Over 5 minuten moet ik werken, dus ik reageer wat kort. Ik heb me deze winter meer verdiept in alternatieve roepen, samen met Ruud Meurs, Alan Dean, etc. Ligt momenteel even stil door drukte. Wat mij opvalt is dat je nu overal de zogenaamde 'Sweehoo-call' hoort en dat het gezien het jaargetijde om adulte vogels gaat dit jaar, vanaf de eerste aankomst. Althans, in de regio zuiwestkust het geval. Net zoals de vogel van De Steeg. Die van Netterden is interessanter, vanwege de zang (nog niet op sonogram onderzocht, zou alleen stijgende tonen moeten bevatten voor zuivere zang). De foto's vind ik lastiger te beoordelen, maar er lijkt geel op wenkbrauw en onderdelen zichtbaar, wat volgens de meest recente kennis zou wijzen op een hybride. De roep van Netterden klinkt slecht voor tristis. Op sonogram lijkt het redelijk vlak, maar dat kan bedriegend zijn door de asindeling (moet ik nog eens checken), een continu stijgende lijn of een scherpe knik staat voor collybita, een soepel boogje of horizontaal lijntje voor tristis.