Wensen voor iObs

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak Schilperoort

Mooi dat de app goed bevalt! Verwijderen van een enkele waarneming zit er al in: swipe naar links op de waarneming en klik  dan op "Verwijder".


sjakgielen

Oké ik zie het. Met een swipe dus.
Simpel as kissing.

Folkert Jan

Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 24, 2014, 17:21:42 PM
Mooi dat de app goed bevalt! Verwijderen van een enkele waarneming zit er al in: swipe naar links op de waarneming en klik  dan op "Verwijder".

En ik maar swipen en swipen en swipen.





Naar rechts...  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Vandaag liep ik in de lunchpauze door het bos en was ik zo het 1 en ander aan het invoeren. Erg makkelijk was het om in de lijst waarneming een eerder ingevoerde waarneming aan te klikken om zo steeds het aantal getelde vogels van die soort bij te houden. Klik op de waarneming, verhoog het aantal en ga weer terug.

Nu dacht ik: Verrek wat zou dat handig zijn voor trektellen of andere manieren van waarnemen waar je veel aan het tellen bent.

Is het mogelijk om een functie in te bouwen dat je een lijst van je ingevoerde soorten ziet en zonder doorklikken direct het aantal waargenomen exemplaren kan aanpassen. En dan het liefst met een button voor +1 en een button voor +10. (Voor de soorten waarbij je in de honderden gaat tellen zou je dan nog een tikker kunnen gebruiken).

Zoiets als bijgevoegd plaatje  :angel:

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Karel Hoogteyling

Mooi getekend Folkert Jan & genoteerd op de lijst 'wensen'.  :blink:

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Perrypy

Ik was in WebObs gewend de waarneming op de kaart aan te geven, dan wordt het nauwkeuriger dan op de plek waar je als waarnemer staat. Eenden zitten bijvoorbeeld vaker op een plas dan dat ik er zelf in sta. In iObs kan dat niet meer, althans ik zou niet weten hoe. In de lijst zie ik dat dit vaker gemeld wordt maar ik kan geen reactie ontdekken hierop.

Daarom de vraag of dat dit niet uitmaakt voor de waarneming, of dat er weer een functie met een kaart ingebouwd kan worden?

Verder erg blij met de app en de stabiliteit tov. webobs!
Compliment aan de bedenker/maker.
Vr. Gr. Perry

hiskodevries

Citaat van: Perrypy op maart 03, 2014, 17:47:54 PM
Ik was in WebObs gewend de waarneming op de kaart aan te geven, dan wordt het nauwkeuriger dan op de plek waar je als waarnemer staat. Eenden zitten bijvoorbeeld vaker op een plas dan dat ik er zelf in sta. In iObs kan dat niet meer, althans ik zou niet weten hoe. In de lijst zie ik dat dit vaker gemeld wordt maar ik kan geen reactie ontdekken hierop.

Daarom de vraag of dat dit niet uitmaakt voor de waarneming, of dat er weer een functie met een kaart ingebouwd kan worden?

Verder erg blij met de app en de stabiliteit tov. webobs!
Compliment aan de bedenker/maker.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=259980.msg1541096#msg1541096
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

sjakgielen

Ik mis tot op heden de mogelijkheid om in iObs bij kleed van b.v. vlinders als standaard in te stellen dat het om een imago gaat. Nu staat er als standaard bij kleed steeds onbekend. Ik moet dan bij elke waarneming van een imago die ik invoer handmatig een omzetting doen. Dat wordt deze zomer veel extra werk.

Karel Hoogteyling

Beste sjakgielen,

Heel begrijpelijke wensen, en deze 'kaart-functie', en bepaalde 'voorkeur-instellingen' staan ook bij ons op de lijst. Dank je voor je input.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Henri25

Gisteren was ik druk aan het invoeren en ik zat te bedenken of het misschien toch nog een tikje makkelijker kon. Ik blijf namelijk nogal eens switchen tussen de verschillende soortgroepen en daarvoor heb je naar ik meen 4 clicks nodig. Het is niet mogelijk hier een schuif-systeem van te maken oid?

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

blame

Hallo,

Ook van mij complimenten voor de snelle, ogenschijnlijk simpele app!
Ik werk veel met km-hokken. Bij Webobs en andere invoertools kon ik altijd kiezen tussen rds (km-hokken) en latlon. Ik merk nu pas hoezeer ik de invoertool ook gebruikte om "binnen de lijntjes" te blijven.

Kortom, mijn wens is om te kunnen kiezen voor rds-weergave.

Groet,

Wessel

Sjaak Schilperoort

Citaat van: sjakgielen op maart 04, 2014, 20:50:31 PM
Ik mis tot op heden de mogelijkheid om in iObs bij kleed van b.v. vlinders als standaard in te stellen dat het om een imago gaat. Nu staat er als standaard bij kleed steeds onbekend. Ik moet dan bij elke waarneming van een imago die ik invoer handmatig een omzetting doen. Dat wordt deze zomer veel extra werk.
Sjak, is het inmiddels gelukt om zelf een standaard kleed in te stellen voor vlinders? Deze mogelijkheid zit in de laatste iObs-update.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Wessel Meijer op mei 29, 2014, 20:03:37 PM
Kortom, mijn wens is om te kunnen kiezen voor rds-weergave.
Wens staat genoteerd.

Henri25

Citaat van: Henri25 op maart 13, 2014, 11:34:08 AM
Gisteren was ik druk aan het invoeren en ik zat te bedenken of het misschien toch nog een tikje makkelijker kon. Ik blijf namelijk nogal eens switchen tussen de verschillende soortgroepen en daarvoor heb je naar ik meen 4 clicks nodig. Het is niet mogelijk hier een schuif-systeem van te maken oid?

Groeten Henri

Of is een swype hier niet mogelijk?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Henri25 op juni 04, 2014, 15:33:35 PM
Of is een swype hier niet mogelijk?

Ik snap het probleem, maar ik wilde het anders oplossen. Mijn idee is dat je een groep van favoriete soortlijsten kunt maken. Je kiest als soortlijst een eigen samengestelde groep, en je kunt dan in 1x op alle soorten in deze groep zoeken. Je hoeft niet meer van soortlijst te wisselen, behalve wanneer je naar het buitenland gaat. Volgens mij vervalt dan de noodzaak voor een shortcut voor het wisselen van soortgroep. Mee eens?

Henri25

Citaat van: Sjaak Schilperoort op juni 04, 2014, 16:05:57 PM
Citaat van: Henri25 op juni 04, 2014, 15:33:35 PM
Of is een swype hier niet mogelijk?

Ik snap het probleem, maar ik wilde het anders oplossen. Mijn idee is dat je een groep van favoriete soortlijsten kunt maken. Je kiest als soortlijst een eigen samengestelde groep, en je kunt dan in 1x op alle soorten in deze groep zoeken. Je hoeft niet meer van soortlijst te wisselen, behalve wanneer je naar het buitenland gaat. Volgens mij vervalt dan de noodzaak voor een shortcut voor het wisselen van soortgroep. Mee eens?

Agree! Goede oplossing!!  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Tello Neckheim

Ik maak veel dankbaar gebruik van de app. Ik ben onder de indruk van de snelheid en krachtige gps (of ligt dat aan mijn toestel?). Wat ik wil melden is het volgende: Wanneer ik een waarneming invoer bevestig je dat (natuurlijk) om later te versturen. Maar wanneer ik de waarneming wil aanpassen - voordat ik heb verstuurd -, bijvoorbeeld ik zie een minuut later twee ipv een Visdief, dan ga ik naar waarneming, verander het aantal en hoef dan niet te bevestigen. Wat ik mij afvraag is of de tijd en plaats dan ook veranderd?  Je kan onbeperkt je eigen waarnemingen aanpassen. Is dat niet kwetsbaar?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Sjaak Schilperoort

Bij het wijzigen van een waarneming worden tijd en locatie nooit aangepast. In het veld, maar ook als je na een telling weer thuis bent kun je rustig de lijst doorlopen en waar nodig het aantal, gedrag, commentaar, etc. verbeteren. Eventueel kun je via swipe-left een waarneming verwijderen of juist kopiëren om een vergeten soort toe te voegen op dezelfde tijd/plek. Als alles in orde is doe je vervolgens een upload.

Tello Neckheim

Oké, bedankt voor de tip van kopiëren, die wist ik nog niet.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Jethro Waanders

Ik voer sinds kort in met iObs, werkt als een tierelier, bespaart me een hoop tijd  :duim:

Een suggestie nog: het zou fijn zijn als je eigen soortenlijsten kan aanmaken, dus vlinders, libellen, vogels die ik het meest invoer gecombineerd. Nu moet ik telkens wisselen van lijst als ik eerst een Atalanta zie, dan een Lantaarntje en vervolgens een Kleine Vos. En ik zie nu eerst telkens het Aambeeldspikkeldikkopje (die ik nooit ga zien) als ik een Atalanta wil invoeren. Andere optie is een extra lijst met meest ingevoerde c.q. recent ingevoerde soorten.
Groeten, Jethro Waanders

Sjaak Schilperoort

Beste Jethro,

Citaat van: waanders op juni 24, 2014, 14:21:04 PM
Een suggestie nog: het zou fijn zijn als je eigen soortenlijsten kan aanmaken, dus vlinders, libellen, vogels die ik het meest invoer gecombineerd. Nu moet ik telkens wisselen van lijst als ik eerst een Atalanta zie, dan een Lantaarntje en vervolgens een Kleine Vos.

Gaat komen, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=259980.msg1627986#msg1627986

Citaat van: waanders op juni 24, 2014, 14:21:04 PM
En ik zie nu eerst telkens het Aambeeldspikkeldikkopje (die ik nooit ga zien) als ik een Atalanta wil invoeren. Andere optie is een extra lijst met meest ingevoerde c.q. recent ingevoerde soorten.

Die zal ik noteren. Maar je kunt toch ook het begin van de naam typen?

Groeten, Sjaak.

Jethro Waanders

#52
CiteerGaat komen, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=259980.msg1627986#msg1627986
Super. Al bekend op welke termijn?

CiteerMaar je kunt toch ook het begin van de naam typen?
Ja, dat klopt, maar als de lijst niet te lang is is scrollen sneller als zoeken.
Groeten, Jethro Waanders

grasland

Graag iets meer controle over op welke dienst er wordt ingelogd: waarneming.nl, waarnemingen.be of observado.org. Bij gebruik van gelijke accountnamen (en passwords) heb je hierover geen controle. Even buiten beschouwing gelaten of het verstandig is om deze gegevens gelijk te houden. Ik vermoed dat de verschillende diensten op genoemde volgorde worden benaderd?


Verder complimenten voor een prachtige recht-toe-rechtaan app die doet wat hij moet doen!  :duim:


Groet,
Peter Weiland

hiskodevries

Peter, als het goed is heb je maar 1 account waarmee je op alle sites kan inloggen. Als jij voor elke site een apart account aangemaakt hebt maak je het jezelf erg moeilijk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

grasland

Citaat van: hiskodevries op juni 25, 2014, 10:18:38 AM
Peter, als het goed is heb je maar 1 account waarmee je op alle sites kan inloggen. Als jij voor elke site een apart account aangemaakt hebt maak je het jezelf erg moeilijk.


Nog beter! Dus waarnemingen ingevoerd in het Buitenland verschijnen automatisch op observation/observado? Geweldig! Dat gaan we binnenkort proberen.

hiskodevries

Klopt helemaal, je hoeft nergens aan te denken. Wat dat betreft dan!
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jurrien van Deijk

Ik heb alle soortgroepen op mijn IObs staan, maar sommige gebruik ik vaker dan andere. Is het mogelijk om, net als bij de kleedkenmerken, de volgorde van de lijst zelf aan te passen? Zodat de soortgroepen die ik vaker invoer bovenaan staan en de groepen die ik minder vaak invoer onderaan staan?
Alvast bedankt,
Jurrien
Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

Sjaak Schilperoort

Citaat van: jurrien van deijk op juli 23, 2014, 11:17:56 AM
Is het mogelijk om, net als bij de kleedkenmerken, de volgorde van de lijst zelf aan te passen?
De volgende update is het groeperen/samenvoegen van soortlijsten. Daar kan ik deze wens wel in meenemen.

chrisdriessen

Met de app van android (obsmap) is het mogelijk om foto's direct in te zenden met de waarneming. Is dit ook mogelijk in iobs?
Door deze functie worden er een stuk meer foto's ingestuurd.

Chris