Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

TheodlR

Ik heb ook nog wel iets op mijn verlanglijstje staan, voor wat iObs betreft dan natuurlijk  ;). Namelijk de mogelijkheid om de groepsamenstelling op te geven. Dat mis ik in het veld.

Alvast bedankt,

Theo

Lorenz

Absolutely perfect mobile app iObs. More than a listing app, less than HBW. I've tried them all and this is the one.

My wish list is as follows: I live in Japan, and it would be very very cool if it we could get a country list for Japan (and elsewhere i.e. by country) if possible.

Having a way to export the list or to back it up in some way would also be very useful.

Thanks again and good birding to you.

Mark Lorenz

(I'm sorry if these requests have already been posted, but my Dutch language skills are unfortunately not good enough)





hiskodevries

Mark, be patient. Not the next version but the version after this will have the possibility to load country species Lists
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hans Verdaat

FOTO invoer bij waarnemingen (net als in Obsmapp)  :duim: :duim:
Krijg steeds vaker vraag van iObs gebruikers waar de fotoinvoerfunctie zit...
Dank,
Hans

Sjaak Schilperoort

Ik ben eraan bezig, Hans  ;)

Agneskolman

Is iObs-app uitsluitend bedoeld voor waarnemingen in het buitenland?
En waarom lukt inloggen niet?

Karel Hoogteyling

iObs kun je ook in NL goed gebruiken, en ook in het buitenland. Inlog-gevens zijn dezelfde als die je verkrijgt na registratie op de site van 'waarneming.nl', is dat gelukt?

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Hannie Luijten

Ik zou het prettig vinden als ik in mijn lijstje waarnemingen geselecteerde waarnemingen zou kunnen uploaden. Nu kan alleen de hele lijst geüpload worden (ik heb die optie althans niet kunnen vinden). 
Groet, Hannie

hiskodevries

wat zou je anders met je waarnemingen willen doen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hannie Luijten

Uiteindelijk natuurlijk allemaal uploaden, maar er staan er altijd een aantal in de lijst die zeker zijn en ik gelijk zou kunnen plaatsen, en andere waar ik nog naar moet kijken voor een juiste determinatie, wat nog wel eens kan duren en die ik dus nog niet wil plaatsen.


Hele andere vraag: waar kan je melden dat een (heel gewone) soort niet in de lijst staat?
Groet, Hannie

hiskodevries

Als je niet zeker bent zet je de waarneming op onzeker of je kiest een verzamelsoort. Uitzoeken kun je dan op je gemak doen en eventuele aanpassingen doe je via waarneming.nl. IObs bevat dezelfde soortenlijsten als waarneming op het moment dat je IObs installeerde. Als soorten wel op waarneming bestaan maar niet binnen IObs moet je de betreffendelijst vernieuwen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hannie Luijten

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2015, 15:16:18 PM
Als je niet zeker bent zet je de waarneming op onzeker of je kiest een verzamelsoort. Uitzoeken kun je dan op je gemak doen en eventuele aanpassingen doe je via waarneming.nl.


Oke dan doe ik dat in het vervolg zo.


Citeer
IObs bevat dezelfde soortenlijsten als waarneming op het moment dat je IObs installeerde. Als soorten wel op waarneming bestaan maar niet binnen IObs moet je de betreffendelijst vernieuwen.


Ik heb de nieuwste soortenlijst van planten maar kan geen Es invoeren via IObs. Wel via waarneming.
Groet, Hannie

hiskodevries

dan tik je 'es<spatie>' en dan zie je alle essen in beeld komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hannie Luijten

 :-X  Soms voel ik me een hele grote kluns ...
Groet, Hannie

Maurice Elf

Als ik het goed begrepen heb moet je drie symbolen intikken voordat het programma met suggesties komt. Vandaar waarschijnlijk  (nog) geen reactie bij "Es".

Mvg Maurice
Mvg Maurice

YvesDB

Zou de speech-functie die in de Androidversie is voorzien en bijzonder handig is vooe het dieren onder de wielen 2.0 project ook in onze (...) versie kunnen?

Sjaak Schilperoort

Dat zou kunnen. Siri kan daar niet voor gebruikt worden, dat is vanuit een app niet beschikbaar, maar er bestaan andere oplossingen. Het nadeel is wel dat spraakherkenning alleen werkt als je online bent. Dat geldt overigens ook voor obsmapp. Dat maakt het al wat minder handig.

Erik van Dijk

Wat erg handig zou zijn, is als je bij het uploaden kan kiezen tussen het uploaden van alleen de zekere waarnemingen en alle waarnemingen.

Zeker op vakantie is het leuk om de bulk te uploaden, maar voor de onzekere waarnemingen nog even verder te puzzelen.

Het moet volgens mij niet erg moeilijk zijn, maar als het te veel werk of moeilijk is, is het natuurlijk ook prima.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Hannie Luijten

Dat heb ik eerder dit jaar ook al eens geöpperd maar vond men toen niet zo'n goed idee helaas. Natuurlijk kun je je onzekere waarnemingen ook nog bestuderen als ze al geüpload zijn maar het is een behoorlijk gezoek om ze weer terug te vinden. Ik vind het in elk geval niet handig en zou ook graag selectief willen kunnen uoloaden.
Groet, Hannie

Sjaak Schilperoort

Erik, dat lijkt me niet al te lastig. Ik zal eens kijken.

Jurrien van Deijk

Ik weet niet of de vraag al eerder voorbij is gekomen, maar zou het mogelijk zijn om via de app gelijk de waardplanten toe te voegen? Daarnaast kan ik sinds de laatste update niet meer mijn soortenlijsten wijzigen (bv van soortgroep vogels naar nachtvlinders oid switchen). Is deze functie ergens verstopt of kan dit kloppen?

Vriendelijke groeten,
Jurrien
Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

Sjaak Schilperoort

Jurrien, het wisselen van soortlijst gaat via "Kies een soort" en dan rechtsboven "Lijst". Naast het kiezen van een lijst kun je hier ook lijsten toevoegen of via de folder-plus knop linksonder samenvoegen in een groep. Je kunt een groep maken van vlinders en (waard)planten en dan kun je beide invoeren zonder van lijst te hoeven wisselen. Of bedoel je met "gelijk waardplanten toevoegen" wat anders?

Groeten, Sjaak.

Jurrien van Deijk

Kijk, ik had al niet verwacht dat deze functie `kwijt` was.

Ik bedoelde dat je binnen het invoermenu bijvoorbeeld een rups kan invoeren en dan gelijk in hetzelfde veld de plant kan toevoegen waar deze op zat, zodat deze gelinkt zijn aan elkaar. Eigenlijk hetzelfde wat er nu al is via het invoerportaal via de website (tussen gedrag en biotoop, het veld "waardplant").

Vriendelijke groeten,
Jurrien
Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

maesa

Beste mensen,

Ik vind de app echt wel handig in gebruik maar ik mis iets:
Is er op de een of andere manier een link naar "waarnemingen.be"? Het is heel erg jammer dat ik mijn waarnemingen die ik eerder maakte in de app niet kan zien op de site en omgekeerd. Het is toch leuk om zo je "lifelist" aan te leggen?
Mijn zoontje en ik gaan graag wandelen en om ons voor te bereiden kijk ik vaak op "waarnemingen.be" zodat we gericht kunnen zoeken naar soorten die door anderen zijn waargenomen. Ook deze informatie vind ik onmisbaar in de app.

Ik had de app al een jaar geleden al eens gedownload maar ik deed hem om die reden snel weer weg. Ik blijf met mijn mobiel op de website werken maar ik vind het nu tijd om antwoorden te zoeken op mijn vraag, want zo handig is het nu ook weer niet, op dat kleine scherm. :-)

Stijn E.

Dag Maesa,

Citaat van: maesa op december 26, 2015, 08:23:09 AM
Het is heel erg jammer dat ik mijn waarnemingen die ik eerder maakte in de app niet kan zien op de site en omgekeerd. Het is toch leuk om zo je "lifelist" aan te leggen?

iObs is met name gemaakt voor het doorgeven van waarnemingen naar waarneming.nl, waarnemingen.be of observation.org, afhankelijk van het land waar je bent. Hoewel het in de app inderdaad mogelijk is om er eerder in aangemaakte waarnemingen te bekijken, is het uiteindelijke doel wel degelijk om deze te uploaden naar de site. Hoe dat precies werkt kan ik je hier uitleggen, maar het is allemaal ook heel duidelijk beschreven in de handleiding. Mocht je toch met vragen blijven zitten, laat het dan vooral weten.

Citaat van: maesa op december 26, 2015, 08:23:09 AM
Mijn zoontje en ik gaan graag wandelen en om ons voor te bereiden kijk ik vaak op "waarnemingen.be" zodat we gericht kunnen zoeken naar soorten die door anderen zijn waargenomen. Ook deze informatie vind ik onmisbaar in de app.

Het is in de app nog niet mogelijk om waarnemingen in de omgeving te bekijken. Of dat op korte termijn wel mogelijk wordt kan ik niet garanderen, maar de suggestie is altijd welkom en zeker nuttig! We zullen het aan het wensenlijstje toevoegen. Voorlopig is mobile.waarneming.nl misschien een uitkomst voor je, via de excursieplanner kun je op je kleine beeldscherm namelijk wel precies zien wat er eerder in de omgeving is gezien. Op diezelfde site kun je ook inloggen en je eerder doorgegeven waarnemingen bekijken.

Hopelijk helpt dit je om toch plezier te hebben van iObs!

Hartelijke groet,
Stijn
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

maesa

Bedankt voor de waardevolle tips en het toevoegen van mijn toch lumineuze idee  ;)

Hannie Luijten

Is het mogelijk om in de lijst met ingevoerde waarnemingen iets in te bouwen waardoor je in een oogopslag kunt zien welke waarnemingen op zeker of onzeker staan? Nu moet je elke waarneming weer aantikken om dat te kunnen zien.
Groet, Hannie

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Hannie op december 27, 2015, 16:55:55 PM
Is het mogelijk om in de lijst met ingevoerde waarnemingen iets in te bouwen waardoor je in een oogopslag kunt zien welke waarnemingen op zeker of onzeker staan? Nu moet je elke waarneming weer aantikken om dat te kunnen zien.

Ja, dan kan wel. Zal eens nadenken over wat een handige manier is.

Hannie Luijten

Oh fijn! Wacht met spanning af  ;)
Groet, Hannie

klaasdebus

Hallo,

Laatst was ik en Spanje en wou ik de soortenlijsten voor dat land in iObs downloaden. Spanje bleek niet in de landenlijst voor te komen (Frankrijk bv. wel, is dus een vergetelheidje?).

mvg,
Klaas