Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Ik zou graag willen dat er een optie is om alle waarnemingen standaard met 100 m of 1km nauwkeurigheid in te voeren,i.p.v. de nauwkeurigheid van de gps. Dit omdat ik het soms leuk vind om waarnemingen vanuit een trein of auto (als bijrijder) in te voeren, vooral in het buitenland, maar zelden ben ik dan snel genoeg om een vogel in te voeren voordat ik 10 m verder ben. Dus als ik een serie vanuit een rijdend voertuig wil invoeren, zou ik graag eerst willen instellen dat alle waarnemingen op 1 km nauwkeurigheid komen.
groeten,
Paul

marcel123

Citaat van: paulhoekstra op januari 23, 2017, 23:23:39 PM
Dus als ik een serie vanuit een rijdend voertuig wil invoeren, zou ik graag eerst willen instellen dat alle waarnemingen op 1 km nauwkeurigheid komen.
De nauwkeurigheid lijkt dan een functie van de snelheid. Hoe sneller je beweegt, hoe groter de onnauwkeurigheid. Hoef je ook niks in te stellen. Ik neem aan dat je met een gps de snelheid al kan bepalen..

paulhoekstra

Maar vaak doe ik er wel een paar seconden over voordat ik iets heb ingevoerd. Stel dat ik net een vogel had ingevoerd en dan op 100 meter afstand een Maretak zie, dan ben ik 4 seconden bezig voordat ik de maretak heb ingevoerd en als ik dan met 120 km/u over de snelweg ga ben ik alweer 250 meter verwijderd, terwijl de gps dan waarschijnlijk niet zo een grote onnauwkeurigheid weergeeft.
groeten,
Paul

Karel Hoogteyling

Beste paulhoekstra

Suggestie:
Als je de eerste waarneming (je vogel) hebt ingevoerd, en nadien (op dezelfde GPS-positie) een andere wilt invoeren, dan kun je de volgende work-around overwegen:
- eerste waarneming is ingevoerd (je vogel)
- kopieer deze waarneming
- wijzig deze gekopieerde waarneming met de gewenste gegevens (= Maretak), de GPS-positie wordt van de eerste overgenomen (tenzij je ook / handmatig de GPS-positie hiervan wijzigt)
- bewaar de tweede waarneming (desnoods met gewijzigde GPS-positie)

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

paulhoekstra

bedankt, dat is inderdaad een optie, eerst zo snel mogelijk een waarneming invoeren zodat de gps-locatie redelijk nauwkeurig is en daarna aanpassen, waarschijnlijk zal ik dat voortaan gaan doen.
groeten,
Paul

H.J. Tromp

Ik had bij het uploaden niet in de gaten dat de Remarks (mijn iPhone staat in Engels) de opmerking van de vorige waarneming nog bevatte. Dit laat het invoerscherm niet zien.
Zou het wat zijn om òfwel na het opsturen de inhoud van het veld leeg te maken, òfwel op een of andere manier te duiden dat er (nog) tekst in het veld staat?
Verder is het een genot om ermee te werken.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Timo Roeke

Kunnen we in de toekomst foto's bijsnijden nadat deze zijn gemaakt in de app?

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Timo Roeke op februari 26, 2017, 19:47:22 PM
Kunnen we in de toekomst foto's bijsnijden nadat deze zijn gemaakt in de app?
Timo, deze staat al genoteerd op de wensenlijst, zie https://iobs.observation.org/nl/wensenlijst. Maar is een gemakkelijk alternatief: maak een foto met de camera en gebruik een app zoals Snapseed om de foto te bewerken. Bewaar de bewerking in de foto-bibliotheek en voeg de bewerkte foto vervolgens met iObs toe aan een waarneming.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: H.J. Tromp op februari 26, 2017, 18:08:19 PM
Ik had bij het uploaden niet in de gaten dat de Remarks (mijn iPhone staat in Engels) de opmerking van de vorige waarneming nog bevatte. Dit laat het invoerscherm niet zien.
Dit snap ik niet goed. De tekst van een vorige waarneming blijft alleen staan als je "vastzetten" actief maakt (punaise-knop linksonder is blauw) en het opmerkingen-veld meedoet ("Remarks" is blauw). En het invoerscherm laat de tekst die is overgenomen van een vorige waarneming gewoon zien.

Wellicht had je niet in de gaten dat je vastzetten hebt geactiveerd?

H.J. Tromp

Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 26, 2017, 22:06:57 PM
Citaat van: H.J. Tromp op februari 26, 2017, 18:08:19 PM
Ik had bij het uploaden niet in de gaten dat de Remarks (mijn iPhone staat in Engels) de opmerking van de vorige waarneming nog bevatte. Dit laat het invoerscherm niet zien.
Dit snap ik niet goed. De tekst van een vorige waarneming blijft alleen staan als je "vastzetten" actief maakt (punaise-knop linksonder is blauw) en het opmerkingen-veld meedoet ("Remarks" is blauw). En het invoerscherm laat de tekst die is overgenomen van een vorige waarneming gewoon zien.

Wellicht had je niet in de gaten dat je vastzetten hebt geactiveerd?


Klopt. Bedankt! Weer wat geleerd.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Timo Roeke

Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 26, 2017, 21:46:17 PM
Citaat van: Timo Roeke op februari 26, 2017, 19:47:22 PM
Kunnen we in de toekomst foto's bijsnijden nadat deze zijn gemaakt in de app?
Timo, deze staat al genoteerd op de wensenlijst, zie https://iobs.observation.org/nl/wensenlijst. Maar is een gemakkelijk alternatief: maak een foto met de camera en gebruik een app zoals Snapseed om de foto te bewerken. Bewaar de bewerking in de foto-bibliotheek en voeg de bewerkte foto vervolgens met iObs toe aan een waarneming.

Dank voor de tip Sjaak. Ken ik. Maar is toch weer een extra stap. We worden lui van al die goede apps :).

bas.drost96

Zou het mogelijk zijn om in iObs ook de mogelijkheden "methode" en "op/in" toe te voegen?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

hoven

Is het mogelijk om meerdere foto's gelijktijdig vanuit Fotobibliotheek toe te voegen?
Mvg,
Alrik

Karel Hoogteyling

Citaat van: hoven op juni 16, 2017, 11:27:50 AM
Is het mogelijk om meerdere foto's gelijktijdig vanuit Fotobibliotheek toe te voegen?

Beste hoven,

Op dit moment is dit (nog) niet mogelijk. Je wens staat eveneens genoteerd op de wensenlijst, zie https://iobs.observation.org/nl/wensenlijst

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Nathalie De Somer

Hallo Sjaak/Karel,
Ik heb afgelopen tijd al veel gebruik gemaakt van de optie 'Statistics', dan zie ik hoeveel soorten / waarnemingen ik al voor die dag heb. Nuttig bijvoorbeeld bij inventariseren van kmhokken of gebieden voor een flora-atlas. Bij die optie kiezen we 'VANAF een bepaalde dag' tot 'een bepaalde dag' . Als ik meerdere kmhokken op een dag doe, kan ik die optie echter niet meer gebruiken. Dat zou wel kunnen als daar zou staan: Vanaf 'DAG-UUR' tot 'DAG-UUR', dus als ik ook het uur zou kunnen selecteren dan kunnen we de telling starten op het tijdstip dat we op de nieuwe locatie inventariseren binnen 1 dag.
Vriendelijke groet
Nathalie

chatman

Hallo,

Sinds kort heb ik een iPhone. Daarvoor heb ik altijd een Android smartphone gehad. Vooral aangeschaft, nadat ik ObsMapp zag.

Leuk dat iObs er is voor de iPhone, maar ik mis wel wat functionaliteit van ObsMapp. Vooral het inspreken van vogelsoorten en zoeken naar waarnemingen in de omgeving. Kunnen jullie en Alex Kwak niet samenwerken om beide programma's te voorzien van dezelfde opties? Zou leuk zijn!

Ga zo door in ieder geval.



Timo Roeke

Citaat van: chatman op februari 28, 2018, 15:27:04 PM
Hallo,

Sinds kort heb ik een iPhone. Daarvoor heb ik altijd een Android smartphone gehad. Vooral aangeschaft, nadat ik ObsMapp zag.

Leuk dat iObs er is voor de iPhone, maar ik mis wel wat functionaliteit van ObsMapp. Vooral het inspreken van vogelsoorten en zoeken naar waarnemingen in de omgeving. Kunnen jullie en Alex Kwak niet samenwerken om beide programma's te voorzien van dezelfde opties? Zou leuk zijn!

Ga zo door in ieder geval.



Die opties zijn we momenteel aan het verkennen Jos.
Spraak in iObs is nu nog een lastig verhaal omdat Apple een nogal beperkt aanbod richting de ontwikkelaars stuurt.

chatman

Citaat van: Timo Roeke op februari 28, 2018, 15:43:27 PM
Citaat van: chatman op februari 28, 2018, 15:27:04 PM
Hallo,

Sinds kort heb ik een iPhone. Daarvoor heb ik altijd een Android smartphone gehad. Vooral aangeschaft, nadat ik ObsMapp zag.

Leuk dat iObs er is voor de iPhone, maar ik mis wel wat functionaliteit van ObsMapp. Vooral het inspreken van vogelsoorten en zoeken naar waarnemingen in de omgeving. Kunnen jullie en Alex Kwak niet samenwerken om beide programma's te voorzien van dezelfde opties? Zou leuk zijn!

Ga zo door in ieder geval.

Die opties zijn we momenteel aan het verkennen Jos.
Spraak in iObs is nu nog een lastig verhaal omdat Apple een nogal beperkt aanbod richting de ontwikkelaars stuurt.

Dat is jammer dat Apple niet goed mee werkt. Mooi dat jullie het aan  het verkennen zijn. Bij ObsMapp is het ook nog niet helemaal
perfect. 'Kauw' levert vaak 'call' op of bij 'Kauw 3' 'K3'. 'Gaai' is me nog nooit gelukt om in te spreken.

Ik hoop dat het allemaal lukt. Nu gebruik ik afwisselend mijn iPhone en Samsung van het werk.


Nathalie De Somer

Citaat van: Nathalie De Somer op september 19, 2017, 14:55:16 PM
Hallo Sjaak/Karel,
Ik heb afgelopen tijd al veel gebruik gemaakt van de optie 'Statistics', dan zie ik hoeveel soorten / waarnemingen ik al voor die dag heb. Nuttig bijvoorbeeld bij inventariseren van kmhokken of gebieden voor een flora-atlas. Bij die optie kiezen we 'VANAF een bepaalde dag' tot 'een bepaalde dag' . Als ik meerdere kmhokken op een dag doe, kan ik die optie echter niet meer gebruiken. Dat zou wel kunnen als daar zou staan: Vanaf 'DAG-UUR' tot 'DAG-UUR', dus als ik ook het uur zou kunnen selecteren dan kunnen we de telling starten op het tijdstip dat we op de nieuwe locatie inventariseren binnen 1 dag.
Vriendelijke groet
Nathalie
Graag een idee van de status van dit verzoek, staat het op een wachtlijst en is er kans dat er iets mee wordt gedaan, of komt het niet in aanmerking?
vr groet
Nathalie

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Nathalie De Somer op maart 17, 2018, 20:15:05 PM
Citaat van: Nathalie De Somer op september 19, 2017, 14:55:16 PM
Hallo Sjaak/Karel,
Ik heb afgelopen tijd al veel gebruik gemaakt van de optie 'Statistics', dan zie ik hoeveel soorten / waarnemingen ik al voor die dag heb. Nuttig bijvoorbeeld bij inventariseren van kmhokken of gebieden voor een flora-atlas. Bij die optie kiezen we 'VANAF een bepaalde dag' tot 'een bepaalde dag' . Als ik meerdere kmhokken op een dag doe, kan ik die optie echter niet meer gebruiken. Dat zou wel kunnen als daar zou staan: Vanaf 'DAG-UUR' tot 'DAG-UUR', dus als ik ook het uur zou kunnen selecteren dan kunnen we de telling starten op het tijdstip dat we op de nieuwe locatie inventariseren binnen 1 dag.
Vriendelijke groet
Nathalie
Graag een idee van de status van dit verzoek, staat het op een wachtlijst en is er kans dat er iets mee wordt gedaan, of komt het niet in aanmerking?
vr groet
Nathalie
Nathalie, zie de aankondiging van de ondersteuning voor punt- en trajecttellingen in iObs. Zou het niet handiger zijn om de inventarisaties als projecttelling in te voeren, en dan per telling te zien hoeveel soorten/waarnemingen je hebt gedaan?

Andre321

#170
Is een project telling iets anders dan een transect telling ?
En is het ook mogelijk om een energie zuinige traject telling te kiezen zodat het traject bepaald wordt adhv de ingevoerde waarnemingen ? JE weet dan toch ook de totale tijd, de zoektijd voor een extra soort,meldingsfrequentie, afgelegde afstand en de gemiddelde zoektijd voor een soort ?
Het scheelt nl accu en een lege accu komt slecht uit als je je iPhone ook nog voor andere dingen als navigatie(dat zou dan niet meer nodig zijn) en fotos en horloge nodig hebt.


Citeer● meldingsfrequentie in een aantal lijsten
● aantal waarnemingen
● aantal individuen
● zoektijd tot een soort gevonden wordt
(alles steeds in relatie tot zoektijd of -afstand, mogelijkheid om te splitsen per soort, habitat, seizoen, waarnemer, .... etc

hiskodevries

#171
CiteerJE weet dan toch ook de totale tijd, de zoektijd voor een extra soort,meldingsfrequentie, afgelegde afstand en de gemiddelde zoektijd voor een soort ?
nee dat weet je dan niet. 5 kilometer gelopen en 1 zoogdier gevonden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#172
Voor de afstand zelf heb je bij een iPhone blijkbaar geen GPS nodig. Die motion tracker van de iPhone  werkte in de Alpen behoorlijk goed. maar voor een exacte route als boven zul je waarschijnlijk niet zonder GPS kunnen. Erg jammer want de telling leek me geweldig maar als GPS zo vaak aangesproken wordt is de telefoon te snel leeg. Heb je bij de telling analyse zoveel trackingsdata nodig ?

https://www.google.nl/search?biw=1093&q=iphone+10+Motion+Coprocessor

Na lang zoekwerk zag ik ook leuke kaartjes als deze https://waarneming.nl/user/daylists_details_v2/1058?id=54309
Maar wil ik daar meer gebrik van maken dan mag een transect wel een (gegenereerde naam) krijgen als prv.Gemeente.Plaats of een zelf te kiezen naam.
Een nummer 54309 zegt me niet zoveel in https://waarneming.nl/user/daylists_details_v2/1058?id=54309 en laat zien dat je alleen op plantenwaarnemingen al bijna een route kunt plotten.
  https://waarneming.nl/download/Transectmonitoring.pdf
Al die kaartjes zijn erg mooi..ze zijn alleen wel diep weggestopt...

Ik zie dat anderen ook al liever een naam/Omschrjiving (Bijv Prv.Plaats.Gebiedsnaam) willen geven aan een traject. Onder tellingen->Kies een telling-> zie ik dat wel een Gebiedsnaam opgehaald wordt als derde regel.
Schokland: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.msg2098483#msg2098483
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.msg2041704#msg2041704

BartAbc

Het is me gebleken dat de coördinaten vastgelegd worden op het moment dat een waarneming bevestigd wordt, niet op het moment dat de waarneming wordt aangemaakt (en de soort waargenomen wordt).

De laatst waargenomen soort kwam daardoor schijnbaar bij ons op de bank terecht, in plaats van in het veld. Dan valt het op, maar ik denk dat er in het verleden hierdoor waarnemingen verkeerd terecht gekomen zijn.

Daarom dus de wens: graag een aanpassing in de software, zodat de coördinaten later niet meer veranderen.
Of eventueel een mogelijkheid om de coördinaten later te updaten, bijvoorbeeld omdat er een grotere vindplaats is aangetroffen dan de eerste vondst.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Sjaak Schilperoort

Beste Bart, de locatie van een waarneming wordt bepaald tijdens de invoer, en wordt vastgelegd zodra je op "Bewaar" klikt. Je kunt het best een waarneming bewaren als je nog op de plek bent waar je de waarneming ook doet.

Als je een waarneming hebt bewaard dan worden de coördinaten niet meer aangepast, tenzij je dit zelf doet. Je kunt dit doen door de waarneming te openen in Menu/Waarnemingen en dan bovenaan op de pointer te klikken. Op de kaart die verschijnt kun je met klikken-en-vasthouden een nieuwe locatie selecteren.

Nathalie De Somer

Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 19, 2018, 22:41:58 PM
Citaat van: Nathalie De Somer op maart 17, 2018, 20:15:05 PM
Citaat van: Nathalie De Somer op september 19, 2017, 14:55:16 PM
Hallo Sjaak/Karel,
Ik heb afgelopen tijd al veel gebruik gemaakt van de optie 'Statistics', dan zie ik hoeveel soorten / waarnemingen ik al voor die dag heb. Nuttig bijvoorbeeld bij inventariseren van kmhokken of gebieden voor een flora-atlas. Bij die optie kiezen we 'VANAF een bepaalde dag' tot 'een bepaalde dag' . Als ik meerdere kmhokken op een dag doe, kan ik die optie echter niet meer gebruiken. Dat zou wel kunnen als daar zou staan: Vanaf 'DAG-UUR' tot 'DAG-UUR', dus als ik ook het uur zou kunnen selecteren dan kunnen we de telling starten op het tijdstip dat we op de nieuwe locatie inventariseren binnen 1 dag.
Vriendelijke groet
Nathalie
Graag een idee van de status van dit verzoek, staat het op een wachtlijst en is er kans dat er iets mee wordt gedaan, of komt het niet in aanmerking?
vr groet
Nathalie
Nathalie, zie de aankondiging van de ondersteuning voor punt- en trajecttellingen in iObs. Zou het niet handiger zijn om de inventarisaties als projecttelling in te voeren, en dan per telling te zien hoeveel soorten/waarnemingen je hebt gedaan?
Misschien werkt dat alternatief wel, ikkan het wel even bekijken maar heb de info nog niet gevonden, graag een link of tip waar ik dit kan vinden.
Mvg
Nathalie

Sjaak Schilperoort

Nathalie, het invoeren van punt- en trajecttellingen is inmiddels al enige tijd in iObs beschikbaar. Installeer de laatste versie van iObs, doe Menu/Tellingen/+ om een telling te starten, en vergeet niet om de telling na afloop ook weer te stoppen.

Nathalie De Somer

Citaat van: Sjaak Schilperoort op juni 05, 2018, 23:03:49 PM
Nathalie, het invoeren van punt- en trajecttellingen is inmiddels al enige tijd in iObs beschikbaar. Installeer de laatste versie van iObs, doe Menu/Tellingen/+ om een telling te starten, en vergeet niet om de telling na afloop ook weer te stoppen.
Dankjewel Sjaak - nu gevonden - ik had de laatste (Engelstalige) versie. De (engelstalige) on-line manual mist nog toelichting hierover. Ik heb het getest met point coint en het ziet er goed uit, het geeft me een extra symbool op mijn invoerscherm waarmee ik soort-tellingen per soortgroep kan zien, dus perfect voor flora inventarisaties.
vr groet
Nathalie

Koen MH

Het zou fijn zijn als de optie aanwezig zou zijn om geluidsopnames - gemaakt met de (standaard) Dictafoon app - direct toe te kunnen voegen aan de waarneming.

Nu moet ik de opname eerst uploaden naar de iCloud, met een andere app moet ik die opname omzetten naar mp3 en vervolgens die mp3 weer uploaden naar de iCloud. Daarna moet ik op de website zelf dit mp3 bestand weer toevoegen aan de waarneming. Dit klinkt niet alleen omslachtig maar is het ook :)

Karel Hoogteyling

Citaat van: Koen MH op juli 05, 2018, 14:54:25 PM
Het zou fijn zijn als de optie aanwezig zou zijn om geluidsopnames - gemaakt met de (standaard) Dictafoon app - direct toe te kunnen voegen aan de waarneming.

Nu moet ik de opname eerst uploaden naar de iCloud, met een andere app moet ik die opname omzetten naar mp3 en vervolgens die mp3 weer uploaden naar de iCloud. Daarna moet ik op de website zelf dit mp3 bestand weer toevoegen aan de waarneming. Dit klinkt niet alleen omslachtig maar is het ook :)

Ja, staat eveneens genoteerd op de verlanglijst voor iObs.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling