Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Klaas, die bestaan niet. als het over vogels gaat kun je rustig de europese lijst gebruiken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bas.drost96

Ik heb twee wensen, alvast mijn excuses als ze eerder zijn gevraagd. Het lijkt mij erg handig om ook de waardplant in te kunnen voeren want voor rupsen, gallen, mijnen, roesten e.d. kan dit erg belangrijk zijn voor de determinatie. Ook zou ik het handig vinden om geluiden die je met je mobiel opneemt, meteen te kunnen invoeren.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

harrymulder

Fantastische app. Het zou nog mooier zijn als je ook waarnemingen kan inspreken. Dat schijnt met Obsmapp te kunnen.

Timo Roeke

Ik ben sinds kort ook aan de iPhone en kijk ook uit naar Speech.

steenl

Hi all,

Ook ik ben al een tijdje over op de Iphone. Ik kom van een Android toestel. Het invoeren met IObs gaat nog iets sneller dan met mijn oude toestel. Oorzaak is met name snellere GPS-fix. Iphone is de GPS er eigenlijk altijd.
Eén feature mis ik echter. Dat is de functie Tellen. Met name als je wat meer een soortenjager bent dan mis je deze functie. Op hoeveel soorten zit ik vandaag? Ook tijdens Big Days was dit een zeer handige functie.
Hopelijk komt deze feature ook voor IObs beschikbaar.

Ga zo door met de app! Echt top.

Groet,

koen.van.dijken

Het zou heel fijn zijn als de waardplant ingevoerd kan worden. Voor mijnen/rupsen/kokermotten is deze informatie essentieel en moet nu later mbv een computer ingevoerd worden.


Verder is iObs een geweldige app.


Groeten, Koen
Groeten, Koen

koen.van.dijken

Als de datum wordt vastgezet wordt ook de tijd vastgezet, maar de tijd is niet blanco. Het zou mooi zijn als de tijd bij het vastzetten van de datum op blanco gezet kan worden.


Bij nachtvlinders is het vervelend als halverwege de nacht de datum ineens verspringt. Daarom zet je de datum vast. Maar de tijd die er dan nog steeds bij staat heeft eigenlijk geen betekenis.


mvg, Koen

Groeten, Koen

koen.van.dijken

Om te voorkomen dat je met een misklik je waarnemingen al verzend zou het fijn zijn als je (per ongeluk) op de  verzenden knop hebt geklikt er nog een bevestiging gegeven moet worden voordat de waarnemingen daadwerkelijk verzonden worden.


mvg., Koen

Groeten, Koen

koen.van.dijken

Om van het Waarnemingen overzichtscherm naar het invoerscherm te komen moet je nu twee klikken doen (eerst op de drie streepjes linksboven, dan op 'voeg toe'). Een 'Voeg toe' knopje onderin de balk zou makkelijk zijn. Tijdens een nachtvlindernacht schakel ik veel heen en weer tussen deze schermen om aantallen te verhogen of nieuwe soorten in te voeren.


Mvg., Koen

Groeten, Koen

Sjaak Schilperoort

Bedankt voor alle suggesties! Alvast een reactie:

@Koen, @Bas,
-Waardplant: dit is aanwezig in waarneming.nl, maar op een manier die ik te specifiek en beperkt vind. Ik zou de mogelijkheid willen zien om niet alleen waardplant, maar ook andere relaties tussen soorten in te kunnen voeren (prooi, parasiet, etc..). Dit is momenteel niet mogelijk, en is intern nog onder discussie.

@Koen:
-Blanco tijd: wordt nu niet ondersteund. Een waarneming staat op zichzelf, en heeft altijd een specifiek tijdstip. Ik zou graag het concept van telling willen zien in plaats van losse waarnemingen, dus gebied, begintijd, eindtijd, telmethode etc., maar iObs is wat dat betreft gebonden aan de mogelijkheden in de waarneming.nl interface. Op korte termijn verwacht ik hier geen aanpassingen.
-Een bevestiging voor het verzenden van waarnemingen zal ik toevoegen.
-Twee clicks om te switchen tussen invoer en overzicht klinkt niet als veel. Maar ik zal eens nadenken of/hoe dit nog sneller kan. De knoppenbalk onderin is niet de goede plek, daar staan de opties voor het scherm waar je zit.

@Steenl
-Dagoverzicht mis ik zelf idd ook, maar daar werd tot nu toe nooit om gevraagd. Een oplossing kan zijn om de waarnemingen per dag in/uitklapbaar te maken, en dan op de tab wat statistiek te tonen. Dit vergemakkelijkt ook het checken van daglijsten tijdens een langere vogeltrip. Ik zal onderzoeken of ik dit gemakkelijk kan toevoegen.

@Harry, @Tim
-Voor implementeren van het inspreken van waarnemingen heb je spraakherkenning nodig. iPhone heeft Siri, maar dat is niet beschikbaar voor ontwikkelaars. Het zit alleen in apps van Apple zelf. Third party oplossingen (b.v. Nuance) hebben nadelen en/of zijn kostbaar. De wens is genoteerd, maar wordt niet op korte termijn opgepakt.

@Bas
-Geluiden invoeren: dat kan wel maar is wel veel werk voor een beperkte toepassing. De wens is genoteerd maar ik zal het niet op heel korte termijn oppakken.

koen.van.dijken

Hoi Sjaak,


Bedankt voor je reaktie. Goed om te zien dat er goed over de app wordt nagedacht. Ik vind de app fijn om mee te werken.


Mvg., Koen van Dijken

Groeten, Koen

Timo Roeke

Is het mogelijk om een melding te krijgen dat het een zeldzame soort betreft? Vooral met planten is dat in mijn specifieke geval praktisch. Maar wellicht dat een melding bij een zingende spotvogel in maart ook een melding kan geven. De Android versie heeft dat al.

koen.van.dijken

Bij het invoeren van een lange reeks waarnemingen is het handig als je later nog een waarneming wat wilt aanpassen de waarnemingen in het overzichtscherm in een logische volgorde staan. Het is mij nu niet duidelijk wat de gebruikte volgorde is, met als gevolg dat je een tijd moet zoeken naar de betreffende waarneming. Het lijkt mij handig om een optie te maken Nederlandse/wetenschappelijke naam volgorde.


Verder een uitstekende app!


Mvg., Koen van Dijken



Groeten, Koen

hiskodevries

Koen, de waarnemingen staan in logische volgorde: Datum,tijd aflopend
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

koen.van.dijken

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2016, 15:13:29 PM
Koen, de waarnemingen staan in logische volgorde: Datum,tijd aflopend


Dat is voor de meeste gevallen misschien handig, alleen als je met een vastgezette datum/tijd werkt (zoals met nachtvlindernachten met soms meer dan 100 soorten) is dat niet zo handig. Vandaar de wens om hier een andere ordening te kunnen aanbrengen.

Mvg., Koen van Dijken
Groeten, Koen

Hannes ledegen

Ik heb ook altijd met iObs gewerkt, zowel in België als in het buitenland en heb het altijd een super app gevonden. Recent van het werk ook een android gekregen en ik blijf iObs veel intuïtiever en netter ontwikkeld. Vooral het uploaden van foto's en dergelijke gaat veel vlotter. Nu ik veel met beide apps werk zijn er wel een paar dingen die ik nog mis in iObs:
1. Gelijktijdig toevoegen van meerdere foto's.
2. Een scherm zoals er in ObsMapp zit met "omgeving". Niet alleen voor twitchers is dit handig, maar ook voor mensen die her en der de natuur in willen trekken. Heb je ergens een half uur over kan het leuk zijn om te kijken "wat is er gezien in mijn buurt" om een idee te hebben van waar er mooie stukken liggen om te bezoeken.
3. Een track laten bijhouden door iObs. Heel handig om achteraf te zien waar je gewandeld hebt en waar je wat gezien hebt. Vooral als je deelneemt aan telprojecten, vlinderroutes, ... komt dit enorm goed van pas.
4. Vastzetten van niet alleen de opmerkingen en dergelijke, maar ook de soort. Stel dat je alle larven van een bepaalde libel wil ingeven bijvoorbeeld is het handig als je zoals bij ObsMapp gewoon op de kaart kan gaan staan en op + kan tikken zodat je ook meerdere locaties hebt maar niet steeds opnieuw de soortnaam moet intikken.

Deze opmerkingen terzijde: grote fan van iobs en hoe vlot het draait!
Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

paulhoekstra

Is het mogelijk om soortenlijsten voor iObs te creeëren aan de hand van landenlijsten op observado? Bijvoorbeeld voor de dagvlinders van de Verenigde Staten heb ik nu de wereldlijst moeten downloaden. De landenlijsten zijn vaak incompleet en staan vol fouten, maar daarmee kan je vaak wel de algemenere/opvallendere soorten invoeren. Voor de dagvlinders van de VS kan ik waarschijnlijk 90% van de vlinders die ik tegenkom invoeren met b.v. deze lijst: http://unitedstates.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php?date=0&g=4&fam=0&jaar=0&maand=0&from=1800-01-01&to=2016-07-26&kwart=0&rar=0&s%5B%5D=S&exo=0&esc=0&only_valid=0&sorteer=alfa de overige 10% voer ik dan wel handmatig in.
groeten,
Paul

Sjaak Schilperoort

Citaat van: paulhoekstra op juli 26, 2016, 19:58:30 PM
Is het mogelijk om soortenlijsten voor iObs te creeëren aan de hand van landenlijsten op observado?

Paul, in iObs kun je de landenlijsten gebruiken die daarvoor beschikbaar worden gemaakt op observation.org. Maar het uitbreiden en verbeteren van het aanbod gebeurt elders, dat loopt niet via iObs.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: h.ledegen op juli 26, 2016, 15:54:59 PM
4. Vastzetten van niet alleen de opmerkingen en dergelijke, maar ook de soort.

De soort kun je desgewenst vastzetten via het activeren van de pin-button linksonder, dan naar links slepen van het soortveld en dan rechts een vinkje zetten. Op deze manier kun je van bijna ieder invoerveld aangeven of de waarde vastgezet moet worden of niet.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: koen.van.dijken op juni 20, 2016, 13:21:11 PM
Vandaar de wens om hier een andere ordening te kunnen aanbrengen.

Koen, in versie 2.6 is er een voorkeursinstelling bijgekomen om de sortering van waarnemingen in te stellen. Dat kan nu ook op naam.

ruud_altenburg

In een grijs verleden heb ik eens voorgesteld dat iObs meertalig zou kunnen zijn. Ik heb mijn iPhone in het Engels maar op de een of andere manier prefereer ik de lijstjes in iObs in het Nederlands. Destijds was het niet mogelijk, maar ik zie dat bv de NS app een taalkeuzemogelijkheid heeft. Het is nu blijkbaar mogelijk?

Verder gaat mijn zoontje wel eens mee op pad en hij wil dan graag waarnemingen invoeren. Zou er interesse bestaan om in de app tussen waarneming-accounts te schakelen, anders dan uitloggen/inloggen?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Karel Hoogteyling

#111
CiteerIk heb mijn iPhone in het Engels maar op de een of andere manier prefereer ik de lijstjes in iObs in het Nederlands.

Beste Ruud, als je de soortgroep-lijsten bedoeld, die kun je downloaden in de door jou gewenste taal (op dit moment te kiezen uit: Nederlands, English, Français, Deutsch, Arabisch). Voor de andere teksten wordt de taalinstelling van je iPhone overgenomen. Bedoel je dit?

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

ruud_altenburg

Karel, ik bedoel het laatste, de interface van de app zelf; lijstjes als 'stadium', 'gedrag'. etc.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Karel Hoogteyling

Beste Ruud,
iObs volgt de systeem-taal (instelling) van je iPhone… Dus dan zou je de systeem-taal van iPhone moeten/kunnen wijzigen. Het is -vooralsnog- niet mogelijk de iObs-app zelf een taal-instelling te geven, ànders dan je iPhone-systeem. Voor de goede orde: iObs is wèl beschikbaar in andere talen, deze volgt echter je iPhone systeem-taal.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

jaapbird

Deze is ook een van mijn wensen :
2. Een scherm zoals er in ObsMapp zit met "omgeving". Niet alleen voor twitchers is dit handig, maar ook voor mensen die her en der de natuur in willen trekken. Heb je ergens een half uur over kan het leuk zijn om te kijken "wat is er gezien in mijn buurt" om een idee te hebben van waar er mooie stukken liggen om te bezoeken.

sjakgielen

Als ik een opmerking plaats bij een waarneming wordt die ook meegenomen naar volgende waarnemingen tenzij ik de opmerking daarna met het kruisje verwijder. Ik vind het veel handiger als een opmerking uitsluitend wordt meegenomen bij de waarneming waar hij bij wordt gezet.
Of zie ik een bepaalde instelling over het hoofd?

Karel Hoogteyling

Citaat van: jaapbird op september 14, 2016, 14:34:25 PM
Deze is ook een van mijn wensen :
2. Een scherm zoals er in ObsMapp zit met "omgeving". Niet alleen voor twitchers is dit handig, maar ook voor mensen die her en der de natuur in willen trekken. Heb je ergens een half uur over kan het leuk zijn om te kijken "wat is er gezien in mijn buurt" om een idee te hebben van waar er mooie stukken liggen om te bezoeken.

Beste Jaapbird,
Is (reeds) genoteerd op het wensenlijstje voor iObs. Dank voor je suggestie.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Karel Hoogteyling

Citaat van: sjakgielen op november 01, 2016, 18:39:04 PM
Als ik een opmerking plaats bij een waarneming wordt die ook meegenomen naar volgende waarnemingen tenzij ik de opmerking daarna met het kruisje verwijder. Ik vind het veel handiger als een opmerking uitsluitend wordt meegenomen bij de waarneming waar hij bij wordt gezet.
Of zie ik een bepaalde instelling over het hoofd?

Beste Sjakgielen,
De default werking zou moeten zijn zoals je beschrijft: je opmerking wordt standaard NIET meegenomen naar een vólgende waarneming.
Vraag: is de tekst 'Opmerkingen' blauw gekleurd? Dan wordt de ingevulde (Opmerkingen-) tekst bewaard, en ook geplaatst bij de vólgende waarneming. Je kunt dit uitschakelen (dus naar de default instelling) door: slide left, en vervolgens het bolletje uitkruisen. Of: àlle vastgezette waarden uitschakelen door uitzetten van de (blauwe) pin, links onderin op de toolbar. Lukt het zo om de werking naar default in te stellen?

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

sjakgielen

Bedankt Karel. Met zo'n perfecte uitleg kan ik zelfs de was doen.

Andre321

#119
 
Kan ik op de iOBs ook ergens waardplanten voor paddenstoelen en gallen opgeven ?
En iets met een kaartje, track bijv gebaseerd op al ingevoerde waarnemingen of op momenten dat toch al een positie bepaald is. Ik gebruikte dat kaartje vroeger bij ObsMapp altijd om de auto terug te vinden.

Citeer'Waardplanten' in het invoer / wijzig en waarnemingen detailscherm is gewijzigd
Je kunt nu een relatie leggen met alle organismen zoals bekend op de site waar je bezig bent.
Als je nu een relatie vastlegt worden 2 waarnemingen aangemaakt waarbij in het detailscherm van beide de relatie duidelijk wordt aangegeven.
Stel je voert een Atlanta (=bron) op klimop in (=doel) krijg je 1 waarneming van Atalanta en 1 waarneming van Klimop
Als bij de bron de doelsoort(=voormalige waardplant) wijzigt wordt ook de doel waarneming automatisch aangepast en vice versa.
LET OP als je de doel waarneming verwijderd blijft de 'waardplant' bij de bron gehandhaafd.
Als je de bron waarneming verwijderd wordt ook de doel waarneming uit het systeem gegooid.
Je kunt nu dus ook de relatie tussen Gierzwaluw en Gierzwaluwluisvlieg vastleggen.



Dit soort dingen bedenk ik zelf niet.. het duurde al lang voordat ik in staat was om fotos weer te verwijderen. Zitten er nog meer tips en trucs in naast onderstaande ?? Het stond niet in "handleiding_iobs (6).pdf"

CiteerDe soort kun je desgewenst vastzetten via het activeren van de pin-button linksonder, dan naar links slepen van het soortveld en dan rechts een vinkje zetten. Op deze manier kun je van bijna ieder invoerveld aangeven of de waarde vastgezet moet worden of niet.

Citeeris de tekst 'Opmerkingen' blauw gekleurd? Dan wordt de ingevulde (Opmerkingen-) tekst bewaard, en ook geplaatst bij de vólgende waarneming. Je kunt dit uitschakelen (dus naar de default instelling) door: slide left, en vervolgens het bolletje uitkruisen. Of: àlle vastgezette waarden uitschakelen door uitzetten van de (blauwe) pin, links onderin op de toolbar. Lukt het zo om de werking naar default in te stellen