Siberische Tjiftjaf revisited

Gestart door maartenwielstra, december 06, 2013, 22:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

#210






Bovenste is voor mij een echte tristis (al is het een 'fulvescens-type' i.p.v. een 'klassiek type'), onderste niet. Ik ben op zoek naar de kleedverschillen tussen de meest gelijkende varianten van beide (onder)soorten. Bovenste zou het destijds bij CDNA niet halen zonder een opname van de klassieke roep/zang van tristis. Dat geldt ook voor goed-uitziende vogels. Deze werd vroeger altijd al direct afgeschreven als zijnde geen tristis door het vele groen op de mantel (tegenwoordig weten we dat dit geen probleem hoeft te zijn voor tristis). Daarnaast tikt de kleur van het voorste deel van de wenkbrauw volgens sommigen misschien tegen geel aan, iets wat kán, maar niet mooi past bij tristis. De 'abietinus-type' vogel hieronder, is grijzig bovenop voor een gewone tjif, en de wenkbrauw is zeer krachtig getekend gelijkend aan een tristis. Het geel in wenkbrauw is echter uitbundig, en ook het contrast van gematigde bleekheid wenkbrauw, met donkere begrenzing ervan en de weer blekere kruin, en ook de omtekening van het achterste deel is niet zo sterk als bij de sterkste tristis. De tristis van de foto boven, heeft (niet in elke belichting zichtbaar, maar wel al vaak op forse afstand) de in mijn ogen voor tristis typerende isabelkleurige oorstreek (soms ook nauwelijks in intensiteit afnemend tot op zijborst en in wenkbrauw), terwijl niet-tristis vogels naar mijn idee soms hooguit een wat paarsige tint hebben op (het achterste deel van?) de oorstreek. Met wat fantasie ook te zien bij de vogel hieronder (scherm beetje op en neer draaien). Tenslotte is bij de onderste vogel de gelige buikstreping fout voor tristis (vooral bij close-ups te zien), maar ook 'gewone' kan volgens mij kleurloos zijn onderop. Ik verneem graag van een 'gewone' tjif met een isabeltint-oorstreek, en overtuigend ontbreken van geeltint in het gezicht. Het aantonen van 'wel' is overigens beter dan het aantonen van 'niet', gezien moeilijke belichtingsomstandigheden en zaken als afstand tot de vogel. Zo is bij tristis de isabelkleur vaak ook moeilijk te zien; zelfs op goede foto's. Graag meedenken, en graag moeilijke voorbeelden opdragen om mijn stellingen onderuit te halen! edit: isabel neigt bij tristis soms naar roze, zoals bij deze vogel (boven). Ben geen held in kleuren omschrijven, maar deed eens een originele poging...



Jacob Molenaar

#211
Ik heb vandaag een (hele slechte) opname van de Siberische tjiftjaf van Hardinxveld-Giessendam kunnen maken! http://waarneming.nl/waarneming/view/82016909

EDIT: Je moet trouwens wel al je luidspreker(s) op 100% zetten!  ;D
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

maartenwielstra

#212

In mijn zoektocht naar de 'missing links' tussen gewone en Siberische Tjiftjaf, stuitte ik op enkele tjifs uit landen in het Midden-Oosten. Ze vertonen intermediaire kenmerken. Het tjiffencomplex in die regionen is nog niet goed bekend. Er zijn daar mogelijk verschillende ondersoorten die niet in West-Europa zijn vastgesteld, en ook zijn er vogels die roepen als Siberische, maar toch net even anders. De beesten hieronder lijken op Siberische, met een lange, brede, sterk contrasterende wenkbrauw. Ook zijn ze wat grijzer, met name op de kop. Ze hebben wel veel groen op mantel en geel op onderdelen. De wenkbrauw tussen oog en snavel, en het gezicht zijn gelig. Ik ben benieuwd of er ook foto's uit die regionen te vinden zijn van dit soort vogels met een tristis-kleurig/buffig/isabel/rozig wangetje. Het alles wekt sterk de indruk dat in het Midden-Oosten een soort 'overgangsvorm' voorkomt tussen gewone en Siberische Tjiftjaf. Ik ben benieuwd hoe deze vogels taxonomisch zijn onder te brengen, en of ze misschien ondersoorten zijn van Siberische. En komen deze wel eens in Nederland voor? Waar houdt de 'gewone' tjiftjaf op, en waar begint de Siberische, gelet op uiterlijke kenmerken? Tot nu toe zijn gelige en groenige Siberische op DNA aangetoond, maar deze vogels hadden dan ook veel weg van Siberische. Daarentegen zijn er bij mijn weten geen DNA uitkomsten van Siberische achtige vogels die een 'gewone' bleken te zijn. Als iemand nog een leuke website kent met Midden-oosten tjiffen-foto's, of info betreft DNA-onderzoeken uit die landen, houd ik mij aanbevolen. Interessante bende!















Israel
Kuwait


Merijn Loeve

Citaat van: Jacob Molenaar op februari 28, 2014, 21:00:41 PM
Ik heb vandaag een (hele slechte) opname van de Siberische tjiftjaf van Hardinxveld-Giessendam kunnen maken! http://waarneming.nl/waarneming/view/82016909

EDIT: Je moet trouwens wel al je luidspreker(s) op 100% zetten!  ;D

Graag NIET tapen, het beestje reageerd daar enorm is en het is niet nodig, hij is met wat geduld goed te zien
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

DKoppenol

Wie zegt dat Jacob taped dan? Hij heeft alleen een opname gemaakt,
maar idd niet tapen is verstandig!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op februari 28, 2014, 23:40:49 PM

In mijn zoektocht naar de 'missing links' tussen gewone en Siberische Tjiftjaf, stuitte ik op enkele tjifs uit landen in het Midden-Oosten. Ze vertonen intermediaire kenmerken. Het tjiffencomplex in die regionen is nog niet goed bekend. Er zijn daar mogelijk verschillende ondersoorten die niet in West-Europa zijn vastgesteld, en ook zijn er vogels die roepen als Siberische, maar toch net even anders. De beesten hieronder lijken op Siberische, met een lange, brede, sterk contrasterende wenkbrauw. Ook zijn ze wat grijzer, met name op de kop. Ze hebben wel veel groen op mantel en geel op onderdelen. De wenkbrauw tussen oog en snavel, en het gezicht zijn gelig. Ik ben benieuwd of er ook foto's uit die regionen te vinden zijn van dit soort vogels met een tristis-kleurig/buffig/isabel/rozig wangetje. Het alles wekt sterk de indruk dat in het Midden-Oosten een soort 'overgangsvorm' voorkomt tussen gewone en Siberische Tjiftjaf. Ik ben benieuwd hoe deze vogels taxonomisch zijn onder te brengen, en of ze misschien ondersoorten zijn van Siberische. En komen deze wel eens in Nederland voor? Waar houdt de 'gewone' tjiftjaf op, en waar begint de Siberische, gelet op uiterlijke kenmerken? Tot nu toe zijn gelige en groenige Siberische op DNA aangetoond, maar deze vogels hadden dan ook veel weg van Siberische. Daarentegen zijn er bij mijn weten geen DNA uitkomsten van Siberische achtige vogels die een 'gewone' bleken te zijn. Als iemand nog een leuke website kent met Midden-oosten tjiffen-foto's, of info betreft DNA-onderzoeken uit die landen, houd ik mij aanbevolen. Interessante bende!


Shirihai heeft in zijn 'Birds of Israel' tamelijk gedetailleerd aandacht besteed aan de subspecifieke ID van de Tjiffen in Israel. Hierbij moet wel in het achterhoofd  worden gehouden dat dit boek inmiddels alweer stamt uit 1996. Mocht je interesse hebben en er op een andere manier niet aan kunnen komen dan laat het maar weten en probeer ik wat kopietjes te maken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Ik heb vandaag de vogel van Egmond gefotografeerd. Deze vogel reageert op de zang door naderbij te komen en te gaan kolibriën.
Voor de foto's zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/82033859
Dick Groenendijk heeft de roep opgenomen: http://waarneming.nl/waarneming/view/82037185

Vanwege het geluid ben ik overtuigd, maar toch heeft de vogel meer groen dan ik zou wensen en de ondervleugledekveren zijn erg geel.

maartenwielstra

Citaat van: DKoppenol op maart 01, 2014, 19:31:13 PM
Wie zegt dat Jacob taped dan? Hij heeft alleen een opname gemaakt,
maar idd niet tapen is verstandig!


Ik kan het niet laten hier te zeggen: Wie zegt dat er gezegd word dat Jacob tapet?

maartenwielstra

Citaat van: jvdlaan op maart 01, 2014, 20:40:43 PM
Ik heb vandaag de vogel van Egmond gefotografeerd. Deze vogel reageert op de zang door naderbij te komen en te gaan kolibriën.
Voor de foto's zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/82033859
Dick Groenendijk heeft de roep opgenomen: http://waarneming.nl/waarneming/view/82037185

Vanwege het geluid ben ik overtuigd, maar toch heeft de vogel meer groen dan ik zou wensen en de ondervleugledekveren zijn erg geel.


Geluid op sona goed? Dan zit het snor. De Turkse ondersoort van tjif/siberische tjif roept overigens op gehoor gelijk aan Siberische, maar op sonagram wel te onderscheiden.


Groen is op vleugels, stuit en bovenstaart is 'normaal' bij veel Siberische. Veel egaal grauw lijkende Siberische Tjiffen krijgen sowieso op vleugels ineens groen naarmate de belichting verandert. En geel op de ondervleugeldekveren is de regel. Ik zou me hier verder geen zorgen over maken. (zelfs geel op 'foute' plekken mag, mits het geluid klopt).

DKoppenol

Citaat van: maartenwielstra op maart 01, 2014, 21:38:29 PM
Citaat van: DKoppenol op maart 01, 2014, 19:31:13 PM
Wie zegt dat Jacob taped dan? Hij heeft alleen een opname gemaakt,
maar idd niet tapen is verstandig!


Ik kan het niet laten hier te zeggen: Wie zegt dat er gezegd word dat Jacob tapet?

Check-mate  :angel:
Nee, ik ontmantel alleen de onvermijdelijke insinuatie. ;)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jvdlaan

@Maarten
Hier het sonogram van Dicks opname. Lijkt me ok voor tristis.


maartenwielstra

Citaat van: DKoppenol op maart 01, 2014, 21:47:41 PM
Citaat van: maartenwielstra op maart 01, 2014, 21:38:29 PM
Citaat van: DKoppenol op maart 01, 2014, 19:31:13 PM
Wie zegt dat Jacob taped dan? Hij heeft alleen een opname gemaakt,
maar idd niet tapen is verstandig!


Ik kan het niet laten hier te zeggen: Wie zegt dat er gezegd word dat Jacob tapet?

Check-mate  :angel:
Nee, ik ontmantel alleen de onvermijdelijke insinuatie. ;)


;)


maartenwielstra

Citaat van: jvdlaan op maart 01, 2014, 22:11:03 PM
@Maarten
Hier het sonogram van Dicks opname. Lijkt me ok voor tristis.






Ik heb te weinig verstand van sonagrammen. Maar als Dick zegt dat het zo is, dan is het altijd zo!

jvdlaan

Heb je niet een van die Sound Approach boeken? Erg leerzaam!

DKoppenol

Citaat van: jvdlaan op maart 01, 2014, 22:53:13 PM
Heb je niet een van die Sound Approach boeken? Erg leerzaam!
Huh? Ik heb een SA boek, met een cd erbij,  maar er wordt alleen maar vertelt over vogelkijkervaringen.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jvdlaan

Citaat van: DKoppenol op maart 01, 2014, 22:57:22 PM
Citaat van: jvdlaan op maart 01, 2014, 22:53:13 PM
Heb je niet een van die Sound Approach boeken? Erg leerzaam!
Huh? Ik heb een SA boek, met een cd erbij,  maar er wordt alleen maar vertelt over vogelkijkervaringen.
Catching the Bug bijvoorbeeld?

DKoppenol

Die van mij heet Birding from the Hip?
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jvdlaan

Citaat van: DKoppenol op maart 01, 2014, 23:05:56 PM
Die van mij heet Birding from the Hip?
Die heb ik nou net niet (is deel 3)...Maar deel 1 is erg leuk, Petrels Night and Day (deel 2) is brilliant en Catching the Bug (deel 4) is en leuk en erg interessant. In 1 en 4 staat iets over Sibtjiffen.

DKoppenol

Okee, ik zal mn lokale bieb even op de kop zetten! Bedankt voor de tip!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

Ik zeg Photoshop-kunstenaar (hoewel, is niet zo moeilijk)...

maartenwielstra

Ik denk dat dit pas een vreemde vogel zou zijn wanneer de roep wordt opgenomen. Een Siberische met een 'gewone' roep komt vaak genoeg voor. Het gaat erom hoe 'gewoon' die roep dan precies klinkt. Ben benieuwd naar een recording. Iemand heeft hem niet opgenomen omdat ie toch als een gewone klonk, zo lees ik. Beetje jammer.

maartenwielstra

Trouwens ook zonder photoshop prima te doen lijkt mij. Siberische Tjif kan in het veld van poepbruin, veranderen naar zandkleurig, naar zilvergrijs.

maartenwielstra

#233
Drie lastige tjiffen, ze lijken erg op elkaar. De middelste is op DNA een Siberische. De rest (zonder DNA ga ik vanuit) werd volgens verouderde kennis van afmetingen als Scandinavische bestempeld, maar zou m.i. op DNA makkelijk Siberische kunnen zijn.




Foto 1  mogelijke Sibtjif met geel op foute plekken:




Foto 2, gemaakt door tristis-held Vincent van der Spek (op DNA tristis, Vincent niet maar de vogel):







Foto 3: hetzij ondermeer meer groen op mantel, in mijn ogen niet of moeilijk van de Siberische hierboven te onderscheiden.




maartenwielstra

De drie Sibtjifs die momenteel gefotografeerd worden in NL vertonen allemaal een enigszins verragt koppie. Doet me denken aan rui. Ik las eens dat heftige lichaamsrui in het voorjaar een kenmerk zou zijn voor Siberische, en misschien is dat dan van toepassing op het prille voorjaar? Even in de gaten houden...En natuurlijk ook zang gaan afwachten!

maartenwielstra




Ook deze Nederlandse vogel is een tristis geworden op DNA, die begin ik nu ook te begrijpen, gezien mijn vorige foto-post. Leerzaam!

maartenwielstra

#236

Met deze nieuwe kennis voor mij (ik deel graag mijn leerproces, geen idee of er iemand meeleest), is onderstaande foto wel reuze-boeiend. In hoeverre is de linker vogel op de foto te onderscheiden van de groengele Siberische tjiffen? Zie ook deze link:


http://www.fugler.no/id/200312_tristis.htm (bevat goed mogelijk allemaal tristissen, want subtristis bestaat niet meer, en abietinus misschien ook niet).


maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/82102878?_popup=1


Zolang dit soort vogels niet gemeld worden als Siberische, blijf ik ten strijde trekken! ;)

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

De vogel van Hardinxveld is heel sterk de lichaamsveren aan het ruien.
Dat valt erg op.
Aan de buik en flank steekt er van alles uit.

Theo