Siberische Tjiftjaf revisited

Gestart door maartenwielstra, december 06, 2013, 22:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robertmeer

Citaat van: maartenwielstra op maart 05, 2014, 23:19:17 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/82102878?_popup=1


Zolang dit soort vogels niet gemeld worden als Siberische, blijf ik ten strijde trekken! ;)
Ziet er misschien wel spannend uit, maar kan dat niet aan de lichtinval liggen?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

maartenwielstra

#241
@Robert; lichtval is hier flets, maar deze vogel is wel heel typisch Siberische; lichtgrijs boven, onder knalwit en oorstreek bleek als bij Bergfluiter, met een kenmerkende roze waas!


@Theo; viel mij ook al op (zie eerdere post), zelfs bij 3 verschillende vogels die dit moment in NL verblijven; zwarte plekjes op de kop door ruigaatjes. Volgens een bron (weet niet meer waar) ruit tristis op lichaam in feb-maart, abietinus in jan-feb, en collybita in dec-jan. De rui die we nu zien zal dan wel geel gek zijn bij een collybita! Abietinus zou kunnen slaan op tristis, gezien verkeerde determinatie-criteria tot in een nog recent verleden. Abietinus mag van mij overigens op zeer zeldzaam worden gezet, aangezien deze (volgens mij) nog nooit met zekerheid in NL is vastgesteld, maar dat terzijde.

maartenwielstra




Van deze zou ik ook meer foto's willen zien. Zou jij dat willen vragen Robert? De wenkbrauw vind ik best suggestief, een soort gestroomlijnde halve maan die ik met tristis en lookalikes associeer. De kleuren zijn hier lastig te beoordelen, gezien de kwaliteit, maar zouden met wat fantasie ook niet misstaan. Misschien dat de zachte winter nog zingende tristis (en gekke Braamsluipers...)gaat opleveren dit voorjaar! Ik geloof persoonlijk dat er deze laatste dagen al 4 verschillende op waarneming.nl voorbij zijn gekomen. Misschien is dit nummer 5!



maartenwielstra




Om de interactiviteit te vergroten, en het percentage van mijn eigen posts te verminderen:


-Welke (onder)soorten zie je hier en waarom?

Folkert Jan

Ik volg het topic, maar eerlijk gezegd is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe nu een determinatie sluitend te maken.
Zou je een samenvatting kunnen maken?

Ik denk dat beide vogels ook nog best wel eens dezelfde kunnen zijn, maar dat de lichtomstandigheden gewoon anders zijn.
Van de bovenste zou ik een siberische met vraagteken maken
Ik zie geen duidelijke geeltint op deze vogel, de wang lijkt wat rossig, wenkbrouwstreep vrij licht zonder geeltint. Vogel is sowueso koud gekleurd met erg grijze kop.

Bij vogel 2 is daaraan toe te voegen dat de vogel nog kouder/grijzer lijkt en de onderzijde nog witter. Ook is een aanduiding van een vleugelstreepje te zien.

Ik ben benieuwd wat jij en anderen ervan vinden Maarten!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Johan Buckens

Graag wijs ik even op dit geval:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/82536405

Het betreft een vogel die riep als tristis maar uiterlijk goed op een gewone Tjif leek.

Ik herinner mij iets te hebben gelezen over Tjiffen in de contactzone die riepen/zongen als tristis maar uiterlijk leken op abietinus (het omgekeerde kon niet aangetoond worden). Iemand die weet waar dit verschenen is?

Justin Jansen

Dutch Birding 2009: 79-85 (op pagina 81)
M.v.g., Justin Jansen



maartenwielstra

#248
Ik zie niet zo gauw iets dat mis is voor tristis hoor. Groen op mantel lijkt het? Mag best. Koptekening ziet er goed uit voor tristis (wenkbrauw, oorstreek). Ik zie geen geel op kop en onderdelen. Belichting kan gewone en Siberische dicht bij elkaar brengen; zie begin van dit topic.

Johan Buckens

De foto's zijn niet zo goed maar in het veld was er eigenlijk weinig dat aan tristis deed denken. Onderstaartdekveren, flanken en wenkbrauw hadden uitgebreide gele tint (gedeeltelijk te zien op de foto's).

Justin, dank voor de reactie, de bewuste DB heb ik liggen maar dat bedoelde ik niet (het stuk vermeldt iets over mengzangers, maar wat ik gelezen had ging over vogels die zongen als tristis maar leken op abietinus).

Justin Jansen

#250
Citaat van: Johan Buckens op maart 19, 2014, 21:45:02 PM
De foto's zijn niet zo goed maar in het veld was er eigenlijk weinig dat aan tristis deed denken. Onderstaartdekveren, flanken en wenkbrauw hadden uitgebreide gele tint (gedeeltelijk te zien op de foto's).

Justin, dank voor de reactie, de bewuste DB heb ik liggen maar dat bedoelde ik niet (het stuk vermeldt iets over mengzangers, maar wat ik gelezen had ging over vogels die zongen als tristis maar leken op abietinus).
@Johan, duidelijk. Ik weet - en dat staat in het stuk waar naar verwezen werd heel duidelijk - dat in het najaar in Kazakhstan tristis erg variabel was in verenkleed, maar precies dezelfde roep hadden (eigen ervaring van enkele 100-en vogels). Van groen tot grijs en alles daar tussenin, en daarom verbaasd het mij dat er gezocht word naar een set kenmerken wat 100 % op tristis past. E.e.a. zoals verwoord is op pagina 81, en volgens mij sloot dit aan op jouw vraagstelling en de complexiteit om een tristis alleen op verenkleed te determineren (eg. vergelijk met abientinus). In het hoofdstuk "identification by plumage" word nog verwezen naar Svensson 1992, Dean & Svennson 2005 & Dean 2005, wellicht is een daarvan de gezochte bron?
M.v.g., Justin Jansen


maartenwielstra

@Justin:


ik begrijp dat je veel veldervaring hebt met variatie van tristis. Die ontken ik ook zeker niet. Maar; zijn er foto's van tristis (hoe groen ook) die niet sterk doen herinneren aan tristis qua zaken als koptekening? En waarom niet zoeken naar een set kenmerken? Geloof je dan niet in vogels die buiten de vermeende overlapzone vallen? De cliché tristis, waarvan niemand verwacht dat die ooit collybita DNA zal vertonen... Hoe variabel is abietinus? We moeten ons niet laten afschrikken door variatie, en daaruit conclusies trekken dat geen enkele tristis op uiterlijk herkenbaar is, zeker niet als de feiten dit niet ondersteunen (DNA!). Nogmaals; je zou de eerste zijn die een cliché-type-tristis ontmaskerd als zijnde een collybita/abietinus.


@ Johan:


geel op buik. Dat is interessant! Jammer dat er niet meer foto's zijn, en liever DNA. Dan kan worden bepaald of het tristis is, of een midden-oosten tjiftjaf. Ik vraag me trouwens wel af, hoe DutchBirding met de nieuwe taxonomische indeling, de midden-oosten ondersoorten verdeeld over gewone en Siberische Tjiftjaf. Een bepaalde ondersoort (breverostris dacht ik, als ik het goed schrijf), maakt nagenoeg hetzelfde roepje als tristis...maar hoe het met de zang zit...

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

maartenwielstra

Die laatste zie ik als een zekere tristis, ondanks dat ik dit niet kan bewijzen. De vogel van Arno, roept bij mij geen tristis-gevoel op, wat niet zegt dat het er geen kan zijn. Ik zie gewoon (nog) niet een spannende koptekening, of kleuren (en ook wat 'foute' gele plekken zo lijkt het). Verschil tussen beide vogels is ook de rui. Die eerste ziet er lekker rommelig uit; lijkt me heel sterk voor tristis. Die van Arno hooguit een beetje rondom de snavel, maar kan ook nattigheid zijn. Zou bij lange na niet de eerste tristis zijn die Arno ten Hoeve vindt, dus laten we meer foto's en geluidjes afwachten. Momenteel gaat hij vaak naar dat toilet (?) dus wie weet ;)

maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/82648603


Met zo'n sonagram begrijp ik niet waarom deze goed zou klinken voor tristis. Uiterlijk lijkt er niet op, als ik het zo lees, en een klassieke ('aanvaardbare') roep is het dus niet. Dan worden de kansen toch klein dat het goed zit...

frankneijts

#256
Citaat van: maartenwielstra op maart 22, 2014, 12:20:16 PM
Die laatste zie ik als een zekere tristis, ondanks dat ik dit niet kan bewijzen. De vogel van Arno, roept bij mij geen tristis-gevoel op, wat niet zegt dat het er geen kan zijn. Ik zie gewoon (nog) niet een spannende koptekening, of kleuren (en ook wat 'foute' gele plekken zo lijkt het). Verschil tussen beide vogels is ook de rui. Die eerste ziet er lekker rommelig uit; lijkt me heel sterk voor tristis. Die van Arno hooguit een beetje rondom de snavel, maar kan ook nattigheid zijn. Zou bij lange na niet de eerste tristis zijn die Arno ten Hoeve vindt, dus laten we meer foto's en geluidjes afwachten. Momenteel gaat hij vaak naar dat toilet (?) dus wie weet ;)


Zo'n nat of misschien wel beschadigd plekje rond de snavelwortel waardoor de veertjes soms wat 'raar' gaan zitten, zie je vaker bij Tjiffen in het voorjaar. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ze eraan komen... De vogels van de compo zijn 4 verschillende mannetjes collybita (ID op zang).
EDIT: Misschien omdat ze bij gebrek aan voldoende insecten in het voorjaar bij water fourageren waar altijd wat méér insecten zijn te vinden?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Martijn Bot

#257
Grappig, http://www.pbase.com/martijnbot/image/142814848
Foerageerde vaak in overhangende bosjes in een sloot...

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

#259
Hoe valt deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/82807095 (als er iemand goed is met het omzetten van video met windruis naar een MP3 zonder windruis, hou ik me aanbevolen!).
Edwin Schuller

Thijs Fijen

Gebaseerd op jouw opname en de opname van Tim denk ik dat dit geen Siberische Tjif is (op geluid). Misschien moeten we hier meer denken aan een vogel die zijn roep en zang nog niet heeft uitgekristaliseerd..
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Edwin Schuller

Citaat van: Thijs Fijen op maart 29, 2014, 19:13:50 PM
Gebaseerd op jouw opname en de opname van Tim denk ik dat dit geen Siberische Tjif is (op geluid). Misschien moeten we hier meer denken aan een vogel die zijn roep en zang nog niet heeft uitgekristaliseerd..

Ik begreep hetzelfde al via Tim. Bedankt voor de analyse. Simon lijkt echter nog wel overtuigd te zijn van een SibTjif, als we het over hetzelfde beest hebben tenminste...
Edwin Schuller

maartenwielstra

http://deanar.org.uk/tristis/casestudy3.htm


Een interessant artikel over Siberisch uitziende vogels in Europa in de winter van 2013/14, welke constant riepen als gewone tjif, en waarvan sommigen een mixed en/of switched song bleken te hebben. In combinatie met de uitgesproken twijfel over de mate van soliditeit van DNA als bewijs voor uitsluiten van hybridisatie, en kritische aanval op hetgeen we nu (in Nederland) beweren over de determinatie van de ondersoorten.


In diezelfde winter had ik overigens ook een tristis-looker, die eenmalig de 'gewone' roep leek te laten horen (dacht op het moment misschien een verborgen gewone tjif, maar nu twijfel ik daar wel aan na het lezen van het artikel).


Thijs Fijen

Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op juli 22, 2015, 17:22:30 PM

Hier konden we op wachten: Sibtjif DNA, Sibtjif looks, Tjif roep.. http://portlandbirdobs.blogspot.co.uk/2015/07/21st-july.html

Een Siberische hoeft dus niet als een (verondersteld) Siberische te roepen.
Nu is het wachten op bewijs dat een gewone Tjif kan roepen als een siberische.
Herman van der Meer

pdeknijff

Leuk,
Dit laat dus maar weer eens zien dat we de aanwezigheid van tristis nog meer onderschatten toch?
Ook leuk, hij kan ook niet bewijzen dat het een hybride is.
Even serieus, zelfs als ik hem het meest perfecte bewijs laat zien zal hij nooit toegeven dat hij met zijn op kleed gebaseerde identificaties weleens verkeerd kan zitten.
Let wel, we hebben het hier dan nog niet eens over de identificatie van abietinus in het veld, dat laat hij wijselijk even achterwege.
Rancune is een slechte drijfveer voor objectief onderzoek.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Thijs Fijen