Bugmeldingen

Gestart door hiskodevries, december 09, 2013, 08:14:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Kunt u in dit topic kwijt. Alles rondom landenlijsten kunt u in board https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=219.0 kwijt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jorick

Makers, allen,

Vandaag Iobs voor het eerst in het veld gebruikt.
De automatische uploadfunctie kan ik niet kan vinden. Iets wat wel bij webobbs zit. Erg makkelijk.. Zit dit er niet op?
Ten tweede en dat is wat belangrijker, De "plaatsbepaling" werkt niet goed. Vandaag bij het Vossemeer oa de Bonapartes strandloper ingetikt. Een aantal waarnemingen die ik daar na heb ingevoerd heb ik tegelijkertijd geupload met wat waarnemingen die ik in Arnhem heb gedaan. De Arnhemse waarnemingen stonden op het vossemeer en niet in Arnhem.
Bug?
En als laatste, als je het aantal dieren invoert (bijvoorbeeld 330) kom je niet makkelijk meer bij de informatie die dan dus onder de cijfers is verdwenen.
Dank voor het kijken...

groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

hiskodevries

Jorick, over dat GPS probleem.
Ook even overleg gehad met Alex Kwak (ObsMapp).
Dat is een blijkbaar niet op te lossen situatie.
Soms krijgt je gps niet genoeg signalen en ververst zich dan niet. Zelf ook blijven opletten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stijn E.

Citaat van: hiskodevries op december 18, 2013, 09:15:22 AM
Jorick, over dat GPS probleem.
Ook even overleg gehad met Alex Kwak (ObsMapp).
Dat is een blijkbaar niet op te lossen situatie.
Soms krijgt je gps niet genoeg signalen en ververst zich dan niet. Zelf ook blijven opletten.

Als dat mogelijk is, is het dan een idee om een melding weer te geven als de fix ouder is dan x seconden?!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

dan is je accu wel heel snel leeg, want om dat te constateren moet de gps constant uitgelezen worden. als een gps stroring is heb je ook geen data waarmee je kan vergelijken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jorick

Dank Hisko,

En de andere dingen? Het automatisch uploaden bijvoorbeeld?
Tot nu toe kost iobs meer handelingen dan webobbs.
Zeker als je elke keer ook zelf nog moet uploaden. Wat mij betreft een groot nadeel. En het al een aantal keer vergeten.
Dank...
Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Karel Hoogteyling

Hi Jorick,
Auto-upload is nog niet in de 1.0 versie gemaakt - we werken verder aan updates ;) dus tot die tijd...
Vergeten is niet gelijk aan verlies, toch? In iObs kun je dagen achtereen invoeren en op zeker moment uploaden met één druk op de knop. Àl je ingevoerde waarnemingen blijven (nog) lokaal op je telefoon, gemarkeerd oranje 'dot' achter 'op iPhone'. Hanteer jij een andere upload-werkwijze, bijvoorbeeld 'nà iedere invoer', of anderszins?

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Stijn E.

Citaat van: hiskodevries op december 18, 2013, 11:59:23 AM
dan is je accu wel heel snel leeg, want om dat te constateren moet de gps constant uitgelezen worden. als een gps stroring is heb je ook geen data waarmee je kan vergelijken.

Duidelijk, dan inderdaad zelf opletten dat de locatie actueel is. Als in een volgende versie een kaart wordt toegevoegd zal dat ook makkelijker zijn.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robert de Jager

Heb zondag ook een verkeerde fix gehad bij een aantal waarnemingen. iObs had de gps positie van de dag ervoor nog in het "geheugen".

Wel werd aangegeven een nauwkeurigheid van 5 meter terwijl er dus in werkelijkheid nog geen positie bepaald was.

Als er geen fix is dan zou je het daar aan moeten kunnen zien?

Alex Kwak

Citaat van: Robert de Jager op december 18, 2013, 19:25:20 PM
Als er geen fix is dan zou je het daar aan moeten kunnen zien?

Je zou het kunnen zien aan een niet veranderende locatie, terwijl jij wel beweegt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

CiteerEn de andere dingen? Het automatisch uploaden bijvoorbeeld?
het nut van deze wens kan ik niet begrijpen. Je gebruikt een app om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van internet als je in het veld bent.
Als je elke waarneming gelijkt wilt uploaden dan kun je de oervader van de app`s gebruiken http://m.waarneming.nl/index.php heb je ook gelijk alle xeno canto geluiden voor download beschikbaar zodat je flink wat dataverkeer kan verbranden in het veld.
als je toch die ene ontzettend zeldzame soort ontdekt die je met iedereen gelijk wilt delen duw je in iObs alsnog even op de upload knop en hoop je op een goede internetverbinding
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

grrrrr  >:(


De helft van mijn waarnemingen staan gewoon op de verkeerde plek. GPS blijft veel te vaak hangen.
Dan maar weer terug naar m.waarneming.nl
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

#12
Folkert jan, kun je daar wat meer over vertellen. Bijvoorbeeld de tijd tussen de waarnemingen en hoe je de telefoon/app gebruikt tussen de waarnemingen in? Ik bedoel zet je de device wel/ niet op stand-by laat je het invoerscherm open staan of sluit je dat.
Staat bij je instellingen dat Apps op de achtergrond  ververst mogen worden aan of uit?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

#13
Citaat van: hiskodevries op december 21, 2013, 14:48:11 PM
Folkert jan, kun je daar wat meer over vertellen. Bijvoorbeeld de tijd tussen de waarnemingen en hoe je de telefoon/app gebruikt tussen de waarnemingen in? Ik bedoel zet je de device wel/ niet op stand-by laat je het invoerscherm open staan of sluit je dat.
Staat bij je instellingen dat Apps op de achtergrond  ververst mogen worden aan of uit?


http://waarneming.nl/user/view/21075
In het noordlaarderbos heb ik een rijtje waarnemingen ingevoerd. Van buizerd tot een roodborst.
Mijn eerste waarnemingen staan allemaal op de A28, maar de pimpelmees staat wel ineens goed.
Ik weet niet meer precies wat ik doe:
Ik open mijn foon met de home knop. open Iobs, voer in en sluit de telefoon weer met de aan/uitknop. dan gaat ie weer de broekzak in en een volgend punt hetzelfde. Soms open ik tussendoor een andere app.
Bij instellingen moet ik even kijken. Ken die keuze zo niet


edit: ververs apps op de achtergrond staat aan
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

En heb je wel bewust op de a28 een waarneming ingevoerd?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Sjaak Schilperoort

Een fix voor het issue dat iObs na het terugkeren vanuit de achtergrond een oude positie gebruikt is nu in test.

hiskodevries

Folkert jan, die versie is nog niet opgeleverd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

yvdmaat

Werk sinds kort ook met de IObs en vind het echt een uitvinding. :duim:
Voordat ik een waarneming invoer druk ik altijd even op de locatieweergave om er zeker van te zijn dat hij de juiste locatie weergeeft.
Had inderdaad ook al een paar keer een waarneming op de verkeerde locatie.
Gelukkig is dat achteraf (via PC) weer makkelijk te wijzigen.

Taka

Waarom is ios 7.0 nodig? iPod 4g kan geen ios7 installeren en dus ook geen iobs. Is daar echt niks aan te doen?
(Sybe)

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Sjaak Schilperoort

In de eerste versie van iObs zit een issue dat bij het hervatten van de app soms een oude locatie wordt gebruikt bij de invoer van nieuwe waarnemingen, hierboven door enkelen gemeld. Dit issue is opgelost. De test verliep succesvol en een verbeterde versie is zojuist aangeboden aan de app store.

JandJ

Niet per se een bug, groenling staat 2x in de soortenlijst als je meer letters dan 'gr' intypt.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Alex Kwak

Citaat van: JandJ op december 30, 2013, 15:08:22 PM
Niet per se een bug, groenling staat 2x in de soortenlijst als je meer letters dan 'gr' intypt.

@Sjaak: komt waarschijnlijk omdat Groenling tweemaal in de lijst staat. Eenmaal als Carduelis chloris en eenmaal als Chloris chloris
De huidige ObsMapp-versie zal er ook last van hebben, in de komende versie heb ik dat voor ObsMapp opgelost.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Sjaak Schilperoort op december 29, 2013, 22:32:52 PM
In de eerste versie van iObs zit een issue dat bij het hervatten van de app soms een oude locatie wordt gebruikt bij de invoer van nieuwe waarnemingen, hierboven door enkelen gemeld. Dit issue is opgelost. De test verliep succesvol en een verbeterde versie is zojuist aangeboden aan de app store.
Inmiddels beschikbaar.

Andre Sikkema

Andre Sikkema
Groningen

Henri25

De opmerkingen die ik bij sommige waarnemingen invoer worden niet mee naar de waarnemingsserver gestuurd en komen niet bij de geuploade waarnemingen te staan?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Henri25 op december 31, 2013, 20:11:49 PM
De opmerkingen die ik bij sommige waarnemingen invoer worden niet mee naar de waarnemingsserver gestuurd en komen niet bij de geuploade waarnemingen te staan?
Henri, kun je op je phone een export maken, deze mailen naar iobs@waarneming.nl en aangeven van welke waarnemingen het commentaar niet is doorgekomen?

Henri25

Ik zal binnenkort even een test draaien met wat koolmees waarnemingen en deze uploaden met commentaar bij de waarneming. Hoe draai ik vervolgens een export?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland