Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

larissabakker

Voor mijn MUS telling van SOVON gebruik ik de tellingen functionaliteit van iObs. Hierbij merk ik twee dingen die het gebruik nog makkelijker kunnen maken:
1. Ik kan de naam van de telling niet aanpassen. Nu staat er een voor niks zeggend nummer.
2. In het overzicht van de telling kan je bij statistiek van de soortgroep soorten en aantal zien, mist je de soorten per stuk heb ingevoerd. Een zwerm van 30 gierzwaluwen moet je 30 x individueel invoeren om het in het overzicht gebundeld terug te zien. Wanneer je bij Gierzwaluw in de waarneming aantal 30 zet komt dit niet terug in het statistiek overzicht.

Wellicht iets wat in een volgende ronde kan worden meegenomen.
Groet
Larissa
www.larissabakker.nl

Koen MH

Citaat van: Karel Hoogteyling op juli 11, 2018, 14:48:37 PM
Citaat van: Koen MH op juli 05, 2018, 14:54:25 PM
Het zou fijn zijn als de optie aanwezig zou zijn om geluidsopnames - gemaakt met de (standaard) Dictafoon app - direct toe te kunnen voegen aan de waarneming.

Nu moet ik de opname eerst uploaden naar de iCloud, met een andere app moet ik die opname omzetten naar mp3 en vervolgens die mp3 weer uploaden naar de iCloud. Daarna moet ik op de website zelf dit mp3 bestand weer toevoegen aan de waarneming. Dit klinkt niet alleen omslachtig maar is het ook :)

Ja, staat eveneens genoteerd op de verlanglijst voor iObs.


Top :duim:
Ik zie 'm er hier niet bijstaan dus wist niet of dit punt al eerder was aangedragen.

Sjaak Schilperoort

Beste Larissa,

Citaat van: larissabakker op juli 12, 2018, 14:44:05 PM
1. Ik kan de naam van de telling niet aanpassen. Nu staat er een voor niks zeggend nummer.

Op waarneming.nl heeft een telling geen naam, dus kun je in iObs ook geen naam invoeren. Bij het versturen van een telling wordt de gebiedsnaam bepaald. Zou het wellicht helpen om in het overzicht van tellingen deze gebiedsnaam te tonen?

Citaat van: larissabakker op juli 12, 2018, 14:44:05 PM
2. In het overzicht van de telling kan je bij statistiek van de soortgroep soorten en aantal zien, mist je de soorten per stuk heb ingevoerd. Een zwerm van 30 gierzwaluwen moet je 30 x individueel invoeren om het in het overzicht gebundeld terug te zien. Wanneer je bij Gierzwaluw in de waarneming aantal 30 zet komt dit niet terug in het statistiek overzicht.

In de statistiek per soortgroep zie je het aantal soorten en het aantal waarnemingen. Bij 1 waarneming van 30 Gierzwaluwen zie je "soorten 1 aantal 1", bij 30 waarnemingen van 1 Gierzwaluw zie je "soorten 1 aantal 30". Als ik je goed begrijp, dan verwacht je bij "aantal" niet het aantal waarnemingen maar het aantal waargenomen exemplaren, dus in beide gevallen "soorten 1 aantal 30". Is dat inderdaad zo?

larissabakker

Citaat van: Sjaak Schilperoort op juli 12, 2018, 15:30:16 PM
Op waarneming.nl heeft een telling geen naam, dus kun je in iObs ook geen naam invoeren. Bij het versturen van een telling wordt de gebiedsnaam bepaald. Zou het wellicht helpen om in het overzicht van tellingen deze gebiedsnaam te tonen?

Wellicht, hangt af van hoe groot het gebied is die de naam krijgt. Bij de MUS telling zal het gebied met regelmaat dezelfde naam hebben. Ik zou mijn tellingen de telronde van MUS willen geven, zodat ik met het overnemen van de data snel kan zien welke ronde het is.


Citaat van: Sjaak Schilperoort op juli 12, 2018, 15:30:16 PM
In de statistiek per soortgroep zie je het aantal soorten en het aantal waarnemingen. Bij 1 waarneming van 30 Gierzwaluwen zie je "soorten 1 aantal 1", bij 30 waarnemingen van 1 Gierzwaluw zie je "soorten 1 aantal 30". Als ik je goed begrijp, dan verwacht je bij "aantal" niet het aantal waarnemingen maar het aantal waargenomen exemplaren, dus in beide gevallen "soorten 1 aantal 30". Is dat inderdaad zo?

Ja! dat laatste zou wat mij betreft het mooiste zijn.
Larissa
www.larissabakker.nl

Sjaak Schilperoort

Citaat van: larissabakker op juli 12, 2018, 15:50:43 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op juli 12, 2018, 15:30:16 PM
Op waarneming.nl heeft een telling geen naam, dus kun je in iObs ook geen naam invoeren. Bij het versturen van een telling wordt de gebiedsnaam bepaald. Zou het wellicht helpen om in het overzicht van tellingen deze gebiedsnaam te tonen?

Wellicht, hangt af van hoe groot het gebied is die de naam krijgt. Bij de MUS telling zal het gebied met regelmaat dezelfde naam hebben. Ik zou mijn tellingen de telronde van MUS willen geven, zodat ik met het overnemen van de data snel kan zien welke ronde het is.

Larissa, je kunt sinds kort een opmerking toevoegen aan een telling. Hiermee kun je eigen tellingkenmerken invoeren. Sinds de laatste versie van iObs wordt het opmerkingenveld ook getoond in het overzicht van tellingen. Ik hoop dat dit je helpt om een telling snel terug te vinden in het overzicht.

Kees1960

Ik begrijp dat je in iObs, in tegenstelling tot Win versie, niet kunt zien/opzoeken wat de waarnemingen in de buurt zijn. Dit is wel erg handig. Is dit ook mogelijk te maken in iObs?

Karel Hoogteyling

#186
Citaat van: Kees1960 op augustus 11, 2018, 17:39:59 PM
Ik begrijp dat je in iObs, in tegenstelling tot Win versie, niet kunt zien/opzoeken wat de waarnemingen in de buurt zijn. Dit is wel erg handig. Is dit ook mogelijk te maken in iObs?
Beste Kees1960,
Deze wens staat reeds genoteerd op de verlanglijst, dank je!
https://support.observation.org/nl/wensenlijst

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Morten

Beste ontwikkelaars,

Ik zou graag zien dat bij het aanpassen van de locatie op de kaart de mogelijkheid wordt gegeven om de nauwkeurigheid ook aan te passen, zoals dat ook via de website kan (10, 100 m en zelfs 1 km). Nu wordt dat standaard 5(?) m, terwijl je over grotere afstanden vaak slechts een ruimere inschatting kan maken. Toevoeging van een schaal zou daarbij ook erg prettig zijn.

Ook zou ik het mooi vinden als onder omstandigheden zonder een internetverbinding nog steeds de locatie gewijzigd kan worden door een geschatte afstand en een windrichting op te geven (bijvoorbeeld waargenomen 200 m ten noordoosten van mijn positie), met daarbij ook hier een geschatte nauwkeurigheid uiteraard  ;).

Hopelijk kunnen jullie wat met deze suggesties.
Groet, Morten


Sjaak Schilperoort

Beste Morten, zoals de handleiding aangeeft hangt de onnauwkeurigheid van een handmatig gekozen positie samen met het zoom-niveau van de kaart. Verder inzoomen en de positie krijgt een kleinere onnauwkeurigheid, uitzoomen geeft een grotere onnauwkeurigheid. De onnauwkeurigheid van een gekozen positie kun je onderaan het scherm zien.

Wat ik zou kunnen toevoegen is om naast de positie en de onnauwkeurigheid ook de afstand tot de huidige positie te tonen. Je kunt dan de gewenste afstand invoeren door de pijl dichterbij of verder weg te plaatsen of, als je de exacte locatie invoert, informatie te krijgen over de afstand tot de waargenomen soort.

Morten

Hallo Sjaak,

Ik moet bekennen dat ik deze mogelijkheid niet kende, maar mooi is dat.
Misschien moet ik dan toch maar eens de handleiding doorkijken, ik dacht namelijk iObs eigenlijk wel op m'n duimpje te kennen...

Afstand van de pijl tot de huidige positie klinkt voor mij als een erg waardevolle toevoeging!
Groet, Morten


Sjaak Schilperoort

Morton, dit is toegevoegd in iObs 4.0.6 die sinds vandaag beschikbaar is

Morten

Mooie toevoeging, Sjaak. Werkt prachtig, veel dank!
Groet, Morten


Sjaak Schilperoort


Datura

Zou het voor iobs ook mogelijk zijn om bij uploaden ook een mail te krijgen met de geuploadde waarnemingen (net als bij obsmapp)?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Sjaak Schilperoort

Beste Kim, je vraagt om een oplossing maar het is me niet duidelijk voor welk probleem. Een upload lukt geheel of (zeer zelden) mislukt geheel. In het laatste geval kun je de upload opnieuw doen. Je krijgt een bevestiging van het aantal waarnemingen, tellingen en foto's dat is verzonden. Daarna zie je bij iedere verzonden waarneming en telling het moment van de upload. Wat levert zo'n email op dat je niet nu al binnen iObs kunt zien? En is email dan wel de goede oplossing? Graag een toelichting.

Datura

Hoi Sjaak,

Sorry voor de verwarring: er is geen probleem, dit is meer een wens: als ik met Obsmapp een waarnemingenset upload, krijg ik een mailtje, waar ook al die waarnemingen in staan. Dit vind ik handig (als backup en om opgeslagen te hebben in mijn mailarchief). Sinds kort heb ik een werk-iphone waar ik ook af en toe waarnemingen in Iobs mee invoer en upload. Mij viel op dat ik na upload geen mail krijg, dus vandaar mijn vraag of dit wel zou kunnen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Sjaak Schilperoort

Beste Kim, een backup kun je te allen tijde maken via een export van je waarnemingen, inclusief upload-tijdstippen. Maar los van of het sturen van emails per upload een zinvolle toevoeging is of niet, iObs is hiervoor niet de juiste plek. Ik weet niet hoe dit voor obsmapp geregeld is maar eventuele emails met het resultaat moeten door de server worden verstuurd, niet door de app. Ik beschouw dit dus niet als wens voor iObs.

Tom van Spanje

Wanneer ik in het veld "Barmsijs" invoer klopt de sportkeuze op mijn iPhone5. Echter wanneer ik later op waarneming.nl op de PC kijk staat er "Grote barmsijs" ingevoerd. Handmatig moet ik dan soort wijzigen in de gewenste soort: "Barmsijs spec."
Kan dat worden aangepast ?

mvg, Tom van Spanje

Sjaak Schilperoort

Ha Tom, als je de soortenlijst ververst (Menu/Lijsten/Vogels en dan de button rechtsonder) dan is dit probleem verholpen, althans voor alle nieuwe waarnemingen die je invoert.

Soortlijsten komen van de server. Problemen, fouten of omissies in deze lijsten kun je het best hier melden: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=219.0

klaasdebus

Hallo,

Ik ben even (snel) door dit topic gegaan omdat ik nog een feature miste/niet vond (die wel in Obsmapp steekt). Mijn excuses als de vraag reeds gesteld zou zijn.

Ik voer heel vaak terugkerende soorten in voor vegetatiekarteringen. En daar is het heel handig dat ik bij wijze van spreken bij het openen van een lijst meteen kan klikken op een soort die ik recent heb ingevoerd. Dat spaart wat geklik uit.

Klopt het dat deze mogelijkheid momenteel niet in iObs steekt?
Zoja, is dat eventueel een optie om dit er (eventueel zelfs) standaard in te steken?

Groeten,

Klaas

Andre321

Citaat van: klaasdebus op januari 24, 2019, 11:31:07 AM
Ik voer heel vaak terugkerende soorten in voor vegetatiekarteringen. En daar is het heel handig dat ik bij wijze van spreken bij het openen van een lijst meteen kan klikken op een soort die ik recent heb ingevoerd. Dat spaart wat geklik uit.
Klopt het dat deze mogelijkheid momenteel niet in iObs steekt?
Zoja, is dat eventueel een optie om dit er (eventueel zelfs) standaard in te steken?
Voor soorten waar je telkens de naam van vergeet  maar die je al eerder gezien hebt is dat ook handig (buitenland). Maar ik zou het ook erg prettig vinden!!

marijn

Citaat van: klaasdebus op januari 24, 2019, 11:31:07 AM
Hallo,

Ik ben even (snel) door dit topic gegaan omdat ik nog een feature miste/niet vond (die wel in Obsmapp steekt). Mijn excuses als de vraag reeds gesteld zou zijn.

Ik voer heel vaak terugkerende soorten in voor vegetatiekarteringen. En daar is het heel handig dat ik bij wijze van spreken bij het openen van een lijst meteen kan klikken op een soort die ik recent heb ingevoerd. Dat spaart wat geklik uit.

Klopt het dat deze mogelijkheid momenteel niet in iObs steekt?
Zoja, is dat eventueel een optie om dit er (eventueel zelfs) standaard in te steken?

Groeten,

Klaas

Oei, deze optie lijkt inderdaad te ontbreken in iObs. Ik ga binnenkort (ook) overstappen van ObsMapp naar iObs; dit zou een van de eerste functionaliteiten zijn die ik zeer zou missen. M.n. als ik op pad ben voor vlinders en libellen, voer ik vaak alles wat ik tegenkom in. Het is dan erg prettig als de (op dat moment) meest voorkomende (~ meest recent waargenomen) soorten direct kiesbaar zijn (dan wel met voorrang verschijnen als je toch de eerste letters begint te typen) ipv dat je telkens alles weer moet intypen.
Marijn Prins

evert vandeberg

#202
Blijkbaar kan je geen 0 waarnemingen invoegen op IOS APP.
Dit zou heel nuttig zijn. (bv opvolging aanwezigheid van vogel)
Dit is nuttig om duidelijkheid te hebben mbt tot aantal bezoeken.

marcel234

Citaat van: evert vandeberg op februari 15, 2019, 15:14:25 PM
Blijkbaar kan je geen 0 waarnemingen invoegen op IOS APP.
Dit zou heel nuttig zijn. (bv opvolging aanwezigheid van vogel)
Dit is nuttig om duidelijkheid te hebben mbt tot aantal bezoeken.
Weet niet of dat zo zinvol is. Worden vogelnulwaarnemingen niet afgekeurd?

erikwouda

Wens voor iObbs: direct geluid invoeren bij waarneming.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

klaasdebus

Hallo,

Ik gebruik iObs dezer dagen héél veel (bv. vorige week mijn eigen record gebroken met >600 plantenwaarnemingen op een dag  ;)).

Momenteel ben ik voor een onderzoekje de slanke sleutelbloemen in een bepaald gebiedje aan het lokaliseren. Ik zag dat er tussen mijn waarnemingen van gisteren soms een fout van 65 meter zat en dat is véél.

Nu ik naar de geuploade waarnemingen in iObs kijk, zie ik dat de gps-fout wél weergegeven wordt in de kaartweergave. Maar misschien kan dit meteen zichtbaar zijn in de invoerweergave?
Ik weet dat het in Obsmapp mogelijk is om zelf de gps-fouttolerantie in te stellen waardoor je bij een grote fout je waarneming niet kan bevestigen.
Dit is misschien meteen té voor iObs en vooral moeilijk te realiseren?

Dus als ik al zou kunnen zien bij het invoeren wat de gps-fout is dan ben ik al héél tevreden.
Dan blijf ik gewoon wat langer stilstaan vooraleer ik bevestig.  :blink:

groeten,

Klaas

marijn

Hoi Sjaak e.a.,
Ik ben het, als recente nieuwe gebruiker van iObs en overstapper vanaf ObsMapp, zeer met de wens van Klaas eens!
In ObsMapp is de locatienauwkeurigheid altijd in beeld tijdens het invoeren. Ik wachtte dan ook altijd met opslaan totdat de nauwkeurigheid tot liefst onder de 10m gedaald was (zeker bij bijv. interessantere waarnemingen of rond een gebiedsgrens).
Helaas toont iObs de nauwkeurigheid niet en vindt iObs de locatie al goed genoeg (groene pointer-icoon) als deze onder de 100 (?) m gedaald is. Als gebruiker heb je hier geen inzicht in en geen invloed op.
Ik vind het jammer dat mijn waarnemingen met iObs hierdoor gemiddeld onnauwkeuriger zijn dan met ObsMapp.
Marijn Prins

Plonk

Ik ben hoe dan ook erg blij met de app, maar ik zag de obsmap bij iemand op Android en zag ook dat je daar heel makkelijk kon zien welke waarnemingen er in de buurt gedaan waren. Dat mis ik wel op de iPhone. Het lijkt op Android allemaal wat makkelijker in gebruik. Is er voor de iPhone ook nog ontwikkeling in deze of een andere richting? Hoor het graag!

Nathalie De Somer

Mooi hoe ID geïntegreerd is in de iOBS, het blijft een prachtige tool.
Ik merk dat iOBS sneller blijft in het veld dan OBSmapp en minder clicks vergt voor het toevoegen van een gedocumenteerde waarneming.

Wat ik tegenwoordig vaker doe is eerst foto's maken met mijn mobiel en dan de beste foto voor mijn waarneming gebruiken van iOBS. Het is echter wel moeilijk om tussen de kleine afbeeldingen van foto's in mijn bibliotheek op te merken welke de beste was. Het zou mooi zijn als je omgekeerd kon werken, dus vanaf de geslecteerde foto uit de foto bibliotheek een waarneming zou kunnen creeren, kan zoiets al?

vriendelijke groet
Nathalie

AdeM

Op de eerste plaats wil ik melden dat ik met veel plezier de app gebruik.

Als ik foto's neem via de iObs-app worden deze in de foto-bibliotheek gezet zonder GPS-informatie.
Als ik buiten iObs een foto neem dan bevat deze wel GPS-informatie.

Ik gebruik iObs 4.1 op een iPhone 6 met IOS 12.2

Mijn wens is: Foto's genomen via iObs gaarne voorzien van GPS (lokatie)-informatie.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer