een kaartje bijhouden waar ik was maar de beestjes niet?

Nultellingen in iObs kan nog niet. Voor implementatie ben ik afhankelijk van support aan server-zijde, en dat heb ik op dit punt nog niet gekregen. Helaas dus.

arjan.kop

Citaat van: Sjaak Schilperoort op juli 02, 2019, 14:40:39 PM
Citaat van: arjan.kop op juli 02, 2019, 14:35:49 PM
Ik ga komend weekend even helpen met rivierrombouten tellen. Om de tellingen zinnig te maken (zat er vorig jaar wel, nu niet meer) is het invoeren van 0-waarnemingen voor deze soort ook mogelijk als ik ze via de site in zou voeren. In iObs wordt een 0 echter niet geaccepteerd als aantal. Is dat aan te passen, of moet ik op een kaartje bijhouden waar ik was maar de beestjes niet?

Nultellingen in iObs kan nog niet. Voor implementatie ben ik afhankelijk van support aan server-zijde, en dat heb ik op dit punt nog niet gekregen. Helaas dus.

Shit happens. Ik neem wel een boekje mee om de nulvakken in bij te houden.

hiskodevries

Citaat van: arjan.kop op juli 02, 2019, 14:44:43 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op juli 02, 2019, 14:40:39 PM
Citaat van: arjan.kop op juli 02, 2019, 14:35:49 PM
Ik ga komend weekend even helpen met rivierrombouten tellen. Om de tellingen zinnig te maken (zat er vorig jaar wel, nu niet meer) is het invoeren van 0-waarnemingen voor deze soort ook mogelijk als ik ze via de site in zou voeren. In iObs wordt een 0 echter niet geaccepteerd als aantal. Is dat aan te passen, of moet ik op een kaartje bijhouden waar ik was maar de beestjes niet?

Nultellingen in iObs kan nog niet. Voor implementatie ben ik afhankelijk van support aan server-zijde, en dat heb ik op dit punt nog niet gekregen. Helaas dus.

Shit happens. Ik neem wel een boekje mee om de nulvakken in bij te houden.
tip: kies bij kleed 'afwijkend'  en voer in iobs je waarneming in. Thuis aangekomen update je deze waarnemingen door aantal op 0 te zetten en het correcte kleed te kiezen. Of gebruik een methode om die waarnemingen te herkennen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arjan.kop

Dat kan natuurlijk ook  :duim:

Deborah

Citaat van: hiskodevries op mei 31, 2019, 14:32:58 PM
Citaat van: Deborah op mei 30, 2019, 13:08:54 PM
Het duurt vrij lang voordat een waarneming geüpload is vanaf de app. Is het een idee om een melding in te bouwen wanneer de waarneming daadwerkelijk op de website staat?

Graag zou ik ook de optie 'prullenbak' hebben om items terug te zetten na verwijdering.
'vrij lang' is een subjectief begrip. De maximale wachttijd is 15 minuten.

Mocht het mogelijk zijn, dan zou ik dit toch wel prettig vinden om een signaal van uploaden te krijgen, zoals een pop-up of iets dergelijks.
Met vriendelijke groet, Deborah

Andre321

#227
De kleur van de bullit rechts veranderd van Oranje naar Groen. Je moet dan wel weten dat ie eerst oranje was.
Nu vind ik dat zelf niet zo goed en zou liever zien dat de eerste 20 letters van de PLAATS na verzenden ook GETOOND word in het waarnemingen overzicht op de mobiel. Nu moet je de wrn nog open klikken om dit te zien. Als de locatie in het wrn overzicht in iObs staat mag ik aannemen dat ook het bericht vanaf de wrn.nl server terug met locatie gelukt is en dus ook de voorafgaande upload van die wrn? Of zie ik dat fout ?

vincentvuik

Ik ben overgestapt van Android naar iOs, dus noodgedwongen van Obsmapp naar iObs. Een prima alternatief, dat is duidelijk. Alleen vind ik het erg jammer dat de Omgeving functie mist. Die gebruikte ik dagelijks, bijvoorbeeld om te checken wat er gemeld was langs de fietsroute naar mijn werk, of in een natuurgebied wat ik wilde gaan bezoeken. Ik heb in dit topic gezien dat deze functionaliteit een aantal jaar geleden al wel op het wensenlijstje is gezet. Is dit iets waar aan gewerkt wordt? Hierbij nog een signaaltje dat daar iig wel behoefte aan is.

erikwouda

Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

klaasdebus

Hallo,

ik ben zo vrij geweest om mijn wensen even te visualiseren...  ;D
.
1. Vermelding gpsfout bij locatielogo
2. groepsamenstelling bij de aantallen.
3. bewaarknop iets breder. fotoknop gecentreerd door verhuizen groepsamenstelling.

Niet te visualiseren: een trilletje of een biepje bij het bevestigen van de invoer :angel:

ps. Geen rekening gehouden met mogelijkheid tot geluid toevoegen. Waardoor het onderaan het invoerscherm eventueel drukker wordt.
Mijn ervaringen met opnames rechtstreeks uit dicatofoon uploaden naar waarneming.nl of waarnemingen.be is vrij eenvoudig, moet geconverteerd worden anders foutmelding (formaat niet herkend door wnm.nl/be).
Dat lijkt me ook de reden van het ontbreken van deze optie op dit moment?
persoonlijk vind ik deze ook minder prioritair aangezien ik zelf ook nog bewerk in opnames vooraleer ik ze op de site wil plaatsen.


Deborah

Zou er een melding in de app gegeven kunnen worden wanneer er een nieuwe lijst beschikbaar is en deze dus geüpdate moet worden?
Met vriendelijke groet, Deborah

chrmou

Het zou fijn zijn om een toepassing "geluiden opnemen" te hebben.
Momenteel doe ik dit via de app "dictafoon", maar deze worden niet overgezet naar waarnemingen.be.

Mvg

Christiaen

pwolf

Zou het satelietbeeld in de app voor gebieden/landen buiten Nederland (in mijn geval vooral voor Belgie) eens ge-update kunnen worden? Ligt wel een jaartje of wat achter inmiddels...

Pim
Pim Wolf, Vlissingen

sjogro

#234
Ik gebruik het liefste iObs maar wijk nu voor fotoherkenning regelmatig uit naar site of ObsIdentify. Kan er in iObs iets gemaakt worden dat net zoals bij de andere opties bij een onzekere herkenning de soorten + percentage matching + link naar soortenpagina gepresenteerd worden? Zou het voor mij helemaal perfect maken!

Op dit moment kun je namelijk in iObs eigenlijk niet verder bij een onzekere fotoherkenning.

marijn

Citaat van: sjogro op juni 26, 2020, 11:03:05 AM
Ik gebruik het liefste iObs maar wijk nu voor fotoherkenning regelmatig uit naar site of ObsIdentify. Kan er in iObs iets gemaakt worden dat net zoals bij de andere opties bij een onzekere herkenning de soorten + percentage matching + link naar soortenpagina gepresenteerd worden? Zou het voor mij helemaal perfect maken!

Op dit moment kun je namelijk in iObs eigenlijk niet verder bij een onzekere fotoherkenning.
+1

Wat je met iObs qua soortherkenning kan, valt in het niet bij wat ObsIdentify biedt.
Ik gebruik dus ObsIdentify voor alles wat ik zelf niet (zeker) kan herkennen en iObs voor de rest.
Marijn Prins

sjogro

Meestal gaat het vanzelf goed, maar soms niet: automatisch de tijd en de locatie overnemen van een toegevoegde foto. Het zou fijn zijn als je een toegevoegde foto kan aanwijzen om (opnieuw) tijd en gps informatie van over te nemen.

BartAbc

Bij mij komt het regelmatig voor dat er ongemerkt iets in het opmerkingenveld blijft staan. Daar zet ik maar af en toe wat in, maar ik kan voorkomen dat ik er dertig waarnemingen later achter kom dat er steeds dezelfde opmerking bij is gekomen, die dan niks meer met de waarneming te maken heeft. Ik heb meestal geen zin om dat allemaal weer te herstellen.

De inhoud van het opmerkingenveld is tijdens het invoeren niet direct zichtbaar. Het lijkt me handiger als het opmerkingenveld voor elke nieuwe waarneming weer leeg begint.

mvg, Bart
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Sjaak Schilperoort

Het opmerkingenveld wordt vastgezet in de volgende gevallen:
- activeren van de punaise en dan vastzetten van het veld. Punaise is blauw, label van het veld ook. Dit kun je per invoerveld instellen. Sleep een invoerveld naar links om hem al dan niet vast te zetten
- bij kopiëren van een bestaande waarneming

Als je waarnemingen invoert zonder de punaise te activeren worden alle invoervelden leeg gemaakt na bewaren.

pwolf

Kan bij Methode in de app ook "warmtebeeldcamera" worden toegevoegd?

alvast dank,

pim
Pim Wolf, Vlissingen